Hoofdsponsor

Een mooie avatar maken

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.960
Het maken van een avatar (=het plaatje naast je naam), hoe doe je dat? Hij mag maximaal 100x100 pixels zijn, dat is niet groot dus je wilt die ruimte goed benutten. Daarnaast wil je misschien ook niet een witte achtergrond op de mooie lichtblauwe forumkleur.

Ik zal stap voor stap, met plaatjes, uitleggen hoe ik mijn avatar heb gemaakt. Laat je niet misleiden door de lengte van deze tutorial of de hoeveelheid plaatjes, dat komt doordat ik alles stap voor stap uitleg hoe ik te werk ga, ook al zijn veel stappen voor menigeen logisch. Zo'n avatar zou normaal gesproken in een paar minuten gemaakt moeten zijn.



1. Zoek een mooie afbeelding op Google en sla die op op je harde schijf.
(Opslaan doe je bijvoorbeeld door met je rechtermuisknop op de afbeelding te klikken en te kiezen 'opslaan als'. Onthou de map waar je het plaatje in opslaat.)

39238717681_87e196843f_z.jpg



2. Download Gimp en start het.
(Je kunt dat hier downloaden: https://www.gimp.org/downloads/ De installatie zou voor zich moeten spreken. Je kunt dit gratis programma voor veel zaken gebruiken, ook modelbouwgerelateerd. Het is een krachtig pakket, zie voor een introductie dit topic.

27463039679_8767503f49_z.jpg



3. Open in Gimp de afbeelding. Je had de map onthouden toch? ;)
(Je doet dit door in Gimp te klikken op het menu 'file' en dan 'open'. Kies het juiste bestand.)

39238717721_0139e030d1_z.jpg



4. Nu ga je het deel van de afbeelding kiezen dat je als avatar wilt gebruiken. Klik op het menu 'tools' en kies via 'transform tools' op 'crop'. Nu kun je een selectie maken door je linkermuisknop vast te houden en de selectie vanaf daar te maken (door je muis te verschuiven, vergroot je de selectie).
(Wanneer je de muisknop loslaat, ziet het er uit zoals op de afbeelding hieronder. Je kunt de selectie nog aanpassen door één van de vierkantjes op de hoeken te verslepen; je kunt ook zijwaarts en in de hoogte c.q. diepte aanpassen door op de desbetreffende plaatsen met je muiscursor te gaan staan; dan ontstaan daar ook sleepvlakjes die je kunt gebruiken.)

25372627728_9119ee51dd_z.jpg



5. Wanneer je tevreden bent met de selectie, druk je op enter.
(Dit is maar een voorbeeldje om aan te tonen hoe makkelijk je zelf een selectie kunt maken. In het vervolg gaan we echter uit van het volledige Delage-logo.)

27463235949_9a88acf7cf_z.jpg



6. Ik wilde het hele Delage-logo als avatar. De volgende stap is, om de afbeelding te verkleinen tot maximaal 100 pixels breed of hoog. Klik op het menu 'image' en dan op 'scale image'. Je krijgt dan dit schermpje te zien:

38363265145_ff845f8ed5_z.jpg



7. Doe dan dit:

- Kijk welk van de twee waarden het hoogst is: de breedte (width) of de hoogte (height). In dit geval is het width, die is 1251.
- Verander die in 100.
- Klik op 'scale' rechtsonder in het schermpje.
- Zet de zoom-factor onder in het Gimp-scherm op 100%.

Je ziet dan iets als dit:

39239253691_b7789ac590_z.jpg



8. Op zich is de avatar nu klaar voor gebruik. Je zou hem kunnen exporteren uit Gimp en importeren in het forum. Zie dan stap 14.

Maar je kunt hem in veel gevallen ook mooier maken. Om als voorbeeld de Avatar van Erwin te nemen, die heeft een blauwe achtergrond. Die heb ik vervangen door een volledig witte achtergrond.
(Hiervoor gebruik ik de vullen-functie van Gimp voor het grove werk, en de potlood-functie voor het detailwerk. Feitelijk maak je elke pixel die geen onderdeel uitmaakt van het voertuig op de afbeelding, wit. Je kunt daarvoor het beste de tekening flink inzoomen.)

39239492611_2957c93205_z.jpg

24377928777_6fc7b7f3b8_z.jpg



9. Eigenlijk had Erwin beter een grotere afbeelding van het voertuig kunnen kiezen, want zoals te zien is er links en rechts van het voertuig nog flink wat wit over. Maar goed, we doen het nu even hiermee.

Het forum heeft een heel lichtblauwe achtergrond daar waar de avatar komt te staan. Als je de avatar zou laten zoals 'ie hierboven is, zou je een wit rechthoekje in een zee van lichtblauw zien. Het is mooier om diezelfde lichtblauwe kleur als achtergrond van de avatar te gebruiken. Daarvoor gaan we de lichtblauwe kleur kopiëren. Eerst moeten we daarvoor een screenshot nemen. Op de Mac gebruik je daarvoor de toetsencombinatie Command-Shift-4. Vervolgens selecteer je het stukje dat je wilt hebben. Op een PC kun je misschien nog steeds de printscreen-knop gebruiken en dan een tekenprogramma (Gimp misschien wel) waarin je ctrl-v gebruikt. Je kunt ook onderstaande screenshot, die ik voor jullie heb gemaakt, opslaan en gebruiken.

Dit is de kleur (en tevens: de afbeelding die je zelf kunt opslaan en gebruiken).

39211993912_92fcc5a2a7_m.jpg



10. In Gimp importeer je dit afbeeldinkje als nieuwe laag.
(Klik op het menu 'file' en dan 'open as layers', kies dan de afbeelding met de lichtblauwe achtergrond.)

Gebruik de 'colour picker tool' (zie plaatje hieronder) en selecteer de lichtblauwe kleur door er gewoon op te klikken.

38364405875_fccaff0b54_z.jpg



11. Nu je de juiste kleur hebt geselecteerd heb je het blauwe achtergrond-plaatje niet meer nodig. Het eenvoudigst verwijder je het op deze manier (rechtermuisknop gebruiken en 'delete layer' selecteren):

25373940408_6e49651307_z.jpg



12. Kies de vul-functie. De juiste kleur had je in stap 10 al geselecteerd.

38364470835_4b07e632d0_z.jpg




13. Klik op de witte achtergrond van de avatar.... en die wordt lichtblauw.

25373908748_37e087c9f1_z.jpg



14. Nu is 'ie definitief klaar. Je kunt de avatar nu exporteren, zie afbeelding hieronder. Niet gewoon opslaan dus, want dan slaat Gimp 'm op als Gimp-bestand en daar kan het forum niets mee.

24378253187_a6a2bb0a9d_z.jpg



15. Ga naar het forum. Klik op 'Gebruikersinstellingen' rechtsboven en kies links in het menu 'schermafbeeldingen wijzigen'.

27465191259_79811d54e9_z.jpg


16. Ten slotte kies je de de daar aangegeven 'Optie 2: upload de afbeelding van je computer'. Kies het bestand en klik dan op 'wijzigingen opslaan'. Je nieuwe avatar staat er!

Dit is het aangepaste voorbeeldexemplaar van Erwin:

24379033567_6cf3be9440_m.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat je mijn avatar als voorbeeld gebruikt!
Ik was indertijd al blij dat ik ook maar iets gepost kreeg in dat vlakje. :D
 
Ja jouw avatar was het 'ingewikkeldste' voorbeeld dat ik zo zag, dus dat kon ik mooi ter illustratie gebruiken. Ik zie wel veel avatars met witte achtergrond, zoals die van Haddewade, Coachke, Ron... waar alleen stappen 9 tot en met 16 relevant zijn.

Om het verschil te zien tussen oud en nieuw:

38365496785_61cdd65ede_k.jpg

38533916864_9577e76273_k.jpg

Hier is het nog een kwestie van smaak, misschien vindt iemand de donkerblauwe achtergrond bij jouw avatar wel iets hebben; maar bij bijvoorbeeld Coachke's Roadrunner zal nagenoeg iedereen het erover eens zijn dat een volledig lichtblauwe achtergrond mooier is.

Mocht je de nieuwe versie willen gebruiken, dan hoef je hem alleen maar op te slaan (rechtermuisknop op de afbeelding onder paragraaf 16 hierboven, en dan 'opslaan als' kiezen), vervolgens de stappen 15 en 16 volgen.
 
Handige en duidelijk tutorial :)
Ik had het geluk om een afbeelding te vinden die deze stappen niet nodig heeft :))
 
Mercikes voor de tutorial, wou er lang iets opzetten, maar het kwam er maar niet van, bij deze dus wel.

Bedankt voor het zetje.
 
Hej, je hebt 'm helemaal gevolgd zie ik, inclusief blauwe achtergrond! Nice...
 
Hej, je hebt 'm helemaal gevolgd zie ik, inclusief blauwe achtergrond! Nice...

Ja, dat maakt het 'af' vind ik, was als is gaan kijken op google wat ik kon nemen, maar die witte achtergrond stoorde me altijd...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan