Hoofdsponsor

1/35 5-uur bouw: M2A2 [DONE]

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Vanavond om 18u00 begin ik met een M2A2 van Tamiya en die wil ik klaar hebben tegen 23u00. Het is zeer krap om alles klaar te krijgen in 5 uur maar het verweren mag wat uitlopen. De foutloze bouw, grondlaag en eindkleur wil ik klaar hebben in die 5 uur. Met de vorige snelle bouw haalde ik een goed resultaat, beter dan met projecten waar ik over weken-maanden over doe.

Dit is niet zomaar een nieuw project maar een bouw om dan eventueel de tankdestroyer van het "Zombiedestroyer-diorama" te vervangen. Die is namelijk niet zo goed gelukt vind ik.

attachment.jpg

De komende dagen en in het weekend heb ik niet zoveel tijd voor modelbouw dus daarom is het vanavond geworden. Het is zeer kortbij dus vermoed ik dat er geen andere bouwers zullen zijn die ook zo'n uitdaging willen aangaan maar het is vooral om mezelf te verplichten eens enkele uren aan de modelbouwtafel te zitten. De kans bestaat namelijk dat ik die demonteer om er een grote zetel en tv te zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gezien ik amper 2 kitjes per jaar afwerk ga ik niet meedoen met je challenge, maar volgen wil ik hem wel :D! Succes! Qua pasvorm moet het wel lukken al vraag ik me af of je op zo'n korte tijdsspanne niet beter iets neemt met minder onderdelen? Vooral die wielen vragen altijd een eeuw.
 
Succes met je bouw.
Ik ga niet meedoen aan je 5-uurs uitdaging, het kever'ke waar ik aan bezig ben vraagt 5 uur per 10 onderdelen om ze op te kuisen en bij de geit vlot het verven niet...
 
Ik denk dat deze tijdslimiet voor mijzelf nagenoeg onmogelijk is, maar ik ga toch een poging wagen. Ik ga sowieso een half uur pauze inlassen omdat ik mijn dochter naar bed moet brengen dus ik zal ‘pas’ om half 12 klaar zijn. Topic volgt.
 
Het is een uitgebreide kit met veel detail maar het is haalbaar in 5 uur. Onder druk presteer ik veel beter want anders blijft het gewoon ergens liggen om ooit eens te bouwen. Vanavond is ideaal voor zo'n bouw.

Roy, super dat je wil meedoen. Pauze zal ik ook inlassen, die was ik vergeten.

Iedereen heeft eten gekregen, inclusief mezelf. De kippen zijn opgesloten (nogal veel vossen hier). De kachel is aan het branden en de bak hout is gevuld. De voorlopige spuitcabine is weer opgezet dus alles staat klaar om binnen 10 minuten te beginnen.
 
Hier nog niet alles klaar, moet nog hoe dan ook een mesje vervangen; hier mijn bouwtopic voor de geïnteresseerde.

Succes! Het is haast ondoenlijk, maar we kunnen het allicht proberen.
 
Zo dat word smullen he,succes ermee zou ik zeggen.
 
Suc6 mannen ik kan spijtig genoeg niet mee ,heb andere verplichtingen op dit moment
Ik volg met veel interesse
Marc
 
Veel succes.. Ben al blij dat ik maanden de tijd heb.. Laat staan 5 uur.. :-))

Grtz yves,
 
Het gaat niet zo snel als gehoopt maar het gaat vooruit. Gelukkig is de grondverf met een spuitbus en het kleur met de airbrush op twee verschillende plaatsen. Zo hoef ik niet te wachten tot het ene droog is om aan het andere te beginnen. En gelukkig is de grondverf snel droog.

Hoe ver sta ik: de wielen hebben hun kleur gekregen, het onderste deel van de body staat in de grondverf en het bovenste deel heeft alle details al gekregen. Dat was een tijdrovend prutswerkje. Nu kan ik weer verder met wat snellere dingen.

Ik vrees er voor dat ik de deadline niet zal halen maar wel zal ik een vergevorderd project hebben. Waarschijnlijk zal ik wel alles kunnen samensteken, hoewel sommige onderdelen om elkaar moeten wachten vooraleer ze te kleven.
 
Niet gelukt in 5 uur maar morgenavond ben ik onverwacht toch vrij dus dan zal ik verder werken. Ook al ben ik niet klaar, het is toch een succes om al zo ver te zijn met een project. Morgenavond is die dan helemaal klaar en kan er beslist worden wat er mee moet gebeuren. Op het zombie-diorama of gewoon zo in de kast om later eens een diorama te bouwen er voor. We zien wel wat de komende week brengt.

De wielen en de onderbouw hebben hun definitieve kleur gekregen en de bovenbouw zit in de grondverf. Op het plan ben ik tot nummer 11 geraakt, enkel nog de turret moet gebouwd worden.

attachment.jpg

Een bouw van 5 uur is wat te weinig voor zo'n Tamiya-project. Het is een goede bouwdoos met een goede pasvorm maar door een teveel aan onderdelen zal het een bouw van 10 uur worden.

Misschien een idee om eventuele toekomstige projecten allemaal zo te bouwen. Met beperkte tijd zonder afleiding.
 
Laatst bewerkt:
Alain knap kerel maar geen foto te zien hoor
marc
 
Nu zou er wel een foto moeten zijn. Er was een probleem met de iPad en ik had het niet aangepast op de laptop.
 
Het is inderdaad werkelijk niet te doen in 5 uur; misschien een kitje van een veertigtal onderdelen wel, maar iets als dit is helaas onmogelijk (als je het ook nog een beetje fatsoenlijk wilt doen).

Goed in elk geval dat je model al vrij ver gevorderd is, en dat het je op ideeën heeft gebracht en inspiratie heeft opgedaan. Hetzelfde geldt voor mij, dus dit was zeker een nuttige en leuke exercitie.

Ik zag ook een super aantrekkelijk kitje in de winkel trouwens, dat ik eens gewoon erbij ga nemen voor rechtstreeks out of box zonder enige verwering, want dat is eigenlijk ook best leuk voor ernaast. Om toch wat te kunnen bouwen... want ik ben verdorie modelbouwer, niet alleen maar voorbereider voor modelbouw! Zo lijkt het net met de Delage waar ik al een jaar enkel bezig ben geweest met voorbereidingen (op een setje bougies na die ik niet eens kan gebruiken omdat ik een schaal hoger ben gaan zitten).
 
Als ik nog eens zoiets doe zal ik meer rekening houden met welke kit en daar dan de tijd op afstemmen. Wat je daar zegt: "ik ben verdorie modelbouwer en niet enkel voorbereider" doet me bedenken dat dit onbewust misschien heeft meegespeeld in m'n impulsieve beslissing van vandaag. Gewoon gaan zitten en bouwen...

De laatste tijd doe ik niet anders dan denken aan wat ik zal bouwen maar het komt er nooit van door een massief gebrek aan zelfvertrouwen. Daarom gaat de 5-uursbouw morgen verder voor mij. Om 18u00 zal ik weer neerploffen in m'n stoel en verder bouwen/verven tot het klaar is. Daarna de evaluatie om na te gaan hoe en wat er mee aan te vangen.
 
De uitdaging was een durver dus je hebt geprobeerd,respect kerel wie nie waagt nie wint zeg ik altijd.
 
Nou beide gewoon bouwen, morgen is al straks, nog een 5 uur erbij.
Alain respect
 
van deze foto valt heel weinig te zeggen, laat staan iets te zien... toch een verdienstelijke poging
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan