Hoofdsponsor

Anders / onbekend zenders

Swiss

New member
Registered
Lid geworden
14 jan 2018
Berichten
2
voor m'n huidig project moet ik onderstaande kunnen bedienen;

10 pompen, 2 richtingen werkend, 1 snelheid, dus lijkt me dubbelwerkende schakelaars voldoende
7 elektrische lieren, 2 richtingen werkend, met Thor snelheidsregelaars, lijkt me dat hier potmeters noodzakelijk zijn
5 motoren/lieren voor de Manitowoc 4100 crawler crane, 2 richtingen werkend, met Thor snelheidsregelaars, dus ook hier potmeters noodzakelijk.
vaarverlichting en dekverlichting, eenvoudigste van hele pakket want kan met 2 schakelaars.

schip word niet self propelled...staat wel een zware Lood battery van 12V in.

Voor de techneuten onder jullie is m'n vraag...kan dit met 1 zender? zonder dat ik gebruik moet maken van telemetrie want ik heb het niet zo op computers.
Indien Ja, welke zender en welke toebehoren (schakelaars, potmeters, multi switches, etc) moet ik erbij nemen.

grts

Swiss
 
Laatst bewerkt:
Ik vrees dat je hier niet zonder extra elektronica gaat kunnen.
5 regelbare kanalen en een 6tal schakelkanalen is zowat het max op elke zender .

Vorig jaar heeft NVM een arduino schakeling op de markt gebracht via RC point . ( kan met elke 2.4Ghz 5 of 6 kanaals zender samenwerken)
Je gaat wel wat opzoekwerk moeten verrichten maar dat moet je ook als je de boel met multi switches gaat uitrusten.
Bijkomend is de arduino gegarandeerd goedkoper en makkelijker te programeren en te bedienen.

Als je een schip kan bouwen met deze voorzieningen kan je ook de arduino inbouwen in zender en ontvanger.

Betreffende het programmeren, dit moet je niet zelf doen maar enkel even zoeken op het internet( de programma's zijn allemaal reeds geschreven door collega gebruikers en zijn vrij beschikbaar.

persoonlijk ben ik ook nog maar net aan het lezen maar ben er wel 100% van overtuigd dat ik dit ook ga inbouwen in mijn huidig schip (zeehond)

vgr Marc
 
Even voor de fun mijn bijdrage leveren.

Conrad had enkele jaren geleden ontvanger schakel modules waarbij via een enkele schakelaar zowel R-O als L te bedienen zijn.
1ste tik =R, 2de tik=O, 3de tik = L.

multi switches :
Ervaring leert dat het gebruik ervan heel vaak voor problemen heeft gezorgd,
vooral bij in en uitschakelen van kleine elektromotoren, zelfs gewone lampjes.
Bij De Hulder daar gaat de multi switche via relais de aansturing van lichtje en dergelijke voorzien.
En ik moet zeggen dat dit systeem reeds 17 jaar werkt.

Robe had in de eind jaren 1970 de Mars waarin vier schakelmodulen konden geplaatst worden.
Toen de Sea Bex One uitkwam hadden zij ook schakelmodules met 8 enkelvoudige schakelaars, maar die zijn wegens te weinig aangeschaft snel verdwenen.
Nu bestaan ze nog enkel in 3 enkel en 2 dubbel en 1 tip schakelaar. 8 schakel mogelijkheden.
Met bovenstaande Conrad ontvanger modules kom je dan een heel eind op weg, maar dan . . . . . .

Arduino.
Daar hebben we jaren geleden wat tijd ingestoken, was zeer leerrijk en toch.
Als voorbeeld: Je hebt tien pompen, voor wat worden die ingezet. Zinken en lichten van een schip. Dat gaat perfect indien je Arduino matig opsplitst in Zinken –Lichten. Moet je wel vanuit de Arduino over een relais naar de individuele pomp. 2x relais per pomp. Aansturen doe je via 2x + en 1x negatief welke naar alle pompen leid . Dat zijn per pomp aansturing 2 Arduino uitgangen.
Let op een Arduino heeft een beperkt geheugen. Dus een sturingsfile uploaden = zorgen dat die in het geheugen van de Arduino past.
Dan indien de pompen dienen om te zinken & lichten .
In balans houden van het schip ! Arduino heeft de mogelijkheid om een gyroscoop toe te passen maar dan moeten de pompen in kwadrant kunnen werken, van buiten naar binnen . Dat dien je dan software matig op te lossen. Handmatig ga je veel knopjes mogen omzetten.

Arduino onderdeel eigen fabricaat (Jan en alleman kan dat aanmaken "als ie snugger is" )
Je hebt een zender en je wenst via Arduino een parkoers te laten lopen.
De Arduino dient via de zender een Aan signaal te krijgen, zodanig dat Arduino de taken van besturen van het schip gaat overnemen.
Stuur servo en motorcontroler worden dan enkel via Arduino aangestuurd.
Je kan twee dingen doen.
Of je past een GPS in, software matig breng je coördinaten in
of je werkt zonder GPS , waardoor wind en water verplaatsing je schip waarschijnlijk ergens anders terecht komt.
Zolang de zenderschakelaar blijft opstaan vaart het schip dan de Arduino route. Was dat interessant Marc ? Ligt hier nog in mijn schuif !

Mvg,
Swake
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan