Hoofdsponsor

1/87 Indian Creek [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Firewolf

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 nov 2017
Berichten
398
Als voorbereidende oefening op mijn Mars landschap heb ik dan toch beslist om eerst een kleiner diorama te maken.

Aangezien er op Mars geen begroeiing is, ben ik ook op zoek gegaan naar een Aardse rotslocatie met geen/weinig begroeiing. Ben uiteindelijk gekomen tot Indian Creek in Utah, Amerika. Vind dit er mooi uitzien. Wat kleuren betreft, kan ik hier met de bruine/rode tinten ook redelijk Martiaans oefenen. Dus leek me best geschikt.

Schaal: 1/87 ga ik wel nastreven omdat ik daar sowieso voor mijn Mars project op werk.

Basismateriaal: XPS isolatieplaat. Dit is licht materiaal en wil hiermee ervaring opdoen. Voor een kleiner diorama maakt het gewicht misschien nog niet zo uit, maar voor mijn modelspoormodules wel.
Verder waarschijnlijk iets polyfilla-achtig om kieren te dichten en bepaalde afwerkingen te doen. Dat heb ik momenteel in huis.

Verftechnieken: acrylverf (voorlopig vooral emailverf ervaring, maar ben meer en meer met acryl aan het spelen). Airbrush is voorlopig nog geen optie; dus gelieve hier geen tips/aanbevelingen rond te doen. Het wordt sowieso penseelwerk!

Om op het diorama toch een beetje leven te brengen ga ik er ook een weg bijleggen zodat ik er een autootje en enkele figuurtjes kan bijplaatsen. Er komt een kleine parking langs de weg waar toeristen een foto van de omgeving kunnen nemen.

Enkele foto's van de Indian Creek omgeving

27599937069_e87c0025c9_c.jpg

39376649331_c96d23b397_c.jpg

39347113942_7b076fa37b_c.jpg

Een houten basis van 30cm x 30cm alvast klaargemaakt

27600192709_98985435c1_c.jpg

Ruwe schets van het idee

39347378372_a369d9d5f1_c.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
alvast succes, polifyllia uit een emmertje is ideaal om samen met isolatie te gebruiken. hecht goed, droogd snel , makkelijk te schuren , slorpt al je verf niet op....
kortom ik ben er een fan van, gebruik het om mijn mallen voor de scheepsromp mee af te werken.
 
Mooie beelden adembenemend he
Ik ga hier aandachtig blijven kijken wat dit gaat worden , alvast suc6
Marc
 
alvast succes, polifyllia uit een emmertje is ideaal om samen met isolatie te gebruiken. hecht goed, droogd snel , makkelijk te schuren , slorpt al je verf niet op....
kortom ik ben er een fan van, gebruik het om mijn mallen voor de scheepsromp mee af te werken.

OK, bedankt voor de info. Dan hoef ik daarvoor alvast geen ander product te gaan zoeken. Heb hier nog een grote emmer van dat product staan.
 
Firewolf, dit ziet er veelbelovend uit, een goede voorbereiding dat zien we hier graag. Om rotsstructuren te maken kan je evt. in dieren- en plantenzaken van dat houtschorsspul vinden, je kan er prachtige gelaagde rotsformaties mee maken én ze gebruiken als voorbeeld om er grotere te maken uit bijvoorbeeld plaaster. Probeer wel te vermijden dat je korrelige oppervlaktes maakt, rotsen hebben die niet.
Voor wat evt. buitenaardse beplanting betreft, je zou dan van dat decoratieve rendiermos kunnen gebruiken, dat heeft een tamelijk spacy vormgeving en met wat extra bijkleuring kan dit spectaculair worden. Dit is erg plezierig werk dus ik wens je veel succes.
 
Enkele jaren geleden heb ik een terrarium gemaakt voor een half-woestijnbewoner (baardagaam - pogona vitticeps), ik heb toen tegellijm gebruikt om het isolatiemateriaal te bestrijken. Nu zal tegellijm voor jou geen optie zijn want te korrelig, maar waarom ik dit vertel is omdat ik de tegellijm aankleurde.
Je kan eventueel je polyfilla al wat aankleuren met pigment, dat scheelt weeral bij het verven.
 
Ben houtlijm aan het gebruiken voor de schuimdelen.

Hierbij een dryfit van de basis.

24527881337_0d3d1d3305_c.jpg
 
Ziet er een mooi begin uit, ben benieuwd naar de verdere werkzaamheden!
 
Ik schuif mijn stoeltje ook bij, heel veel succes
 
Nog een referentie foto...

25525911168_81b157ea6c_c.jpg

En mijn eerste oefening om de ruwe vorm er al eens in te krijgen...

25525913398_5636f30109_c.jpg

25525913598_cfd91e5fb5_c.jpg
 
Mooi begin en volg hoor grt.
 
Hallo dit is een prachtig begin , prachtig ik ga hier toch van snoepen met mijn ogen
Marc
 
Even tussendoor de talud ook al klaargemaakt...

39378396662_7c0be5cb44_c.jpg

39408476171_112079aa9f_c.jpg
 
Ja dat wordt iets om te volgen, doet me terug denken aan mijn "Pointe du Hoc". Het in kleuren kan je perfect doen met waterverf, dan heb je geen airbrush nodig. Waterverf wel niet te waterachtig maken dan dekt het mooier.

Veel van dit soort rotsen heb ik gezien op mijn reis naar Arizona, magistrale rosten.

Grtz Bart
 
Hele mooie start de rotsen zien er goed uit en komen geloofwaardig over,ik zet er graag een stoeltje bij...😉
 
Mooie snij- en sculptuurwerken dat gaat hier mooi worden!
 
Ik zou het piepschuim niet teveel scrulpteren. Hoewel erg goed gedaan zal dit detail onder de poly-filla verdwijnen.
Dus sculpteren doe je beter direct in of op de polyfila.
Succes, ziet er een mooi projectje uit.
 
Alle schuimdelen zijn gesculpteerd en aan elkaar gelijmd.

De polyfilla was vooral bedoeld om bepaalde kieren tussen onderdelen te dichten. Maar dat valt uiteindelijk zeer goed mee. Heb de verschillende onderdelen zeer goed passend kunnen maken.
Dus ik ben ook niet van plan om het geheel met polyfilla te overstrijken. Wil nu rechtstreeks het polystyreen gaan verven en bestrooien.

Ben er alleen nog niet uit met welke verf ik ga beginnen. Primer of niet? Spuitlak voor diverse materialen? Acrylverf?

Heb momenteel bv Sencys primer grijs (metaal, steen, glas) en Sencys primer transparant (kunstoffen) in huis. Beide in spuitbus.
Heb acrylverf in tubes en potjes staan; dan zou ik eventueel voor bruin als basislaag gaan.
Heb ook een spuitbus Sencys lak bruin staan (metaal, steen, kunstoffen, ...).

Als experiment wou ik eigenlijk eens proberen rechtstreeks bruine acrylverf er op te zetten. Maar tips zijn zeker welkom.

39402667472_a3be77ac6a_c.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan