Hoofdsponsor

Groepsbouw: 'terug naar de basis'

Het gaat er om dat ik teveel kleuren die niet op het plan staan moet gaan gebruiken

Ik ga ook kleuren gebruiken die niet op het bouwplan staan, simpelweg omdat het bouwplan niet in duiding van de kleuren voorziet.

Dus dan mijn vraag: wil je andere kleuren gebruiken dan die welke op het bouwplan en/of de box art staan vermeld? Of wil je bepaalde details gaan inkleuren die als zodanig niet op het bouwplan en/of de box art staan vermeld?

Overigens kun je dit soort opmerkingen / vragen beter in je eigen bouwtopic stellen.
 
Tijd voor een tussenstand van de groepsbouw, die heden op een overzichtelijk punt is geraakt.

De groepsbouw is gestart op 4 februari en is dus nu ruim anderhalve maand bezig. Er zijn vijfentwintig bouwverslagen gestart. In zes projecten is de bouwer, om diverse redenen, teruggetreden. Veertien projecten zijn succesvol afgerond. De vijf laatst gestarte projecten zijn nog bezig.

In schema:

  1. MrArtex: LCM Landing Craft, 04-02 tot 04-03. Status: afgerond 04-03.
  2. Cargomaster1: M3A1 Scout Car, 05-02 tot 05-03. Status: afgerond 07-02.
  3. Grijze Wolf: Strycker M1126, 05-02 tot 05-03. Status: teruggetreden.
  4. Debart: German Staff Car Admiral, 09-02 tot 09-03. Status: teruggetreden.
  5. MrArtex: Unimog U 1300 L, 13-02 tot 13-03. Status: teruggetreden.
  6. Swa: SAS Land Rover, 14-02 tot 14-03. Status: afgerond 03-03.
  7. Coachke: Volkswagen 825, 14-02 tot 14-03. Status: afgerond ​18-02.
  8. Grijze Wolf: Walker Bulldog M41, 19-02 tot 19-03. Status: afgerond 22-02.
  9. Dancooper: McLaren 570S, 19-02 tot 19-03. Status: teruggetreden.
  10. Yves: Tornado "Spirit of Boelcke", 20-02 tot 20-03. Status: afgerond 13-03.
  11. Coachke: VW Staff-Wagen, 22-02 tot 22-03. Status: afgerond 28-02​.
  12. Erwin: Büssing-NAG 500S, 22-02 tot 22-03. Status: afgerond 10-03​.
  13. Cargomaster1: ZiL-131 Transporter, 25-02 tot 25-03. Status: afgerond 06-03.
  14. Debart: London Tower Bridge, 25-02 tot 25-03. Status: teruggetreden.
  15. The--Mouse: m.s. Prinses Beatrix, 25-02 tot 25-03. Status: afgerond 17-03.
  16. Aris5: Case tractor, 04-03 tot 01-04. Status: afgerond 19-03.
  17. Aris5: Case loader, 04-03 tot 01-04. Status: afgerond 20-03.
  18. Coachke: Volkswagen 87, 05-03 tot 02-04. Status: afgerond 06-03.
  19. Karmijn: Kylo Ren's Command Shuttle, 05-03 tot 02-04. Status: afgerond 17-03.
  20. Coachke: Studebaker Avanti, 06-03 tot 03-04. Status: teruggetreden.
  21. Modelbouwerke: Bahnhof Horrem, 14-03 tot 11-04. Status: WIP.
  22. Papershaper: Gretsch G613 gitaar, 14-03 tot 11-04. Status: WIP.
  23. Frank the Tank: Volkswagen Kever, 17-03 tot 14-04. Status: WIP.
  24. Camaro69: Ferrari California, 20-03 tot 17-04. Status: WIP.
  25. Coachke: BMW I-8, 20-03 tot 17-04. Status: WIP.

Om de bouwverslagen te bekijken, kun je klikken op de donkergroene tekstgedeeltes.

De hall of fame van afgeronde modellen is hier te bewonderen.

Nieuwe projecten zijn steeds welkom. Zie de openingspost voor meer de groepsbouwregels, informatie, inspiratie en motivatie. De groepsbouwperiode duurt nog een kleine vier en een halve maand. Wil je meedoen, start dan een bouwverslag. Vanaf dat moment heb je vier weken om de bouw af te werken, volgens de regels zoals beschreven in de openingspost.
 
Heb nog wel zin in een uitdaging:

1wr3SDZ.jpg

Moet dinsdag geopereerd worden en mag een week niet werken.....is modelbouw werken???

Fred
 
Modelbouw is een genezingsproces Fred en dat moet je zeker doorlopen om weer de oude te worden.
Veel beterschap gewenst.
 
Als je deze in papier maakt zal het makkelijk zijn om de vlammen levensecht na te maken... :O
Je zal wel vlug moeten zijn om foto's te maken, een tweede kans zal je niet krijgen :nowink: :laugh:
 
Moed met de operatie en modelbouw is therapie ter genezing.
 
Fredje al het beste gewenst en dat snel weer aan de beterhand mag zijn
Marc
 
Veel beterschap!
Modelbouw werkt helend. ;)
 
Fred beterschap, en modelbouw is geen werken.
 
Fred heel veel strekte en beterschap
 
Thanks mannen en ondanks dat de ingreep niet ingrijpend maar eerder vervelend is ben ik best wat zenuwachtig.

Brengt me gelijk op het model, deze zal niet in deze groepsbouw gemaakt worden.
Ik zie te veel aanpassingen, verbeteringen en aanvullingen dat deze hier niet past.
De tijd zal dan ook nog een issue worden.
Deze zal dus in eigen topic gemaakt gaan worden :D

Fred
 
Vandaag een onverwachts goed resultaat op het werk via een gedachtenkronkel laten leiden tot een nieuwe entree voor de groepsbouw. Een echte uitdaging, met maar liefst 659 onderdeeltjes en nauwelijks schilderinstructies. Ik weet niet wat ik met het merk heb, maar het is weer een Gaz; ditmaal een mij al langer bekend model en een dat me altijd heeft aangesproken. Eens geen brandstoftanker ditmaal:

40402669392_6fc1c37417_b.jpg

Het is de Gaz-AAA w/Quad M4 Maxim kit van MiniArt.

659 onderdelen aan sprues:

40402669362_c17e20bd27_b.jpg

En nu maar tijd vinden én hopen dat ik het model tijdig afkrijg. Dat gaat met deze hoeveelheid onderdelen, zelfs al is het een basisbouw, geen sinecure worden. Te zijner tijd meer nieuws.

Ik schreef ergens dat er iets ontbrak aan deze kit en dat is een beetje photo etch. Er is voldoende photo etch om drie van de vier kanonnen volledig te maken. En waarachtig, op de tekening van het photo etch sheetje in de instructies is duidelijk te zien dat de sheet er anders uit zou moeten zien (alles erop en eraan).

Na een vriendelijke e-mailwisseling met MiniArt, die benieuwd was naar het euvel, heb ik gratis een tweede photo etch fretje toegestuurd gekregen. Top service van MiniArt! En van Photo Etch is het altijd fijn om reserve-onderdeeltjes te hebben.

40880522624_ca648fe4b0_b.jpg


Wat de groepsbouwdeelnames betreft, is het momenteel een beetje rustig, misschien vanwege het mooie weer. En er zijn natuurlijk al flink wat kitjes gebouwd in deze groepsbouw... maar een tweede of derde deelname mag natuurlijk altijd. Ik ben vanaf medio volgende week een paar weken niet of nauwelijks in de gelegenheid om eventuele verschijnende projecten administratief te verwerken, maar misschien wil een admin dat in de tussentijd doen; anders geef ik de lijst over een paar weekjes een update, dat is ook geen probleem.
 
Zo dames en heren, de groepsbouw is alweer bijna op de helft! Nog drie maanden en een beetje te gaan. Dat betekent ook, nog twee maanden en een beetje om te beginnen...

Op dit moment zijn er geen lopende bouwprojecten meer, nu zojuist het laatste actuele project door Camaro69 is afgerond. Van de 28 begonnen projecten zijn er 21 binnen de gestelde termijn afgerond. Dat is precies 75% en dat lijkt me een mooie score.

Iedereen is welkom, wellicht al voor de tweede of derde maal, aan de groepsbouw deel te nemen. Zie hier de regels.
 
Hey,

Voor een goede kennis, Ferrari-liefhebber maar geen modelbouwer, ga ik een papieren versie maken van de Ferrari F50GT. Dat moet lukken binnen de 4 weken.

Grts,
Joost
 
De laatste dag van de groepsbouw zal zaterdag 4 augustus 2018 zijn, mits er dan nog een lopend project is.

Wil men gebruik maken van de volle bouwperiode van 4 weken, dan zal men dus uiterlijk op zaterdag 7 juli de bouw moeten starten (=over 7 weken). Ik stel voor dat tot uiterlijk 14 juli projecten kunnen worden gestart (wie dan start, heeft nog 3 weken). Dus schematisch:

- 07-07: laatste mogelijkheid deelname (volle 4 weken).
- 14-07: laatste mogelijkheid deelname.
- 04-08: einde groepsbouw.

Ik zal dit ook in de openingspost plaatsen.
 
Ik dacht er vandaag sterk aan om te beginnen met de GaZ tanker voor de groepsbouw, ondanks drukte op het werk waardoor ik eigenlijk minder aan modelbouw / groepsbouw zou kunnen doen dan gehoopt en ondanks dat ik eigenlijk een nieuwe vlog wil maken / posten in het Delage-topic.

De reden voor groepsbouw-start is de aankomende ledendag. Een opmerking van Erwin elders op het forum ('aparte tafel voor de groepsbouwmodellen') bracht bij mij de gedachte dat het wel leuk zou zijn als ik een afgebouwde tanker mee zou kunnen nemen... de ledendag is over iets minder dan 4 weken, dus dat kan nog net.

Vandaag kwam er nog een zaak bij waaraan ik moet werken, hetgeen voor mij de doorslag gaf om toch maar niet met de groepsbouw te beginnen. Jammer, maar het moet geen stress worden. Misschien voor anderen nog een idee om vandaag of morgen met de groepsbouw te beginnen, voor het geval ze ook naar de ledendag gaan komen en kunnen proberen het model voordien nog af te krijgen.
 
Het is jammer maar werk heeft nu eenmaal voorrang.
 
Ja het blijft kiezen hobby of brood op de plank, maar iets anders als werk voorrang geven zou heel dom zijn.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan