Hoofdsponsor

1/35 "In Honour"[wip]

Ik wil even terugkeren naar de beschrijving van de opgezwollen lichamen van dode soldaten.
Gisteren heb ik een filmpje bekeken waarin men toonde dat de lijken met behulp van een soort vacuümzuiger ontdaan werden van eventuele gassen alvorens ze definitief begraven werden te Margraten (Nl). Opgelet!: niet voor gevoelige kijkers!!! begint op minuut 2:19
https://www.youtube.com/watch?v=s5pHyWc6bTc

Tevens heb ik in mijn boek een stukje gevonden van een getuigenverslag die de behandeling van dergelijke lichamen weergeeft op de kerkhoven te SME:
"Le premier mort avec lequel nous avons été en contact......était un soldat qui avait été tué depuis quelque temps déjà. Son corps était deux fois plus volumineux et seuls ses vêtements l'empêchaient de gonfler un peu plus.
Nous avions appris à vider un cadavre de ses gaz en le retournant sur le ventre et en posant notre genou sut le milieu de son dos, appuyant fermement. Le gaz qui s'échappait était probablement le pis que vous puissiez rencontrer"

Vrij vertaald werd er verklaard dat de eerste dode waarmee ze in contact kwamen, een soldaat was die al enkele dagen gesneuveld was. Zijn lichaam was twee maal zo groot in volume door de gassen in zijn lichaam en enkel zijn uniform belette hem nog meer uit te zetten.
Zij hadden geleerd om een lichaam te verlossen van zijn gassen door deze om te draaien op zijn buik en dan met hun knie op zijn rug te zitten en hard te duwen. De gas die dan ontsnapte was waarschijnlijk het slechtste dat je kon tegenkomen.
(De in de Franse tekst voorkomende "le pis" slaat niet terug op urine maar is een vervoeging van "le pire": het slechtste. Dit om eventuele verwarring te vermijden.)

Als je weet dat dat gas maar kan ontsnappen via twee lichaamsopeningen + de eventuele wonde dan kun je je daar gerust de geluiden, geuren en kleuren bij voorstellen.
De soldaten kregen dan ook dubbele rantsoenen sigaretten en blijkbaar waren ze toen ook in het bezit van een flinke voorraad medicinale alcohol.
Je zou voor minder.....

Raar om zeggen maar ondertussen weet ik ook al wiens lichaam ik zal representeren als soldaat die onderzocht wordt op zijn bezittingen; meer hierover later.
Ik hoop dat de inbreng van dat filmpje niemand zal schokken maar het is vrij te vinden op YouTube en is dus geen geheim.
 
Het filmpje op youtube toont beelden van Margraten, maar de meeste beelden zijn op Henri-Chapelle gefilmd.

Margaten : het opgraven en prepareren van de lichamen door mensen van de Graves Registration Service (in uniform).

Henri-Chapelle : op- en herbegraven wordt door duitse en poolse krijgsgevangenen gedaan (zij dragen op de beelden geen uniform). Ook de beelden van de repatrieëring zijn op HC gefilmd.

Het filmpje op youtube werd gemaakt om toekomstige mensen van de Graves Registration Service op te leiden. Het is dus een compilatie van verschillende beelden die op verschillende locaties zijn gefilmd.

Groeten

Pascal
 
Hey,

En al meegemaakt ook dat het langs alle kanten eruit kwam. ...geen prettig gedoe zulle....
Dit wist ik ook niet dat men met een ‘stofzuiger’ de gassen verwijderde, eigenlijk geen slecht gedachte uiteraard...
 
Hey,

En al meegemaakt ook dat het langs alle kanten eruit kwam. ...geen prettig gedoe zulle....
Dit wist ik ook niet dat men met een ‘stofzuiger’ de gassen verwijderde, eigenlijk geen slecht gedachte uiteraard...

Ja Swaken, wij kunnen het weten hé, in onze job kwamen we ze wel al eens tegen.
Behalve de doordringende geur zal mij ook altijd de koude van zo een lichaam bijblijven.
Als jonge gendarm kreeg ik van een oude collega de raad om de eerste dode die ik tegen kwam een hand te geven en hij verzekerde mij dat ik nooit schrik zou hebben om er in de toekomst nog één te zien of aan te raken. De man had gelijk en ik had het geluk dat mijn eerste dode een "propere" dode was; een oud vrouwtje die overleden was in haar zetel. Maar die kilte van haar lichaam valt al evenmin te omschrijven en bleef uren in mijn handen hangen.
Kunnen we boeken over schrijven denk ik....
 
Terug naar het dio.
Aan de hand van foto's in mijn boek enkele personages gevonden die ik zeker op het dio wens weer te geven.
Personage 1 is de man die de naam op de zakken schrijft waarin de gesneuvelde later zal in opgeborgen worden. De naam, graad en stamnummer werden genoteerd met zwarte verf.
Personage 2 betreft degene die de bekomen gegevens op papier zet, in dit geval met behulp van een schrijfmachine.

attachment.jpg

Links zit personage 1 op zijn knieën in het gras voorovergebogen om de vermeldingen aan te brengen. (Neen, hij behoord niet tot een bepaalde geloofsovertuiging en hij is niet aan het bidden).
Het figuurtje komt uit één der Tamiya sets en zoals je kan zien werd er al heel wat chirurgie aan toegepast. Het groene is Squadron Green Putty; ik werk met wat ik liggen heb.

De houten panelen komen uit de recup box en vormden ooit een kist.
De tafel en de stoel komen eveneens uit de recup box en werden een beetje aangepast. De tafel kreeg in het midden een houten dwarsbalk ter versterking, de stoel kreeg 4 sporten en 2 extra rugsteunen uit Evergreen.
In realiteit waren de US troepen goed uitgerust maar toch gebruikten ze ter plaatse wel het één en ander dat ze daar gevonden hadden. Ik beschouw de tafel en zeker de stoel als een tijdelijke oplossing in afwachting van betere accommodatie. Vergeet niet dat de eerste "burelen" gevestigd waren in de body's van achtergebleven Waco en Horsa zweefvliegtuigen.

De schrijfmachine is een resin exemplaar uit Plusmodel set 249 (Radio set with Enigma) en het zou kunnen dat ik nog ergens een lederen aktetas er bij ga plaatsen maar daar ben ik nog niet aan uit.
De rechtse figuur, personage 2, komt ook uit één der Tamiya sets en hij zal dus verbouwd worden tot klerk aan de schrijftafel.

Nog veel werk voor de boeg....
 
Erwin, ik dacht even dat dat ene figuurtje leek over te geven, had ook prima gekund, het relaas dat ik hierboven heb gelezen indachtig. Goed bezig man.
 
Wel dat was ook mijn eerste gedacht Guy maar dit zit hier al zeer goed grt
 
Beste vrienden hoezeer ik uw werkjes bewonder ga ik niet kijken naar zulke dingen , ik kijk zelfs nooit naar oorlogsfilms , ik moet daar niet van weten ik besef maar al te goed welke gruwel er zich afgespeeld heeft
Maar niettemin kijk ik wel uit naar het vervolg van jullie prachtige werkjes
Goed bezig mannen
Marc
 
Deze morgen de lay-out van mijn dio even voorgesteld aan mijn grootste criticus en .... goedgekeurd op 1 enkel punt na. Oef!!!! :nowink:

attachment.jpg

Even woordje uitleg wat jullie zien en we beginnen van links naar rechts en van boven naar onder:

Links boven 3 figuurtjes op hun rug. Dat zijn gesneuvelde para's die nog in hun parachute moeten gewikkeld worden. Zij zijn pas binnengebracht en moeten nog onderzocht worden door het team.

Daar onder, een groepje van 2 figuurtjes. Een gesneuvelde wordt door een teamlid onderzocht naar identiteit en persoonlijke zaken die zijn identiteit kunnen bevestigen. Mogelijk komt hier nog een figuurtje bij, nog niet zeker.

Een bureel met schrijfmachine, een klerk op een stoel. Deze man noteert zorgvuldig alles op de voorgeschreven formulieren.
Hier was de opmerking dat de man normaal niet in de open lucht zit en dat hij een tent boven het hoofd moet krijgen. We gaan dat bekijken hoe we het kunnen oplossen. Bij mijn weten bestaan er geen standaard tenten US WO2 op schaal 1/35, we gaan dus improviseren.

De geknielde soldaat met de matrasbeschermer voor zich. Deze persoon staat in voor de vermelding van naam, graad en stamnummer op de body bags.

In het midden de reeds gekende Dodge WC-62 met uitrusting die op een soort pad zal komen te staan.

Onderaan 2 soldaten met een draagberrie en een nog in te pakken gesneuvelde. US soldaten werden enkel door US personeel ten grave gedragen, niet door krijgsgevangenen.

Uiterst rechts boven een rij van 10 gesloten graven. De bovenste zijn reeds voorzien van een kruis geplaatst aan het hoofdeinde (ligt er nu nog op), de andere krijgen een simpele grave marker. Sommige zullen een kruis krijgen achter de marker wat wil zeggen dat men klaar is voor de aanpassing van grave marker naar kruis maar dat dit nog moet gebeuren.
Deze passage om de evolutie van het markeren van de graven weer te geven.

De rij er voor zal een drietal gesloten graven hebben alsook een viertal open. Waar het figuurtje ligt zal zojuist een soldaat ter aarde besteld zijn.
Rond de graven komt nog aarde te liggen alsook een hoop uitgegraven aarde tussen de graven en de Dodge.
In en rond de graven komen ook werkende Duitse krijgsgevangenen welke zullen bewaakt worden door een G.I. met wapen. Dit zal het enige gewapende figuurtje zijn op het dio.

Het grondvlak is een stuk isolatieplaat van 5cm dik, overschot van mijn bouw 20 jaar geleden. (een modelbouwer smijt niets weg hé :D)
Plaat wordt bijgesneden tot 63 x 42,5, de grootst mogelijke rechthoek uit dit stuk. Eventueel kan dit nog wat verkleinen maar ik wil het niet te klein maken want zo een kerkhof is een open ruimte (kijk naar de referentiefoto) en de figuren mogen niet te dicht op elkaar staan.
De tekeningen in de isolatie zijn van vroeger en hebben niets met het huidig ontwerp te maken.

Hoop dat het wat duidelijk uitgelegd is en dat mijn lay-out begrijpelijk is.
Zoals gewoonlijk zijn op- of aanmerkingen welkom.
 
Erwin, ik heb enige bedenkingen maar zal zien hoe het zich verder ontwikkeld voor ik domme dingen zeg.
Voor je figuren, iets grotere foto's zijn handiger om je bij te sturen of te helpen.
 
Ik heb een vraag.
Die man met de schrijfmachine, van waar krijgt die de gegevens om in te vullen? wordt dat gedicteerd door de man die de lichamen onderzoekt of moet die gewoon een soort van lijst overtypen? Indien dit gedicteerd zou worden zou ik dan vermoeden dat hij wat dichter bij de onderzoeker zou zitten. Als hij echter gewoon de persoonlijke bezittingen moet inventariseren zou dit dan weer perfect logisch zijn en kan ik het gedeelte tent ook wel plaatsen.

Verder vind ik het een diorama met wel veel open gedeeltes. Zeer reëel, maar met risico op een "saai" diorama te worden om het een beetje grof uit te drukken. Een moeilijke balans hier tussen realisme en uitnodigen tot kijken. Benieuwd hoe het er gaat uit zien eenmaal het wat vorm en kleur krijgt.

Het is maar mijn persoonlijke mening en die is dan ook maar gebaseerd op de weinige kennis die ik over deze materie bezit. Dus zie het zeker niet als kritiek.
 
Bedankt al voor de reacties.

@ Grijze Wolf: Laat je bedenkingen maar gerust komen hoor, ik kan er tegen.
Wat die figuren betreft zal ik zeker hulp nodig hebben want ik ben geen figurinist en heb nog nooit zoveel figuren bij elkaar gemaakt. Tevens zijn het allemaal oude Tamiya of Dragon of whatever merk figuren en dus zeker geen topkwaliteit.

@ Baenske: De man met de schrijfmachine krijgt zijn gegevens o.a. van de man die de lichamen onderzoekt. Hij krijgt ook de zakjes met persoonlijke bezittingen van de gesneuvelden. Deze worden allemaal geregistreerd op voorgedrukte formulieren. Elk formulier moet nagekeken en getekend worden door een officier en dus zullen er vermoedelijk nog wel één of meer mannetjes bij komen.
De tent is een alternatief voor de toen gebruikte rompen van zweefvliegtuigen die ter plaatse gevonden waren. Ik heb er geen meer in mijn stash en ga er ook geen kopen enkel met het doel om ze kapot te zagen en daar te plaatsen. Zou te veel zijn van het goede.

Je hebt gelijk dat er nu veel open gedeeltes zijn en er is inderdaad het risico dat het saai zal worden. Als, en ik zeg wel als, het zou lukken om dit afgewerkt te krijgen zou ik het wel eens durven inzetten in één of andere wedstrijd, simpel en alleen om reacties te zien van toeschouwers. Later zou ik het willen inrichten als een soort educatief onderwerp met bordjes er bij om aan te tonen wat de stappen waren bij het bergen, identificeren en begraven van gesneuvelden en hier zouden die open ruimtes misschien wel van pas kunnen komen. Ik kan het dan altijd op onze stand tentoonstellen.
 
Erwin, mijn opmerking ging inderdaad over de open ruime en eventueel het saaie gedoe.
Maar in het begin ziet het er altijd een beetje leeg uit.
 
Eens je begint met putten te maken gras leggen enz. gaat dat meevallen Erwin want beter te groot starten dan te klein , bijzetten is moeilijker dan weghalen.
Maar niet te vlug denken dat je te groot bezig bent.
Je zal wel zien als je bezig bent grt.
 
Tijd voor een update en bij deze ga ik jullie tonen waar en hoe de figuren bekomen en veranderd werden.
Ter herinnering: het is de bedoeling om zoveel mogelijk eigen voorhanden liggend materiaal te gebruiken zonder dat ik deze moet bestellen/kopen in een winkel of online.
Dit is mijn idee van "back to basics" nl. het gebruiken van wat we hebben en desnoods zelf uitvinden. (niet uit gierigheid maar om de stock toch iets te verminderen)

Figuur 1 noem ik de "onderzoeker" want deze man onderzoekt de gesneuvelden naar identiteitsgegevens en persoonlijke bezittingen.
Het figuurtje zelf komt uit de Tamiya set US Combat Group Set en draagt daar het nr 1. (onderdelen letter W)

attachment.jpg

Bij deze zittende figuur werd het bekken herplaatst zodat hij op de rechter knie kwam te steunen. De naar links uitstekende linker arm werd doorgezaagd en gepositioneerd naar voor en naar beneden. De rechterarm werd aangepast aan de schouder.

attachment.jpg

Gebruikte lijm is Revell Contacta en Pattex CA gel, het groene is Squadron Green Putty.
Nog vermelden dat bij elke figuur de patronengordel verwijderd werd alsook de schouderriemen. Elk figuur krijgt tevens zijn helm.

attachment.jpg

De gesneuvelde soldaat is een figuurtje uit de spares box; in feite een US post WW2 soldaat maar dat zie je niet eens ie geschilderd is.
Deze soldaat werd ontdaan van zijn helm; zijn hoofd werd herplaatst en omwonden met een verband. Hij werd van de vuurlijn binnengebracht in een verbandpost en is daar overleden aan zijn verwondingen. Bij gebrek aan ander materiaal werd hij in een parachute gewikkeld.
Deze papieren parachute zal nog soepeler gemaakt worden en aangepast aan de scène. Tevens zal de onderzoeker nog de nodige zakjes krijgen voor de persoonlijke bezittingen.

attachment.jpg

Het figuur moet nog verder geschuurd worden waarna een eerste evaluatie zal gemaakt worden na de primer sessie.

Figuur 2 welke ik "Body Bag" noem vermits deze soldaat de gegevens van de gesneuvelde schildert op zijn voorziene body bag ofte lijkzak waarvoor de Amerikanen matrasovertrekken gebruikten.

attachment.jpg

Opnieuw een zittend figuur uit de US Combat Group Set waar hij het nr 2 draagt (onderdelen letter V)
Deze figuur werd van zittend omgebouwd naar geknield op beide knieën. Hiervoor werden de beide onderbenen geamputeerd en herplaatst naar achteren. Het bovenlichaam werd bijgewerkt naar een iets meer naar voren leunend lichaam.
De linker arm werd in een hogere positie gebracht, de rechter arm werd doorgezaagd en de onderarm herplaatst. Ook de rechterhand werd herplaatst.

attachment.jpg


Het figuurtje zelf is gebaseerd op een foto dd 02/07/44 van Corporaal Robert O. Riesterer uit Michigan, lid van 603 QM GR Co. (Graves Registration Company)
Ook hij moet nog een helm krijgen en ook hier werden de patroontas en riemen verwijderd.

De body bag werd vervaardigd uit een dunne witte papieren zak, de naam op de zak betreft deze van een echte gesneuvelde welke begraven werd op SME2. (Pfc Frederick R. Smith was lid van een Mortar Team en blijkbaar één van de gesneuvelden op Utah Beach waar hij getroffen werd door een 88mm welke recht in zijn schuttersput viel. Door het feit dat Smith sneuvelde op 06/06/44 en de betrokken foto genomen werd dd 02/07/44 op SME2 kan ik afleiden dat men op dat moment reeds het kleine kerkhof van La Madeleine aan het overbrengen was naar SME2)

attachment.jpg

De pot verf werd vervaardigd uit een stuk plastiek buis die je aantreft als steel aan ballonnen voor kinderen (o.a. bij AD Delhaize (sluikreclame :@))

Zo, dit is al iets om te verteren, meer de volgende dagen....
Commentaren steeds welkom.
 
Mooi gedaan al want is niet simpel grt.
 
Goed bezig Erwin en knap verbouwwerk van de figuren...ik blijf volgen.😉
 
wel indrukwekkend dit diorama
Goed bezig Erwin
 
Sommige onder jullie hebben in Eeklo het voorontwerp van dit dio reeds kunnen bekijken en met enige tevredenheid mag ik wel zeggen dat zowel het publiek op de beurs als de leden van mijn club heel positief waren. Tevens was men ook verrast omdat iemand (eindelijk) eens dat aspect van de oorlog durfde aan te kaarten; meer nog: er een dio over wou maken.
Benieuwd wat de toekomst nog in petto zal hebben.

Voor zij die het hier volgen nog enkele woordjes uitleg over de gebruikte figuren:

De Typist, de man die de bekomen gegevens op de voorziene formulieren inschrijft.

attachment.jpg

Origine: US Combat Team set, figuur n° 3 (onderdelen letter X). Origineel een zittend figuur welke fungeert die op zijn uurwerk kijkt.
Verbouwing: Munitiegordel en riemen verwijderd, bovenlichaam wat rechter geplaatst en dus zijn buik opgevuld, linker arm in andere positie gemonteerd en linkerhand doorgezaagd + herplaatst. Rechter arm in andere positie, onderarm herplaatst.
Hij is de enige figuur die geen helm draagt maar wel de wollen muts.

attachment.jpg attachment.jpg

Hij neemt plaats op een recup stoel welke bijgewerkt werd met Evergreen strip en komt achter een recup bureel te zitten bijgewerkt met een restje hout.
Reeds vermeld dat de schrijfmachine afkomstig is uit een CMK set, het schrijfpapier is formaat A4 op 1/35.

attachment.jpg

De formulieren dienden gecontroleerd en getekend te worden door de Officer.

attachment.jpg

Origine: US Infantry Set, figuur n° 4 (onderdelen letter V)
Verbouwing: origineel een stappende soldaat met een wapen in de hand. Verwijdering van munitiegordel en riemen, kleine herplaatsing van de armen.

attachment.jpg

Waarschijnlijk de figuur met de minste verbouwingswerken.
Hij zal een plaats krijgen naast het bureel, waarschijnlijk met formulieren in zijn hand.

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan