Hoofdsponsor

vragen over de groepsbouw "back to basic"

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
5.655
Heb je vragen over de groepsbouw, stel ze dan hier!
 
ja, gezien het back to basics is, is het gebruik van een airbrush toegestaan, of wordt het echt basic, met verfborstels?
 
Ik denk dat airbrush toegestaan is als je de juiste kleur verf gebruikt (maar misschien toch beter antwoord van de admins afwachten).

Mijn vraag is deze: ik wil eerst iets bouwen die uit een gemengde doos komt, namelijk de D-Day gift set van Airfix. Kan dat voor deze groepsbouw? Als die klaar is zal ik dan eens naar de winkel gaan om er nog één te bouwen.

attachment.jpg
 
Airbrushen is vanzelfsprekend toegestaan. Zoals in de inleiding geschreven, het gaat om herbeleving van wat je als kind deed, maar dan met toegenomen vaardigheden en materialen. Schuurstick hadden we vroeger ook niet, maar ga ik wel gebruiken.

Mag ik je op het interesselijstje plaatsen Nils?

Alain zolang je het zelf als uitdaging ziet, kun je een of meerdere onderwerpen van zo’n verzameldoos bouwen. Dat waar je geen zin in hebt, laat je weg. Als er maar ten minste één voor jou uitdagend model af is na 4 weken (ook al zitten er 6 modellen in zo’n doos), is de groepsbouw succesvol afgerond. Daarna kun je eventueel nogmaals meedoen en loopt de maand opnieuw zodra je een nieuw bouwtopic start. Als één model voor jezelf een te kleine uitdaging is binnen 4 weken, staat het je vrij er bijvoorbeeld twee tegelijk te bouwen.

Let wel dat je bij die doos te maken hebt met wat oudere mallen en mogelijk niet perfecte pasvorm, of wandjes die je het liefste dunner zou schuren i.v.m. schaalgetrouwheid. Je hebt maximaal 20 van dat soort aanpassingsmogelijkheden.
 
Nu komt mijn vraag, ik heb mijn kit al voor gesteld en vele berichten later er op terug komen met een vraag begrijpt niemand waar ik het over heb.

Ik heb het kleuren schema bekeken en kwam ergens achter. Namelijk in de kit zit een echte motor en een cabine. Op het hele bouwplan zijn deze kleuren niet aan gegeven. Daartegen is het kleuren schema alleen de buitenkant.


attachment.jpg

Nu is mijn probleem, ik wil de Ukraine uitvoering maken. Daarin zitten een aantal kleuren. (links)

Maar geen interieur en motor kleuren, Terwijl ik wel mag kiezen, met een open of gesloten, motorkap of deur. Met die reden is de motor zichtbaar en de binnenkant cabine. Deze opties zijn in de beschrijving op genomen.

Loop ik tegen deze keuzes aan.

a. de truck maken met de beschikbare kleuren, en mengen bv voor de delen die niet zichtbaar zijn.
b. aan de hand van foto's deze kleuren erbij aanschaffen, dan is dit voor mijn gevoel helemaal weg uit back to basic.
c. Andere kit kiezen.
d. Een aantal bouwers beslissen voor mij en raden nog 2 of 3 kleuren aan die ik extra mag aan schaffen, uit het gamma van Ammo/MIG om de motor en interieur toch een beetje op de werkelijkheid te laten lijken. Kijk de nu aanwezige groen tinten en rood nuances, kan ik weinig mee mengen. alles wat ik dan ga verkrijgen zal iets van grijs/bruin zijn. Maar verder nog steeds geen schema voor interieur en motor.


e. Lastige vraag misschien, maar stop ik bij voorbaat met deze en pak een revel of italleri, heb ik wel een in/exterieur en motor verf schema.

Tot slot als iemand een andere oplossing weet te verzinnen, die in het onderwerp passen, met de voor mij "ontbrekende kleuren" Had ik met hetzelfde probleem gezeten bij mijn eerste kit.
Dan was mijn vraag geweest, hoe moet ik, de motor en de cabine niet in kleur te brengen?
 
Nu is mijn probleem, ik wil de Ukraine uitvoering maken. Daarin zitten een aantal kleuren. (links)

Maar geen interieur en motor kleuren, Terwijl ik wel mag kiezen, met een open of gesloten, motorkap of deur. Met die reden is de motor zichtbaar en de binnenkant cabine. Deze opties zijn in de beschrijving op genomen.

Met de Gaz heb ik hetzelfde probleem: geen kleuraanduidingen voor een hele hoop onderdeeltjes. Ik vind dat extreem raar en dacht dat het weer typisch iets voor Trumpeter was; maar nu heb jij dat dus ook. Ik ga gewoon referentiemateriaal bekijken en baseer me dus op de kleuren die ik daar tegenkom, voor zover Trumpeter ze niet voorschrijft. Ook in mijn kitje worden alleen de exterieur-kleuren voorgeschreven en incidenteel hier en daar een detailkleur. Bijvoorbeeld de v-snaar moet rubberachtig zwart. Maar de brandblusser? Geen kleuraanduiding. Op referentiefoto's blijkt die (logischerwijze) rood.

a. de truck maken met de beschikbare kleuren, en mengen bv voor de delen die niet zichtbaar zijn.
b. aan de hand van foto's deze kleuren erbij aanschaffen, dan is dit voor mijn gevoel helemaal weg uit back to basic.
c. Andere kit kiezen.
d. Een aantal bouwers beslissen voor mij en raden nog 2 of 3 kleuren aan die ik extra mag aan schaffen, uit het gamma van Ammo/MIG om de motor en interieur toch een beetje op de werkelijkheid te laten lijken. Kijk de nu aanwezige groen tinten en rood nuances, kan ik weinig mee mengen. alles wat ik dan ga verkrijgen zal iets van grijs/bruin zijn. Maar verder nog steeds geen schema voor interieur en motor.

Voor mij is het geen kwestie van aanschaffen, ik gebruik gewoon wat ik aan verfjes heb. Als je niet zoveel verf hebt, kun je ze gewoon aanschaffen of mengen. Niets staat je in de weg om af te gaan op referentiemateriaal, nu de instructies in gebreke blijven de nodige informatie te verschaffen.

Je kunt ook een andere kit gebruiken, maar zelf zie ik die noodzaak dus niet. Is ook niet de insteek van de groepsbouw trouwens, elke niet-gestarte kit zou doenbaar moeten zijn.
 
Nu heb ik ook een vraagje daaromtrent in het kevertje ligt zoals in een kubel een houten latten vloertje maar daar staat ook niks van kleur aan gegeven
Ze geven in mijn bouw plan maar 3 kleuren op zandgeel , zwart en rood voor de stoelen
Dus mag ik op eigen houtje ( ? ) de houtkleur aanbrengen of niet ?
Marc
 
Maak gewoon een eigen keuze voor die onderdelen... Staat het niet in de handleiding, doe wat een beginner zou doen, geef die motor een metaalkleur, die zetels een leder of khaki kleur, dat hout desnoods een pimpelpaars... Gewoon je plan trekken... En dan schilderen hoe je het leuk vind
 
Iedereen weet dat ik heel graag mijn voertuigen bewerk met washes en oils maar dit mag in deze bouw niet.
Tevens dien ik mij te houden aan het in de kit vooropgestelde kleurenschema.
Op zich heb ik geen problemen met deze regels en zal ik mij daar aan houden.

Het gebruik van spuitbussen verf en airbrush is toegelaten en ik denk dat hier een mogelijkheid zit om toch een lichte verwering aan te brengen en mijn vraag is of dit toegelaten is.
Even een voorbeeld: ik kan een chassis of body een basiskleur geven die donkerder is dan de in de kit voorgestelde kleur. ( vb. zwart)
De kit kleur kan ik dan eventueel met een airbrush aanbrengen. Door het gebruik van 2 verschillende merken verf (vb. panzer grey Tamiya en panzer grey Vallejo) kan ik kleurnuances hebben en zo het zenithale kleureffect iets accentueren.
Let op, ik spreek niet van aanpassen van verf door toevoeging van geel of wit.
Is dit toegelaten? Denk dat veel bouwers hier gebruik van zouden kunnen maken.

Ik weet het, vroeger deden we het zo zeker niet maar zoals Roy al aangaf mogen we wel onze ervaring gebruiken die we toen niet hadden.
 
@Marc: zoals Bart zegt; maak het houtvloertje niet te ingewikkeld qua kleur zou ik zeggen, dus geen uitgebreide olieverf-toeren uithalen en dergelijke, maar gewoon een houtkleurtje opspuiten. Misschien eens kijken naar referentiefoto's als die beschikbaar zijn.

@Erwin: ik denk dat je het toch te moeilijk zoekt. Wat ik met de groepsbouw bedoel te bereiken is: je bekijkt de doos; je knipt de onderdeeltjes los; je kleeft wat subassemblies vast; maakt een beperkt aantal aanvullingen als dat een groot verschil maakt en niet te lang duurt; zet die in de primer; zet ze in de kleur en kleeft die samen; ten slotte de decals. Model klaar!

Het realisme staat in deze bouw dus niet voorop, zoals Steven al zonder al teveel reserve heeft verwoord; het gaat hier om het plezier in het bouwen. Jouw voorstel heeft eigenlijk hetzelfde karakter als dat van het aanbrengen van washes: ook niet te moeilijk, maar ook niet helemaal de bedoeling.

Wat ik bedoel met het gebruiken van toegenomen ervaring (en kunde, technieken en materialen) is dat het model er straks idealiter uitziet in een strakke laklaag, zoals op de doos (vroeger snapte ik niet hoe ze dat deden, ik wist niet van het bestaan van een airbrush af), opgevulde ejector pin marks die vroeger bleven zitten; weggeschraapte gietnaden en andere opgevulde of verhulde littekens in het uiterlijk van een bouw, zoals twee helften van een brandstoftank die er op ons vroegere model uitzagen als... twee opeen gekleefde stuks plastic. Oftewel, misschien samenvattend: hoe we er vroeger van droomden het model te maken. Geen verfspetters overal, geen lijmfouten... gebruik maken van de scherpste mesjes en het fijnste schuurpapier waar nodig... een gaatje boren met een multitool voor een van de aanpassingen bijvoorbeeld. Dat soort dingen. Een zo goed mogelijk afgewerkte basis, met in totaal nog geen 3,5 uur te besteden bouwtijd voor verbeteringen.

Als je alle ballast van verwering, washes, diorama's, aftermarket en zenithale kleurnuances overboord gooit, zal dat naar mijn stellige overtuiging zeer bevrijdend werken en heb je voordat je het weet een model af waar je waarschijnlijk tevredener over bent dan je ooit had gedacht. Ik ben verrassend tevreden over mijn Jeep, hij is binnen 8,5 uur precies zo gebouwd zoals voorgeschreven en hij ziet er (vind ik zelf) onverwacht leuk uit!

Het is denk ik voor veel bouwers een uitdaging, maar werp jezelf eens in het diepe van de basis :)
 
Ik ben het helemaal eens met Roy. Echt terug naar de basis zonder 'procedures'. Losknippen, plakken en verven. Sinds ik daarmee bezig ben is het inderdaad zeer bevrijdend. Zonder de druk en de angst om een foutje te maken maar gewoon zoals we als kind modelbouw deden, een avond ontspannend vullen en dan trots een afgewerkt model op de boekenplank zetten. Of draadjes aan een vliegtuigje prutsen om het dan aan het plafond te hangen.

We zoeken het allemaal veel te ver. Groepsdruk misschien? Of het feit dat het leven niet perfect is en we daarom de hobby perfect willen doen? Geen idee van.
 
OK, geen probleem.
Was enkel een hersenspinsel dat ik op voorhand opgelost wilde hebben.
 
@Erwin: ok blij dat je het goed opneemt.

@Alain: misschien voor de een groepsdruk, voor de ander iets proberen te bewijzen voor jezelf, of voor je vader... ieder zal z'n eigen reden hebben. En voor mij persoonlijk is het al lang een kwestie van afwisselen. Soms wil ik iets simpels, soms iets buitengewoon ingewikkelds, soms iets ertussenin.

Voor de Delage vlieg ik aanstaande vrijdag naar Florida om afmetingen te nemen van de echte auto. Waarom? Gisteren keek ik met mijn vriendin naar een documentaire over de Titanic. James Cameron, maker van de beroemde film uit 1997, is twintig jaar na dato nog steeds bezig met het ontrafelen van de geheimen van het schip en de manier waarop het zonk. Hij probeert er nu achter te komen of het zinken, zoals getoond in de film, wel klopt. Ik zat vol bewondering te kijken naar de ongelooflijke gedrevenheid van die man. Mijn vriendin en ik waren het erover eens dat dat wat Cameron nu met modellen probeert te testen, theorieën die hij probeert te onderbouwen of juist ontkrachten, in de basis hetzelfde is als hoe ik modelbouw beleef. Die vlucht naar Florida... idioot, zullen de meesten zeggen. Maar ik kan niet dat model gaan bouwen als ik niet zeker weet c.q. met eigen ogen heb gezien wat de afmetingen zijn. Ik heb een tekening en daar zitten aantoonbaar afwijkingen in van tot wel 15%. Voor mij is het ondenkbaar op basis van die tekening te gaan bouwen. Het is ook een kwestie van respect voor de geschiedenis, voor de auto, voor de ontwerpers, voor de bouwers en voor de coureurs. Nu mag ik niet in de schaduw staan van James Cameron, maar in de basis is de drijfveer volgens mij gelijk.

Daarnaast vind ik het leuk om iets te creëren en wel zo goed als ik kan. Er zijn zoveel redenen om alles uit de kast te halen...

Maar soms verlang ik terug naar de basis. Ik probeerde die op verschillende manieren te bereiken en het dichtst kwam ik daarbij in de buurt bij de 12 uur-groepsbouw, die me zeer goed bevallen is. Veel beter dan de 24-uursbouw waarbij ik toch weer teveel wilde, waar ik in- en exterieur ging verweren et cetera en welk project ik op de laatste minuut pas afkreeg, waarna ik een dag letterlijk ziek was van de nastress. Ik probeerde een versimpeling ook te bereiken met de bouw van mijn BMW 507... uit de doos bouwen noemde ik het, maar in werkelijkheid probeerde ik dat begrip zo extensief mogelijk uit te leggen. Lijm mag ik gebruiken, toch? Dan maak ik dus gloeilampjes van druppels gestolde secondenlijm. Verf mag ik gebruiken toch? Dan mag ik ook verweren. Et cetera et cetera. Het resultaat: 120 uur werk aan één model. Niet de bedoeling en bovendien was ik niet volledig tevreden met het eindresultaat.

Dus na de Valentijnsbouw, BMW 507 'out of the box'-bouw, twaalfuursbouw en jouw idee de vijfuursbouw, denk ik dat deze nieuwe groepsbouw een uitkristallisering is van wat ik écht graag eens zou willen doen: helemaal terug naar de basis, zonder smoesjes... en met helder gelimiteerde verbetermogelijkheden. Maar dat laat onverlet dat ik ervoor en erna met veel enthousiasme zo uitgebreid mogelijk ga detailleren op andere projecten. Afwisseling is een van de grootste motivators in de modelbouw.
 
@ Roy ok dan is mijn vraag beantwoord en kan ik het vloertje mooi een houtkleurtje geven uiteindelijk zie je er niet veel van , maar ja het moet toch een beetje deftig zijn he het meeste werk zal ik hebben in de transformatie van het kevertje de achterkant moet eraf gezaagd worden om de andere stukjes te doen passen , maar ik zie het wel zitten
Nog even een toelichting ik probeer onze vriend en collega bouwer " Oldieman " te overhalen ook om mee te doen , hij heeft het echt nodig om terug te starten na een klein maar heftig half jaartje geraakt onze vriend moeilijk op gang , hij heeft nu weliswaar een prachtige bouwruimte gecreëerd , ik moet zeggen dat ik er wat jaloers op ben
Laat ons duimen en hopen dat hij meedoet
Marc
 
Ik hoop ook dat hij mee doet, het is een relatief lage drempel.
 
Ik ben vandaag begonnen, geen idee waar het eindigt deadline vind ik een goed idee "beetje zoals een stok achter de deur"
Weet enkel niet of ik een nieuw topic met een specifieke titel moet openen of gewoon in de topic groepsbouw moet posten.

Grtx Jan
 
bedoeling is dat de bouwtopic in de groepsbouw-topic gestart worden
 
Vandaag een bouwdoosje gekocht voor de groepsbouw maar er is geen bodemplaat bij en die is echt wel nodig. Ik had er niet op gelet dat die er niet bij geleverd is, het is geen fout van de fabrikant want het staat op de doos dat die er niet bij is.

Is het mogelijk dat ik zelf een bodemplaat maak of past dat niet in de sfeer van terug naar de basis? Indien niet, geen probleem hoor dan maak ik er wel een 12-uursbouw van maar ik had het graag in de groepsbouw gemaakt.
 
Wat voor bodemplaat bedoel je precies? Van een voertuig?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan