Hoofdsponsor

1/48 F-4c 64-0776 (lt.col Titus) 366 TFW the gunfighters [wip]

edwin1269

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 okt 2010
Berichten
439
Omdat het dit jaar 60 jaar geleden is dat de eerste F-4 Phantom van de band rolde is er op een ander forum een groepsbouw gestart waar ik ook aan mee doe met een model van de F-4 en dan de C variant (Vietnam war)

Ik ben dus eens wat gaan rondneuzen en zoeken. Ik heb mijn oog laten vallen op een vroege Phantom in het Southeast Asia (SEA) kleurenschema. Op de een of andere manier spreekt mij dit veel meer aan dan de grijze kleurenschema’s. (maar ieder zijn eigen keus natuurlijk)

Dan op zoek naar een kit van een vroege Phantom, er een gevonden op marktplaats en als het goed is komt hij binnenkort aan.
Het is de kit van Eduard geworden in 1/48 van een phantom F4-c en dan de Good evening Da nang limited edition
f4-c-doos.jpg


De kit heeft resin parts, motor, cockpit en wielen en ook PE. en ik zal een aires cockpit en wheelbays gaan monteren.

En de resin parts (van eduard zelf) voor de engine, schietstoelen (zien er echt goed uit) en de wielen.
LRM-20171222-145225-resized.jpg
Ik ga de 64-0776 maken zoals deze nu in het museum of flight in Seattle staat. Een kist in gebruik bij 389th Tactical Fighter Squadron, 366th Tactical Fighter Wing en gevlogen door Lt.Col Robert Titus en 1Lt Milan Zimer, de kit geeft andere decals aan dan het exemplaar in het museum (niet veel) maar volgens de kit hebben de beide heren 2 MIG’s neergehaald, terwij het er drie moeten zijn. De sterren zijn volgens de bb gesitueerd onder de cockpit, maar het museum exemplaar heeft de sterren op de luchtinlaat zitten, verder ontbreekt het embleem van het 366 op de BB van de kit, maar gelukkig zit er wel een decal bij.
64-00776.jpg
Op internet zijn genoeg foto’s te vinden van de 776 dus volgens mij met het geen probleem worden om hem zo echt mogelijk na te maken.

1. Research
Nog even wat op internet rond gekeken, mede omdat museum kisten niet altijd in de juiste kleur/decal stelling wordt weergegeven.
Zo ben ik er achter gekomen dat de 64-0776 wel 3 MIG’s heeft neergehaald, maar dat de bemanning verschillend was.
Op 23-04-1967 waren het Maj Anderson/kap Kjer met callsign “Jupiter 03” die een Mig-21 neerschoten, op 22-05-1967 waren het Lt.col Titus/Lt Zimer, callsign “Wander 1”die twee Mig-21 neer gehaald hebben, totaal dus wel 3 maar Titus/Zimer hebben er dus twee neergehaald met de 64-0776.
Op 20-08-1967 hebben Titus/Zimmer, callsign “Elgin 01” met de 64-0777 een Mig-21 neergehaald
Nu weet ik niet of de sterren toebehoren aan de kist of juist aan de piloot? Iemand raad…. In dit geval maakt het dus niet veel uit, zowel de kist zelf, als de piloot Titus hebben 3 MIG-21 neergeschoten. Drie sterren dus.
Titus heeft hiervoor het airforce cross gekregen (na de medal of honor de hoogste onderscheiding)
Op de foto’s van het museum stuk staan de sterren op de inlaatplaat van de linker motor, op een andere foto met Titus er bij, zijn ze onder de cockpit geplaatst …
Ook is op dit toestel niet de rood / witte markering zichtbaar waar de namen in staan van de pilot en wingman. (te zien op het tussenstukje tussen de twee cockpit gedeeltes. (op de museum kist zijn wel de namen aangebracht)
Titus-F-4.png
Het lijkt er op dat de markeringen zoals in de kit vermeld staan accurater zijn dan die in het museum, ook omdat het toestel in 1968 naar een ander squadron is overgegaan en er toen vermoedelijk de gunfighters badge opgekomen is.

grtz Ed
 
Laatst bewerkt:
1. Cockpit
Hallo allemaal, ook maar begonnen met de phantom en omdat de BB begint met de cockpit, daar maar aangevangen.
Vorige week een airs cockpitsetje gekocht, beschrijving van aires is minimaal, wel hoe alles in elkaar moet maar niet wat er met de kitdelen moet gebeuren (eduard doet dat beter)
Dus de BB van de kit er bij en kijken welke delen van resin en welke delen van de kit gebruiken.
Als eerste het voorste instrumentarium
LRM-20171231-144017-resized.jpg
Boven het resin deel van aires, midden de Pe van eduard bij de kit en onder het deel in plastic van de kit
Volgens de bb van aires moet er een hud display aan de resin komen, volgens de BB van de kit ook.
Ik vind de PE steun van eduard super uitgevoerd en die op de resin niet, dus de PE op de resin gemaakt
LRM-20171231-145556-resized.jpg
LRM-20171231-145609-resized.jpg

Verder de kuip voorzien van de sticks en voetpedalen het instrumentpaneel van de RIO ziet er ook zeer mooi uit, ook aan de achterzijde, deze zit nog niet vast en het voorste paneel ook nog niet. (anders kan je er helemaal niet meer bij….)
LRM-20171231-160506-resized.jpg
LRM-20171231-160539-resized.jpg

Bij de aires set zit PE voor de klokjes en een kaartje met de metertjes, nadeel is dat de pe nog blank is en het zeer lastig zal worden om de basis grijs te krijgen en de meters zwart. Bij de kit zit gekleurde PE en ik ga deze in ieder geval gebruiken voor de beide instrumentenpanelen. De zij panelen hebben een mooi reliëf met knopjes dus die ga ik proberen mooi te krijgen met drybrushen en licht aanstippen, de PE van de kit is wel mooi gedetailleerd geprint op de PE maar vlak.

Het zal nog wel een hele toer worden om alles in de romp te krijgen, ben al links en recht aan het zoeken naar voorbeelden.
Zal veel pas en meetwerk worden (nu al veel tijd bezig geweest met het passen en meten van het voorste paneel) en mogelijk bijwerken met putty, maar eerst maar eens alles in de primer zetten….

Bouwtijd: 3 uur
Totaal: 3 uur
 
Laatst bewerkt:
Kom geregeld eens kijken want vliegtuigen en schepen zijn een apart vak die ik mooi vind grt.
 
Veel plezier met de bouw. Ik kom af en toe wel eens kijken.
 
Prachtige Jet de Phantom.
Ik volg. Succes !
 
Veel bouwplezier.

Altijd leuk om wat achtergrond mee te krijgen, zo weer wat bijgeleerd, ik wist niet dat er sterren op het vliegtuig geplaatst werden na het neerhalen van een vijandelijk vliegtuig.
 
Bedankt allemaal voor het meekijken

Veel bouwplezier.

Altijd leuk om wat achtergrond mee te krijgen, zo weer wat bijgeleerd, ik wist niet dat er sterren op het vliegtuig geplaatst werden na het neerhalen van een vijandelijk vliegtuig.

dat dateert al van heel vroeger, in WWII werden er bv hakenkruizen of duitse kruizen onder de cockpits van jachtvliegtuigen gespoten bij een bevestigde 'kill', bommenwerpers uit WW hadden soortgelijke markeringen, bij elke goed uitgevoerde run werd er een bom geschilderd op de romp, sommige kisten hadden er dan ook zeer veel.
de ster komt volgens mij uit de vlag van de vietcong en noord-vietnam ten tijde van de oorlog, beide vlaggen hadden centraal in het midden deze ster.

verder gewerkt en de cockpit in de zwarte primer gezet en de delen net als het neuswiel.
LRM-20180103-181312-resized.jpg
LRM-20180103-181450-resized.jpg

Vervolgens de cockpit in kleur gezet en verschillende drybrushes gebruikt om de knoppen etc te highlighten. Foto’s zijn sterk vergroot en met flits, mooier krijg ik het niet op de fot, in het echt ziet het er een stuk beter uit dan op de foto’s
LRM-20180104-191040-resized.jpg
Nadat de zijwanden geplaatst zijn wordt de inhoudt van de kuip al een heel stuk minder zichtbaar….De stoelen zullen er straks hopelijk uit gaan “springen”
LRM-20180104-192842-resized-1.jpg
Ik heb voor de instrumentpanelen van de piloot en de rio de Eduard PE die voorbedrukt was gebruikt, zie foto hieronder.
LRM-20180104-192908-resized.jpg
Voorlopig tevreden met de cockpit.
Bouwtijd 3 uur
Totaal: 6 uur


Grtz Ed
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi gedaan en een heel interessant project hier,ik volg graag dit topic verder...
 
Dank voor het volgen allemaal

weer bezig geweest om de cockpit in de romp te krijgen…. Veel passen en meten.
Romp ziet er van boven zo uit, moet heel veel afgehaald worden om de cockpit er in te krijgen
LRM-20180102-163709-resized.jpg
Na een uurtje prutsen ziet het er dan zo uit
LRM-20180102-173722-resized.jpg

Een dryfit van de cockpit
LRM-20180102-173626-resized.jpg

Ziet er al veel beter uit dan de brede randen die eerst aan de bovenkant van de cockpit zaten.

Tegelijk met de cockpit set heb ik ook een setje aires wheelbays gekocht, en omdat de neuswheelbay onder de cockpit moet komen deze alvast vastgemaakt aan de onderzijde van de romp. Ook om te kijken hoe alles moet komen te zitten.

Wheelbay past bijna helemaal goed, op een kant na waar een klein beetje putty in moet.
LRM-20180103-153713-resized.jpg
Volgende stap is het in de primer zetten van de cockpit en de zijpanelen vastmaken aan de kuip en dan weer dryfitten met de romp.

Bouwtijd: 3 uur
Totaal: 6 uur.
 
Laatst bewerkt:
Dank je Adrien..

Cockpit en de bak voor het neuswiel in de zwarte primer gezet.
LRM-20180103-181312-resized.jpg
LRM-20180103-181450-resized.jpg

Vervolgens de cockpit in kleur gezet en verschillende drybrushes gebruikt om de knoppen etc te highlighten. Foto’s zijn sterk vergroot en met flits, mooier krijg ik het niet op de foto, in het echt ziet het er een stuk beter uit dan op de foto’s
LRM-20180104-191040-resized.jpg
Nadat de zijwanden geplaatst zijn wordt de inhoudt van de kuip al een heel stuk minder zichtbaar….De stoelen zullen er straks hopelijk uit gaan “springen”
LRM-20180104-192842-resized-1.jpg
Ik heb voor de instrumentpanelen van de piloot en de rio de Eduard PE die voorbedrukt was gebruikt, zie foto hieronder.
LRM-20180104-192908-resized.jpg
Voorlopig tevreden met de cockpit.
Bouwtijd 3 uur
Totaal: 6 uur
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit en de HUD staat er ook al op zie ik.
 
Nou, dat gaat aardig vooruit, ik zal me moeten haasten of deze is ook klaar voor ik klaar ben met de mijne.
Mooi werk.

Grt free
 
Ziet er prachtig uit, mooie details!
 
Thanx allemaal, en idd de details zijn best goed te noemen net als de details op het toestel

Vleugels

Omdat ik dus ook resin wheelbays gekocht had daar vandaag maar mee aan de slag gegaan, de bays zelf zijn mooi gedetailleerd, echter het passend maken in de vleugel koste nogal wat moeite ….
Er moest weer het een en ander gesloopt en dunner gemaakt worden om het passend te krijgen, probleem is dat de bovenste vleugel helft steunt op de onderkant van de wheelbay, dus teveel weg halen kan ook niet..
Maar goed na wat schuur en vijl werk past het, de naden opgevuld met putty en in de primer gespoten om te kijken of alle naden mooi glad en dicht zijn. Hoeft niet veel meer aan te gebeuren.
Helaas moeten de poten van het landingsgestel nu al gemonteerd worden (later krijg je ze er niet meer in) op zich niet erg handig, zijn van die nare uitstekende delen die later makkelijk een keer schade op kunnen lopen.




Bouwtijd 3 uur
Totaal 9 uur
Grtz Ed
 
3.Schietstoelen
Inmiddels zijn de schietstoelen van de F-4c gemaakt, gespoten en voorzien van PE riemen en hendels. Ik heb de resin stoelen uit de kit gebruikt met de gekleurde PE.
Verder is er licht gedrybrushed met zilver en is zijn de stoelen met gunmetal pigment bewerkt voor een gebruikt effect.






Ze moeten alleen nog voorzien worden van een matte lak laag (waardoor het pigment effect ook weer iets minder wordt, dat glimt nu nog behoorlijk)

Bouwtijd 4 uur
Totaal: 13 uur
Grtz Ed
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan