Hoofdsponsor

1/35 "In Honour"[wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.315
(Subtitle: In honour of the fallen soldiers and the men of the US Graves Registration Units)

Zoals in mijn Dodge WC-62 topic al beschreven zal ik eens een poging wagen om een diorama te bouwen waarop waarschijnlijk slechts één voertuig doch veel figuren zullen voorkomen.
Reden?: ik wil voor mezelf toch ook eens kijken of ik iets of figuurvlak kan realiseren.
Na al die mooie realisaties te zien passeren gemaakt door GUnit, Pascal, Grijze Wolf en vele anderen die ik hier vergeet (sorry) vond ik dat ik toch ook eens een poging moest wagen.

Gaat het iets worden?
Misschien wel, misschien niet want ik weet dat ik zelf mijn ergste vijand ben op dat vlak om volgende redenen:
- ik ben geen figuur bouwer/schilder,
- ik ben geen diorama bouwer,
- ik bouw niet graag langdurige projecten,
- ik ben niet van plan om er veel geld aan te hangen maar eerder om een deel van mijn mini grot van Ali Baba te plunderen en te verwerken.

Ik reken dus op jullie commentaren (positief en negatief), raad, tips, bemerkingen, noem maar op ten einde het geheel naar een goed einde te brengen.
Tevens zal ik proberen om mijn werk zo goed als mogelijk te beschrijven.

Waar gaat het om?
Een eerbetoon aan de gevallen soldaten én aan de mensen die instonden om de gesneuvelden een deftige (voorlopig) laatste rustplaats te geven. Ik schrijf voorlopig tussen haakjes want de eerste soldatenkerkhoven in Normandië waren gemend US - Duits en dat is na 1946 veranderd. De Duitsers werden verzameld in La Cambe (dat eerst een US kerkhof was) of in Huisnes (knekelhuis) in de buurt van de Mont-St-Michel.
De Amerikanen werden of gerepatrieerd of herbegraven te Colleville-sur-Mer of Saint-James.

De basis:
Als basisidee ga ik mij baseren op een foto van het tijdelijk kerkhof te Carquebut/Blosville, randgemeente van St.-Mère-Eglise.

attachment.jpg
(Only for reference purposes)

en deze foto zal een idee geven hoe het dio er ongeveer zal uitzien.
Links zien we een vrachtwagen die zal uitgebeeld worden door mijn Dodge WC-62, er voor zien we de identificatie/registratie van de slachtoffers, daarna het definitief inpakken, transport naar het graf en ter aarde bestelling.
Elk van deze aspecten zou ik willen uitbeelden op één of andere manier.

Eerst al even laten bezinken, later kom ik er op terug.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erwin, mooi idee
Persoonlijk heb ik enkele overwegingen, als je het wilt maken zoals op de foto wordt het relatief groot met weinig actie. Ik zou gaan voor drie onafhankelijke stukken die fictief met elkaar verbonden zijn. 1; je Dodge met het aanbrengen en herkennen van de lichamen. 2; Het defenitief inpakken met het vertrek naar het graf. 3; De graven en het ter aarde bestellen. Zijn natuurlijk maar mijn hersenspinsels.
Wat betref "commentaren (positief en negatief), raad, tips, bemerkingen," wil ik graag helpen, dus vanaf nu kijk ik hier mee
 
Wat meer uitleg:

De bovenstaande foto werd genomen in Juli 1944.
Tegen die tijd werden reeds slachtoffers binnen gebracht van de gevechten in de bocage, bevrijding St.-Lo en dergelijke.
De US para's die sneuvelden op en rond D-Day werden hoofdzakelijk begraven op de kerkhoven St.-Mère-Eglise (SME) 1 en 2 want er waren zo veel gesneuvelden dat men 2 kerkhoven diende aan te leggen. De slachtoffers van de landing op Utah Beach zelf werden tijdelijk begraven te La Madeleine, niet ver van het huidig Utah Beach museum.
Het kerkhof van Carquebut/Blosville zal uiteindelijk 5.804 US graven tellen, velen van hen behorende tot de 66th Inf Div. Deze divisie zou aankomen op 24-25 december 1944 te Cherbourg met het Belgisch schip Léopoldville maar dit werd die nacht getorpedeerd en veel soldaten verloren toen het leven in het ijskoude water. De zee zou uiteindelijk 782 lichamen terug geven en deze werden daar begraven.

Terug naar het ontwerp van het dio.
De ondergrond zal iets moeten worden waar ik kan in graven tot 1,20m diep, omgerekend 3,4 cm op 1/35.
Volgens mijn boek waren tijdelijke graven berekend op 1,20m i.p.v. de normaal geldende 2m. Dat is gedeeltelijk ook de reden waarom er aarde boven op het graf ligt. Elk graf wordt op voorhand duidelijk uitgestippeld en ligt goed uitgelijnd. Op die manier is het ook geen grote moeite om de piketten en later de kruisen te plaatsen.
Mogelijk kan ik dit idee overnemen want in het begin werden er enkel witte paaltjes voorzien om een graf te markeren. Op dergelijk paaltje werd dan één van de identiteitsplaatjes van de soldaat bevestigd. In een tweede tijd werd dat paaltje dan verwisseld voor een kruis of een Davidster.

Als tijdelijk bureel werden achtergebleven Waco zweefvliegtuigen gebruikt maar dat ga ik hier niet toepassen, ik zal een tijdelijk bureel voorzien van kisten of dergelijke. Een schrijfmachine is reeds ter beschikking.

Wordt vervolgd...
 
Erwin, mooi idee
Persoonlijk heb ik enkele overwegingen, als je het wilt maken zoals op de foto wordt het relatief groot met weinig actie. Ik zou gaan voor drie onafhankelijke stukken die fictief met elkaar verbonden zijn. 1; je Dodge met het aanbrengen en herkennen van de lichamen. 2; Het defenitief inpakken met het vertrek naar het graf. 3; De graven en het ter aarde bestellen. Zijn natuurlijk maar mijn hersenspinsels.
Wat betref "commentaren (positief en negatief), raad, tips, bemerkingen," wil ik graag helpen, dus vanaf nu kijk ik hier mee

Was ook mijn idee om 3 stukken te maken hetgeen het geheel ook gemakkelijker transporteerbaar zal maken.
Bedankt al voor het lezen en meedenken en ik reken er op dat je comments zal geven.
 
Zeer mooi idee lijkt mij een zeer interessant project ivb de vele figuren die hier op het toneel gaan verschijnen....
Verder wens ik je veel succes en veel schilder plezier...
 
Bedankt Steven, heb dit genoteerd.
Heb ook gezien dat er een set bestaat van Miniart met mensen van de Duitse RAD en ook dat zou eventueel kunnen helpen.
 
Erwin heel veel respect voor het idee, veel succes met de uitvoering
 
heel mooie gedachte eigenlijk.. zal dit maar ook volgen ...
 
Dit gaat werken en lukken dat lees je grt.
 
Hey,

Hoeba hoeba, den Erwin aan den dio..... ;) :) wij volgen.
Heb ja al een gedacht met welke verf je figuren gaat schilderen, water of olie????
 
Dit zou weleens een heel sterk diorama kunnen worden. Wordt absoluut een volgertje.
 
Mooi project. Ik zal wat foto's uit het archief posten. Deze foto's tonen de verschillende stappen gaande van het brengen van de lichamen (per truck) naar een begraafplaats, tot het her-begraven (elk lichaam werd tweemaal begraven) en plaatsen van de marmeren kruizen.

Ik heb flink wat info over Henri-Chapelle, zal eens horen of men in Normandie op dezelfde manier heeft gewerkt.

Groeten

Pascal
 
Ik weet dat er in Ste-Mere-Eglise een voorlopige begraafplaats was ingericht, waar nu sportvelden gelegen zijn. Vandaar zijn de graven overgeplaatst naar Colleville en wellicht ook andere begraafplaatsen als definitieve rustplaats.
 
Mooi project. Ik zal wat foto's uit het archief posten. Deze foto's tonen de verschillende stappen gaande van het brengen van de lichamen (per truck) naar een begraafplaats, tot het her-begraven (elk lichaam werd tweemaal begraven) en plaatsen van de marmeren kruizen.

Ik heb flink wat info over Henri-Chapelle, zal eens horen of men in Normandie op dezelfde manier heeft gewerkt.

Groeten

Pascal

Bedankt Pascal, maar sommige werden meer dan 2x begraven hoor, toch zeker in Normandië
1ste x dikwijls juist bij de plaats waar ze sneuvelden, de dag zelf of heel kort daarachter,
2de x op de tijdelijke begraafplaats,
3de x (na 1946) op de definitieve rustplaats in de USA na repatriëring op verzoek van de familie of op de grote kerkhoven.

Henri-Chapelle zal zeker niet afwijken van de andere kerkhoven want die procedures waren allemaal heel duidelijk vastgelegd in nota's en orders.

Maar al zeker bedankt voor de hulp, geapprecieerd.
 
Hey,

Hoeba hoeba, den Erwin aan den dio..... ;) :) wij volgen.
Heb ja al een gedacht met welke verf je figuren gaat schilderen, water of olie????

Swaken, ik ga gebruiken wat ik hier liggen heb en dat is het één en het ander hé, gij kunt het weten.
Ik heb Humbrol, Vallejo, Tamiya, Lifecolor en zelfs een paar tubes olieverf maar met die laatste heb ik weinig of geen ondervinding (en waarschijnlijk geen geduld ook).

En dat dio? Tja, ge weet dat ik eens al mijn dio ideeën opgeschreven heb en ik kwam al vlug aan 3 bladzijden vol.
Toegegeven, deze stond er niet bij, het is gegroeid naar aanleiding van het opzoeken van foto's van een WC-62 waarvoor ik decals liggen had.
 
Ik weet dat er in Ste-Mere-Eglise een voorlopige begraafplaats was ingericht, waar nu sportvelden gelegen zijn. Vandaar zijn de graven overgeplaatst naar Colleville en wellicht ook andere begraafplaatsen als definitieve rustplaats.

Klopt Guy, het huidig voetbalveld is gelegen op de plaats van SME 1.
SME 2 lag links van de splitsing met de weg naar La Fière en daar ligt nu een Zone Artisanale (equivalent van onze KMO zone)
Blosville lag op de weg naar Ravenoville en daar staat momenteel een klein monument.

Alles wat in SME lag werd overgebracht naar de US of naar Colleville-sur-Mer.
Ondertussen ook al gelezen dat de inwoners van SME daar niet gelukkig met waren want zij beschouwden de 3 begraafplaatsen als deze van "hun" jongens, zij die gesneuveld waren voor hun bevrijding.
 
Wat ik bedoelde is : ze werden 2 maal begraven op de ABMC kerkhoven. Hoe dat precies in zijn werk is gegaan, zal ik uitleggen aan de hand van de foto's.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan