Hoofdsponsor

Groepsbouw: 'terug naar de basis'

Deze kit had ik in gedachten

attachment.jpg
 
In aanvulling op mijn vorige post nog, voor de duidelijkheid: niemand wordt verplicht om iets aan te passen. Wil een bouwer het Revell-chroom behouden, geen probleem. Ik heb alleen de mogelijkheden omkaderd en die omkadering is volgens mij uiterst strak, ondanks alle tekst:

A) Rechtstreeks uit de doos bouwen, schilderen in de voorgeschreven kleuren;
B) Geen aftermarket of uitbreidingen, in de breedste zin des woords; en
C) kleine aanpassingen zijn toegestaan, mits die per onderdeel niet meer dan 10 minuten kosten.


Die basis staat overeind. Ik kreeg al talloze vragen over mogelijke uitzonderingen; steeds was mijn antwoord dat van de ene uitzondering de andere zou komen, dus nee.


@Aris: een extra Oostblok-vrachtwagen is nooit weg, interessant onderwerp.


Ik heb de lijst van voorlopig geïnteresseerden in de openingspost geplaatst. Ieder is natuurlijk steeds welkom geheten om zich aan te sluiten of juist bij nader inzien toch niet mee te doen. Zal ik gewoon eens een voorstel doen voor de periode... de zes weken vanaf maandag 23 juli tot zondag 2 september. Binnen die periode kies je voor jezelf 4 weken uit waarbinnen je bezig bent met de bouw. Op die manier wordt rekening gehouden met twee weken buitenlandvakantie die veel bouwers gemiddeld wel zullen vieren. De een gaat van 23 juli tot en met 5 augustus. De ander gaat juist op 6 augustus en komt 19 augustus weer terug bijvoorbeeld. Met die gemiddeld twee weken vakantie wordt dus flexibel rekening gehouden. Ga je niet op vakantie en begin je op 23 juli, dan probeer je het model vier weken later, dus op 19 augustus, af te werken. Of je neemt een weekje pauze bijvoorbeeld, gaat dan verder en rondt het model een week voor het einde af.

Het is misschien leuk als mijn vriendin weer een kleinigheidje ontwerpt, een soort certificaat of zo, voor degenen die het model afronden. Natasja had ook al zoiets gemaakt voor de Valentijnsbouw, drie jaar geleden alweer. Op de eerstvolgende ledendag kunnen dan weer wat modellen, mét succes-certificaat en bij elkaar, worden geshowd.

Mag ik de periode dus voorlopig vaststellen op vier van de zes weken d.d. 23 juli tot 2 september. Hopelijk kunnen de meesten dan...
 
@Patje: ik zie nu de afbeelding erbij staan. De M2 Bradley tank is een dankbaar onderwerp voor deze groepsbouw lijkt me. Uitdagend, maar doenbaar.
 
Ik bekeek net eens wat foto's van het motorblok van zo'n Gaz en zie dan allerlei verleidingen. Allerlei leidingen hier en daar... kabels... stangen... straks zit ik alsnog elk kabeltje te bouwen. Ook al kost dat maximaal 10 minuten per onderdeeltje, dan ben ik nog veel langer bezig dan de bedoeling was.

gaz-66_tu-2_1352201528.jpg


gaz-66_tu-2_1352201528.jpgv

(copyright tuzoltoautok.hu, educational and referential purposes only, picture will be deleted upon first request by the copyright holder)


Mede indachtig wat Ron schreef, lijkt het me handzaam om die reden een maximum op het aantal aanpassingen te stellen.

Bijvoorbeeld voor de Gaz, zie ik als redelijkerwijze noodzakelijk om een toonbaar model te maken:

- 8x bougiekabels;
- 1x uitlaat uitboren;

en dan misschien nog twee koplamp-gloeilampjes. In totaal zouden dat 11 aanpassingen zijn. Ik heb de kit verder nog niet zo goed bekeken, maar er zal best het een en ander aan wensen bij komen.

Als er op deze manier een beperking op het aantal 'scratch-projectjes' komt, bevordert dat de voortgang nog verder. Dat is dus overeenkomstig het doel van de groepsbouw. Het noopt wel tot kiezen wat je per se wilt aanpakken en wat niet nodig is. Een maximum van 20 aanpassingen lijkt me redelijk. Het 'ontchromen' zoals besproken, telt dan als 1 aanpassing. Die 20 aanpassingen van elk maximaal 10 minuten is ruim 3 uur extra werktijd... lijkt me zeer bescheiden als je kijkt hoeveel tientallen en soms zelfs honderden uren ik normaal gesproken bezig ben met opwaarderingen en scratchbouw. Die 3 uur geven de kans slechts het hoognodige te verbeteren.

Ik zal het maximum van 20 aanpassingen toevoegen aan regel 11. Hopelijk is deze aanpassing voor Ron een reden om deelname te heroverwegen.
 
Laatst bewerkt:
Meerdere keren inschrijven zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn denk ik. 't Is omdat zo'n "terug naar de basis"-model in een week zal afgewerkt zijn bij mij, die zijn zo leuk dat ze snel vooruit gaan.

Ofwel ga ik eens voor een wat groter model.
 
Probeer om te beginnen inderdaad een wat groter (=meer onderdeeltjes) of moeilijker (=oudere mallen, meer opkuiswerkzaamheden) model. Daarmee daag je jezelf wat meer uit. Maar maak het jezelf ook weer niet té moeilijk. Goed, stel je zou dat model binnen de tijd afkrijgen, dan kun je eventueel voor het restant van de groepsbouw een kleiner modelletje proberen af te werken.

Bijvoorbeeld, ik weet van mezelf dat die Bren Gun Carrier van de 12-uursbouw prima binnen de gestelde 12 uren af te krijgen is. Ik heb daar een aantal wandjes ingedund door te schuren (=regel 11... elk wandje kostte maximaal 10 minuten). Ik heb daarnaast een camouflagenet gemaakt door middel van een theefiltertje (=regel 11). Daarnaast een beschermhoes van papier (=regel 11). De gietnaden zijn aangepakt en de meeste ejector pin marks ook (=regel 10). En dan was dat modelletje ook nog verweerd, wat in de huidige groepsbouw niet de bedoeling is. Dus: als ik die 12 uur van zo'n modelletje zou verdelen over een week, elke dag 2 uur werken en één dag pauze, dan zou ik nog drie weken over hebben voor iets anders.

Dus andersom geredeneerd, stel ik heb die Gaz 66 helemaal klaar na 3 weken, dan weet ik dat ik nog een klein model zoals de Bren Gun Carrier erbij zou kunnen maken. Echter, ik zou me daar in het begin zeker niet op focussen en er pas aan gaan denken als het uitdagendere hoofdmodel af was.

Trouwens, hoewel de groepsbouw dan pas in de zomervakantie zou beginnen... als iemand zich heel veel zin heeft om nu al te testen of het iets voor hem is, kan natuurlijk nu al een voorproefje worden gedaan he :) Ik zie zo'n bouwtopic dan natuurlijk met bijzonder grote interesse tegemoet! (Erwin?...)
 
De data valt precies in de zomer vakantie. Ik werk in de vakantie tijd altijd extra.
Daarbij ben ik in de zomer minder actief qua modelbouw en geniet meer van het buiten leven. (Zon, bbq, bier en een lange avond met een boek)

Hmmm...zal gaan zien of dat gaat passen.

Fred
 
En als de periode zou worden verlengd met 2 weken, die dus zouden vallen buiten de vakantie?

Regel blijft dan qua principe hetzelfde en zou worden:

4 van de 8 weken vanaf 23 juli tot 16 september 2018.

Je kiest dan voor jezelf 4 weken binnen die periode van 8 weken. Dit is van mijn kant een poging niet te volstaan te verwijzen naar de aloude uitdrukking 'je kunt het toch nooit voor iedereen goed doen'. Misschien kan dat door middel van deze constructie wél.

Hoe zou men daar tegenover staan?


Edit: zie volgende post voor een waarschijnlijk beter voorstel.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit nog wat te broeden en kom ook nog tot een alternatief idee. Misschien is dat nog aantrekkelijker en simpeler:
​Voorstel periode groepsbouw

  • De groepsbouw start morgen, 4 februari, en eindigt op 4 augustus. Precies een half jaar dus.
  • Iemand mag starten, binnen die periode, wanneer 'ie wil. Op de dag van starten, doch voordat het eerste stukje uit de sprue of bouwplaat is geknipt, wordt een bouwtopic gestart.
  • Vanaf het moment dat het bouwtopic wordt gestart, begint een periode van vier weken te lopen.
  • Het model moet binnen die vier weken af zijn. Voor het einde van die periode moeten de eindfoto's worden getoond in het topic. Start iemand het bouwverslag dus bijvoorbeeld op 10 mei, dan moeten de eindfoto's in het topic staan op uiterlijk 7 juni.
  • Wil men daarna met nog een model meedoen, dan kan men voor dat nieuwe model een nieuw topic starten met inachtneming van bovengenoemde regels. De vierweeksperiode begint voor die bouwer dus opnieuw te lopen.

Op die manier kan (bijna) niemand klagen over de periode... ergens binnen een half jaar kan er toch wel tijd gevonden worden. Ook hoeft men dan niet te wachten tot de zomer. Verder kan men meerdere modellen afwerken. Nog een voordeel is, dat de vierweeksperiode concreet wordt vastgelegd door middel van start en afronding van het bouwtopic. Tot zover de voordelen.

Dat de bouwers niet allen tegelijkertijd aan het werk zouden zijn, is mijns inziens geen reden het niet zo te doen. Dat is bij de meeste groepsbouwen toch al precies zo het geval. Zie bijvoorbeeld de Eerste Wereldoorlog-bouw waar, die een duur van vijf jaar heeft meegekregen. Ook daar werk(t)en zelden twee modelbouwers tegelijkertijd aan hun model. De groepsbouw-uitdaging geldt in onderhavig plan een stuk concreter, nu je vanaf het moment van plaatsen van het bouwverslag vier weken de tijd hebt. Iedereen staat voor een uitdaging met dezelfde regels, alleen het startmoment is anders. Dat het geheel is gelimiteerd tot 6 maanden, maakt het toch overzichtelijk.

Ik stel voor het zo te doen. Iemand nog een bezwaar of gedachte alvorens ik de forumleiding ga verzoeken de groepsbouw administratief te faciliteren?
 
Laatst bewerkt:
Laat maar weten wanneer er een definitieve beslissing valt over hoe en wat voor deze GroepsBouw ;)

Zelf heb ik al een idee wat er bij mij op tafel zal komen, maar ik twijfel nog tussen twee kits...

Wellicht zal het de eerste keuze worden:
attachment.jpg
 
Geen bezwaar, lijkt me zelfs beter zo in plaats van te wachten tot deze zomer. Trouwens, in de zomer heb ik ook meer werk hier. Nu zijn er nog de lange winteravonden om te vullen.
 
voor mij ook ok weet niet of ik zal of kunnen meedoen ik laat het op tijd weten dat wel
Marc
 
Wat een leuk idee Roy, en ook erg goed uitgewerkt. Duidelijke afbakening van wat kan en toegelaten is.
Ik overweeg dus ook om mee te doen hoewel ik het de laatste tijd immens druk heb op professioneel vlak.

Aangaande de regels had ik nog een vraag. Valt het accentueren van panel lines (vb op een vliegtuig of deur- motorkapnaad op auto) onder verweren ?
Stel ik heb een kit van een wagen waarvan de motorkap in een deel is gegoten met de carrosserie. Ik spuit de carrosserie bvb met witte glansverf waardoor de naden van de motorkap zo goed als onzichtbaar worden. Mag ik deze dan accentueren d.m.v. bvb een wash, potlood of dun stiftje ?

Dirk
 
@Xavier: imposante tank. Zo te zien heb je zelfs nog de keuze om een paar van die pantserplaten weg te laten! lol

Gezien de laatste reacties en na nog wat nadenkwerk, lijkt me de laatste optie voor iedereen de prettigste en handigste. Dat zou dan betekenen dat de groepsbouw morgen al begint. Ik weet niet of het mogelijk is dit allemaal administratief te effectueren; anders kan een eventueel al gestart bouwtopic (hoewel ik niet verwacht dat iemand ook daadwerkelijk morgen al gaat beginnen) later verplaatst worden naar het nog aan te maken groepsbouw-subforum. Zoals het er nu naar uitziet, ga ik zelf pas over een paar maanden beginnen, omdat ik me eerst wil bezig houden met mijn Delage, maar wie weet gaat de Gaz wel zo kriebelen dat ik eerder begin.

Ik zal de openingspost aanpassen wat bouwperiode betreft.


@Marc: leuk dat je toch overweegt om mee te doen; ik zet je op de lijst van voorlopig belangstellenden. Maar laat je niet gek maken door de tijdsdruk... als iets niet lukt, of als je binnen die 10 minuten niet het idee krijgt een onderdeeltje te maken waar je qua kwaliteit achter staat, dan kun je altijd het model terug trekken he, en dan ga je gewoon verder in het normale forumdeel. Het laatste wat met deze groepsbouw wordt beoogd, is onnodige stress te veroorzaken: het moet een leuke, soms inspannende maar meestal relaxte ervaring worden! :)

@Dirk: dank je wel en welkom in de groep. Hersenkrakende vraag stel je daar. Het accentueren door middel van washes valt dan wel letterlijk niet onder verweren, maar het lijkt me toch niet zo'n goed idee om dat toe te staan. Ik zal regels 3 en 11 verduidelijken.

Het beste kun je denk ik dan een kit gebruiken waar gewoon een losse motorkap bij zit. Wat vliegtuigen betreft, is het (maar dat is mijn persoonlijke mening) vaak geen ramp om die accentuering weg te laten... wat objectiever kijkend, zou het toevoegen van washes of accentueringen zich denk ik niet goed verhouden met het 'terug naar de basis'-principe. Laten we proberen het zo simpel mogelijk te houden... als je zorgvuldig bouwt, komt er zelfs zonder verwering, washes of andere accentueringen een overtuigend model uit!
 
Ik doe aan modelbouw voor het realisme en het toepassen van verwering is daar een noodzakelijke stap voor; ik kan nog net begrijpen dat je geen upgrades koopt maar wat je met een kit doet qua verf en verbeteringen (zoals stretched sprue, plasticcard en chocotofpapiertjes) kan je beter niet aan opgestelde regeltjes onderwerpen, tenzij je een stuk speelgoed uit de catalogus van de speelgoedwinkel als resultaat wil hebben.

Als remedie om iets af te werken kan ik alleen aanbevelen om op geregelde tijdstippen (wekelijks dus, hoeft niet dagelijks zoals in mijn geval) iets van je bouwsel op het forum te presenteren en er niet al te veel over te filosoferen, het belangrijkste is hoe je het bouwt en niet wat het uiteindelijk wordt of wat ze er van gaan vinden. Doe er dingen mee die ze niet zouden verwachten.
 
Ik doe aan modelbouw voor het realisme

Gefeliciteerd.

en het toepassen van verwering is daar een noodzakelijke stap voor;

Wees voorzichtig met het opdringen van je mening als ware het een vaststaand feit. Een gloednieuwe auto die net gewassen is, is ook niet verweerd.

ik kan nog net begrijpen dat je geen upgrades koopt maar wat je met een kit doet qua verf en verbeteringen (zoals stretched sprue, plasticcard en chocotofpapiertjes) kan je beter niet aan opgestelde regeltjes onderwerpen, tenzij je een stuk speelgoed uit de catalogus van de speelgoedwinkel als resultaat wil hebben.

Niet zo fijn dat je hier ons plezier komt verstoren. Ieder beleeft hobbyplezier op zijn eigen manier. Laat een ander in zijn waarde! En laat ons gewoon lekker onze speelgoedjes bouwen. Ofwel, ga elders je denigrerende mening verkondigen.

Als remedie om iets af te werken kan ik alleen aanbevelen om op geregelde tijdstippen (wekelijks dus, hoeft niet dagelijks zoals in mijn geval) iets van je bouwsel op het forum te presenteren en er niet al te veel over te filosoferen, het belangrijkste is hoe je het bouwt en niet wat het uiteindelijk wordt of wat ze er van gaan vinden. Doe er dingen mee die ze niet zouden verwachten.

Deze groepsbouw staat je duidelijk niet aan. Dat wil niet zeggen, dat je hier hoeft te gaan trollen.

En lees de openingspost nog eens na om te bezien wat de bedoeling is van deze groepsbouw.
 
Ik doe aan modelbouw voor het realisme en het toepassen van verwering is daar een noodzakelijke stap voor; ik kan nog net begrijpen dat je geen upgrades koopt maar wat je met een kit doet qua verf en verbeteringen (zoals stretched sprue, plasticcard en chocotofpapiertjes) kan je beter niet aan opgestelde regeltjes onderwerpen, tenzij je een stuk speelgoed uit de catalogus van de speelgoedwinkel als resultaat wil hebben.

Als remedie om iets af te werken kan ik alleen aanbevelen om op geregelde tijdstippen (wekelijks dus, hoeft niet dagelijks zoals in mijn geval) iets van je bouwsel op het forum te presenteren en er niet al te veel over te filosoferen, het belangrijkste is hoe je het bouwt en niet wat het uiteindelijk wordt of wat ze er van gaan vinden. Doe er dingen mee die ze niet zouden verwachten.

De titel is duidelijk me dunkt. "Terug naar de basis". Ook de omschrijving lijkt me meer dan duidelijk. Ik hou er zelf ook van om zaken tot in detail uit te werken en zo realistisch mogelijk. Echter daar gaat het hier helemaal niet om. Ik vind dat dit project een leuke insteek heeft en mij interesseert het wel om hier aan deel te nemen.

Indien de opzet van deze groepsbouw niet aansluit bij de manier waarop jij de hobby ziet / beleefd is dat ook geen enkel probleem Steven. Dit wil gewoon zeggen dat deze groepsbouw niet voor jouw is. Het lijkt me bijgevolg ook nutteloos om alsnog te pogen om de opzet te ondermijnen. 'Just my 2 cents'.

Dirk
 
Precies wat Dirk hier zegt. Ik heb begroot dat ik ongeveer 3.000 tot 4.000 uur aan mijn Delage ga werken, inclusief verwering. Dan heb ik niemand nodig die mij, of andere detailbouwers op dit forum, even gaat vertellen hoe hij realisme in modelbouw ziet.

Even een verkeerde snaar geraakt Steven!
 
Er zijn mensen die "terug naar de basis" nodig hebben om modelbouw weer ontspannend te maken. Ik wilde ook totale realisme bereiken maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Wie dat wel kan is gezegend met een mooi talent waar ik enorm jaloers op ben maar moet daarom niet kleinerend beginnen doen.

Zoals ik al zei kan je perfectie op 2 manieren bekijken. Een realistisch model of een ontspannend model. Dat dit laatste dan speelgoed is kan wel zijn maar de perfectie zit hem dan in het feit dat het ontspannend was.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan