Hoofdsponsor

Anders / onbekend [ExSerCo] "Light Panzer Mech" - 3D-print Dual build [wip]

ExSerCo

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 dec 2007
Berichten
3.011
Het gewone modelbouwen is wat uit mijn leven verbannen dankzij de 3D-printers die in mijn leven zijn gekomen.
Sinds kort ben ik ook weer actief op dit forum, al was het maar als "kijker" tot nog toe.
Toen viel mijn oog op een draadje dat was gestart door PDives. Het 3d-printen en de bouw van mech.
Dit leek me wel leuk, dus achter de schermen wat geconverseerd met Paul hierover.
En toen hebben we gezamenlijk besloten om er maar een dual build van te maken.

Ik weet dat er nog niet teveel mensen zijn die met 3D-printen bezig zijn.
Ik besef ook dat er waarschijnlijk veel mensen met vragen zitten rond 3D-printen.
Wel, ze mogen me al die vragen gerust stellen, ook al ben ik niet alwetend en leer ik nog elke dag bij hierover.
Maar een modelbouwprojectje op deze manier leek me wel leuk omdat ik zo de 2 hobby's kan combineren.

Het model is (gratis) te vinden op Thingiverse.

ed4c61cdaa9f25d02d6520a37b41af1d_preview_featured.jpg

Dit is het afgewerkte model van de maker/ontwerper "300zxcolin".

Dit model ga ik printer op 100% van de ontwerptekeningen.
De printer die hiervoor gebruikt zal worden is een Prusa MK2s.
Het filament voor de print is: Real PLA, wat geprint wordt op 0.2 mm laagjes en een temp van 210°.

Mijn partner in crime zijn draadje: http://www.modelbouwen.be/threads/1...-PDives-en-ExSerCo-PDives?p=340900#post340900
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Dominiek,lang geleden je nog gesproken,het ziet er hier veel belovend uit.
Veel plezier en succes ermee.
 
Boeiend, veel plezier met het printen, plakken, schilderen,...
 
Tijd voor een eerste berichtje in dit verhaal.

Eerst de rechterpoot maar eens maken.

baa352f62cb7801669dc3cc6caa2d284_preview_featured.jpg
(foto komt van Thingiverse. Dit is een render die zij maken van een geuploaded 3D bestand door de ontwerper)

Deze onderpoot bestaat uit 2 helften.
Dit is niet de keuze van de persoon achter de printer, maar van de ontwerper van het item.
Waarom?
De 2 helften zijn achteraf gemakkelijk aan elkaar te lijmen.
Met deze manier van printen, hoef je niet teveel met "supports" gaan werken. Dit heeft dan weer als voordeel dat je niet teveel "opkuiswerk" hebt aan je onderdeel achteraf. Die supports dienen om te printen in de lucht, waar geen vaste ondergrond voor is.

Op het printbed
39102270275_863a7c3753_o.png
rechterpoot1 by Dominiek Leliaert, on Flickr

Even in detail
39290470054_c4c7f95cb3_o.png
rechterpoot2 by Dominiek Leliaert, on Flickr

1 helft ontdaan van de brim
(Een "brim" is een hulpmiddel om te printen. Het voorkomt "warpen" bij rechte lijnen, krullen van het object dus, maar biedt ook extra adhesie zodat het stuk beter blijft plakken bij het printen. Ik print meestal met een brim, zelfs als blijkt dat dit achteraf niet nodig is, gewoon om beide problemen te voorkomen en achteraf opnieuw te moeten beginnen)
39102270655_6ba092d787_o.png
rechterpoot3 by Dominiek Leliaert, on Flickr

39290470334_2d1145c45f_o.png
rechterpoot4 by Dominiek Leliaert, on Flickr

25129686427_811d500877_o.png
rechterpoot5 by Dominiek Leliaert, on Flickr

De beide helften aan elkaar gelijmd met CA. Ik gebruik hiervoor Slo-Zap, wat me een klein beetje extra tijd geeft om alles zo goed als mogelijk te positioneren.
25129693407_97827b51c9_o.png
rechterpoot6 by Dominiek Leliaert, on Flickr

25129695617_65c90635e3_o.png
rechterpoot7 by Dominiek Leliaert, on Flickr

Er zit trouwens een foutje in deze print, wat ik heb ontdekt na het verlijmen van de 2 onderdelen.
Het rode omcirkelde gedeelte is normaal een hydraulische buis om de piston te bewegen. Maar deze is blijkbaar ergens in het ontwerp een stukje kwijt, zodat de print bovenaan plat is. Dit is ook te zien in de render op de eerste foto.
39102594015_e082e1bd91_o.png
rechterpoot8 by Dominiek Leliaert, on Flickr

Op naar de volgende update.
Vragen?
ik hoor ze graag.
 
Ziet er wel netjes uit Dominiek, moet je hier veel aan schuren om het glad te krijgen of valt dat wel mee.

Fred
 
nice :) ik blijf toch twijfelen of ik het ook ga printen :D
 
Mooi begin, kan je jouw print glad maken met aceton of moet je schuren?
 
Dit is PLA. Dus de aceton-methode werkt hier niet op.
Om het perfect glad te krijgen, zal er dus geschuurd moeten worden.
Maar tot hoever dit 100% glad zal moeten zijn, dan weet ik nog niet.
Ik ga hierop, na schuren dus, aan het werk gaan met XTC-3D.
Dat is een 2 componenten product, wat na grondig mengen, moet in een fijne laag worden aangebracht op de print.
Deze laag, die bij het verwerken nog vloeibaar is, creëert normaal geen druipers en trekt de bovenlaag egaal.
Dat leent zich dan ook weer perfect voor schuren en schilderwerk.
Maar dat wordt dus even proberen en kijken wat het resultaat wordt.
 
ziet er al goed uit, mss je layerhoogte aanpassen om wat fijner te werken?
Is idd jammer van dat ontwerpfoutje, maar daar vinden we wel wat op ;)

Ik hoop dit weekend eindelijk eens tijd te vnden om mijn printer te hercalibreren en eindelijk ook te beginnen printen aan onze dual-build
 
Paul, ik ga blijven bij mijn 0.2.
Waarom?
Net boven jouw post beschreven hoe ik het glad kan krijgen.
En zoals al eens vermeld in een pb aan jou, 0.1 verdubbelt dus de printtijd.
5 x 0.2 = 1 mm
10 x 0.1 = 1mm
Dus 10 keer dezelfde laag tegenover 5 keer.
En met mijn nabewerking zou dit eigenlijk niet meer zichtbaar mogen zijn.
Ik ben nu op het werk en weet het niet exact, maar de de printtijd van de poot hier getoond, was iets meer dan 4 uur (100% afmetingen van de tekeningen geprint wel te verstaan).
 
Hallo Dominiek, ik schuif hier alvast ook mijn stoeltje bij :)
 
We zijn een stapje verder geraakt.

De linkerpoot is ook geprint (geen pics, maar zo goed als identiek aan de rechtse).

Het onderlijf, wat de verbinding met de poten moet gaan maken hebben we nu ook al:
39400340364_28a49401dc_o.png
onderlijf1 by Dominiek Leliaert, on Flickr

En zo zou het huwelijk van een poot met het onderlijf moeten gaan uitzien:
26238219948_cdc6f43bbe_o.png
verbinding rp-onderlijf by Dominiek Leliaert, on Flickr

Het past eigenlijk perfect. (Zou ook niet anders mogen zijn op een precisiemachine)
De raakvlakken wat extra glad maken en contactlijm ertussen zou de boel moeten fixeren.

En de rechterpoot, die heeft wat schoonheidsbehandeling gekregen.
Wat geplamuurd om de verbindingspunten tussen de 2 items.
En ook te zien hier, de niet volledige lus die een foutje was in de printfile (hydraulische leiding), is verwijderd. Ik denk deze misschien te vervangen door een stukje koperdraad van 2.5 mm2, waar de isolatie nog rond zit.
26238220588_b9d9a4e848_o.png
rechterpoot10 by Dominiek Leliaert, on Flickr

40079520822_0ac5aa123f_o.png
rechterpoot11 by Dominiek Leliaert, on Flickr

26238219368_24c05c611a_o.png
rechterpoot9 by Dominiek Leliaert, on Flickr


Ik zal proberen vandaag aan de slag te gaan met XTC-3D om het oppervlak glad te krijgen.
 
Ben benieuwd hoe het word na het gebruik van de XTC-3D
 
Daarnet een rondje XTC gesnoven......
De geur valt eigenlijk nog mee.
Goed de 2 bestandsdelen afgemeten, goed gemengd, zoals voorgeschreven en dan, smeren maar.
Het is een ietwat dikke brij die men uitsmeert, maar die zichzelf zou moeten "egaliseren".
Ik heb gelijk al ondervonden dat het wat oefening zal vragen om ermee perfect aan de slag te gaan.
Ik heb hier 10 ml van bestandsdeel A en 5 van bestandsdeel B voor samengemixed.
Ik had nog overschot na het insmeren van de beide onderdelen die ik in de vorige post heb getoond (rechterpoot + onderlijf).
Qua verbruik valt het dus nog mee.
Nu zijn de beide onderdelen aan het drogen. Zij (fabrikant) spreken van 2 uren bij 23°. Wel, in mijn werkkamer is het ongeveer 18° nu. We gaan de zaak maar wat langer laten uitharden dan.
Ik ga straks of morgen foto's nemen en delen met jullie.

Hier nog een linkje naar de fabrikant, waar ze ook wat uitleg geven.
 
Ziet er al mooi uit. Ik ben nog niet aan het printen geraakt :worried:
De tijd ontbreekt me momenteel (werk, gezin, andere hobbys, ...) maar ik hoop deze week ergens toch eens tijd te vinden om de eerste prints te doen
 
Ik ben nog altijd onder de levenden hoor :P
Alleen was het een beetje wreed druk. Nieuwe werkplek, waardoor 3 maanden opleiding, die nu eindelijk voorbij zijn.
En ik was een beetje niet tevreden met mijn profiel om te printen.
Daar ben ik nu toch ook enkele weken mee aan het prutsen geweest.
De Prusa MK2s (die gebruikt wordt voor dit projekt) "lijkt" een goede finetuning te hebben gekregen.
Hij is nu bezig met een nieuw onderdeel te printen voor deze mech.
Ik ga straks proberen een update te plaatsen.
 
OK, tijd voor een update.
De printer wat fijner afgesteld, wat extra tijd gehaald uit een vers potje en een rolletje plastic gesmolten.
39025551810_ff1e968795_b.jpg
onderlijf2 by Dominiek Leliaert, on Flickr

40126514034_55347d2f28_b.jpg
onderlijf3 by Dominiek Leliaert, on Flickr

Dit is 25% fijner geprint dan de eerste keer (grijze versie). Ook al is het hier moeilijk zichtbaar, wanneer je deze in je handen hebt merk je het zeer goed: je ziet het niet alleen, maar je voelt het ook.
Op deze pic hieronder kun je dit het beste zien in de rode kadertjes. Ook al is de achtergrond niet echt een goede vriend van het witte plastic om alle details te tonen.

40126514184_6d4a49672a_b.jpgonderlijf2a by Dominiek Leliaert, on Flickr
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan