Hoofdsponsor

1/87 Indian Creek [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
persoonlijk zou ik van primer afraden, volgens mij tast zelfs die voor kunststof je schuimdelen aan.
Voor deze ondergronden gebruik ik meestal gesso uit de Action, staat bij de acryl tubes.
Wordt normaal gebruikt om schildersdoek minder zuigend te maken.
 
De primers ga ik inderdaad afblijven. Heb ondertussen even getest op wat restmateriaal. Hierbij mijn bevindingen; kan voor anderen misschien ook interessant zijn.

Heb volgende spuitbussen eens getest. Deze komen van Brico.

24567742587_031a2bea40_c.jpg


Resultaat Sencys primer kunststoffen transparant. Het schuim tast lichtjes aan. Er vormt zich een lichte sinaasappelschil effect.

27656694809_f056e21a03_c.jpg


Resultaat Sencys primer (metaal, steen, glas) grijs. Het schuim wordt sterk aangetast. Dit begint een sinaasappel met een serieus probleem te worden. Je voelt ook een korrelig oppervlak na drogen bij beide primers.

24567743297_ebfd4ed1d0_c.jpg


Resultaat Sencys spuitlak bruin. Beschrijving: metaal, steen, glas en diverse kunststoffen. Dit tast het schuim niet aan en geeft eigenlijk een mooi egaal effect.

27656695349_a1f64c0317_c.jpg
 
Misschien een idee om een toeristenattractie te maken? (zo verklaar je de parking in "the middle of nowhere")
Een mooi voorbeeld vindt je misschien tussen de foto's van Mesa Verde
 
Ik gebruik daar de hoogglans vernis van om mijn modellen te spuiten blinkt enorm hard het is een zeer goed product van " Den Brico "
 
Even een bemerking mijnentwege:
Ik zie dat je de rotswand reeds gesculpteerd hebt door het wegsnijden van steenpartijen. Je weet dat in het echt deze stenen naar beneden zullen vallen/rollen tot aan de voet van de rots. Voeg daar nog woestijnzand en dergelijke aan toe en je bekomt een situatie zoals in het echt. (zie jouw referentie foto's)

Nu spreek je echter al om dit geheel, dus zonder de gevallen stenen en rubble, reeds te primen.
Ware het niet beter om eerst alles al aan te brengen en dan pas te primen?

Waarom? Als alles al ligt en het totaal in de primer staat (bij voorkeur de bruine), dan kan je ergens licht laten opvallen uit een hoek die je zelf wil vb.: schuin van boven. Op die manier zal je de zich automatisch vormende lichtere en donkere vlekken reeds kunnen onderscheiden.
Als je daarentegen later op je primer nog elementen aanbrengt gaan die niet zo goed inkleuren in het geheel want je zal ze vermoedelijk eerst schilderen en dan pas verlijmen en je riskeert zo contrasterende kleuren te hebben zonder dat je het zelf wil of op gelet hebt.
 
Even een bemerking mijnentwege:
Ik zie dat je de rotswand reeds gesculpteerd hebt door het wegsnijden van steenpartijen. Je weet dat in het echt deze stenen naar beneden zullen vallen/rollen tot aan de voet van de rots. Voeg daar nog woestijnzand en dergelijke aan toe en je bekomt een situatie zoals in het echt. (zie jouw referentie foto's)

Nu spreek je echter al om dit geheel, dus zonder de gevallen stenen en rubble, reeds te primen.
Ware het niet beter om eerst alles al aan te brengen en dan pas te primen?

Waarom? Als alles al ligt en het totaal in de primer staat (bij voorkeur de bruine), dan kan je ergens licht laten opvallen uit een hoek die je zelf wil vb.: schuin van boven. Op die manier zal je de zich automatisch vormende lichtere en donkere vlekken reeds kunnen onderscheiden.
Als je daarentegen later op je primer nog elementen aanbrengt gaan die niet zo goed inkleuren in het geheel want je zal ze vermoedelijk eerst schilderen en dan pas verlijmen en je riskeert zo contrasterende kleuren te hebben zonder dat je het zelf wil of op gelet hebt.

Wijsheid ! Alles zal inderdaad meer kleurgewijze inblenden en een samenhangend geheel vormen.
 
@Beyond
Het idee van de weg met parking vlak voor de rots had ik al geschrapt. Tijdens het bouwen van de rots kwam ik daar ook achter dat dat niet realistisch ging zijn. Indian Creek wordt zeer veel gebruikt om te klimmen. Mijn idee is dus eigenlijk al meer opgeschoven naar een zanderige "open" plek waar jeeps of pickup-trucks staan van klimmers. Op de rotsen klimmers aanbrengen; Preiser heeft klimmers in zijn assortiment.

@Erwin
Bedankt voor de tip. Ik ga je raad volledig volgen.
Ik was inderdaad van plan gevallen stenen en rubble over de basiskleur te leggen en apart te schilderen. Ga dat dus niet doen. Ga de extra rotsen en stenen al aanbrengen voor de eerste verflaag.
Afwerken met hele kleine steentjes, zand en stof kan dan over de eerste verflaag. Of moet ik echt "alles" al aanbrengen voor de eerste verflaag? En dan pas enkel met diverse kleuren verf het geheel afwerken?
 
Zoveel als mogelijk aanbrengen, dan pas schilderen. Klimmers van Preiser, klinkt goed.
 
Neem je tijd Firewolf want dit is een erg goed gevonden diorama-idee.
 
Inderdaad een tof idee dit diorama grt.
 
Vandaag terug een beetje modelbouw opgenomen. Voorbij weken was ik er met mijn hoofd niet bij. Was mijne 15-jarige beste vriend (mijn kat Thor) bijna kwijt door een infectie. Gelukkig toch opgemerkt dat er iets fout was en nog tijdig naar de dierenarts geweest. Ondertussen lijkt hij op de beterhand, eet hij terug volledig zelfstandig en heeft hij al minder verzorging van mij nodig.

De attributen voor dit diorama zijn ondertussen ook toegekomen. Het is een Chevrolet pick-up uit 1965 geworden. De klimmertjes liggen ook al te popelen om de rotswand te bedwingen.

39789504282_a13d3f115d_c.jpg

Vandaag voor de eerste keer geëxperimenteerd met houtlijm + water + beetje afwasmiddel + plantenspuit, en verschillende groottes van modelbouw kiezel/grind/zand.
De plantenspuit is nog niet ideaal. Die spuit een straal; vernevelt niet, waardoor ik eerder plassen met veel lijm en stukken zonder lijm krijg. Deze week eens op zoek gaan naar een betere.

Alvast een tussenstand... ben nog niet tevreden over de procedure, maar dit diorama is dan ook een experiment om die procedure op punt te krijgen... ;)

38922479295_48bef13fdf_c.jpg

39789503272_cc709e7d53_c.jpg
 
Ik doe enkel houtlijm met water en dan aanbrengen met een borstel. Daarmee kan ik in alle hoeken en kieren, eventuele plassen neem ik op met een (bijna) droge borstel om dan ergens anders aan te brengen. Nog geen problemen mee gehad en zand of kiezels blijven goed hangen met een goede dekking. Je kan er ook zeer nauwkeurig mee werken wat soms nodig is voor delen die geen behandeling mogen krijgen.

Waarom doe je er afwasmiddel in?
 
Waarom doe je er afwasmiddel in?

Die tip in verschillende filmpjes gezien. Lijm aanbrengen, steentjes aanbrengen en dan nog wat lijm oversproeien. Met het afwasmiddel er in zou dan de 2e lijmlaag beter tussen de steentjes vloeien voor een betere hechting.
 
Het afwasmiddel neemt de spanning van het water weg, waardoor het beter "hecht" aan de ondergrond...
 
Een basiskleur werd aangebracht op mijn diorama. Het begint al wat meer op een rotswand te lijken.

28768133777_24318dd394_c.jpg

43609813002_433c81d49a_c.jpg

28768134267_07de0e633b_c.jpg

43609813982_45a9dfc386_c.jpg

43609814552_1e88ed327f_c.jpg

En nu wordt het forum topics bestuderen en YouTube bekijken, want weet nu nog niet goed hoe precies verder. Ik mis hier nog kennis en technieken om dit soort dingen nu verder gedetailleerd te gaan schilderen.
 
niet slecht .; ziet wel goed uit maar volgens mj is kleur van rotswand mss te eentonig ??
het is maar mijn gevoel ...
 
Lichtere washes over leggen van boven naar onder zoals de regen valt ( als het daar eens regent he )in de spleten donkere washes , zo zou ik het proberen ben er ook geen held in
marc
 
... maar volgens mj is kleur van rotswand mss te eentonig ?

Is ook zo. Heeft nu gewoon één onderkleur gekregen. Op de foto's lijken het verschillende tinten bruin, maar dat heeft met hoek en afstand van foto, en met flash te maken.


Lichtere washes over leggen van boven naar onder zoals de regen valt ( als het daar eens regent he )in de spleten donkere washes , zo zou ik het proberen ben er ook geen held in
marc

OK, met verschillende wahses beginnen dus. Zie ook regelmatig dry brushing passeren in kader van rotsen en bergen. Maar dat komt waarschijnlijk op einde om accenten te leggen?
 
Jaja , maar kijk goed naar het echte op een foto of zo en probeer die kleuren na te bootsen en de dry brush kan als laatste ook pigment poeder en dat kan je fixeren met een product
Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan