Hoofdsponsor

Groepsbouw: 'terug naar de basis'

Hey Dan, zag het ook. Bedankt, maar nog nooit gehad met mijn fotoemmer. Maar na een jaar afwezigheid vond ik deze ook wel erg achteruitgegaan. sterke toename pop-ups, advertising enz. Bijna niet te doen om iets up te loaden. :@

Als het dit zo blijft, eens naar wat anders op zoek!

Edit: net alle gez#@k met P...emmer gelezen, denk dat we hier nog weinig tijd in gaan steken!
 
Laatst bewerkt:
Fotoemmer is al lang verleden tijd voor mij ik ga zoals gewoonlijk de forum manier nooit problemen mee gehad
Marc
 
Beste forumenaars zoals belooft ga ik nu 14 februari om 10 uur starten aan de groepsbouw van iets wat ik niet in mijn verzameling kevers of VWtjes heb
Het gaat om een kever pick-up op schaal 1/35 van Armour voor mij een onbekend merk maar door zijn speciale uitvoering kon ik deze niet laten liggen
De boxart

attachment.jpg

Het beste is dat ik nu een nieuw topic start en snel begin zeker
Grt
Marc
 
Beste vrienden ik heb het daarstraks al geschreven mijn volgend project staat ( ligt ) al klaar maar deze wil ik wel ook binnen de maand ineen krijgen maar niet meedoen aan de wedstrijd omdat ik deze terug wil verweren en kleuren zoals het moet zijn dus ik doe nu onofficieel mee
Het gaat om de Kubel OTTO een verjaardagsgeschenk van een kameraad ik wil deze eens doen zoals het in feite moet in de mate van het mogelijke en zal wel hulp in roepen van jullie welwillendheid
Ik ben van plan om in mijn glazen kast een schap in te richten van zoveel mogelijk verschillende kever uitvoeringen op schaal 1/35 want volgende week komt nog de ambulance kever en ik heb dan nog twee kevers de Africa Corps en een Staff kever en die komen mooi bijeen te staan
Nu heb ik daarjuist opgemerkt en dat zullen vele onder jullie al wel weten , en dat is dat al die kevers gewoon allemaal dezelfde zijn ongeacht welk merk van kit
Morgen begin ik met foto's te plaatsen en start een nieuw topic
grt
Marc
 
het is geen wedstrijd, maar een groepsbouw.

succes met je kubel
 
Er zijn nu, na precies twee weken, zes modellen gestart en al drie afgerond. Dat is denk ik een groepsbouwrecord :D

In de openingspost staat een lijstje van wat er is gestart, wat er klaar is en hoe lang men erover heeft gedaan.

Ik wil jullie nogmaals op het hart drukken, te bouwen volgens de spelregels. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om het mooie resultaat van Grijze Wolf uit te sluiten van deelname, voor zover ik daar al over zou gaan. Soms neemt de passie het over van het verstand en van het een komt het ander en dan is je model ineens verweerd. Laat dit een enkele uitzondering zijn, is mijn vriendelijke verzoek. Dus, s.v.p. geen verwering meer ok? :)
 
Roy, ik heb er geen probleem mee indien je me uitsluit en zou het zelfs correct vinden.
De regels zijn wat ze zijn en ik had me er maar aan moeten houden, het vermijd later ook discussie over waarom die ene uitzondering.
Misschien kunnen de admins het gewoon verplaatsen naar het desbetreffende onderdeel, indien niet even goede vrienden.
Ik zal me aan de groepsbouw wel met een ander model wagen, de goesting is er door deze terug.
Dus iets heeft deze groepsbouw zeker al opgebracht.

Grtx Jan
 
Jan ga je schamen om je niet aan de regeltjes te houden :laugh::laugh:
 
Jan ik heb veel respect voor die instelling. Ik heb er eens een uurtje over nagedacht en kom tot dezelfde conclusie als jij. Zeker omdat je nog een keer wilt meedoen, en vooral omdat je er geen probleem mee hebt... maar nog vooral-ler om aan te sluiten bij het originele idee van de groepsbouw en geen scheve gezichten te krijgen ('waarom mag hij wel verweren en ik niet'), zal ik de Strycker uit het lijstje van afgeronde groepsbouw-projecten halen.

Voor wie het jammer vindt, ik vind dat ook. Maar te lezen aan de twee laatste zinnen van Jans post, heeft de groepsbouw toch al wat opgebracht en dat is fijn te lezen. Uiteindelijk doet het niet af aan het mooie bouwresultaat, groepsbouw of niet.

Dan zal er wellicht nog een enkeling zijn die het kinderachtig vindt dat 'de regeltjes' zo streng worden gehandhaafd. Daarover: de groepsbouw is een vrijwillige aangelegenheid, eraan mee te doen impliceert dan ook een volledig vrijwillige overgave aan die regels. Ik hoop op jullie begrip, zoals dat van Jan.
 
Wat is een groepsbouw zonder regels geen groepsbouw dus :) voor het geval mijn opmerking hier boven was alleen komische opmerking niet dat ik een vorm van kritiek leverde.
 
Wat is een groepsbouw zonder regels geen groepsbouw dus :) voor het geval mijn opmerking hier boven was alleen komische opmerking niet dat ik een vorm van kritiek leverde.

Hey Ron ik had het ook gelezen als een plagerijtje. Maar als verweren iets als een item is. Heb ik deze gedachte gang, ik bouw zoals beschreven in het begin helemaal zoals de kit voor schrijft. Op een gegeven moment is hij gereed.
Helemaal volgens de regels!
Ik meld als gereed en mijn kit doet niet meer mee aan de groepsbouw met deze kit. Voorgenomen planning en ideeen gehaald.

Daarna staat het mij vrij als ik iets wil verweren, dit te doen en op eigen conto, of een foto reportage zonder verslag te plaatsen. Alleen het valt niet meer binnen de groepsbouw, nog even benadrukken.

Dan is het jammer dat model van de maand weg is, maar kan ik hem ook weer aanbieden bij model van het jaar 2018.

Helaas als er meer zo over denken, is de winkans op een gouden medaille te winnen door de hoeveelheid projecten die dankzij deze groepsbouw afgewerkt zijn opeens veel kleiner geworden. (mits die daar aangemeld worden)
 
In een ander topic is het idee wat ik neer kwakte, ook ter sprake gekomen lees ik net.
Beschouw mijn bericht maar als niet geschreven.
 
Daarna staat het mij vrij als ik iets wil verweren, dit te doen en op eigen conto, of een foto reportage zonder verslag te plaatsen. Alleen het valt niet meer binnen de groepsbouw, nog even benadrukken.

In een ander topic is het idee wat ik neer kwakte, ook ter sprake gekomen lees ik net.
Beschouw mijn bericht maar als niet geschreven.​

Ah ik had net al het onderstaande geschreven. Ook niet verkeerd om het in dit topic nog eens te herhalen want eigenlijk hoort het hier thuis. Dit is een beantwoording niet specifiek gericht aan jou Aris, maar in het algemeen. Komt 'ie.


Als iemand per se wil verweren, doet die het beste niet mee aan de groepsbouw. Ook niet als je de groepsbouw hebt behaald en het model is klaar... dan is het mijns inziens gewoon klaar. Nee ik ga niet controleren wat iemand met z'n model doet na afronding van de groepsbouw, ik ben geen schoolmeester. Maar laat het gewoon zoals het is... dat is de bedoeling.

Eigenlijk een best grappig en ook wel te verwachten feitje: vanaf dag 1 ben ik bezig geweest van talloze personen vragen te beantwoorden over deze en die uitzondering op de regels, of hoe we hier misschien van konden afwijken, of daar. Vanaf het begin antwoordde ik: mensen, denk eens een paar stappen terug. Ga naar de basis: een simpele bouw. Niet om een schoonheidswedstrijd te halen, maar om plezier in het bouwen te hebben. Heb je dat plezier niet indien het model niet verweerd wordt, doe dan gewoon niet mee! Of, als het concept van het snelle bouwen je aanstaat maar je wilt er een aanpassing op zoals verweren, voel je dan geïnspireerd en bouw het conform het aangepaste plan. Je hoeft daarvoor niet mee te doen aan de groepsbouw.

Voor de deelnemers van deze groepsbouw geldt: bouwen, schilderen, afronden. Dat daar prima resultaten mee te behalen zijn, is binnen twee weken al tweemaal aangetoond.

Achtergrond: ik denk dat het in de aard van de mens ligt dat als er een klein aantal strikte regels wordt opgesteld, daar dan (in paniek?) uitzonderingen op bedacht worden. Ik probeer dit te begrijpen, maar jullie mogen best weten dat ik hier achter het beeldscherm dan nee-schuddend die reacties zit te lezen. Ik denk dan bij mezelf 'is deze eenvoud nu zo moeilijk?'. Alsof ik jullie de rekensom 'twee plus twee' voorleg en benadruk dat het echt zó simpel is... en er dan vragen komen als 'die twee ene dingen, zijn die van dezelfde soort als die twee andere dingen?' of 'mag het ook 2,01 plus 2? of 'moet ik het uit het hoofd doen of mag ik ook een rekenmachine gebruiken?' of 'mag ik het antwoord dan vervolgens, als ik klaar ben met rekenen, nog met iets vermenigvuldigen? Ik heb het antwoord dan toch al gegeven?' et cetera. Elke vraagsteller denkt te moeilijk: het is gewoon een rekensom waarvan het antwoord 'vier' is.

Dus nógmaals: denk simpel! Bouw simpel! :)
 
Grijze Wolf en Dancooper, succes met jullie vandaag gestarte deelnames aan de groepsbouw!

Actualisering (de meest recente lijst is steeds in de openingspost te vinden):

Gestarte projecten:

  1. MrArtex: LCM Landing Craft, 04-02 tot 04-03. Status: WIP.
  2. Cargomaster: M3A1 Scout Car, 05-02 tot 05-03. Status: afgerond 07-02.
  3. MrArtex: Unimog U 1300 L, 13-02 tot 13-03. Status: WIP.
  4. Swa: SAS Land Rover, 14-02 tot 14-03. Status: WIP.
  5. Coachke: Volkswagen 825, 14-02 tot 14-03. Status: afgerond ​18-02.
  6. Grijze Wolf: Walker Bulldog M41, 19-02 tot 19-03. Status: WIP.
  7. Dancooper: McLaren 570S, 19-02 tot 19-03. Status: WIP.


Alain, je hebt nog twee weken voor de LCM Landing Craft. Gaat wel lukken toch? :)
 
Vandaag een onverwachts goed resultaat op het werk via een gedachtenkronkel laten leiden tot een nieuwe entree voor de groepsbouw. Een echte uitdaging, met maar liefst 659 onderdeeltjes en nauwelijks schilderinstructies. Ik weet niet wat ik met het merk heb, maar het is weer een Gaz; ditmaal een mij al langer bekend model en een dat me altijd heeft aangesproken. Eens geen brandstoftanker ditmaal:

40402669392_6fc1c37417_b.jpg

Het is de Gaz-AAA w/Quad M4 Maxim kit van MiniArt.

659 onderdelen aan sprues:

40402669362_c17e20bd27_b.jpg

En nu maar tijd vinden én hopen dat ik het model tijdig afkrijg. Dat gaat met deze hoeveelheid onderdelen, zelfs al is het een basisbouw, geen sinecure worden. Te zijner tijd meer nieuws.
 
Nog even voortbordurend op dit toekomstig groepsbouwproject... hopelijk kan ik eraan beginnen op 28 maart aanstaande (of de andere Gaz).

Ik ben zeer onder de indruk van de onderdeeltjes aan de 28 (!) sprues en 2 photo etch fretjes.

Maar wat ik hier zie, had ik eigenlijk nooit eerder gezien; een volledig ejector pin mark-vrije dunne motorkap. De binnenkant:

26576477508_366e7cfd93_b.jpg

En de buitenkant:

39736890974_48248018e8_b.jpg

Ik moest echt even drie keer kijken, maar er is niets te zien. Dat is toch formidabel! Ik denk dat MiniArt het zo heeft opgelost, dat als ejector punten de bovenzijdes van de gietkanaaltjes in de directe omgeving van het onderdeel, zijn gebruikt. Die zijn op de eerste foto te zien, acht stuks. De aansluitingen van onderdeel naar sprue zijn daarom wellicht iets forser dan normaal. Ik geef mijn mening voor een betere, ben benieuw naar jullie gedachten.

Hier nog zoiets fraais, de motorkap-louvres zijn zowaar voorzien van echte openingen. Werkelijk briljant. Dit is schaal 1/35, iets wat je meestal op schaal 1/24 nog niet eens ziet.

40447371551_e448d84ffd_b.jpg

Ook deze onderdelen hebben in het geheel geen ejector pin mark littekens.
 
Roy heel veel succes.
Miniart is heel gedetailleerd
 
Roy , wow alleen het uitzicht ervan is gewoon prachtig maar in mijn gedachte dwaal ik af naar iets helemaal anders richting ........ jaja hotrod sorry militaire vrienden
Het zal en zou zonde zijn om dit te verprutsen dat versta ik ook wel
Ik kijk er enorm naar uit
Marc
 
Prachtig en moet zeggen dat ik in mijn IBG kit ook nog geen ejector pin marks ben tegengekomen.
Wat je Gaz met de quad gun betreft zou ik persoonlijk dergelijk model in deze groepsbouw niet gebruiken om reden dat je juist door het schilderen en verweren dit model en in het bijzonder de Maxim zo fantastisch kan detailleren wat verloren zal gaan bij het gebruik van een uni kleur.
Enkel mijn idee natuurlijk.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan