Hoofdsponsor

1/24 Mercedes-Benz 300 SL [wip]

Schaal 1/24 - 1/25

Modestforest

Well-known member
Registered
Lid geworden
27 nov 2014
Berichten
1.073
Beste Medebouwers,

Zoals aangekondigd in mijn vorige topic ga ik (voor mij toch ) een van de mooiste en meest sexy auto's uit de geschiedenis (proberen te) bouwen. en deze ziet er zo uit in het echt :

attachment.jpg

De Mercedes 300 SL ,ook wel Gullwing genaamd door de vleugeldeuren werd in 1954 door Mercedes gelanceerd, het was eigenlijk de straat versie van hun W194 racewagen. Een Amerikaanse Mercedes distributeur ( Max Hoffman ) had dit idee aangebracht bij het Mercedes management en had er naar verluid bijgezegd dat hij alle geproduceerde auto's zou afnemen en verkopen op de Amerikaanse markt.
De 300 SL (300 omdat het een 3 liter motor was en SL voor Sport Leicht ) werd gelanceerd op de New York Auto Show in 1954 en was direct een groot succes. Doordat het chassis opgebouwd was uit een buizenframe konden geen normale deuren geïnstalleerd worden op de auto en zo kreeg deze schoonheid haar beroemde vleugeldeuren.Het was tevens de eerste productiewagen met een directe injectiemotor. Naar verluid hadden toenmalige beroemdheden zoals Elvis en Sofia Loren een van deze beestjes in hun stal. Van de ongeveer 1400 gemaakte exemplaren is 80 procent in de USA verkocht. Er is ook een speciale en gelimiteerde oplage van 29 wagens gemaakt met een aluminium body (Alloy Gullwing), deze worden heden ten dage op veilingen aangeboden en gaan tot wel 4 miljoen dollar en meer.....

de bouwdoos is van Tamiya,

attachment.jpg

Enkele weken geleden was het Kerstmis en onder de boom lag een cadeaubon van een modelbouwwinkel op de Zwarte Berg , ik heb besloten om eens gek te doen en heb er ineens nog een volledig pakket van Zero Paints bij gekocht, alleen ze hadden niet alles wat ik nodig had en na wat hulp van Coachke nog de rest besteld in Nederland. Naar verluid zijn er bevoorradingsproblemen bij Zero Paints daar deze in een verhuis zouden zitten (weet niet of het echt zo is maar de verkoper vertelde dit )


De inhoud van de doos dan

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En groot contrast met de Kever , daar zat toch iets minder in het doosje :)

Ondertussen ben ik al begonnen met de eerste stappen in het bouwplan, eerst het buizenchassis , dat bestaat uit een vijftiental onderdelen en de pasvorm is fenomenaal goed, het valt als een puzzel ineen ,al wat je nog hoeft te doen is wat extra thin aanbrengen en dan krijg je dit als resultaat

attachment.jpg

attachment.jpg

Ondertussen heb ik het chassis voorzien van een laagje primer en daarna een paar laagjes X1 van Tamiya
Vervolgens voor en achterophanging gebouwd en op het frame gezet

attachment.jpg

Om even het detail van de kit te illustreren volgende foto

attachment.jpg

De veren zijn ook echt veren en niet een stuk plastiek met wat groeven in I like......

Zoals jullie uit vorig verslag weten doe ik voor de spuitwerken eerst testen op plastic lepels, dus een paar lepels van de primer van Zero Paints voorzien, en dat is best straf spul, de verf brand als het ware in de plastic, en dat is niet altijd zo goed :

attachment.jpg

Zoals je kan zien is het plastic weggesmolten en doorzichtig geworden en is de lepel wat vervormd (slik....)

Maar omdat ZP een wijd verspreid fenomeen is in het auto modelbouwwereldje maakte ik mij geen zorgen en heb ik vrolijk de body in de primer gezet

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zelfs in primer ziet ze er al sexy uit :laugh:

Echter........ na inspectie van de motorkap

attachment.jpg

ook hier wat smelt/brandschade , niets ergs ik ga dat wel mooi gladschuren en op orde krijgen maar het geeft wel een dubbel gevoel over ZP
en het rare is dat op de rest van het model ik nergens nog deze schade terugzie...
Zijn hier nog bouwers die dit ondervonden hebben ?

Ondertussen de velgen en de naftebak (benzinetank in het Nederlands) voorzien van primer en de nieuwe aluminium verf van Vallejo.

attachment.jpg
Tot nu toe een heel prettig project en ik hoop om er met jullie hulp een juweeltje van te maken

that's it for now

grts Anthony
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Anthony, ik spuit al enkele jaartjes met Zero, en tot nu toe nog nooit problemen gehad op plastiek.
Ik gebruik als primer de "Mister Surfacer" van Gunze Sanyo, en naar mijn bescheiden mening
werkt dat perfect.

Groetjes,
Rudy
 
Mooi project, met prachtig detail, veel bouwplezier.
 
De Mercedes-Benz 300SL is ook een van mijn droomauto's. Mocht je referentiefoto's willen hebben van een bepaald onderdeel, laat maar weten; misschien heb ik wel iets.

Weet je zeker dat de verf het plastic heeft aangetast? Heb je nog foto's van de motorkap van vóór de primerlaag was aangebracht?

Dit probleem is, indien veroorzaakt door de primer, tegen te gaan door de eerste paar lagen zeer dun en met inachtneming van iets grotere afstand tussen airbrush en body, te spuiten. Het is de lakgebaseerde solvent die agressief is, en door dun en van ver te spuiten zorg je ervoor dat er nauwelijks natte solvent op het model terecht komt.

De verdere primer- en laklagen kunnen wél 'op volle kracht' worden aangebracht.

Ikzelf gebruik als primer Alclad Grey Microfiller & Primer, verdund met Mr Color thinner. Ook te verdunnen met Alclad bijvoorbeeld. Rudy's oplossing (8)) werkt ook prima, is min of meer hetzelfde goedje. Een of ander, is hoe dan ook een fantastische combinatie, die geen problemen veroorzaakt. Wel is het haast verplichte kost om een spuitcabine te gebruiken + masker, maar dat geldt nu ook al met Zero Paints.

Wat vragen:

- Passen de deuren goed?
- Welke kleurstelling krijgt 'ie? Hopelijk gewoon lekker standaard zilver met rood interieur... blijft toch het mooist vind ik.
 
De deuren passen goed, maar er moet nog een binnenwerk aan komen dus kan ik er nog niet veel over zeggen, bij mijn opzoekwerk heb ik er sommige gezien die niet helemaal aansloten en sommige passen als een bus, denk dat dit te maken heeft met hoe je ze aan de binnenkant monteert aan de body, op het bouwplan staat dat je daar extra aandacht moet aan besteden, en dat is ook wat ik hoorde op YT van een bouwer.
Je tips over de primer lijken mij logisch, ga eens proberen op jouw manier en laat iets weten.
Voor de kleuren heb ik natuurlijk gekozen voor de grijze metallic kleur ,deze uit het ZP gamma

attachment.jpg

De binnenkant wordt rood , al ben ik er nog niet uit welk rood , ik zou hetzelfde rood kunnen gebruiken als de Kever ,maar is naar mijn mening wat te bleek. Suggesties zijn welkom

Grts Anthony.
 
Ik zou eerst maar 's een proefstukje spuiten met die metallic verf. Laat ik het kort houden want ik ga toch weer een aantal mensen voor 't hoofd stoten... maar de meeste metallic verven die in de modelbouw worden gebruikt zien eruit als 1:1-metallic verven. De metallic deeltjes worden toch echt 24 keer kleiner en zijn 24 keer zo dicht op elkaar gepakt. Nu weet ik dat Zero Paints beweert dat hun metallic verven 'ongeveer' op schaal zijn, maar ik ben daar nog niet volledig van overtuigd.

Neem vooral eens een kijkje in de galerij van afgewerkte modellen op een willekeurig forum om te zien wat ik bedoel.

Een proefstukje helpt je in je keuze.
 
Ik weet wat je bedoeld hoor ,daarom heb ik voor ZP gekozen. Maar ga de lepeltest doen hoor

Grts Anthony
 
Dat is waar. Overigens was ik nog vergeten te vertellen dat ik vind dat jij buitengewoon minutieus te werk gaat en precies lijkt te weten wat je wilt. Dat blijkt uit alles wat je ons toont. Voor mij is het niet meer dan logisch te veronderstellen dat je over twee, drie modellen een enorme sprong in realisme zal hebben gemaakt. Ik beschouw je als een van de talenten in de dop op het forum.
 
Zeg Roy subiet ga ik nog blozen , ik doe wel veel research als ik iets wil bouwen. Dat miniteus werken komt van de tanks , schaal is al kleiner en een serieuze kit bevat al vlug een paar honderd onderdelen, reken daar nog een PE setje bij voor de fenders, roosters en de gereedschappen, workable tracks en je zit bijna aan duizend, dan moet je nog schilderen en weatheren , dan moet je wel plannen en vooruitdenken hè
Maar ik doe mijn best en heb ook nog de tips en tricks die ik van jullie krijg hè.

Grts Anthony.
 
Anthony , wel wat laat sorry , maar ik heb dat probleem nog niet gehad maar ik leg gewoonlijk mijn eerste primerlaag zeer dun (mistlaag ) deze laat ik even goed aanstijven en daarachter bouw ik laag voor laag op
Dat komt omdat het in feite echte autolak ( primer ook ) en nu weten we allen dat dat op plastic tamelijk agressief kan werken daarom de 1e laag als fond zeer dun dan verdampt de thinner snel en is de kans op invreten veel minder
Opschuren met een versleten of zeer fijn slispapiertje gewoon om de baard (?) het grove van de primer eraf te schuren ( slissen ) goed ontstoffen en dan is het klaar voor de lak laag
Ook deze de eerste keer mistig leggen , let op het is kwalitatief fantastische goede verf ook weer autolak en ze droogt redelijk snel tussen de lagen , lopers daar heb ik nog geen last van gehad al hoewel ik al dik gespoten heb
Nog 1 ding om zeker niet te vergeten na uw vernis lagen altijd uw AB grondig kuisen want dit is nu echte 2K lak ( vernis ) en het kleinste lekje ervan in uw AB zijn de gevolgen bijna niet te overzien
Suc6 makker het ziet er geweldig uit , veel mooier dan de mijne deze was niet zo zuiver afgewerkt
grt
Marc
 
Het probleem met het plastic zal waarschijnlijk zijn veroorzaakt door een mogelijk iets te dikke laag primer. De lakgebaseerde solvent is hier het agressieve element, maar als je de eerste laag primer dun aanbrengt ('mistlaag') en van een afstandje spuit met de airbrush (dus niet te dichtbij het model houden), zorg je ervoor dat er nauwelijks natte solvent op het model komt doordat die al in de lucht verdampt.

Na die eerste dunne laag kun je de primerlaag een heel klein beetje opschuren met zeer kleine korrel en dan vervolgens bedekken met een iets voller laagje, waarna het klaar is voor de normale laklagen.
 
Echt een "sexy" auto hoor. Wie vind deze nou niet mooi :P
Succes met deze bouw.

Fred
 
Iets anders, misschien is dit een leuke aanvulling:

958580-16413-70-pristine.jpg

De set is speciaal voor de Tamiya-kit gemaakt, zie hier.

Bijvoorbeeld hier te koop. €18,50 plus eventueel invoerkosten, lijkt mij een goeie deal.

Het is maar een ideetje he.
 
Hier is een foto van een model dat bijvoorbeeld het grillegaas en andere photo etch-details heeft gekregen:

420642-15525-26.jpg


Zie hier meer foto's.
 
Nou ben ik niet een auto kenner en al helemaal een nitwits que modelbouw auto's maar....zit daar niet een grote spleet tussen de wielkast en het plaatwerk?

Fred
 
Nou ben ik niet een auto kenner en al helemaal een nitwits que modelbouw auto's maar....zit daar niet een grote spleet tussen de wielkast en het plaatwerk?

Fred

Ja, het viel mij ook direct op, het is volgens mij geen schaduw, want onderaan loopt hij door naar binnen. Maar de photo etch geeft echt wel een extra aan de wagen.
 
Het zou kunnen
Ik denk dat het gewoon ( in het echt he ) een afscherming voor vuil en slijk gewoon een binnenkast in kunststof of aluminium om het buizenframe van schade te behoeden , word nu ook veel gedaan maar deze passen iets beter
Marc
In die tijd maakte Mercedes nog mooie wagens
 
Mooie wagen.Veel bouwplezier ermee.
Marc S
 
Heren een kleine update

@ the mouse :inderdaad Hypersexy :) en de auto op de foto vertoont inderdaad een grote naad, op de foto is het moeilijk uit te maken wat er fout is gegaan, ik heb de mijne al gedryfit en het zou goed moeten komen ,en anders gooien we er wat putty tegenaan hee

@ Coache : blij dat je er weer bij bent Marc ,ik reken op mijn persoonlijke mekanieker he :)
ik heb je raad opgevolg ivm het aanbrengen van de Primer ,daar kan je meer over lezen verder in de update

@ Roy : SUPER idee, die detail set , heb het gisterenavond nog rap besteld daar down under en vandaag stond de koerier aan de deur en zowaar:

attachment.jpg

nee hoor is een grapje:) bij Domino hadden ze het gewoon op voorraad , ik ga nog uitgebreid terugkomen op dit setje ,maar ik weet op het eerste gezicht niet goed hoe ik het allemaal moet gaan gebruiken, de handleiding is nogal beknopt, maar ik ga het eens op mijn gemak uitvlooien

Vandaag ben ik met de motorkap naar de carrossier getrokken om de restauratie te doen, eerst heb ik geschuurd met 600 op het beschadigde deel ,het waren eigenlijk twee plaatsen , vervolgens 2000 3000 en 4000 ,en het onderdeel was weer zo glad als babyhuid

attachment.jpg

Vervolgens de AB aangeslingerd en met jullie aanwijzingen in het achterhoofd het ding weer in de primer gezet

attachment.jpg

voila, probleem opgelost, na droging eens geprobeerd met dat slissen van Coachke en het is spiegelglad

Tewijl de AB toch uit de kast was ,en ik bij Domino nog een potteke rode verf gekocht had(en nog een kit ook, want ik kon het weer niet laten, ben precies een klein kind in een snoepwinkel als ik daar binnenga :( ) aan de slag gegaan met de lepels voor de kleurtesten en hoe de verf reageert

attachment.jpg

De kleur voor de carrosserie is dus speciaal voor dit model gemaakt en op de foto is het niet zo goed te zien, maar het resultaat is naar mijn gedacht fantastisch goed gelukt, het spuit ook heel gemakkelijk en het droogt lekker snel, ik heb jullie raad gebruikt en eerst een mistlaagje gespoten en dan nog drie dunne laagjes , met een laag clear erover gaat dat er heeeeeeeeeeeeeeeel netjes uitzien denk ik
De lepels met de I op zijn die van hierboven waar ik het beschadigen door de primer heb aangekaart, je kan zien dat die beschadigingen moeten aangepakt worden want ze komen door de laklaag heen, de lepel met de II op heb ik voor de lol zonder primer gespoten, alleen een laagje meer geven en het lukt ook, het rare is dat deze lepel niet zo glad aanvoelt en er hier en daar wat onzuiverheden in de laag zitten.

Vervolgens getest voor het interieur
De lepels dus eerst geprimerd , eerst mistlaag en dan iets minder enthousiast een laagje of twee aangebracht , lichtjes opgeschuurd en dan slechts twee laagjes rood om het dekkend te maken , en zowaar het plastic smelt niet meer :)

attachment.jpg

heb al een idee om het een meer satin afwerking te geven , voor de zetels oa , maar daarover later meer.

Na nog een paar foto's te hebben bekeken kom ik tot de conclusie dat ik nog voor tapijt in de cabine zal moeten zorgen, tenslotte kunnen de deuren open en ga je dat wel zien , en als ik voor een detail set ga kan ik niet anders dan tapijt te installeren, nu weet ik dat daar pottekes met flocking voor bestaan maar ik heb dat niet in huis , bij domino vergeten te vragen (was te druk met kijken wat ik nog allemaal wil kopen en bouwen ) en ik kan dat wel online bestellen maar de verzendkosten gaan hoger zijn dan de prijs van het potteke, hebben jullie ideeën voor een huis tuin en keukenoplossing ?

Hoop morgen nog een beetje te kunnen bouwen ,want dit weekend is het voor mij werken geblazen

that's it for now

grts Anthony
 
Hele mooie herstelling van de lak en mooi resultaat met het test spuiten.
Voor die flocking gaat Uwen persoonlijke garagist U wel weer op dreef helpen, die heeft daar zo zijn truukje voor.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan