Hoofdsponsor

1/48 Bristol Beaufighter TF. Mk.X [DONE]

Sabre

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
339
Terug naar mijn zwak voor de WO2 vliegtuigen .

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Mijn volgend project :
De Bristol Beaufichter TF.Mk. X
een veelzijdig , zwaarbewapend vliegtuig , zeer snel ontwikkeld begin jaren veertig en doo de RAF reeds ingezet in de slag om England
In 1943 na succesvolle experimenten met een torpedoinstalatie en het gebruik van raketbewapening was deze alleskunner dank zij ook het gebruik van zwaardere motoren , bepantsering en het kunnen meenemen van meer brandstof de succesvolle opvolger van de oude beaufort torpedobommenwerper
Dit is een blijkbaar zeer mooie kit van Tamiya op schaal 1/48 met de mogelijkheid tot het bouwen van twee type's. Eén ervan met de speciale neusradar. Ik kies denkelijk voor de gewone uitvoering van de Mk x , misschien als torpedobommenwerper , we zien wel . net zoals de camo schildering , waarvoor keuze genoeg volgens de cd die ik heb daarover en andere info . Hier ga ik mezelf dan ook eens laten gaan met de air-bruch en kiezen voor de camo die mij het mooiste lijkt
groetjes
Sabre
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie kist, net als de mosquito ..... ga je volgen bij deze.

Grtz Ed
 
succes ermee en spring zeker geregeld binnen grt.
 
Een Beau..., ik volg want die 2-motorige kisten hebben toch iets speciaals vind ik.
 
Vliegtuigen zijn mij niet zo bekend, maar deze ziet er mooi uit, dus wil ik vanop de zijlijn wel volgen ;)
 
Veel plezier en succes met dit mooie vliegtuig !
 
Hola,

Eentje om te volgen.
Succes.

Grtz.

Luc8)
 
Veel succes..!!

Grtz yves,
 
Ik ben ook geen vlietuigbouwer maar deze WOII kist ga ik zeker volgen. Veel succes Sabre.
 
Als je nog de titel kan aanpassen?
Het is Beaufighter met gh en niet met ch, waarschijnlijk typfoutje.
 
Uiteindelijk heb ik gekozen voor het bouwen van het type TF.Mk.X in de uitvoering zoals hij door het Coastal Command is ingezet in 1944 als torpedobommenwerper en in de camo-schildering van squadron 236 met de wit-zwarte invasiestrepen van juni 44. Voorzien van een betere, zwaardere bepantsering , sterkere Hercules motoren van 1770 pk en bewapend met een torpedo ( 45,7 cm ) en acht raketten samen met een verkenner /schutter op de rug van de romp van het toestel was deze Beaufighter de schrik van de Duitse schepen en U-boten in die periode van de landing in Normandié; . Ik behield wel ook de machine geweren (6) in de vleugels, soms waren die niet aanwezig , soms wel , afhankelijk van de soort missie zeker. De speciale Mark VIII radar in de neus heb ik ook niet ingebouwd uit estetisch (persoonlijk ) standpunt .
De kit bestaat uit mooi afgewerkte onderdelen die mooi aansluiten op elkaar en prachtig gegraveerd zijn . Het beloofd een mooie model te worden . dat zie ik nu al.
Beginnen doen we met interieur
Sabre
 
Om te beginnen bouwen wij het interieur samen van de cockpit op het binnen platform . Op deze schaal heeft deze kit weinig details te bieden wat het interieur betreft, maar daar til ik niet te zwaar aan omdat na het inbouwen en sluiten van de romp er toch omzeggens niets meer zichtbaar blijft.De binnenzijden en alle andere binnen bouw heb ik geschilderd met het penseel , alsook de bijgeleverde twee piloten ; De piloten gebruik ik doorgaans nooit , omdat het weinig realistisch overkomt , maar hier wil ik nog even "twijfelen" We zien wel.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De beide romphelften worden samengebouwd met het ingesloten platform en de cockpit samen met het staartvlak . De aan de onderkant van de romp voorziene twee instapluiken voor de piloten heb ik vastgelijmd omdat ik het toestel toch in beweging wil presenteren ; Er was ook de mogelijkheid deze luiken te openen bij gebruik voor een display of dergelijke .
Vervolgens worden de onderdelen van de vleugels klaargemaakt . De gaten worden geboord voor de ophanging van de raketpylonen en de torpedo .
Daarna worden alle onderdelen van de vleugels samen bebouwd en uiteindelijk aan de romp bevestigd .
De passing tussen vleugels en romp is niet 100% perfect . Dat is meestal zo bij dit soort constructies . Dus, zoals te zien op de foto zal een weinig putty nodig zijn om het spleetje te dichten . Voor de rest zijn er geen noemenswaardige minpunten op te merken aan deze kit. Een normaal , degelijk en simpele bouwproject met dank aan tamiya. Ik denk dat het eindresultaat de moeite zal zijn . Ik hoop nu al op een succesvol air-bruch verhaal
groetjes
Sabre

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooi werk en een zeker zo mooi vliegtuig
Marc
 
Mooie werken, aansluiting van de vleugels op de romp gaat nog wat aandacht vragen zo te zien...
 
Begint er al aardig op te lijken en best nog een groot model.

Blijft een apart model zo met een gunner op de romp aan de achterzijde. Ben benieuwd naar je airbrush kunsten, succes alvast (gaat vast goed komen).

Mooie pasvorm ook trouwens.

grtz Ed
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan