Hoofdsponsor

Foto's

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.960
De klacht over kleine fotoweergave lees ik al in ten minste drie topics, misschien een goed idee als de admins hier even naar kijken; misschien is het een veranderde instelling van het forum. Ik zal de admins een PM sturen.

Wat ik een tijdje geleden zelf meemaakte, maar dat was op een Mac, was dat mijn fotoprogramma (iPhoto) van het een op het andere moment kleinere foto's in het geheugen plaatste bij de functie 'ctrl-c' en dus ook kleinere foto's plakte bij 'ctrl-v'. Dat kwam dus door een wijziging van software ergens op mijn eigen computer.

Het probleem kan tweeërlei zijn:


  1. Ofwel op jullie computers is een update uitgevoerd bijvoorbeeld waardoor de foto's kleiner naar het forum worden verstuurd.
  2. Ofwel het forum verkleint de foto's bij uploaden.

Een derde mogelijkheid, dat het forum de foto's verkleind weergeeft, lijkt me niet aan de orde. Hier volgt een testje, een foto die gewoon in hoge resolutie wordt weergegeven. Het kan dus wél, reden om aan te nemen dat het een van beide eerstgenoemde problemen is. Ik beweer trouwens niet dat het niet nog iets anders kan zijn, maar het bovenstaande komt het eerst in me op.

De test waaruit blijkt dat het forum de foto's, wanneer eenmaal op het internet aanwezig, niet verkleint:

VW_K%C3%A4fer_blue_1956_vr_TCE.jpg
 
Alle reacties ivm de verkleinde foto's zullen (na de oplossing) verwijderd worden of naar een apart topic verhuizen, kwestie van het bouwtopic een beetje overzichtelijk te houden.
Bij wijze van test heb ik een willekeurige foto geupload in een fotoalbum op het forum. De foto is gemaakt met mijn compact fototoestel en in het album geupload via computer (dus niet via tablet of smartphone)
En zoals al duidelijk is, staat de foto op een aanneembaar formaat...

Degene die verkleinde foto's hebben na het uploaden in een forumalbum... waarmee doen jullie dit? via pc of tablet?

attachment.jpg
 
Ter info: ik zie die foto ook in prima formaat.
 
Op de i-pad kan je niks veranderen ik heb juist gekeken op de tablet van mijn vrouw
Met mijn Canon eos en photoshop kan dat natuurlijk wel maar ik heb toch ook mijn resolutie omhoog moeten brengen kijk maar naar mijn foto's van die Amerikaanse auto's die zijn allemaal kleiner dan ik ze normaal te zien krijg , dus er is wel degelijk iets gebeurt , ik doe elke keer altijd hetzelfde al 4 of 5 jaar
 
Nog een foto genomen met ander toestel

attachment.jpg

Foto is genomen met toestel van zoon. Geüpload met iPad maar dat deed ik voordien ook. Ga straks nog een test proberen met pc.

Grts Anthony.
 
Ik doe het via mijn computer, verklein ze eerst met een programma en zet ze dan op het forum, heb er geen last van.Ik verklein ze; 680 x 460.

attachment.jpg
 
Ziet ver erg strak uit grt.
 
Even een nieuw topic hiervoor.
 
Alle foto's die ik upload worden automatisch omgezet naar 800x600.

Hoe upload je ze?
En welk formaat hebben de foto's op je toestel?
Wat vaak het geval is, is wanneer je je foto bewerkt of doorstuurt naar een ander toestel, de grootte serieus verkleint.
 
Ik neem de foto's en upload die met de iPad en dan zet ik ze in het topic met de MacBookPro. Nu herinner ik me dat de kleine foto's er kwamen na een update van de Mac. De iPad heeft al lange tijd geen update gekregen.
 
Nog een foto genomen met ander toestel

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=103999

Foto is genomen met toestel van zoon. Geüpload met iPad maar dat deed ik voordien ook. Ga straks nog een test proberen met pc.

Grts Anthony.

Ik heb even je album bekeken.
Wat me opvalt is dat alle foto's met IMG(cijfer) de goede grote hebben.

attachment.jpg

En de foto's met de lange code kleiner zijn.

attachment.jpg

In welk bestandsformaat worden de foto's op je toestel opgeslagen?
De 2 hierboven zijn png en deze hieronder jpeg.
En allen naar forum geupload.
En hier zit ook een verschil in zoals je kan zien.

attachment.jpg
 
Lange code doet mij meteen denken aan (al dan niet bewuste) softwarematige bewerking vóór het uploaden.
 
Het ligt allemaal aan hoe men opslaat op de website alhier. Jpeg of bmp of png hebben allemaal andere eigenschappen dus ook andere verhoudingen en andere mb's.
Ik upload niks maar share met flickr, foto's zijn altijd op maximale grote die flickr maar aankan en worden gedownsized door de website zodat ze in het formaat passen van de website, maar zijn altijd de maximaal toegestane grote.

De admins zouden de instellingen van de gallery erop na moeten zien en b.v. alleen Jpeg toelaten.
98% werkt met jpeg, lekker klein qwa mb's en toch ruim voldoende voor webpresentaties.

Die enkeling die in raw werkt weet ook wel hoe mee om te gaan.
 
Ik altijd jpeg nooit niks anders gebruikt
 
collega bouwers,

na enkele tests te hebben gedaan lijkt het mij waarschijnlijk aan de ipad te liggen, waarschijnlijk door recent een update te doen, het probleem is wanneer ik de foto van het apparaat upload naar de site, dan worden ze veel kleiner. Oplossing gevonden al is het omslachtig foto nemen naar mezelf mailen en op de PC uploaden, via de pc zijn ze wel nog groot, maar ga vanavond nog een en ander uitproberen. Alvast bedankt voor het meedenken

grts Anthony
 
Laat ons het weten dan hebben we er ook wat he
Marc
 
Alles evolueert vrij snel, hieronder in volgorde het verschijnen van gebruikte formaten voor het weer geven van foto's

Het modernste en momenteel bijna standaard voor websites is PNG, het laat het snelste en bijna zonder verlies.
Desondanks is Jpeg nog steeds het meest gebruikte formaat voor mensen die niet professioneel met websites en design bezig zijn, wegens zijn gebruiksgemak. Het is jammer genoeg een beetje onderhevig aan hoe de instellingen zijn de je gebruikt.

Indien men de foto's opslaat in een formaat tussen 600 en 800 pixels hoogte kan bijna elke website ze aan zonder te stressen, indien men natuurlijk super gedetailleerde foto's wilt uitvergroten kan men best de manier van Roy gebruiken.

BMP is een bestandsindeling voor rasterafbeeldingen. Het wordt gebruikt door onder andere het grafische subsysteem van Microsoft Windows en wordt BMP of DIB genoemd

Met de afkorting JPEG wordt een bestandsindeling aangeduid voor het opslaan van rasterafbeeldingen in digitale vorm. Het is een vorm van datacompressie en van broncodering. De naam staat voor Joint Photographic Experts Group.*

Portable Network Graphics, meestal afgekort als*PNG*(uit te spreken als ping, vaak als initiaalwoord uitgesproken) is een bestandsformaat voor rasterafbeeldingen met verliesloze compressie.*PNG's*not GIF wordt soms als recursief backroniem gebruikt voor*PNG.
 
Mijn eigen manier is, voor de goede orde, het gebruik van Flickr. Ik heb nooit enige foto naar het forum geüpload. Maar ik constateerde dat er een probleem was bij mensen die dat wel deden, vandaar mijn eerste post. Ik zou echter altijd het gebruik van Flickr willen aanbevelen, nooit problemen mee gehad.
 
test

attachment.jpg

attachment.jpg

zoals ik dacht is de kleine foto rechtstreeks van de ipad geupload en de grote is dezelfde foto eerst op de pc gezet en daarna geupload

rare apparaten zucht.....
 
Laatst bewerkt:
Ik zou echter altijd het gebruik van Flickr willen aanbevelen, nooit problemen mee gehad.

Zolang het werkt en de service er niet plotseling een serieuze bijdrage voor verlangt om dat men aan thirtparty hosting doet, zie Photobucket.
Is het een goede werkwijze, die ik overigens ook gebruik omdat bepaalde forums het niet toestaan foto's direct op hun server te laden.


@Modestforest; kijk eens hoe de foto's op je ipad opgeslagen worden in je galerij, en of je ipad niet automatisch foto's comprimeert voor het versturen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan