Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz.171 Panther A Late Production, Normandy [wip]

Oeps geen beeld , klank zowieso niet maar ook geen beelekes vandaag
 
Wel belekes zulle Marc, ik zie ze toch ?
 
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Kunnen jullie nu iets zien ?
 
Nu zijn er foto's Guy.
Mooie subtiele kleurnuances.
 
Joepie terug beeld en wat voor een beeld H.D. foto's prachtig
Marc
 
Mooi en benieuwd naar vervolg wat weer de moeite zal zijn grt.
 
Klaar en duidelijk ;)
Mooi, kan enkel terug een juweeltje worden...
 
Erwin, bedankt. De nuances zijn tijdrovend maar ik denk dat het een goede investering is voor het eindresultaat, vooropgesteld dat deze niet weggeweatherd worden.
Daarom ga ik ook niet excessief vervuilen.

Marc, ik heb een nieuw toestelletje gekocht samen met een smartphone en blijkt dat de laatste bangelijk scherpe foto's produceert.

Pascal, ik ben met dit model helemaal verslingerd geraakt aan de Panther, er gaan er ongetwijfeld nog volgen.

Xavier, bedankt. Laat het ons hopen he.


De hele hull is nu voorzien van diverse gele kleurtonen.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Deze namiddag probeer ik er opnieuw aan te werken.
 
Tijd voor nog 'ns een update van de werken. Ik besloot om de "326" te bouwen (PzRgt 12, La Villeneuve, Normandië, juni 1944), dus ik kon gewoon de kit decals nemen. Spijtig genoeg echter, is er bij mijn weten slechts 1 foto bekend, niet echt een goede referentie voor de camo want de tank staat in de achtergrond en het is bovendien een onscherpe foto. Nogal wat Panthers met dienst in Normandië hadden bruine en groene onregelmatige lijnenpatronen en daarvan vond ik meerdere bruikbare voorbeelden dus kon ik aan de slag.

Na droging ging er een stevige mist Clear overheen waaraan ik een tipje donkergeel en wit toevoegde, dit om alles wat naar mekaar toe te trekken.

Doordat ik Atak Zimmerit heb geplaatst, nam het aanbrengen van de decals iets meer tijd in beslag. De Set en vooral de Sol deden hun werk, de decals verzachten zodat ze moeiteloos op en in de Zimmerit wegzonken. Met een natte tissue drukte ik voor de zekerheid nog extra het profiel in de markeringen. Bij het ronde portier achteraan op de turret, diende ik een en ander wat aan te passen om alles netjes te draperen, in de gebogen kier passerde ik met de punt van m'n scalpel.
Dit alles werd beschermd met een laag Clear.

Een eerste wash van Raw umber olieverf maakt al veel goed, maar de lol moet nog beginnen !

attachment.jpg

Groeten.
 
Zeer mooie vorderingen G en scherpe foto's zet je hier neer,welk toestel heb je gekocht 😉
 
Ziet er heel goed uit Guy.
Weet niet of je de geschiedenis kent achter de foto van de 326, gefotografeerd op 09/06/44 te La Villeneuve (gehucht van Rots) op de RN13.

Indien de 326 de dag toen overleefd heeft, heeft de 325 dit niet gedaan. Van deze tank staat een kleurenschema in het boek "Trois Jours en Enfer", uitgeverij Heimdal. Blijkbaar bestond er geen standaard kleurenpatroon want ik heb ook een foto (z/w) van de 304 en het patroon is duidelijk verschillend.
Ik heb de 325 gefotografeerd en ben zo vrij dit hier te plaatsen. Indien niet gewenst zal ik het verwijderen.

attachment.jpg
(Only for reference purposes)

Het bied misschien mogelijkheid tot een speciale tekening op de Schürzen indien je dit zou willen.
 
Danny, bedankt !

Erwin, weer leuke extra info, ook bedankt daarvoor ! Ondertussen heb ik een driehondertal Pantherfoto's in een map zitten en er zit absoluut geen vaste regel in de camouflagepatronen die werden toegepast. De foto die je plaatste mag natuurlijk gewoon blijven staan, hoe meer hoe liever zelfs. Mijn exemplaar heeft nog enkele Schürzen maar dat regelmatige effect vind ik wel wat hebben.
 
Ik veronderstel dat je deze foto van de 326 bezit:

attachment.jpg
(only for reference purposes)
Deze foto werd genomen kort na de gevechten om Norrey.
De tankcommandant SS-Uscha. Eismann werd hierbij letterlijk in twee gesneden door de impact van een granaat, vermoedelijk een Piat.
De richter van het kanon, Gerd Krieger, staat achter de toren om deze te reinigen van het bloed van zijn chef Eismann. Hij zal hierbij één van zijn eigen hemden gebruiken. Wanneer hij op latere datum een nieuw hemd zal aanvragen bij zijn compagnie adjudant, zal die hem gewoon zeggen: "je moet het maar wassen".

Eén minuut voor het nemen van deze foto werd een andere foto genomen:

attachment.jpg
(only for reference purposes)
waar ook de 326 slechts gedeeltelijk op te zien is. Je ziet Gerd Krieger uit de toren komen.
De mannen op de voorgrond werden ondertussen ook reeds geïdentificeerd.
De man die de MG draagt betreft Klaus Schuh.
Rechts, met de handgranaat in de riem, SS-Oscha. Wilhelm Boigk.
Beide mannen zullen twee weken later sneuvelen in de omgeving van Cheux.
De man links, drager van verrekijker, is SS-Uscha. Wick, groepschef van de IVde sectie.

Indien je zou overwegen om de 326 in een setting te stellen kan ik je een kleurenfoto bezorgen van het pand nu. Met uitzondering van een nieuwe deur/poort en oprit is het onveranderd. De muurschildering REMY is ook verdwenen.
 
Tja G,de wijze waarop jij met kleuren speelt,het blijft chinees voor mij..
Zalige camo en idd de decals op de Zimmerit,zeer geslaagd..!!

Grtz yves,
 
Yves, kleuren hebben mij altijd gefascineerd en verf is altijd de rode draad in mijn leven geweest. Er moet nog veel bijgestuurd worden maar ik kijk uit naar de uitdagingen.

Erwin, de bovenstaande foto met de tank op de achtergrond heb ik op het net gevonden. De door jou erbij geleverde info was een erg leuke bijkomstigheid.
Over een evt. diorama gesproken, daar ben ik nog niet uit.

Ik heb hier en daar bepaalde zaken verder uitgelicht en ben volop aan het washen om een maximum aan diepte en tonaliteit te bekomen.
Morgen, wanneer alles droog is, ga ik verder met diverse filters om de boel te verlevendigen. Chipping komt later aan de beurt, net als roesteffecten, vlekken van brandstof, olie, smeer, zand, aflopers...

attachment.jpg

attachment.jpg

Groeten.
 
Ziet er al heel goed uit moet ik zeggen (al zijn de laatste foto's wat flets vind ik, maar dat heeft meer met de belichting maken lijkt me, is ook zo moeilijk omdat vaak allemaal wat op het scherm te krijgen). En gaat het Pantherke beetje modder en stof opgewerkt krijgen veronderstel ik (en ja hoor, ik ben er weer maar eens niet in geslaagd om een propere tank te bouwen :D)

Keep it up chap as they say in proper English ^^!
 
Dank je Pascal.

Wouter, licht maakt of kraakt een foto en het afgebeelde, het durft dus al eens wat tegenzitten wat dat betreft.

Eindelijk weer even kunnen werken tussen alle beslommeringen door. Geen grote vooruitgang maar wel een leuke. De panelen, luikjes, hengsels, rivets, bouten en meer van dat kregen een lichtere tonaliteit aangemeten voor de diepte in het model. Een zachte vuile wash over deze deeltjes bracht alles terug tot bedaren. Ik heb ook enkele groene strepen voorzien van een dun filtertje van gele oker om meer variatie in de kleur te krijgen. Met ultramarijn blauw en gebrande omber ga ik nog meer subtiele kleurwerking proberen te bekomen. De bruine strepen komen zo ook nog aan de beurt. Oh ja, en terloops heb ik een dommigheid van mezelf rechtgezet, namelijk de staafjes tegen handgranaten in de uitlaat die ik verticaal ingelijmd had, die zitten er nu horizontaal in.

Er is nog héél veel te doen maar hebben we hier toch weer 'n lol met de hobby zekers !

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan