Hoofdsponsor

1/109 Naboo Starfighter[wip]

Ik gebruik eigenlijk nooit primer met email verf. Nooit problemen mee gehad.
 
De kleinste projectjes blijven blijkbaar het langste liggen... dit weekend de Starfighter eens verder aangepakt.

Maar heb een probleempje / vraagje.

Ik ben de laatste tijd vooral aan het oefenen met airbrush. De staander voor de Starfighter was ook een ideaal onderdeel om te oefenen.

Ik heb er eerst een primer opgezet met Vallejo primer grijs (spuitbus).
Dan gespoten met Vallejo glossy black (Model Color verdund met Vallejo verdunner).
En dan een lak opgezet met Tamiya flat clear TS-80. Is de eerste keer dat ik deze gebruik.

En die laatste geeft nu een vervelend effect. Het lijkt alsof mijn zwarte laag her en der verdwijnt / verdunt. Op sommige plekken zie je de grijze primer terug erdoor komen.

De Tamiya lak zegt nochtans specifiek op acryl te kunnen werken. Wat kan hier de fout of oorzaak zijn?

48567623381_17032b5e5e_c.jpg
 
Leuk dat je deze terug opgepakt hebt :)

Het probleem :
Ik heb er eerst een primer opgezet met Vallejo primer grijs (spuitbus).
Dan gespoten met Vallejo glossy black (Model Color verdund met Vallejo verdunner).
En dan een lak opgezet met Tamiya flat clear TS-80. Is de eerste keer dat ik deze gebruik.

En die laatste geeft nu een vervelend effect. Het lijkt alsof mijn zwarte laag her en der verdwijnt / verdunt. Op sommige plekken zie je de grijze primer terug erdoor komen.
Het zou kunnen dat niet het zwart verdwijnt, maar dat de matte vernis wit-achtig uitslaat op het zwart.
Dit komt vaker voor wanneer een matte vernis gebruikt wordt.
Ik weet niet een specifieke oorzaak, maar matte vernis kan wit-achtig opdrogen wanneer het te dik is opgebracht of
nog niet goed droog was voor een volgend laagje.

Misschien dat iemand anders meer weet op te helderen...

Succes !! ;)
 
Voor zo'n staander zou ik simpelweg één laag uit één spuitbus leggen, en dan geen clear lak maar de kleur die je nodig hebt. Zit er steviger op dan met die Vallejo en dat heb je nodig bij een staander. TS-spuitbussen bevatten produkten die de verflagen er onder kunnen oplossen. Afhankelijk van hoeveel je ermee spuit, kan de lak dus doorheen de verflaag tot op de primer gaan, waardoor je die waarschijnlijk hier en daar terugziet. Wil je per se met die Vallejo werken, dan moet je de lak zeer dun aanbrengen, zodat het stuk er zeker niet nat uitziet na het spuiten. Eerst een beschermend laagje p+ zou ook kunnen helpen.
 
Hmm, ok. Bedankt voor de reacties. Waarschijnlijk heb ik er iets teveel lak op gespoten. Zag er inderdaad beetje nat uit.

Eens kijken of ik een spuitbus zwart in mijn kast heb. Dan daarmee eens proberen.

Wat is p+?
 
Dat is een soort parketvernis dat ook bruikbaar is als glanzende lak op verf. Het merk is Pledge, maar het is een tijdje geleden van formule veranderd.
 
Starfighter en zijn staander zijn geverfd. Heb de staander uiteindelijk met een spuitbus zwarte lak behandeld.

Nu nog decals en een clear coat. Decals moeten nog even wachten. Ik wil dit eens doen met decal setter and softener, maar die moet ik eerst nog kopen. Zaterdag eens naar de modelbouw shop...

En heb zo de indruk dat macro opnames met mijn, al een beetje op leeftijd komend, digitaal toestel ook beter en scherper beginnen te lukken... ben ik ook blij om...

48601304866_41f041d5d0_c.jpg
 
kleuren zijn wat eentonig maar is nog niet af veronderstel ik .
Verder tof werkje.
 
Leuk model, maar ziet er (nog?) een beetje uit als speelgoed.

Het zou met een wash en/of pinwash erover veel echter lijken (of was je dit al van plan misschien ?)
 
Wat panel lines inkleuren en subtiele washes en het zal er al eel wat anders uitzien.
Zoals hierboven reeds gezegd ziet het er nu nog ietwat plastiekerig speelgoed uit.
 
Decals aangebracht. Wie zoekt, die vindt... er zijn er 9 aangebracht... heb hiervoor eens gebruik gemaakt van Microscale's Micro Set & Sol.
Twee decals heb ik uiteindelijk niet geplaatst. Dat zijn 2 gele strepen op de motoren. Die lieten zich niet mooi plaatsen. Dat detail ga ik met een borstel inverven.

Nog op de planning: een wash en panel lines inkleuren. En dan nog een gloss varnish.


48611726498_197745b137_c.jpg
 
De Naboo Starfighter is klaar. Een wash erover gezet, de panellines donkerder gemaakt en een laagje vernis. Uiteindelijk nog de canopy geplaatst.

Zelf niet 100% tevreden van het resultaat maar wel een aantal zaken geleerd. Ben vertrouwder geworden met de airbrush. En ook voor het aanbrengen van decals (dit was echt priegelwerk op dit werkje) een beter proces geleerd.

Er zijn plannen om er een diorama mee te maken maar dat wordt een toekomstig en ander project. Misschien dat ik dan de Starfighter zelf ook opnieuw en beter bouw.

Hierbij enkele foto's...

48618090693_63ab328b4a_c.jpg

48618090603_af4526ce08_c.jpg

48618585307_c03f8b69c8_c.jpg
 
Zeer mooi resultaat, moet ik zeggen. Het speelgoedachtige heb je effectief weggewerkt. Wil je in de toekomst dit of een ander model nog net dat laatste toefje realisme geven, overweeg dan eens twee of drie olieverfjes te gebruiken. Indien interesse, ben ik graag bereid een paar alinea’s toelichting te geven. Elk type olieverf volstaat. Maar zoals de kaarten nu op tafel liggen, gefeliciteerd met dit prachtige model.
 
Bedankt Roy. Ten gepaste tijde mag je me daar zeker wel een toelichting rond geven. Heb nog nooit met olieverf gewerkt. Altijd met emailverf gewerkt. De voorbije maanden ook met acryl en airbrush aan het leren werken.
 
En toch vind ik het ook veel beter en een geslaagd werkje.
 
De aanpassing zijn werkelijk veeeeel beter en het ziet er nu wel stukken beter uit en op een zwarte achtergrond komen deze kleuren nog beter uit
Toch een leuk geslaagd model
Marc
 
Hey,

Inderdaad, toch een zeer mooi resultaat. mag gezien worden... ;)
 
Mooi geworden zo :) en leuk te vernemen dat je bent gegroeid door de leerzame ervaringen !

Happy Modelling :D
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan