Hoofdsponsor

1/72 VOC retourschip BATAVIA AD1628 /Kolderstok[wip]

Patrick_BE

Well-known member
Registered
Lid geworden
11 jul 2014
Berichten
101
bron: Wikipedia)
De*Batavia*was een Nederlands*spiegelretourschip*uit de*17e eeuw.
Het schip vertrok voor het eerst op 29 oktober 1628, onder bevel van schipper Adriaan Jakobsz met als reisdoel*Batavia. Eigenlijk was de leider van de expeditie opperkoopman*François Pelsaert. De schipper was verantwoordelijk voor de goede vaart, maar hij moest wel bevelen aanvaarden van de opperkoopman.

In de vroege ochtend van 4 juni 1629 sloeg het schip*lek*op Morning Reef van de*Wallabi-groep*voor de*Australische*westkust. Een deel van de opvarenden bleef achter op enkele eilandjes, terwijl een andere groep met een sloep naar Batavia zeilde om hulp te halen. Toen de redding arriveerde, was onder de achterblijvenden onder leiding van Jeronimus Cornelisz muiterij uitgebroken.
Zijn kapersgroepje voerde een waar schrikbewind onder de reizigers: circa 120 mensen werden door hen vermoord.
Van de 341 opvarenden van de*Batavia*kwamen er uiteindelijk slechts 68 in Batavia aan.

Met de reconstructie van de Batavia werd in 1985 gestart, en werd op 7 april 1995 door Koningin Beatrix gedoopt.
Sindsdien is de Batavia elke dag te bezoeken bij de Bataviawerf in Lelystad.

Het model dat ik hier probeer te bouwen is ontwikkeld door Kolderstok - ik ben er wel al een paar maandjes aan bezig, dus kan ik jullie al een deel foto's aanbieden!

Een fotootje van de repclica;
attachment.jpg

De doos:

attachment.php


Enkel impressies van de bouw tot nu toe:

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk, ooit nog eens de bouwwerf bezocht toen ze bezig waren met de tuigage... wel impressionant om te zien, en alles rook naar teer. Toen waren ze ook al begonnen met de 7 Provincien, maar deze zal er niet meer komen vrees ik...

Succes met deze...
 
Mooie vooruitgang, prachtig.
 
Ben al diverse malen op het schip geweest, zowel tijdens de bouw als toen deze klaar was.
Succes met dit mooie schip. de vorm zit er alvast goed in.

Fred
 
Mooie boot, veel plezier met de verdere bouw!
 
ja hebt alvast mooi werk verricht, ben benieuwd naar het vervolg .
 
Knap in ieder geval grt.
 
Knap werk. Heb de echte eens bezocht toen hij nog in aanbouw was (de replica dan he). Dit doet niet onder!
 
Iedereen bedankt voor de leuke reacties!!!

Zoals velen ben ik in de ban geraakt van de Batavia na het lezen van de boek:

BATAVIA - Fitzsimons

En vorig jaar had ik het geluk de Batavia zelf te gaan bezoeken in Lelystad - impressionant!

Maar nu verder met de bouw:

Voorplecht:

attachment.jpg

Eerste werken aan dek - kaapstander:

attachment.jpg

De spiegel is bijna afgewerkt:

attachment.php


Patrick
 
Heb de Batavia ook bezocht, heel impressionant en zal dus zeker deze bouw met de nodige interesse volgen.
 
Tot hier ben ik tot dusver geraakt:

attachment.jpg

attachment.jpg

Vervolg - de kanonspoorten!
 
Oh zo mooi , niks voor mij hoor , maar vind het geweldig knap
Marc
 
Altijd indruk wekkend die houten schepen en vooral mooi . grt.
 
Effe "off-topic"

Ik wilde alvast de touwtjes een bekijken en klaarleggen, maar kwam tot besluit dat ik eerst even iets moest opruimen...

Mij schuifje met reserve touw en garen was met de tijd een "beeteke" ontploft :yikes:

attachment.jpg

Na een dagje werk en sorteren nu toch iets overzichtelijker:

attachment.jpg

en nu... proper houden hé O-oO

Grts!
 
Bij mij ook altijd een probleem opgeruimd houden, zo is het mooi overzichtelijk en opgeruimd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan