Hoofdsponsor

1/48 F-4c 64-0776 (lt.col Titus) 366 TFW the gunfighters [wip]

Zeer geslaagd die cockpit grt.
 
Zalig gedaan die cockpit..properkes zenne..!!

Grtz yves,
 
thanx Erwin

4 motoren/afterbruners
Vandaag bezig geweest om de achterste gedeeltes van de motor en de afterburner in de juiste kleuren te krijgen.
Basiskleur is aluminium hierover heen heb ik blauw titanium gespoten en vervolgens is er burnt iron overheen gegaan. Aan de buitenkant vervolgens de delen die iets dieper liggen van de afterbruner mat donkergrijs geaccentueerd. Verder een kleien dry brush van blauw titanium over de delen die aan de buitenzijde zitten.

De binnenkant is als basis lichtgrijs gespoten, vervolgens blauw titanium en daar overheen (maar dan alleen de afterburner) burnt iron.
De kopse kant van de afterburner is nog gedrybrushed met aluminium

Foto’s maken van deze delen was niet makkelijk en ze zijn in het echt mooier geworden (hahaha)

Bouwtijd 3,5 uur
Totaal: 16,5 uur.
 
5. romp
Afgelopen week bezig geweest om de romp te sluiten en de romp aan de vleugels te maken.
De pasvorm van de romp aan de vleugels is magnifiek, als je tenminste niet eerst de motoren plaatst. Ik kwam daar achter tijdens de dryfit 😊 De luchtinlaten zijn wel geplaatst omdat dit nadien niet meer kan. Ik heb wel goed gecontroleerd of het mogelijk is de motoren te plaatsen nadat alles aan elkaar zit. Een andere reden waarom ik de motoren niet op het vleugel deel heb gelijmd is omdat ik niet goed kan zien hoever de motoren dan uitsteken aan de achterzijde, en ik wil dit wel enigszins op goed hebben.

Door de motoren niet eerst te plaatsen kun je de romp heel iets tegen de vleugel aan duwen en dan minimaal lijm aanbrengen en de delen zitten als gegoten.

Delen aan de binnenzijde gespoten met de AB aan de achterkant moet een klein beetje bijgewerkt worden

Vervolgens de neuskegel en de achterkant er aan gemaakt. De pasvorm hier was vooraan iets minder, maar toch nog goed, de pasvorm aan de achterzijde viel best tegen, best wel grote naden die bijgewerkt moesten worden.


Ook de flaps gemonteerd, er was niet voorzien in een neerwaartse positie, maar gelukkig kon dit gemakkelijk gerealiseerd worden.
Begint er al op te lijken en wordt best een lang/groot model 😊

Bouwtijd: 5 uur
Totaal: 21,5 uur
Grtz Ed
 
Verder gewerkt aan de romp/vleugels.
Zo zijn de wingtips geplaatst en is het straatvlak aangebracht, beiden pasten zeer goed en ook in de juiste hoek voor de vleugeleinden.




Verder de details aangebracht bij het landingsgestel. De kappen en cilinders etc. Best een priegelwerkje maar alles zit nu bijna aan de romp op de luchtinlaatkappen na.


Deze zijn aan de binnenkant in de verf gezet en als deze droog zijn worden ze afgeplakt en bevestigd.
Rest dan nog de pilons voor de wapens en de canopydelen en dan kan het gespoten worden.

Bouwtijd 5 uur
Totaal: 26,5 uur
 
Vandaag de air intake’s bevestigd. Zoals ik al eerder schreef is de pasvorm niet goed. Er blijven naden over waar de intake aan de romp komt. Opgevuld met putty en schuren dan maar. Rechts is erger dan links



Vervolgens de canopydelen bekeken om te bevestigen. Over het midden van de twee beweegbare canopydelen loopt een gietnaad….
Deze eerst met een scherp mesje voorzichtig weg geschrapt, resultaat ziet er niet fraai uit

Gelukkig had ik laatst een setje tamiya polish (drie varianten) gekocht en na deze drie behandelingen en een halfuurtje later zien de delen er zo uit. De naad is weg (de stipjes zijn stofdeeltjes)


Vervolgens de delen afgeplakt en de het voorstel canopy deel en het tussenstuk op de romp gelijmd.
(foto’s volgen)

Bouwtijd 2 uur
Totaal: 28,5 uur
 
Vanmiddag de romp afgewerkt en meteen in de primer gezet. Resultaat ….



Ook al wat onderdelen gemaakt voor onder de kist, 2x brandstof tank en 2 x pilons voor de bommen en raketten.


Bouwtijd: 2 uur
Totaal: 30, 5uur
 
Blijft imposant die vliegtuigen.
 
Dank Beyond en Pascal

6. Painting
Begonnen met het airbrushen van de onderzijde. Ik gebruik hiervoor de ‘over light gray, fs36622 van MIG. Ik heb veel gelezen over de juiste kleur en deze moet redelijk in de buurt van de werkelijke kleur komen.

Ik airbrush het model via de black basin. Ondergrond zwart, dan vervolgens de kleur rustig opbouwen. Eerst met 3:1 thinner/verf de 1e laag aangebracht, sommige delen meer aangezet dan de anderen om later kleur/nuance verschil te krijgen.

Dan komt het aan op geduld en tijd….. de basis en het nog zichtbare zwart inblenden tot een geheel. Dit doe ik met 6:1 thinner/verf in meerdere lagen. Na 5/6 laagjes ziet het er dan zo uit


Eind resultaat na pak hem beet 12 laagjes…(foto is wat overbelicht, was al wat donker in de kamer, ga morgen een betere foto maken, resultaat is niet echt goed te zien.)


Bouwtijd: 2uur
Totaal: 32,5 uur
 
Zoals beloofd de iets betere foto’s



De wheelbays van details voorzien, verwering komt later.

En het wapentuig dat er onder komt gemaakt


Bouwtijd: 3 uur
Totaal: 35,5 uur
 
Heb onlangs over die techniek gelezen en kan mij niet van de indruk ontdoen dat het heel veel werk is voor een, in mijn ogen, bedenkelijk resultaat. Ik zie wel degelijk het effect op je laatste foto's maar heb tevens de indruk dat er precies een laagje te veel op ligt.
Zal ook wel beter uitkomen op vliegtuigen in grotere schaal dan 1/72.
Slechts mijn gedacht he.
 
Heb onlangs over die techniek gelezen en kan mij niet van de indruk ontdoen dat het heel veel werk is voor een, in mijn ogen, bedenkelijk resultaat. Ik zie wel degelijk het effect op je laatste foto's maar heb tevens de indruk dat er precies een laagje te veel op ligt.
Zal ook wel beter uitkomen op vliegtuigen in grotere schaal dan 1/72.
Slechts mijn gedacht he.

hoi Erwin

qua tijd valt het reuze mee, ik gebruik vallejo en dat droogt bijna meteen als het op het model komt. Ik krijg het resultaat niet goed op de fot, omdat de kleur wit is en het al snel overbelicht raakt. Ik ben wel een fan van de techniek geworden na mijn corsair en ook bij dit model gaat het goed, je krijgt subtiele nuances die een echte kist ook heeft. In het echt springen de panellines er ook nooit uit maar zit er wel kleurverschil over de panelen.

Verder ook de air brakes (volgens mij zijn ze dat) gemonteerd. Ik heb er nog een decal van een oude kit opgeplakt (deze kit voorzag er in ieder geval niet in).


Dan is de romp gereed voor de camo, eerst de onderzijde afplakken en inpakken en dan als eerste de Tan kleur erop gezet.



Bouwtijd: 3 uur
Totaal: 38.5 uur
 
Spuiten
Hallo allemaal.
Afgelopen week in drie keer de SEA camo erop gezet. Ik ben begonnen met de Tan kleur (bruin)

en heb vervolgens deze afgeplakt in de juiste camo vorm.

Echter toen ik de tweede kleur, dark green, erop gezet heb, heb ik even gekeken hoe het er uit zag. Waar ik al bang voor was gebeurde dan ook, de overgang tussen de beide kleuren was veel te scherp.

Alles plakband eraf gehaald en de rand tussen donkergroen en bruin met de hand gespoten om een fade effect te krijgen. Vervolgens maar de stoute schoenen aan getrokken en de licht groene kleur uit de losse pols er op gespoten.
Nog wat nabewerken hier en daar waar er teveel overspray was, mar dan is dit het resultaat.



Het achterste gedeelte is gespoten in aluminium echter dit springt er wel heel erg uit.

Hier mar vast wat aan gedaan om het wat doffer en realistischer uit te laten zien, bewerkt met medium gunship grey gaf een mooi resultaat.

Foto is ietwat overbelicht
 
De staartvinnen


Het model is vanmiddag is de gloss vernis gezet en morgen kunnen we beginnen met het plakken van de decals.
Daarna zal er nog verwering aangebracht worden (minimaal hoop ik)

Bouwtijd: 8 uur
Totaal: 46,5
Grtz
Ed
 
Laatst bewerkt:
Zo op het eerste gezicht ziet er dat toch goed uit. Vermits het een SEA camo is zal dat wel vlug verbleekt zijn in die zon en zal je nog kunnen verweren naar hartelust.
 
Al een zeer mooi resultaat,vooral het aluminium,heb je keurig opgelost om het een zachtere look te geven..!!

Grtz yves,
 
Knappe schilder- / spuitwerken.

Om een zachte overgang tussen kleuren te krijgen, is dit een mogelijke manier :

Neem blu tack (of poster buddies, pritt buddies), knip uit papier het camo-patroon, kleef de stukjes papier met de blu tack op het model. Zorg ervoor dat het papier een paar millimeters van het model blijft. Spuit de verf zo loodrecht mogelijk tov het papier en ge krijgt een zachte overgang tussen de kleuren.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan