Hoofdsponsor

Groepsbouw: 'terug naar de basis'

Elk zijn manier van bouwen, en oob of all out gaan, elk zijn stijl met zijn pro's en contra's. Maar oob afkraken als speelgoed, sorry, ik zie liever een net gebouwd en geschilderd oob model dan een all-out model vol kleine fouten... Of met een verwering die zijn doel voorbij schiet
 
Helemaal eens met beide laatstgenoemde reacties.


Terug naar de regels. Ze zijn in de loop van 24 uur een paar keer aangepast, maar ja.. zet maar eens een vastomlijnd plan in één keer op papier. Ik ben een beetje als wetgevingsjurist te werk gegaan en heb volgens mij nu een strakke omkadering weten te omschrijven. Daar waar wordt verwezen naar andere delen van 'deze post' wordt in werkelijkheid gedoeld op de openingspost van dit topic.



REGELS


  1. Onderwerp is naar keuze: een modelbouwdoos die je gewoon in de winkel zou kunnen kopen. Net als vroeger met mama. Het moet een plastic bouwdoos zijn van een van de bekende makers, liefst eentje met goede pasvorm en van zo recent mogelijke mallen (tip: controleer op www.scalemates.com!). Eventueel mag houtbouw of papierbouw ook, zie daarvoor de FAQ onderaan deze post.
  2. De groepsbouw loopt van 4 februari tot en met 4 augustus 2018. Je mag zelf weten wanneer je start, maar je hebt precies vier weken de tijd om het model af te bouwen, vanaf het moment dat je het bouwtopic start. Voor een toelichting, zie het hoofdstukje 'Periode groepsbouw', onderaan deze post.
  3. Geen verwering of washes.
  4. Geen diorama.
  5. Geen alternatieve decals.
  6. Geen resin of andersoortige omvormsetjes.
  7. Geen aftermarket. Zit er af fabriek photo etch of resin in de onder 1. bedoelde doos, dan staat het je vrij die te gebruiken.
  8. Volg het kleurschema zoals voorgesteld in de instructies.
  9. Geen aanpassingen aan de kit, behoudens regels 10 en 11.
  10. Verbeteringen #1: het wegwerken van ejector pin marks en andere littekens, door te 'plamuren' of weg te schuren, en het verwijderen van naden door weg te schrapen of schuren, is toegestaan.
  11. Verbeteringen #2: als uitzondering op regel 9, is het aanbrengen van details (bijv. bougiekabels) of het anderszins verbeteren van het model (bijv. uitboren uitlaat) toegestaan mits dit maximaal tien minuten per aan te passen onderdeel kost, exclusief vastlijmen en schilderen. Het maximale aantal van dit soort aanpassingen is twintig. Plan dus goed en maak de juiste keuzes. Regels 3 tot en met 8 blijven van toepassing.
 
Zo, even in de "stash" gedoken en de keuze is gevallen op onderstaande Tamiya kit.
Ik heb die jongens ooit echt aan het werk gezien en dat was ronduit indrukwekkend.
attachment.jpg
 
Mooi kitje... weet je al of je de gietnaad op de cockpitkap gaat aanpakken? Wordt toegestaan door regel 10, maar zorgt wel voor het nodige schuur- en polijstwerk van de cockpitkap nadien. Dit valt allemaal wel binnen de regels en ik denk dat als je de cockpitkap goed ondersteunt met Blu-Tack, je in totaal misschien een uur bezig bent.

Lekker laten zoals het is, is ook een optie.
 
Naden en kieren gaan we tot een minimum proberen te beperken. Gelukkig is de fit van Tamiya zeer goed en zullen door voldoende dry-fits de naden wel meevallen.
Maar daar waar nodig zal er mogelijk een naad moeten worden weggewerkt. De cockpitnaad moet ook wel gepolijst worden. Op deze kit is die erg fijn, dus met de juiste tools is dit in een paar minuutjes geklaard. Het zou zonde zijn om die te laten zitten.

Dirk
 
Al eens online gekeken wat ik zou kunnen bouwen en iets gezien dat me bevalt maar ... 410 euro. Beetje teveel. Ik zal eens een dag uittrekken om naar Reims te gaan en daar in de winkel rond te neuzen zoals vroeger (terug naar de basis dus). Dan daar, in samenspraak met de winkelier, de doos openen om eventueel de juiste verf er bij te kopen. Ik heb wel verf liggen maar misschien zal die de juiste kleur niet dicht genoeg benaderen.

M'n eerste idee was militair maar dan zag ik het probleem van de camo, dat lukt me niet ondanks al verschillende pogingen. Een american truck lijkt me wel wat of een bike, twee dingen die ik in m'n jeugd graag bouwde.
 
Dit is mijn inzending..
Startdatum: Nog te bepalen..

attachment.jpg

Grtz Yves,
 
Hey,

Schrijf mij ook maar in. Zo heb ik misschien eens de drive om op korte termijn een papiermodel in mekaar te zetten:unsure::unsure:...
Ik heb anders genoeg modelletjes die binnen de 4 weken zeker moeten kunnen.
Snijkantjes zullen wel bijgekleurd worden, verder enkel vouwen, rollen en plakken. Is dat OK?

Grts,
Joost
 
Ik ga seffens eens kijken wat ik nog in stock heb liggen iets van 2 of drie onderdeeltjes dan kom ik er zeker en vast he ;)
Marc
 
Roy, ik ga even hier reageren.
Ik heb je pm ontvangen. Ik heb nu enkele drukke dagen voor de boeg. Als het groepsbouw-topic nog niet gestart is woensdag door één van de andere beheerders, zal ik hiervoor zorgen ;)
 
Goh, langs de ene kant spreekt het me enorm aan, langs de andere kant krijg ik een model wel af op 4 weken?
Zet me voorlopig maar mee op de lijst, ik ga het juiste model zoeken en dan moet het lukken.
 
even een vraagje : als je een auto kit RUDD bouwt mag er dan een glansvernislaag over want dat staat niet op de kleurtabel van de kit

Anthony
 
Voila,
alle redenen zijn goed om een modelbouwwinkel te bezoeken.

Dit is mijn keuze geworden.

IMG_5271.jpg


grt
free
 
Dit lijkt me een groepsbouw die wel geschikt zou kunnen zijn voor mij (geen am, geen verwering, oot... en een duidelijke deadline)...
Voeg mij maar toe :)
 
@Dirk: klinkt goed.

@Alain: iets van 420 euro lijkt me inderdaad niet het ideale lijdend voorwerp voor deze bouw. Eens terug te gaan naar een modelbouwwinkel is geheel in stijl en precies wat ik afgelopen week deed in het kader van de 5-uursbouw. Daar vond ik de Gaz 66 tanker en die vrat zo aan me, in positieve zin (=dusdanig aantrekkelijk onderwerp) dat ik toch een manier ben gaan bedenken om hem te bouwen... nu weet ik zo goed als zeker dat ik die bouw binnen 4 weken ga afronden, terwijl ik bijna zeker weet dat als ik hem zou bouwen zoals ik normaal gesproken doe, hij nooit af zou komen. Al die niet-afgebouwde kitjes... wat zou het zijn wereldwijd? 90% van het totaal? Meer nog? Tijd om daar verandering in te brengen! Bij mij begon die gedachte dus in de modelbouwwinkel, dus het kan geen slechte plek zijn om je te oriënteren voor een te bouwen kitje.

Als ik je inspiratie een duwtje zou mogen geven, ik vind een ouderwetse American Truck persoonlijk een veel onderwerp dan een motor. Die 'flat nosed' vrachtwagen waar je laatst mee bezig was, vind ik geweldig bijvoorbeeld. Binnenkort naar de modelbouwwinkel, nu al wat inspiratie? Een clip uit Maximum Overdrive doet het altijd goed:


Maar een motor is natuurlijk ook prima, het is net wat je zelf het leukste / prettigste vindt.

@Yves: mooi toestel, maar ik hoop wel dat de decals niet vergeeld (en dus wel te gebruiken) zijn. De kit is bijna 20 jaar oud en ik vrees er eigenlijk een beetje voor. Misschien het doosje even openmaken voor de zekerheid, alvorens het bouwtopic te starten.

@Joost: welkom in de groepsbouw! Zijkantjes bijkleuren is zeker geen probleem, aansluiting zoekend bij de strekking van regel 8.

@Marc: zou tof zijn! Ik zet je erbij :)

@Jordi: het ziet er naar uit dat Fred al begonnen is. Dank aan de admins en super-mod voor jullie inzet, zoals altijd. Ik zadel jullie ook maar weer met iets op, jullie hadden ook kunnen zeggen 'wacht maar eventjes, jij altijd met je impulsiviteit', maar jullie laten toch weer zien er steeds achteraan te zitten... erg tof. Overigens, ook al zou de groepsbouw 'pas' aanstaande woensdag administratief een feit zijn, dan nog zou men morgen kunnen beginnen en had het topic woensdag bijvoorbeeld naar het nieuw aan te maken forumdeel kunnen worden verplaatst.

Ik vraag me echter af wie er al meteen morgen zou beginnen, als ik zou mogen gokken niemand. Van de andere kant, ik voel het bij mij ook kriebelen hoor en als ik meer tijd had gehad en minder andere dingen te doen was ik morgen meteen begonnen. Zie de impulsieve beslissing om mee te doen aan de 5-uursbouw.

@Erik: denk aan wat er mogelijk was bij de Valentijnsbouw (=een weekend bouwen) of zelfs de 12-uursbouw (=ehm... 12 uur bouwen). Daar zijn toch mooie modellen uit voort gekomen, veelal zelfs verweerd. Give it a go zou ik zeggen, en als het onverhoopt niet lukt heb je toch alweer een vergevorderde basis staan voor afwerking. Of probeer eens iets wat je normaal gesproken niet zou bouwen, in jouw geval bijvoorbeeld iets militairs of een papierbouw.

@Anthony: weliswaar staat niet in de instructies dat er een glanslaag overheen moet, maar de meeste instructies vermelden wel dat je het beste een glossy verf kunt gebruiken. Het gaat erom dat het eindresultaat overeenkomt met dat van de instructies. Dus als daar grosso modo staat 'maak een glanzende Mercedes-Benz 300SL' dan maakt het niet uit of je glossy verf gebruikt of een glanzende vernislaag gebruikt.

Ik interpreteer jouw stellen der vraag dusdanig ruim dat ik je gemakshalve bij de lijst voorlopige geïnteresseerden zet :)

@Spliffsecond: grappig genoeg had ik zelf in m'n hoofd dat de gevorderde bouwer het beste een kit kon nemen van ofwel Trumpeter ofwel Eduard, omdat daar vaak photo etch bij zit. Nu zit dat er in jouw set dan niet bij, maar wel een flink blad aan decals bijvoorbeeld. Mooie uitdaging lijkt me, en de riempjes kun je bijvoorbeeld van tape binnen 10 minuten zelf wel maken als je dat zou willen.

@Dancooper: als deze groepsbouw je over een drempel heen zet weer eens een kit te starten, ben ik daar erg blij mee en is dat alleen al een bereikt doel. Welkom in de groepsbouw en ik schrijf je op de lijst!


We hebben nu, binnen 24 uur al, een lijst met maar liefst twintig mogelijk geïnteresseerden! Je zou dit kunnen zien als teken dat er behoefte bestaat aan (al is het maar incidentele) versimpeling in de hobby, teruggrijpen naar het plezier zoals we dat vroeger hadden, en dat binnen een strenge reglementering om jezelf niet in verleidingen te brengen. Ik hoop dat het een succesvolle en productieve ervaring zal zijn! De voorlopig geïnteresseerden:



  1. Roy vd M.
  2. Doomwad
  3. Buzzy10719
  4. Spliffsecond
  5. Silenoz
  6. MrArtex
  7. Erwin
  8. JordiC
  9. The_Mouse
  10. Cargomaster1
  11. Debart
  12. Beyond
  13. Aris
  14. Yves
  15. Leysend
  16. Coachke
  17. Papershaper
  18. Erik71
  19. Modestforest
  20. Dancooper
 
24 en 25 februari staan we met Scaldis weer op de beurs van Goes, ga ik eens neuzen voor een mooie basic bouwplaat:D

Fred
 
Wel beste vrienden nu is het aan jullie
De meerderheid wint
je kan kiezen tussen 5 foto's doe jullie best
Het zijn er op schaal 1/35 de Vwtjes Roy zal er wel eentje van kennen
Het Renaultje is schaal 1/24
Marc

Foto 1 attachment.jpg

Foto 2 attachment.jpg

Foto 3 attachment.jpg

Foto 4 attachment.jpg

Foto 5 attachment.jpg
 
Wel beste vrienden nu is het aan jullie
De meerderheid wint
je kan kiezen tussen 5 foto's doe jullie best
Het zijn er op schaal 1/35 de Vwtjes Roy zal er wel eentje van kennen
Het Renaultje is schaal 1/24
Marc

Ik zie geen foto's.
 
Nu wel ?Ik was ze vergeten er bij te zetten
marc
 
foto 4 , alleen al om het verhaal rond dit voertuig, de OTTO staat eigenlijk voor 8.....

Anthony
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan