Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
"In Honour"[wip] - Pagina 3
Pagina 3 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 45 van 93

Discussie: "In Honour"[wip]

Standaard

Ben voorlopig nog heel veel aan het lezen, foto's bekijken en materiaal aan het verzamelen. Het idee van uitvoering begint zich te vormen en deze week ga ik aan het tekenen en kijken wat ongeveer de beste afmetingen zullen zijn voor dit dio.
    De stash al eens bekeken en daar een aantal dozen met figuren uit geselecteerd die zullen gebruikt worden.

Het zijn allemaal oude dingen en reeds begonnen dozen die je aan de straatstenen niet meer kwijt kan, ooit gekregen of gewonnen en zeker niet compleet.
    In de Dragon doos zit waarschijnlijk maar 1 voor verbouwing bruikbaar figuurtje.
    Feit is dat geen enkel figuur OOB zal gebouwd worden, ze zullen allemaal zware chirurgie moeten ondergaan.

Ook nodig zijn "grave markers" en kruisen die hun plaats zullen vinden op het dio.
    In de stash wat balsahout gevonden dat de juiste dikte heeft en dus voorzichtig aan het snijden gegaan.

Links zie je de stokken gesneden naar de juiste afmetingen (op 1/35) met de markering waar het kleine dwarshout moet komen.
    De afstand van de top naar het dwarshout was identiek aan de arm links of rechts van het kruis. Onderaan was een punt gezaagd op maat en in 4 snijvlakken, niet rond. Kleine details die het hem doen.

In het midden de stukken met de uitgesneden koppelstukken.

Rechts het kruis dat nog wit moet geschilderd worden.

Uiterst rechts een "temporary grave marker" ook wel "white grave marker" genoemd. Bij de begraving op een tijdelijk kerkhof krijgt de soldaat eerst deze witte paal aan het hoofdeinde. Op deze paal is één van de 2 identificatieplaatjes bevestigt.
    Later zal deze paal ofte marker plaats maken voor een kruis of een Davidsster. Ik heb tot nu toe geen weet van enig andere markering op een graf (bijv. moslim) op een US begraafplaats tijdens WO2. Ik zeg wel degelijk US want ik weet dat dit bij de Franse begraafplaatsen wel toepasselijk was, zij hadden dan ook veel éénheden van Noord-Afrikaanse origine.

Wordt vervolgd....
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

mooi en goed begin grt.

Standaard

Zeer interessant project hier al heel wat bij geleerd,we blijven zeer graag volgen 👍👍👍

Standaard

Enorm interessant idee voor een dio Erwin, zal idd veel denk-research werk aan te pas komen.
    Al een boeiend stuk geschiedenis meegekregen, veel succes met het ontwerp, ga dit project van dichtbij volgen en ben er van overtuigd dat je er zonder twijfel iets mooi van gaat maken Erwin..!!

Getz Yves,
    They shall grow not old, as we that are left grow old:
    Age shall not weary them, nor the years condemn.
    At the going down of the sun and in the morning
    We will remember them....

Standaard

Liefde is......

Vanavond gestart met het maken van lijken.
    De eerste gesneuvelde parachutisten in en rond SME werden door hun vrienden en burgers ingewikkeld in hun parachutes. Elke parachute was goed, gelijk welke kleur. Jullie weten toch dat elke kleur parachute een eigen betekenis heeft hé????

Eerst geprobeerd een lichaamsvorm te maken van balsa maar dat kwam niet goed uit als ik die trachtte in te wikkelen in papier dat een parachute moest voorstellen.
    Dan maar geprobeerd met restanten van oude figuren die al een iets betere vorm gaven.
    Als parachutestof (echte zijde in WO2) wou ik het witte papier gebruiken dat je in schoendozen vind, ook soms zijde papier genoemd.
    Daarna ben ik effe met mijn vrouwken gaan overleggen welke draad ik best kon (en mocht) gebruiken ten einde de gesneuvelde para's in te wikkelen in hun parachute maar ze wou meer weten en al vlug stond ik met mijn boek en mijn materiaal bij haar om uit te leggen wat ik wou bereiken.

Het haakwerk werd terzijde gelegd en kort daarop werd dit te voorschijn getoverd:

een parachute gesneden uit zijde papier en voorzien van de nodige touwen.

Morgen gaat ze verder om er een stuk of 8 te maken.
    Toch mooi als je in je hobby gesteund wordt hé?

Standaard

Goed he zo een vrouwken , de mijne helpt altijd met de kleuren wat zijn wij mannen toch gelukzakken op dat gebied he
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Knappe parachute, slim van je om dit uit te besteden

Standaard

Mooi, en neen ik heb geen flauw benul waarom de kleur van een valscherm toen een betekenis had.
    Tegenwoordig zijn die dinges Khaki of zwart als ze voor het leger moeten dienen.

Ik had van mijn echtgenote waarschijnlijk een uitleg gekregen en "viel erfolg"

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grijze Wolf Bekijk bericht
    Mooi, en neen ik heb geen flauw benul waarom de kleur van een valscherm toen een betekenis had.
    Even wat uitleg over de parachute kleuren gebruikt tijdens D-Day:

Eerst even uitleggen dat de oorspronkelijke parachutes uit zijde waren vervaardigd en zijde werd niet gekleurd dus waren ze doorgaans wit. De uitdrukking "hit the silk" is afgeleid uit het gebruikte soldaten jargon toen ze uit de vliegtuigen dienden te springen. Nu word het gebruikt als je in een bed met zijden lakens duikt.
    Later in de oorlog en mede door gebrek aan zijde (een grondstof die uit het Oosten kwam en daar zaten ondertussen de Jappen) werd nylon gebruikt. Deze nylon, geproduceerd door duPont, kon ook gemakkelijker geverfd worden tijdens het productieproces en zonder werkelijk toename van gewicht. Ook het weven van parachutes in camouflage kleuren en/of olive drab kon verricht worden.

Witte parachutes zijn ideaal als je sprongen maakt overdag maar 's nachts vallen ze natuurlijk iets beter op.
    Ten tijde van D-Day was ongeveer de helft van de parachutes voor de manschappen wit en de andere helft in camo kleuren.

Gekleurde parachutes werden gebruikt voor het droppen van voorraden en de kleuren werden vooraf bepaald tijdens het opstellen van de missie. In hoofdzaak bleven ze echter dezelfde betekenis houden maar er is sprake dat de kleuren verschilden tussen D-Day en Market Garden (Nederland).
    Rood: munitie
    Groen: rantsoenen
    Wit: medisch materiaal
    Blauw: water of brandstof (afhankelijk wat nodig was, zal vermoedelijk op D-Day niet gebruikt zijn)
    Zwart: mail / post (ook niet gebruikt)
    Geel: communicatie materiaal (radio's, batterijen)

(ONLY for reference purposes)

De foto hierboven werd genomen op de tijdelijke begraafplaats te Hiesville in de sector van de 101 AB.
    Hierop zijn lichamen te zien gewikkeld in gekleurde (kan Olive Drab zijn of iets anders), witte en de voorlaatste is in camo kleur.

Ik zal trachten dit ook een beetje weer te geven op mijn dio, brengt er meteen wat kleur in.

Standaard

Weeral wat geleerd en parachute ferm gedaan grt.

Standaard

Ik wil even terugkeren naar de beschrijving van de opgezwollen lichamen van dode soldaten.
    Gisteren heb ik een filmpje bekeken waarin men toonde dat de lijken met behulp van een soort vacuümzuiger ontdaan werden van eventuele gassen alvorens ze definitief begraven werden te Margraten (Nl). Opgelet!: niet voor gevoelige kijkers!!! begint op minuut 2:19
    https://www.youtube.com/watch?v=s5pHyWc6bTc

Tevens heb ik in mijn boek een stukje gevonden van een getuigenverslag die de behandeling van dergelijke lichamen weergeeft op de kerkhoven te SME:
    "Le premier mort avec lequel nous avons été en contact......était un soldat qui avait été tué depuis quelque temps déjà. Son corps était deux fois plus volumineux et seuls ses vêtements l'empêchaient de gonfler un peu plus.
    Nous avions appris à vider un cadavre de ses gaz en le retournant sur le ventre et en posant notre genou sut le milieu de son dos, appuyant fermement. Le gaz qui s'échappait était probablement le pis que vous puissiez rencontrer"

Vrij vertaald werd er verklaard dat de eerste dode waarmee ze in contact kwamen, een soldaat was die al enkele dagen gesneuveld was. Zijn lichaam was twee maal zo groot in volume door de gassen in zijn lichaam en enkel zijn uniform belette hem nog meer uit te zetten.
    Zij hadden geleerd om een lichaam te verlossen van zijn gassen door deze om te draaien op zijn buik en dan met hun knie op zijn rug te zitten en hard te duwen. De gas die dan ontsnapte was waarschijnlijk het slechtste dat je kon tegenkomen.
    (De in de Franse tekst voorkomende "le pis" slaat niet terug op urine maar is een vervoeging van "le pire": het slechtste. Dit om eventuele verwarring te vermijden.)

Als je weet dat dat gas maar kan ontsnappen via twee lichaamsopeningen + de eventuele wonde dan kun je je daar gerust de geluiden, geuren en kleuren bij voorstellen.
    De soldaten kregen dan ook dubbele rantsoenen sigaretten en blijkbaar waren ze toen ook in het bezit van een flinke voorraad medicinale alcohol.
    Je zou voor minder.....

Raar om zeggen maar ondertussen weet ik ook al wiens lichaam ik zal representeren als soldaat die onderzocht wordt op zijn bezittingen; meer hierover later.
    Ik hoop dat de inbreng van dat filmpje niemand zal schokken maar het is vrij te vinden op YouTube en is dus geen geheim.

Standaard

Het filmpje op youtube toont beelden van Margraten, maar de meeste beelden zijn op Henri-Chapelle gefilmd.

Margaten : het opgraven en prepareren van de lichamen door mensen van de Graves Registration Service (in uniform).

Henri-Chapelle : op- en herbegraven wordt door duitse en poolse krijgsgevangenen gedaan (zij dragen op de beelden geen uniform). Ook de beelden van de repatrieëring zijn op HC gefilmd.

Het filmpje op youtube werd gemaakt om toekomstige mensen van de Graves Registration Service op te leiden. Het is dus een compilatie van verschillende beelden die op verschillende locaties zijn gefilmd.

Groeten

Pascal

Standaard

Hey,

En al meegemaakt ook dat het langs alle kanten eruit kwam. ...geen prettig gedoe zulle....
    Dit wist ik ook niet dat men met een ‘stofzuiger’ de gassen verwijderde, eigenlijk geen slecht gedachte uiteraard...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Swaken Bekijk bericht
    Hey,

En al meegemaakt ook dat het langs alle kanten eruit kwam. ...geen prettig gedoe zulle....
    Dit wist ik ook niet dat men met een ‘stofzuiger’ de gassen verwijderde, eigenlijk geen slecht gedachte uiteraard...
    Ja Swaken, wij kunnen het weten hé, in onze job kwamen we ze wel al eens tegen.
    Behalve de doordringende geur zal mij ook altijd de koude van zo een lichaam bijblijven.
    Als jonge gendarm kreeg ik van een oude collega de raad om de eerste dode die ik tegen kwam een hand te geven en hij verzekerde mij dat ik nooit schrik zou hebben om er in de toekomst nog één te zien of aan te raken. De man had gelijk en ik had het geluk dat mijn eerste dode een "propere" dode was; een oud vrouwtje die overleden was in haar zetel. Maar die kilte van haar lichaam valt al evenmin te omschrijven en bleef uren in mijn handen hangen.
    Kunnen we boeken over schrijven denk ik....

Standaard

Terug naar het dio.
    Aan de hand van foto's in mijn boek enkele personages gevonden die ik zeker op het dio wens weer te geven.
    Personage 1 is de man die de naam op de zakken schrijft waarin de gesneuvelde later zal in opgeborgen worden. De naam, graad en stamnummer werden genoteerd met zwarte verf.
    Personage 2 betreft degene die de bekomen gegevens op papier zet, in dit geval met behulp van een schrijfmachine.

Links zit personage 1 op zijn knieën in het gras voorovergebogen om de vermeldingen aan te brengen. (Neen, hij behoord niet tot een bepaalde geloofsovertuiging en hij is niet aan het bidden).
    Het figuurtje komt uit één der Tamiya sets en zoals je kan zien werd er al heel wat chirurgie aan toegepast. Het groene is Squadron Green Putty; ik werk met wat ik liggen heb.

De houten panelen komen uit de recup box en vormden ooit een kist.
    De tafel en de stoel komen eveneens uit de recup box en werden een beetje aangepast. De tafel kreeg in het midden een houten dwarsbalk ter versterking, de stoel kreeg 4 sporten en 2 extra rugsteunen uit Evergreen.
    In realiteit waren de US troepen goed uitgerust maar toch gebruikten ze ter plaatse wel het één en ander dat ze daar gevonden hadden. Ik beschouw de tafel en zeker de stoel als een tijdelijke oplossing in afwachting van betere accommodatie. Vergeet niet dat de eerste "burelen" gevestigd waren in de body's van achtergebleven Waco en Horsa zweefvliegtuigen.

De schrijfmachine is een resin exemplaar uit Plusmodel set 249 (Radio set with Enigma) en het zou kunnen dat ik nog ergens een lederen aktetas er bij ga plaatsen maar daar ben ik nog niet aan uit.
    De rechtse figuur, personage 2, komt ook uit één der Tamiya sets en hij zal dus verbouwd worden tot klerk aan de schrijftafel.

Nog veel werk voor de boeg....

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten