Hoofdsponsor

1/35 Fiat 3000 Mod.21 1a Serie [wip]

yves

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mei 2013
Berichten
1.902
Deze kit heb ik lange tijd geleden gekregen van een collega...,

Even voorstellen:
attachment.jpg

Toen in 1918 duidelijk werd dat Frankrijk een nieuwe lichte tank in massaproductie genomen had, de FT-17, was de Italiaanse belangstelling dan ook groot. Drie FT-17's werden naar Italië verzonden voor beproeving. Dit tanktype voldeed aan alle verwachtingen.
De Franse productiecapaciteit schoot tekort. Daarop werden contacten gelegd met Renault voor licentiebouw. Maar Louis Renault stelde daarbij zulke buitensporige financiële eisen.
Hierop besloten de Italianen de FT-17 maar brutaalweg te kopiëren, daarbij natuurlijk gebruikmakend van het feit dat men al drie exemplaren bezat. Fiat kreeg een bestelling van 1400 van deze kopie: de Carro Armato Fiat Tipo 3000.
In 1920 was het eerste prototype klaar; in juni 1921 begon de productie van wat later dan ook het Model 21 zou heten...

Voor operationele geschiedenis alsook verdere info https://nl.wikipedia.org/wiki/Fiat_Tipo_3000

Inhoud van the box:
attachment.jpg

attachment.jpg
Bij de bouwhandleiding ontbrak deel D,E,F..maar na opzoekwerk toch gevonden..op het net..

attachment.jpg

attachment.jpg

De voorbereidingen...
De turret...

attachment.jpg

attachment.jpg

De dry-fit van de wielbasis..

attachment.jpg

Dit komt aan de achterkant maar weet niet of er een specifieke naam voor bestaat.. ;-)

attachment.jpg

Tot hier is alles klaar gemaakt om een laag primer te krijgen.

attachment.jpg

attachment.jpg
Heb er ook aan gedacht om de uitlaten uit te boren,wat ik in het verleden weleens over het hoofd zag...

attachment.jpg

Zo vrienden,dat was de start van mijn nieuw project..
Er gaan ook nog Italiaanse soldaten bijkomen,afhankelijk van de periode aangezien deze tank ook nog is ingezet in de beginperiode van WOii..
Das nog wat zoekwerk..van ICM heb ik er één gevonden..

Grtz yves,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zie daar al heel wat uitwerppunten (sink marks) en blijkbaar heel dik plastiek o.a. aan de toren, is dus blijkbaar wat werk aan.
Dat onderdeel achteraan is een ski of skid en was bedoeld om steun te geven aan de achterzijde van de (relatief kleine) tank bij het overbruggen van loopgraven en grachten. Het voorkwam dat de tank achterwaarts zou terugvallen in de loopgraaf/gracht bij gebrek aan grip van de tracks. Deze skid was heel typisch voor tanks van Frans ontwerp en was terug te vinden op ondermeer de FT-17, R-35, H-35 en andere.
Apart model, zeker volgen en benieuwd naar het verloop.
 
Leuk ding , ja Yves er is wat werk aan , maar de tank is in goede handen dat weten we wel
grt
Marc
 
Ok Yves en schrijf mij in om te volgen succes met deze. grt.
 
@Erwin: Bedankt voor de interessante info,kan je de sink marks meer toelichten aub(het gaat echt wel achteruit met mijn zicht of inzicht ) ;-),de toren zal ik proberen terug uit elkaar te halen en het bovenste gedeelte wat dunner maken.

@Pascal,@Coachke: Merci mannen, er is nog plaats genoeg.. ;-))

Grtz yves,
 
Veel plezier met dit model Yves. Goed je ook weer in actie te zien.

28221368569_fbc692ea35_b.jpg

28221432889_57c34f60a6_b.jpg
 
Hoi Roy bedankt, die sink marks moet ik idd voor de primerlaag wegwerken, die ejector pin marks zitten aan de binnenkant en bij montage verdwijnen die :-), tja die dikte zal ik proberen op te lossen, zal voorzichtig proberen deze los te maken.. Eveneens ben ik blij terug on the tracks te zijn.. ;-)..

Grtz yves,
 
Voila se, Roy heeft al de uitleg gegeven!
Altijd goed alle stukken controleren op dergelijke zaken. Als ze na montage niet zichtbaar zijn dan moet je er niets aan doen maar anders kunnen ze een model serieus oneer aandoen.
 
Veel bouwplezier aan deze tank.
 
Heel veel plezier met deze boiuw
 
@Erik71,@Aris5: Bedankt heren..!!
Hier een kleine stand van de reparaties,ben begonnen met de turret..
Enorm veel schuur-en paswerk maar komt goe...denk ik ;-).

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zijn wel wat kiertjes,maar ga die met de schuurrest en wat lijm proberen op te vullen..

Grtz yves,
 
Alweer wat vooruitgang geboekt...
De sink marks weggewerkt,

attachment.jpg

Dan alles in de primer,eens goed droog,kunnen verder doen met het bouwen..

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot hier ben ik al geraakt,leuk model om te bouwen aangezien het de eerste keer is dat ik een tank(je) bouw van die periode ...

Grtz yves,
 
Daar is al wat werk ingekropen, mooi specialeke om te volgen.
 
@Erik71:Bedankt om volgen,heb er idd al mijn bezigheid mee gehad maar da maakt het allemaal wa boeiender als alles tot een goed einde komt he!

Hier volgen wat foto's van waar ik tot hiertoe geraakt ben..
Heb de basiskleur erop gespoten,Vallejo Modelair 104 Green,de uitlaatpijpen heb ik geschilderd met Vallejo Modelair nrs.: blauwtinten 008,101;armour brown 041;
US brown 026 en silver 063.
De lopen zijn geschilderd met anthracite grey 052;Blue 008 en silver 063.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo is hij klaar voor verdere afwerking,waaronder het oplichten van het geheel, ga ik in stappen wit of geel bij de basiskleur doen..
Daarna de glansvernis,achtereenvolgens de decals,de washes en matte vernis om af te sluiten..
Zal proberen om tusen deze stappen wat fotomateriaal te posten.
De tracks(geen metal) moeten nog gespoten worden.
Zo tot hiertoe deze update dames en heren..

Grtz yves,
 
Goede voortgang! En een aparte (mooie) kleur, zo te zien.
 
Bedankt Roy,ben ook tevreden met de kleur,was wat zoeken tussen de vele groentinten.
Het opgegeven Dark green ging teveel naar het grijs-zwart(bij Vallejo althans),maar ben blij met mijn keuze..

Grtz yves,
 
Ziet er al goed uit maar blijft hij alleen groen of komt er nog kleur bij ?
 
@Ron: Heb voor de groene uitvoering gekozen,maar zal het geheel kleur geven door graduatie van het oplichten,allé kgaan da op zijn minst proberen..
Heb het voorgaande project in camo gedaan en wou deze eigenlijk in zijn sierlijk eenvoud laten.

Grtz Yves,
 
Yves het is al een schoon tankje ben benieuwd naar het vervolg
 
Speciaal kleurtje voor een speciaal tankje, ziet er goed uit.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan