Hoofdsponsor

1/35 "In Honour"[wip]

Prachtige vooruitgang tot nu toe, volg met de nodige aandacht verder
Miereneukmodus aan. "A4 is een duitse DIN Norm, volgens mij gebruikten de Amy"s het format "letter " iets kleiner maar 0,5 cm breder dan A4" mierenneuk modus uit.
Even goed benieuwd wat je er van terecht brengt, op de goede weg ben je.
 
Bedankt Jan, dat wist ik niet, zal dat eens verder opzoeken. We leren alle dagen bij hé.

De gesneuvelden moesten nog naar hun (voorlopig) laatste rustplaats gebracht worden en dat gebeurde door Amerikaanse soldaten. Er mochten geen Duitsers aan de Amerikaanse gesneuvelden komen, ze mochten enkel de putten delven.
Hierbij werden dikwijls Afro-Americans (politiek correct) ingeschakeld maar ik ben er nog niet aan uit of ik dat hier zou toepassen, niet omdat ik niet zou durven maar wel om reden dat het schilderen van negroïde types niet zo gemakkelijk is als gedacht wordt. Heb ooit in het verleden dat eens gedaan en er nog zilver met gewonnen ook maar sluit niet uit......

2 dragers en een draagberrie.
De voorste noem ik Stretcher Front en is zoals de naam het aangeeft de man die vooraan loopt.

attachment.jpg

Origine: US Infantry set, n° 1 (onderdelen letter Y)
Ombouwing: Wegsnijden van munitiegordel en riemen, doorsnijden van beide armen en deze in een naar achteren gerichte positie brengen.

attachment.jpg

Het kan zijn dat ik de onderarmen opnieuw moet breken en herpositioneren ten einde de handen de grepen van de draagberrie te doen omvatten.

attachment.jpg

Alle poses van alle figuren werden door mij persoonlijk uitgetest en zouden dus moeten overeenkomen met de werkelijkheid.


De tweede drager noemt Stretcher Rear en loopt dus achteraan.

attachment.jpg

Origine: US Combat Group set, n°5 (onderdelen letter T), zoals je ziet een soldaat met een geweer voor de borst.
Ombouwing: Wegsnijden van munitiegordel en riemen, doorsnijden van beide armen en deze in een naar voren gerichte positie brengen. Door de hoek van de armen was het nodig stukken in te lassen bij de linkerarm.

attachment.jpg

Doordat de soldaat iets schuiner staat, lijkt het alsof zijn linkerarm langer is dan zijn rechter.

attachment.jpg

Hoop dit weekend deze soldaten een grijze primer te geven om te zien wat er nog moet aangepast worden alvorens de schilderwerken te starten.
 
Erwin, persoonlijk lijkt me de houding van de armen iets te breed "naar buiten toe"
Als ik me de militaire draagberries goed herinner zijn deze slechts 60 cm breed, tot in de jaren 80 waren deze bijna origineel WW2
 
Erwin, persoonlijk lijkt me de houding van de armen iets te breed "naar buiten toe"
Als ik me de militaire draagberries goed herinner zijn deze slechts 60 cm breed, tot in de jaren 80 waren deze bijna origineel WW2

Je hebt gelijk Jan, heb het ook ondervonden toen ik de berrie als test plaatste.
Zal dit maar best zo vlug mogelijk aanpassen en ook de vingers naar binnen plooien als dat lukt.
 
Hoe lang dit duurt is niet belangrijk, feit is dat je alles historisch correct aan het verwezenlijken bent. Dat zulks met vallen en opstaan (lees : corrigeren) gebeurt, is niet meer dan normaal. Blijven gaan Erwin !
 
Erwin, als ik zoiets zou doen zou ik de armen eerst aan de schouder verbinden met een zachte koperdraad.
daardoor kan men de houding van de armen corrigeren tot ze aan het object passen en daarna pas opvullen met putty of dat wat je gebruikt.
voor de vingers, met een driehoeksvijl aan de binnenzijde twee kerven vijlen en dan lichtjes naar binnen plooien.
indien dit niet lukt blijft enkel opnieuw modelleren.
 
@ GUnit: haast en spoed is zelden goed, dat besef ik maar al te goed en zeker in zo een project.
Dat vlug aanpassen wil voor mij zeggen dat ik dat moet doen voordat ik ze in de primer plaats.

@ Grijze Wolf: die koperdraden had ik al aan gedacht maar die oude Tamiya plastiek is een hel om in te boren met een handboor. Zal mijn ander elektrisch machientje moeten bovenhalen voor dat werkje.
De tip met het vijltje voor de handen is een goed idee. Had zelf al met het idee gespeeld om warmte te gebruiken maar vrees dat ik er meer slecht dan goed met zou doen.
Oh en met dat papier heb je ook gelijk, US papier is iets verschillend van ons huidig A4, dat gaan we dus ook aanpassen. Letter is kleiner en breder, Legal is groter en iets breder dan A4.

Beiden bedankt voor het meedenken en de tips.
 
Dat gaat hier knap worden!

Is dat 'letter' formaat niet wat wij vroeger hier 'quarto' noemden?
 
Die man aan de tafel zijn linkse arm kan die iets meer rusten op de tafel ?
Mooie vorderingen in ieder geval en goede veranderingen aan figuren.
Bravo voor de details van meubels zakken handelingen enz...
grt.
 
@ Erik71: volgens ik gevonden heb is Quarto in inches 12 x 19 en Letter 8,5 x 11. Vermits Letter iets kleiner is dan A4 zou dat dus niet het geval zijn.
Bedankt voor het meedenken.

@ Pascal: Tx, ik bekijk het later wel nog eens want nu zit hij voorlopig geplakt met een stuk Blutak en da's ook niet ideaal.

In afwachting van de aankomst van de Duitse krijgsgevangenen heb ik al een bewaker te voorschijn getoverd welke ik "Guard" noem.

attachment.jpg

Figuurtje in resine van Nemrod, ooit gekregen bij verlenging van een abonnement op SteelMasters.
De FM BAR was gebroken en dus onbruikbaar en ik heb deze weggesneden uit zijn handen. Het er naast liggende Springfield geweer zal dienst doen als vervanging.

Ondertussen ook Jan (Grijze Wolf) zijn opmerking gevolgd en gebruik gemaakt van metaaldraad om de positie van de armen van de voorste drager te verbeteren.
Uitgeboord met een oud triplex boormachientje en alu draad ingebracht maar nog nooit meegemaakt dat CA lijm een nacht nodig heeft om te drogen. Leek alsof de CA lijm het plastiek zacht maakte i.p.v. steenhard op te drogen. Hebben we dus ook weer meegemaakt.

attachment.jpg

Nog juist de armen bijwerken en de vingers plooien als we hem definitief gaan afwerken.

attachment.jpg

Ook de handen van de achterste drager moeten nog wat aangepast worden want deze staan iets te dicht. Zij vervormen momenteel de draagberrie als deze geplaatst is en dat willen we niet.

Om mijzelf het leven iets te vergemakkelijken heb ik enkele nieuwe sets Duitse soldaten besteld nl. een set Duitse krijgsgevangenen en een set RAD Reichs Arbeit Dienst van MiniArt. Tevens heb ik een US Padre besteld die de mis voorgaat te velde maar of ik deze ook ga gebruiken weet ik nog niet zeker.
Het is wel zo dat de soldaten die ter aarde besteld werden in zoverre als mogelijk elk een persoonlijk gebed kregen, opgedragen door een aalmoezenier/padre/rabbijn; dit afhankelijk van hun beschikbaarheid.
Moet opletten dat het dio niet overbevolkt gaat geraken.
 
De stretcherdragers hebben nu een betere houding, komt helemaal goed.
 
Zeer mooi werk Erwin,enorm leerzaam hoe je die figuren aanpakt,niet altijd evident..!!

Grtz yves,
 
Knap om te volgen en te zien hoe je alles aanpast.
 
Prachtige aanwinsten voor dit diorama, Erwin.
Ze passen één voor één zowat RUDD in dit dio.
Zelfs de padré, hij zou het overwegend groen van uniformen wat kunnen breken...
 
Dank aan de volgers.

@ Beyond: Xavier, de padre's te velde droegen slechts een band rond de nek (ken de juiste benaming niet) over hun uniform als zij de individuele graven gingen groeten en zegenen. Pas bij officiële plechtigheden droegen zij hun gewaad (kazuifel?). Moet zeggen dat Bronco dat wel goed opgelost heeft. Niet alleen is het gewaad mooi in detail maar elke ronde tekening die er op staat is een decal. Zal dus nog leuk worden.

Maar we gaan beetje bij beetje verder met de figuren.
Ben begonnen aan de eerste 2 uit de Reichs Arbeids Dienst (RAD) doos van MiniArt.
Ben een beetje teleurgesteld in het plastiek want dit blijkt een soort halfzachte plastiek te zijn die een redelijk lange droogtijd nodig heeft.

attachment.jpg

Eerst heb ik de man met het houweel aangepakt. Ben vergeten een foto te nemen van de onderdelen (letter A) maar er was redelijk wat opkuis aan, zeker aan het houweel.
Komt er bij dat de handen gemouleerd zijn alsof er een stok in steekt. Vermits ik het houweel volledig wil gebruiken, diende ik dus de beide handen uit te boren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Voorlopig staat hij er zo bij.

Hier heb ik een vraag aan de figurinisten: Laat ik het hoofd aan de sprue om te schilderen of ben ik beter af als ik het op het figuur bevestig?
De Tamiya figuren hebben geen losse hoofden maar deze wel.

De tweede figuur betreft de staande man met de schop (letter B).

attachment.jpg

Ook hier wat opkuis nodig.
Raar maar waar: als je naar de tekening op de doos kijkt dan zie je dat de man de schop in de grond duwt met zijn rechter voet. Het figuurtje is echter zo gemaakt dat hij dit doet met de linker voet. Hopelijk staan zijn armen dan niet verkeerd want iemand die links is gebruikt zijn schop anders dan iemands die rechts is.
 
Erwin, terwijl ik naar de man met de schop kijk, of de houding van armen tov het been verschil uitmaakt. Praktisch gezien, de keren dat ik gespit heb of een kuil gegraven, wisselde bij mij de handen en voeten naar gelang de linker kant of de rechterkant van de kuil. En natuurlijk ook naar de blaarvorming op de handen. De "spitters" die bv tank chauffeur waren, staan nu voor het eerst in hun leven te graven. Ik vermoed niet dat er verzachte blaren zalf voor de handen beschikbaar was
 
Het is daarom beste Aris dat de spitters in hun handen spuwde want blaren krijg je van verbrande huid dus spuwen was het beste je had dan ook een betere grip aan de steel van de schop
En zalf bestond er in die tijd wel hoor het was een soort wonderzalf ; ik weet er een mooi verhaaltje over maar ik zal jullie het besparen om niet te veel af te wijken he
Marc
 
Hehe, ja dat spuwen in de handen ken ik ook nog.
Ik weet dat spitten langs beide kanten gaat maar als rechtshandige verkies ik toch rechts te werken.
Als ik naar de vorm van de handen kijk dan zal de rechterhand wel bovenaan staan, enkel het been verschilt.

Die wonderzalf, daar kon mijn vader ook over meespreken, die hielp voor alles. Als je handen vol blaren stonden, dan deed je er van die vieze vetband rond waarmee men indertijd grondkabels omwikkelde. Het zou nu geen waar meer zijn.
 
De Amerikanen kregen een primer douche en foutjes werden al bijgewerkt. Benieuwd wat de 2de primer laag zal zeggen.

Duitser 3 is ook gestart; ik noem hem de puttenvuller want hij staat voorovergebogen en schept aarde op. Deze aarde zal hij in het graf werpen om het graf te dichten.
Het figuurtje komt ook uit de RAD set, onderdelen letter D.

attachment.jpg

attachment.jpg

Redelijk wat opkuiswerk aan en de handen moeten uitgeboord worden. Tevens zal de top van de steel moeten afgesneden worden want anders kan die nooit door de handen geschoven worden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan