Hoofdsponsor

1/35 "In Honour"[wip]

Dat wordt hier met de minuut interessanter.
 
Deze ga ik met veel interesse volgen Erwin, niet enkel voor modelbouw gerelateerde zaken, maar ook voor de geschiedkundige info ;)
 
Ik heb er nooit iets van willen weten van die gruwelijke dingen die daar gebeurt , zal ook bijna nooit naar een oorlogsfilm kijken om de gruwelijke feiten niet te moeten aanzien , mijn laatste echte oorlogsfilm was in 1968 denk ik ' The dirty Dozen "
Maar het laat me zeker niet koud hoor , maar ik word er niet graag mee geconfronteerd ben op dat gebied nogal gevoelig , sorry hoor , maar niettemin zal ik Erwin zijn fantastische werkjes blijven bewonderen , zijn knappe oplossingen en zijn ongelooflijke verweringen ( die bij mij trouwens al veel succes hebben opgeleverd geel Golfke )
Ook hier wens ik een gelukkig bouwvol 2018 aan Linda en Erwin en de rest van zijn familie
Liliane en Marc
 
Een geschiedenis les EN een heel apart (gevoelig) onderwerp in één topic. Deze ga ik toch ook echt met de nodige bewondering volgen.
Ik vrees dat ik niet veel ga kunnen toevoegen qua kritiek of tips maar het zou me dan ook verwonderen als Erwin hier veel hulp nodig gaat hebben.
Ik verwacht alvast weer veel nieuwe technieken en knap gevonden huis-, tuin- en keuken oplossingen te vinden in de bouw en zodoende weer een pak bij te leren.

alvast veel succes bij deze!
 
ik sluit me aan bij de anderen, benieuwd hoe je het juist gaat brengen, maar wel een interessant (en gevoelig) topic
 
Het begin van de bouw is even uitgesteld.
Door onvoorziene medische problemen binnen de familie ben ik genoodzaakt gedurende de rest van het schoolverlof om 2 kleinkinderen en de hond op te vangen. Voorlopig dus geen modelbouw alhoewel ik toch een poging ga doen om een beetje met papier te werken.

Tim's opmerking van huis-, tuin- en keukenmiddelen heeft mij er doen aan denken om mijn koffiegruis te beginnen sparen.
Koffiegruis kan immers perfect gebruikt worden om aarde te simuleren.
Het principe en uitvoering zijn heel simpel en aangenaam:
- je zet eerst een lekker bakje koffie en geniet van elke tas,
- je verzameld het koffiegruis en laat dit drogen waarbij je regelmatig eens omschept,
- het heeft bijna dezelfde kleur als omgewoelde aarde,
- eens vermengd met verdunde houtlijm kan je het gebruiken als aardklonters,
- als je denkt dat het gruis wat te grof is rol je er een roller of een glazen fles over om het wat fijner te maken en zo bekom je dan strooisel dat je over een basis kan uitstrooien.
- het ruikt lekker en je hebt er geen maskers bij nodig,
- verkleuring van de aarde kan je aanbrengen met de AB.
- kost je niets, zuiver recup van iets wat je toch ging wegsmijten.
 
Hopelijk niet te erg en kan je wat studeren op diorama grt.
 
Ben voorlopig nog heel veel aan het lezen, foto's bekijken en materiaal aan het verzamelen. Het idee van uitvoering begint zich te vormen en deze week ga ik aan het tekenen en kijken wat ongeveer de beste afmetingen zullen zijn voor dit dio.
De stash al eens bekeken en daar een aantal dozen met figuren uit geselecteerd die zullen gebruikt worden.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

Het zijn allemaal oude dingen en reeds begonnen dozen die je aan de straatstenen niet meer kwijt kan, ooit gekregen of gewonnen en zeker niet compleet.
In de Dragon doos zit waarschijnlijk maar 1 voor verbouwing bruikbaar figuurtje.
Feit is dat geen enkel figuur OOB zal gebouwd worden, ze zullen allemaal zware chirurgie moeten ondergaan.

Ook nodig zijn "grave markers" en kruisen die hun plaats zullen vinden op het dio.
In de stash wat balsahout gevonden dat de juiste dikte heeft en dus voorzichtig aan het snijden gegaan.

attachment.jpg

Links zie je de stokken gesneden naar de juiste afmetingen (op 1/35) met de markering waar het kleine dwarshout moet komen.
De afstand van de top naar het dwarshout was identiek aan de arm links of rechts van het kruis. Onderaan was een punt gezaagd op maat en in 4 snijvlakken, niet rond. Kleine details die het hem doen.

In het midden de stukken met de uitgesneden koppelstukken.

Rechts het kruis dat nog wit moet geschilderd worden.

Uiterst rechts een "temporary grave marker" ook wel "white grave marker" genoemd. Bij de begraving op een tijdelijk kerkhof krijgt de soldaat eerst deze witte paal aan het hoofdeinde. Op deze paal is één van de 2 identificatieplaatjes bevestigt.
Later zal deze paal ofte marker plaats maken voor een kruis of een Davidsster. Ik heb tot nu toe geen weet van enig andere markering op een graf (bijv. moslim) op een US begraafplaats tijdens WO2. Ik zeg wel degelijk US want ik weet dat dit bij de Franse begraafplaatsen wel toepasselijk was, zij hadden dan ook veel éénheden van Noord-Afrikaanse origine.

Wordt vervolgd....
 
mooi en goed begin grt.
 
Zeer interessant project hier al heel wat bij geleerd,we blijven zeer graag volgen 👍👍👍
 
Enorm interessant idee voor een dio Erwin, zal idd veel denk-research werk aan te pas komen.
Al een boeiend stuk geschiedenis meegekregen, veel succes met het ontwerp, ga dit project van dichtbij volgen en ben er van overtuigd dat je er zonder twijfel iets mooi van gaat maken Erwin..!!

Getz Yves,
 
Liefde is......

Vanavond gestart met het maken van lijken.
De eerste gesneuvelde parachutisten in en rond SME werden door hun vrienden en burgers ingewikkeld in hun parachutes. Elke parachute was goed, gelijk welke kleur. Jullie weten toch dat elke kleur parachute een eigen betekenis heeft hé????

Eerst geprobeerd een lichaamsvorm te maken van balsa maar dat kwam niet goed uit als ik die trachtte in te wikkelen in papier dat een parachute moest voorstellen.
Dan maar geprobeerd met restanten van oude figuren die al een iets betere vorm gaven.
Als parachutestof (echte zijde in WO2) wou ik het witte papier gebruiken dat je in schoendozen vind, ook soms zijde papier genoemd.
Daarna ben ik effe met mijn vrouwken gaan overleggen welke draad ik best kon (en mocht) gebruiken ten einde de gesneuvelde para's in te wikkelen in hun parachute maar ze wou meer weten en al vlug stond ik met mijn boek en mijn materiaal bij haar om uit te leggen wat ik wou bereiken.

Het haakwerk werd terzijde gelegd en kort daarop werd dit te voorschijn getoverd:

attachment.jpg

een parachute gesneden uit zijde papier en voorzien van de nodige touwen.

Morgen gaat ze verder om er een stuk of 8 te maken.
Toch mooi als je in je hobby gesteund wordt hé? cute
 
Goed he zo een vrouwken , de mijne helpt altijd met de kleuren wat zijn wij mannen toch gelukzakken op dat gebied he
Marc
 
Knappe parachute, slim van je om dit uit te besteden :D
 
Mooi, en neen ik heb geen flauw benul waarom de kleur van een valscherm toen een betekenis had.
Tegenwoordig zijn die dinges Khaki of zwart als ze voor het leger moeten dienen.

Ik had van mijn echtgenote waarschijnlijk een uitleg gekregen en "viel erfolg"
 
Mooi, en neen ik heb geen flauw benul waarom de kleur van een valscherm toen een betekenis had.

Even wat uitleg over de parachute kleuren gebruikt tijdens D-Day:

Eerst even uitleggen dat de oorspronkelijke parachutes uit zijde waren vervaardigd en zijde werd niet gekleurd dus waren ze doorgaans wit. De uitdrukking "hit the silk" is afgeleid uit het gebruikte soldaten jargon toen ze uit de vliegtuigen dienden te springen. Nu word het gebruikt als je in een bed met zijden lakens duikt.
Later in de oorlog en mede door gebrek aan zijde (een grondstof die uit het Oosten kwam en daar zaten ondertussen de Jappen) werd nylon gebruikt. Deze nylon, geproduceerd door duPont, kon ook gemakkelijker geverfd worden tijdens het productieproces en zonder werkelijk toename van gewicht. Ook het weven van parachutes in camouflage kleuren en/of olive drab kon verricht worden.

Witte parachutes zijn ideaal als je sprongen maakt overdag maar 's nachts vallen ze natuurlijk iets beter op.
Ten tijde van D-Day was ongeveer de helft van de parachutes voor de manschappen wit en de andere helft in camo kleuren.

Gekleurde parachutes werden gebruikt voor het droppen van voorraden en de kleuren werden vooraf bepaald tijdens het opstellen van de missie. In hoofdzaak bleven ze echter dezelfde betekenis houden maar er is sprake dat de kleuren verschilden tussen D-Day en Market Garden (Nederland).
Rood: munitie
Groen: rantsoenen
Wit: medisch materiaal
Blauw: water of brandstof (afhankelijk wat nodig was, zal vermoedelijk op D-Day niet gebruikt zijn)
Zwart: mail / post (ook niet gebruikt)
Geel: communicatie materiaal (radio's, batterijen)

attachment.jpg
(ONLY for reference purposes)

De foto hierboven werd genomen op de tijdelijke begraafplaats te Hiesville in de sector van de 101 AB.
Hierop zijn lichamen te zien gewikkeld in gekleurde (kan Olive Drab zijn of iets anders), witte en de voorlaatste is in camo kleur.

Ik zal trachten dit ook een beetje weer te geven op mijn dio, brengt er meteen wat kleur in.
 
Weeral wat geleerd en parachute ferm gedaan grt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan