Hoofdsponsor

1/35 "In Honour"[wip]

Slecht is toch anders en zijn toch goed gedaan zo te zien.
 
Voorlopige plaatsing van de Duitse soldaten op en in het dio:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu eerst wat accessoires bijeen zoeken en aanbrengen.
 
Die twee in het graf zijn perfect maar de derde begrijp ik het niet Erwin tenzij hij een graf aan het dichten is .
Dan zou ik een beetje zand op zijn schop leggen.
(is maar een idee he)
 
Pascal, die ene met schop is inderdaad een man die het graf zal dichten.
van zodra zij hun vaste standplaats hebben zal ik ook aarde aan de schop aanbrengen.
 
Beetje materiaal verzameld, losjes bijeen geplaatst en nieuwe opstelling geprobeerd. Even het vliegtuig genomen voor enkele luchtfoto's...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook aan het overwegen om de bewaking van rechts boven naar links onder te verplaatsen.
Er moeten nog juist enkele helmen, jerrycans, emmers en veldflessen bijkomen.
 
Mooi en indrukwekkend, en inderdaad de meeste zullen kijken met een vliegtuig view
 
Begint al wat meer vorm te krijgen , Erwin eerlijk ik krijg nog steeds de kriebels als ik zulke taferelen zie en te zeggen dat het echt gebeurt is
Suc6 met het vervolg
Marc
 
Heel mooie setting en veel beweging wat het boeiend maakt.
De gewapende soldaat die in de lucht staat te kijken met gericht wapen is in mijn ogen een rare vogel in het opzet.
Die trekt steeds mijn aandacht alsof hij in de lucht gaat schieten.
De truck en al wat er gebeurd is knap uitgevoerd Erwin.
Ook de grond vind ik zeer geslaagd .
Kijk er naar uit om dit te zien in het echt en hoop aanwezig te zijn in Afflichem.
 
De gewapende soldaat die in de lucht staat te kijken met gericht wapen is in mijn ogen een rare vogel in het opzet.
Die trekt steeds mijn aandacht alsof hij in de lucht gaat schieten.

Pascal daar heb je meer dan gelijk in en ik stoor mij er ook aan.
Het figuurtje was aanvankelijk een BAR schutter (BAR = Browning Automatic Rifle) maar zijn wapen was gebroken en zou hier ook totaal misplaatst zijn. Daarom werd het vervangen door een Garand geweer maar het herpositioneren van de handen, in het bijzonder zijn linkerhand, is totaal mislukt.

Zal eens opnieuw in de spares moeten duiken naar een nieuw figuurtje, ditmaal hopelijk beter.
Als het dio afgewerkt is tegen Affligem komt het zeker mee. Volgende dinsdag 1 oktober zal ik het al eens presenteren in mijn club en eens horen wat ze er daar dan van vinden.
 
Ik lees veel op warhistory, als ik daar zo'n beetje bijlees, is het helemaal niet vreemd de opstelling van de soldaat met het geweer. Zoals het daar beschreven staat ook in deze sutatie, de duitse soldaten waren na 5 jaar oorlogsmoe. Waren al blij dat ze niet naar het oosten hoefden en gevangen door de Amerikanen. Ze meosten wel werken maar daar stond ook degelijke voeding tegenover en een schone slaapplaats. Geen slaven arbeid verrrichten.
Hadden niet eens de intentie om te vluchten ed, om weer het risoco te lopen het niet te overleven. Daarbij dat die amerikaan dan een beetje rond staat te kijken en zomaar te zwaaien of uit te rekken is helemaal niet zo vreemd. Tenslotte dit baantje is zo tam als een kleuterschool juf te zijn.
 
attachment.jpg

In deze versie zal het dio morgen gepresenteerd worden tijdens de maandelijkse club bijeenkomst. Benieuwd wat de reacties zullen zijn.
Op één plaats moet het groen nog wat bijgekleurd worden.
Alle figuren en toebehoren behalve deze rond het voertuig zitten vast in de ondergrond met metalen pinnen of werden gekleefd met houtlijm.
De enige figuur welke mogelijks zal vervangen worden betreft de wacht (guard). Ik heb een redelijk passend figuurtje gevonden in een oude Tamiya doos doch deze soldaat geeft een eerder verveelde indruk t.o.v. de huidige soldaat. Afwachten dus...
 
Ah, dat is een goed idee om verklarende text toe te voegen !

Een soldaat die daar aanwezig is en een verveelde indruk geeft lijkt me nix mis mee ? Succes met het figuurtje !
 
Hier enkel te vermelden dat het dio gisteren op de club bijeenkomst goed onthaalt werd en dat men de vervanging van de wacht (guard) positief vind.
We gaan dus weer schilderen en een passend naamplaatje maken.
 
We zijn er bijna en het werd tijd ook want de Belgische Nationals gaan volgend weekend door.
Het enige wat ik nog steeds moet vervangen is de bewakende soldaat, de "guard", maar dat zal zeker nog lukken.

Diorama voorgelegd aan mijnen generaal die het niet snapte waarom ik dit langs achteren benaderde.
Haar uitleg: de details van de personages en het voertuig gaan hierdoor verloren.
Mijn uitleg: ik benader dit vanuit het standpunt van de eerste originele foto waaruit dit dio gestart is.
Resultaat: de generaal heeft weeral gelijk en het dio zal dus 180° gedraaid gepresenteerd worden.

Tweede opmerking van de generaal: inzetten in de wedstrijd!
Haar uitleg: al dat werk mag en moet gezien worden.
Mijn uitleg: het zal de bezoekers en de jury niet aanstaan want het is niet goed genoeg. Alles is opgebouwd uit recup materiaal, oude Tamiya figuren en spares box onderdelen. Het enige dat de moeite van het bekijken en eventueel jureren waard is, is de Dodge. Komt er nog bij dat het dio enkel zijn grotere waarde krijgt als je er de nodige uitleg bij geeft en ik kan en mag niet de ganse tijd in de wedstrijdruimte blijven.
Resultaat: de generaal wil niet toegeven maar hier pleeg ik insubordinatie en dit dio gaat niet in wedstrijd, wel op stand.

Wat is er ondertussen aan veranderd?
Ik heb er enkele woorden uitleg aan toegevoegd en enkele originele foto's gekopieerd en toegevoegd zodanig dat de toeschouwer kan zien dat mijn figuren wel degelijk gebaseerd zijn op historische achtergrond.

Vermits foto's meer zeggen dan woorden, met de bemerking dat deze genomen zijn zonder de Dodge die bijna letterlijk in de weg zou gestaan hebben.

attachment.jpg

de algemene titel en het kerkhof waarop dit gebaseerd is.

attachment.jpg

een verwijzing naar het korps,

attachment.jpg

verwijzing naar de eenheid die de trieste taak moest uitvoeren.

attachment.jpg

overzicht linker deel, sorry voor de achtergrond,

attachment.jpg

overzicht rechter deel zonder Dodge.

attachment.jpg

Vogelvlucht

attachment.jpg

Detail rechts met foto's,

attachment.jpg

detail dragers met foto,

attachment.jpg

detail links met foto's,

attachment.jpg

Nog even ter herinnering de originele foto waar alles met gestart is:

attachment.jpg

Het dio zal dus te zien zijn op de Nationals volgend weekend te Affligem en daarna op de AC19 te Deinze op 26 oktober. Daarna zal het volgend jaar vermoedelijk nog eens meegaan naar Eeklo, Hoboken en Middelkerke om dan te verdwijnen in vergetelheid. De Dodge zal terugkeren naar de collectie voertuigen.

Conclusie bouw:
Blij dat ik het gebouwd heb? Ja, juist jammer dat het zo traag ging en bleef hangen in hoofdzaak omdat ik geen figuurschilder ben.

Blij dat ik recup gebruikt heb? Ja en neen maar geld uitgeven kan altijd en werken met recup is eerder een uitdaging. Er was trouwens geen enkele garantie dat nieuw materiaal, lees figuren, zou geleid hebben tot beter schilderwerk.

Zal ik het opnieuw doen? Zeg nooit nooit maar voorlopig geen zin meer in een dio, hooguit een kleine vignette. Momenteel ben ik in een fase beland waar ik enkel nog wil bouwen, bouwen en bouwen en hopelijk krijg ik daar volgend jaar (of althans na de AC19) kans toe waarbij ik graag een paar grote stukken zou willen realiseren én enkele vliegtuigen.
Maar we gaan niet vooruit lopen, we zien wel hoe het op ons afkomt.

Van zodra de nieuwe bewaker afgewerkt is zal ik er nog enkele foto's van plaatsen.

Zoals altijd zijn reacties welkom.
 
Nou Erwin, naar mijn gevoel ben je geslaagd met dit diorama hoor ! attachment.gif

Het is immers om te laten zien wat oorlog voeren zoal oplevert en met dit dio in het bijzonder de trieste nasleep van begraven en herbegraven.
Geen showcase voor modellen dus maar een educatief miniatuur.

En inderdaad oogt het beter nu het andersom wordt gepresenteerd !

Ik ben benieuwd hoe het ontvangen zal worden op de diverse shows, maar dat horen we vast nog wel eens van je.


Alvast veel plezier met dioloos bouwen !! ^^
 
Edwin heel indrukwekkend geworden en triest om naar te kijken. Zeker omdat vele een dio neerzetten en afschilderen alsof oorlog een feest is. Daar zal deze in schril contrast bij afsteken. Benieuwd naar de commentaren die je gaat krijgen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan