Hoofdsponsor

Groepsbouw: 'terug naar de basis'

Bedankt voor alle reacties! Zoals ik al hoopte, lijkt het erop dat ik niet de enige ben die terug wil naar een eenvoudige bouw.

In de openingspot heb ik een lijstje 'FAQ' gezet, met daarop een antwoord van vragen die ik inmiddels heb gekregen.

@Marc: ik begrijp dat er haast iets traumatisch speelt, als je normaal gesproken 2 modellen in een maand weet af te werken maar zodra je het gevoel hebt dat er druk achter staat, dit bijzonder onprettig voelt. Ik begrijp die weerwil dus aan de ene kant goed en heb daar respect voor. Anderzijds snap ik het ergens ook weer niet, omdat het je zonder kenbare problemen lukt om verjaardags- en ander cadeaus op tijd klaar te hebben. Daar heb je toch ook te maken met deadlines. Het is zeker niet goed iets te doen tegen je zin, dus ik heb je nog niet op de lijst van voorlopig geïnteresseerden gezet. Mocht dit anders worden, laat maar weten.

@Erwin: alles in deze groepsbouw is erop gericht te motiveren juist wél het model af te werken (geen gevoelsmatige hoge drempels wegens te moeilijke doelen, anderzijds voldoende motivatie door de mogelijkheid van eenvoudige toevoegingen), dus ik hoop dat dit gewoon een toffe ervaring blijkt te zijn met als bekroning een gereed model.

@Jordi: ja het is een kwestie van een paar stappen terug doen, alles doen zoals je het vroeger als dociel kind deed (althans zo was ik), dus uitvoeren wat Revell of Italeri me 'opdroeg' te doen. Ik denk dat het een heerlijk rustgevende en stressloze ervaring is.



Voorlopige lijst geïnteresseerden, onder verschillende voorbehouden:

* Roy vd M.
* Doomwad
* Buzzy10719
* Spliffsecond
* Silenoz
* MrArtex
* Erwin
* Ron
* JordiC
* the_Mouse
* cargomaster1
* Debart

Niet slecht, 12 geïnteresseerden binnen een paar uur!
 
Jordi: ja het is een kwestie van een paar stappen terug doen, alles doen zoals je het vroeger als dociel kind deed (althans zo was ik), dus uitvoeren wat Revell of Italeri me 'opdroeg' te doen. Ik denk dat het een heerlijk rustgevende en stressloze ervaring is.

Het kitje wat ik eventueel in gedachte had zal roze moeten worden, uhhhh niet echt rustgevend en schiet nu al in de stress :) :) :)
 
Ron, :alcoholic:lost alles op :D (ook de Belgische soorten:P)


Ohja, en voordat ik er bij wordt gehaald, ik doe niet mee, ik ben te druk, komt door een andere nare eigenschap dat ik weer zo slecht nee kan zeggen, alhoewel me dat hier nu net uitstekend lukt :laugh::P

Mannen succes!
 
Beste Roy ten eerste weet dat ik met de Golf van in oktober bezig ben en maar juist op tijd af was , ok ik heb verleden jaar er een paar modellen doorgejaagd maar het gaat me niet om die tijdsdruk , het gaat me eerder om de vooropgestelde tijd van B.v. de bougiekabels of iets in die aard
Als ik nu er een dag over doe om vier of acht kabeltjes te maken maar mijn model is binnen de maand af waar schuilt dan het probleem
En dan nog iets het is maar een veronderstelling het merendeel van de bouwers hier werken nog he ? Ik niet meer dus stel dat ik dag en de ganse nacht doorwerk dan ben ik toch in het voordeel van de collega bouwers he , en dat is wat ik verleden jaar gedaan had van 's morgens vroeg tot 's avonds laat doorgewerkt
Persoonlijk vind ik dat niet eerlijk tegenover mensen die nog moeten werken of nog iets anders te doen hebben
Zoals ik nu op dit moment ben ik de trap zaal aan het opkuisen nieuwe tapijt op de treden van de trap en die moet met een machine tree voor tree afsteken ben er al een week aan bezig aan vier treden
Maar ik ga proberen , maar ik heb het allemaal vluchtig gelezen en heb misschien iets gemist wanneer zou het starten ?
Marc
 
Ok heb het juist doorgelezen had nu even de tijd ( rustpauze ) het is voor de zomer periode , tegen die tijd zal het misschien wel lukken
Maar in de vakantie moet ik weer gaan tentoonstellen in Luxemburg ben uitgenodigd door de campingbaas dus laat ons hopen dat het dan niet in die periode valt want het zal meer als een weekend zijn
Ik zie wel en laat het op tijd weten
Marc
 
@Mark: merci voor je reactie en hopelijk kom je hier en daar wel langs kijken.

@Marc: ok geen probleem, ik snap nu wat je bedoelt met de tijdsdruk.

Kijk maar even of het in de vakantieperiode zou lukken, het is ook nog een hele tijd tot dan. En het is ook nog maar een voorstel he, misschien wordt het een andere periode.

Ik denk heel eerlijk gezegd ook niet dat deze groepsbouw voor jou een grote toegevoegde waarde heeft, behalve dat het leuk is om met z'n allen aan iets soortgelijks bezig te zijn. Zoals gezegd, jij bent één van de weinig bouwers die überhaupt iets afkrijgen op een maand, en dan soms nog met diorama erbij. Als deze groepsbouw door het concept van tijdsdruk contraproductief zou werken, vanwege iets uit je verleden, dan zou ik niet meedoen als ik jou was want dat heeft dan geen zin. Je hebt dit vaker genoemd... voor de goede orde, wanneer ik het als 'traumatische ervaring' aanduid klinkt dat misschien zwaar maar ik heb bijna dagelijks met dames en heren te maken die te maken hebben met dingen die in het verleden zijn gebeurd en dat kan ook iets lichts zijn... de term 'traumatisch' is voor mij zo ingeburgerd dat ik er soms niet bij nadenk dat 'ie ook als heftig kan worden beschouwd. Maar 'trauma' betekent eigenlijk gewoon leed, licht of zwaar en alles er tussenin.

Zoals ik al vaker heb gezegd, ben ik soms ernstig jaloers op jouw productiviteit. Ok je levert een fractie in op detail (niet verkeerd interpreteren, ik bedoel het niet gemeen maar gewoon feitelijk!), want als jij ergens 100 uur aan besteedt door dag en nacht te werken, dan krijg je vanzelfsprekend niet voor elkaar waar iemand anders 200 uur voor gebruikt. En dan is er nog iemand anders die er 300 uur over doet en die zelfs het stiksel van de stoelbekleding haast microscopisch en 'perfect' aanbrengt bijvoorbeeld. Alles kan altijd beter en gedetailleerder. Wat ik bedoel te zeggen is, dat ik soms jaloers ben op jouw cadans en effectiviteit om op een jaar zoveel modellen af te krijgen met goed resultaat. Deze groepsbouw is, eenvoudig gezegd, bedoeld om anderen ook dat te laten bereiken. Dus op een bepaalde manier, ben jij voor mij indirect waarschijnlijk ook een soort inspiratie geweest wat het idee voor deze groepsbouw betreft.
 
Hmmm, het idee is aantrekkelijk....
Eerst even zien wanneer het juist van start gaat, en of ik in die periode de tijd zal hebben om een model te bouwen??
Intussen zal ik eens in de stash kijken wat ik eventueel op tafel zou kunnen leggen, iets op 1/35 misschien??
 
Roy, je maakt mij tangerachtig..... :nowink:
Dit is het Gentse woord voor verlangend, azend, uitkijkend naar iets.
Ben dus al eens in mijn stash gedoken en heb daar al direct een 5-tal kits gevonden die ideaal zouden zijn voor deze bouw.(neen, het is geen GMC) :@
Nu maar juist hopen dat de datum meevalt zodat ik kan meedoen. :dry:
 
Roy ik heb er eentje van academy en telt 285 onderdelen.
attachment.jpg
Voor mij zou het deze worden.
 
Laatst bewerkt:
@Xavier: welkom in de groep, 1/35 lijkt me een uitstekende keuze.

@Erwin: krijg er ook meteen zin in eigenlijk, weer een gevalletje geduld hebben. Hier eerst de focus op meetwerkzaamheden voor het andere project... Maar ten behoeve van de voorpret, ben ik benieuwd naar de 5 doosjes waar je uit gaat kiezen.

@Patje: ook hier, ik ben benieuwd welke set van Academy je hebt gekozen. Heb je een foto of een kitnummer?
 
Ah ok, maar dan zie ik hem niet en dan geldt dat waarschijnlijk ook voor anderen. Even je vorige bericht nazien. Soms zie je het zelf wel (de afbeelding zit dan in je computergeheugen), maar zien anderen het niet.
 
Ik zit ook te denken om in te schrijven, de tijd zie ik wel zitten. Dan lees ik dat er de mogelijkheid is, van de 42 dagen er 28 van te bouwen.

Iets wat ik mij afvraag, als kind of beginner, wordt je gelokt door het "valse chroom" van Italleri en Revel. Als ik besluit, onderdeel het te reinigen en in een (alclad) chrome spuiten lukt dat minder als in 10 minuten. Dit omdat ik bij 40 onderdelen, dus 40 x 10 min heb.
Als reden dat het chrome van hen zo lelijk over komt, maar zelfs nu nog in de nieuwste (laatste) kits erbij gepropt word.

Strikt genomen moet ik mij aan het verfplan houden, dus een door mij met chroom gespoten deel plaatsen naast, het "chrome" deel van Italleri. Maar ik heb ook de 10 minuten vrijheid.
Welke weg kiezen om bij het plan te blijven?

Een oplossing waar ik nu voor kies is, die kit waar het zich voordoet niet bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Als er in het bouwplan staat verwijder het chroom en spuit het in de Aclad dan zal het wel mogen maar heb zo mijn twijfels dat dat er niet in zal staan :)
 
Als er in het bouwplan staat verwijder het chroom en spuit het in de Aclad dan zal het wel mogen maar heb zo mijn twijfels dat dat er niet in zal staan :)

Dat is ook mijn gedachte, dat is dat ik die kit niet zal kiezen.
 
Goeie vraag Aris en welkom in de groep.

Het verwijderen van de chroomlaag is een opwaardering en valt dus binnen 'regel 11'. Toelichting: de vaak veel te dikken chroomlaag bedekt details... bijvoorbeeld op de wieldoppen van de recente Kever van Revell staat haarscherp het VW-logo weergegeven, je ziet pas hoe mooi het ingespoten is zodra de chroomlaag verwijderd is.

Echter, omdat de chroomkleur door de verbetering wel verdwenen is, moeten de desbetreffende onderdeeltjes alsnog gespoten worden. Nu de kit blijkbaar een chromen uiterlijk voorschrijft, kun je aansluiting zoeken bij de volgende V/A:

V: moet ik per se de verfjes gebruiken die in de instructies staan weergegeven? Bijvoorbeeld er staat Humbrol lichtgroen, mag ik dan niet Revell lichtgroen gebruiken?
A: het gaat erom dat de kleuren (ongeveer) hetzelfde zijn als genoemd in het kleurenschema. Je bent niet gebonden aan een bepaald verfmerk.


Je kunt dus gewoon Alclad gebruiken. Ik zal dit voor de duidelijkheid ook even bij de FAQ zetten.

Welke kit had je in gedachten? Ik ben benieuwd wat iedereen zo voor plannen heeft.
 
Heb alles doorgelezen en zoals sommige onderons de startdatum afwachten ga ik deze instelling ook innemen..
Het is een keitof initiatief en wil er graag deel van uit maken..
Dus wacht dit rustig af en als het mij past,dan vul ik de tram van deelnemers..

Grtz yves,
 
Mij maak het helemaal niets uit wat je met een kit uitvreet maar ik dacht dat de intentie was om een basis model te bouwen, dus zonder toeters en bellen en als dan vriend Aclad om de hoek kom kijken is er in mijn ogen weer weinig van iets basis bouwen terug te vinden. met al deze aanpassingen weet ik nu al dat ik afhaak van deze groepsbouw.
 
@Yves: welkom!

@Ron: als het gebruik van een bepaald type verf (Alclad) ervoor zorgt dat jij vindt dat er 'weinig van basis bouwen terug te vinden is' dan is dat een opmerkelijke doch daarom niet minder te respecteren mening.

Nogmaals: het is de bedoeling om een basismodel te bouwen, met de mogelijkheid tot kleine aanpassingen om het net dat beetje extra te geven. Dat chroom van Revell heeft niet alleen als nadeel dat details verdwijnen of verruwen, nog voordat je überhaupt met de kit bent begonnen, het zorgt bovendien voor lelijke puntjes daar waar je de chromen stukjes van de sprues snijdt. Genoeg reden om dat op te waarderen. Dat kost minder dan 10 minuten, je dumpt de onderdeeltjes eenvoudigweg in een badje Dettol bijvoorbeeld. Daarna moet het geschilderd worden, dat kan met Alclad. Het probleem ontgaat mij.

Je hebt het over 'al deze aanpassingen', ik weet niet waar je op doelt.

Zoals gezegd, respect voor je mening en ik zal je van het interesselijstje afhalen. Jammer vind ik het wel, maar het heeft geen zin mee te doen als iets je om wat voor reden dan ook tegen staat.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan