Hoofdsponsor

1/350 CVL-23 USS Princeton 1/350 [wip]

Ziet er weer ongelooflijk knap en inventief uit
suc6 met het schilderen
Marc
 
Verdiende beloning voor gedane werk al en ziet er echt knap uit. proficiat Steven.
 
Prachtig en bewonderenswaardig werk Steven.
Een kleurtje zal alles gauw een ander zicht geven ;)
 
Schitterend werk weer Steven
 
Je blijft gedreven verder bouwen en ik geboeid je bouwverslag volgen, hoog tijd van mijn kant om je nog eens schriftelijk aan te moedigen en succes te wensen met de volgende stap in je bouw.
vgr Marc
 
Bedankt voor jullie aanmoedigingen. Ik heb de Princeton maar eens in een ander kleurtje gestoken. Als primer heb ik Tamiya lichtgrijs gespoten met de airbrush. Dat ging niet zo goed maar voor een primerlaag gaat het nog wel, ik moet hem nu wel in orde krijgen voor het echte werk. Volgens mij is de naald krom en raakt ze de zijkant, want er komt steeds verf op de kop van de airbrush terecht, die daardoor regelmatig schoongemaakt moet worden. Ik blijf hier toch jaarlijks last van hebben. Ze hebben me ooit een verkeerde naald gegeven, hopelijk is het dat niet.

Eerst foto's van het schip ondersteboven op de draaitafel gezet. De bovenkant had ik al eerder gedaan.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan na het schilderen. Ik merkte dat er een paar plekjes zijn waar ik niet meer bij kom. Als je in sommige verluchtingskokers kijkt, zie je daar nog wat PE zitten. Ook de binnenkant van de mast is niet makkelijk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het geschut doe ik op een andere keer, daar heb ik eerst nog een paar zaken te lijmen.
 
Ondertussen ben ik al wel aan de slag gegaan met de reling voor het luchtafweergeschut, die nergens voorzien was, ook niet bij WEM. Maar daar waren wel stukjes reling te vinden die dan weer niet gebruikt werden voor deze versie, dus konden die omgebouwd worden naar wat ik nodig had.

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor de dubbelopstellingen zijn er drie aparte stukjes reling nodig. Die heb ik gesneden uit gewone reling met vier stangen, waarbij er een werd weggesneden en dan de andere tussen de buitenste twee van de drie overige werd weggehaald. Dan werd het geheel 90 graden gedraaid en vastgelijmd.

attachment.jpg

Hier moesten ze nog opgeschoond worden.

attachment.jpg

En hier zitten ze alle 27 op hun plek.

attachment.jpg

Voor de vierdubbele opstellingen vond ik nog twee stukjes reling die niet helemaal identiek zijn, maar deze twee stukken staan toch zo ver uit elkaar dat je niet beide tegelijk kan zien. Ik hoop dat ik er nu ongeveer ben met mijn relingwerk.
 
De luchtafweerkanonnen staan nu in de primer, samen met de catwalk voor tussen de schoorstenen en de torpedo's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
prachtig voor de zoveelste keer, petje af voor je blijvende geduld en doorzetting.
wel 1 opmerking.
Ik hoop dat je deze prachtige stukken niet onder een zeiltje gaat wegmoffelen zoals op de foto.
amuseer je met de verdere bouw, Marc
 
Bedankt voor de mooie commentaren. De zeildoeken zie je vooral op foto's waar er in onbedreigde gebieden gevaren wordt. Tijdens operaties zal dit niet het geval geweest zijn. Vandaag heb ik Tamiya wit gespoten op de plaatsen waar bij het Measure 33B-schema de werking van schaduwen tegengegaan wordt. Dit is dus vooral onder de catwalks en afweergeschut, met ook een strook op het eiland. Ik heb de volledige onderkant van de galerijen gespoten omdat dit bij de Independence, toen die een vergelijkbaar patroon had, ook zo was.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Bedankt, Pascal. Er zitten nu al twee nieuwe kleuren op: Pale Grey en Ocean Grey. Ik heb er telkens geprobeerd wat nadruk op te leggen met een druppel van een donkerder kleur erbij. er is echter weer iets mis met mijn airbrush waardoor die aan het sputteren gaat. Ik denk dat de verf van Lifecolor ook wat onzuiverheden bevat, het ziet er wat als yoghurt uit als je het potje opent. Maar mijn naald is ook niet meer van de beste en geeft tipdry ook als ik er retarder bij doe. Ik ga nu maar weer een nieuwe set naald en nozzle installeren, die ik al maar gekocht had. Ik hoop dat er niet teveel overspray zal moeten bijgewerkt worden, er is zoveel mogelijk afgeplakt maar eenvoudig is dat niet met zoveel relingen en antennes.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Steven als je twijfeld over de verf (klontertjes ) dan giet ik ze eens verdund door een stuk nylonkous je moest eens zien wat er allemaal in ligt soms
Reden is dat eenmaal het flesje of potje open is geweest altijd ergens gedroogde verf stukjes hangen , aan het deksel of de zijkanten , en met deze simpele oplossing is dat verleden tijd
Ik doe dat altijd als ik een carrosserie moet spuiten , een interieur of chassis of motoronderdelen valt dat niet zo erg op he
grt
Marc
 
Bedankt voor de tip, Marc. Voor de laatste kleur, Navy Blue, heb ik de verf eens door een kous gehaald, want over deze verf zat een serieuze vel. Toch leverde dat nauwelijks een vangst op. Ondertussen heb ik de airbrush laten nakijken bij Artobi en is het gebleken dat hij terug werkte als het voorste stukje gewisseld werd. Omdat dat kleine stukje nogal kostelijk is, heb ik het oude eens gedemonteerd en in aceton gelegd (wel met de dichting losgemaakt). Dat scheen toch te helpen, want het spetteren is gedaan. De volgende foto's tonen eerst het afplakwerk na de laatste sessie:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna zie je het schip volledig uitgepakt, maar omdat er eerst nog met de defecte airbrush doorgewerkt was, is de verf hier en daar tussen de tape geraakt, op het eiland is er een grote verfvlek ontstaan. Ook zie je onvermijdelijk wat overspray.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

In de laatste foto's is dat grotendeels weggewerkt. Het spuiten is echter nog niet achter de rug, want ik moet er nu nog voor zorgen dat het bovenaanzicht volledig in Deck Blue komt. Toch krijgt de Princeton nu eindelijk het beoogde aanzicht. Je ziet ook duidelijk de verhullende contouren van dit camopatroon.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Een schip spuiten is zo al niet gemakkelijk en op deze kleine schaal vind ik dat je het er meer dan behoorlijk van hebt afgebracht.
Denk niet dat die kleine foutjes gemakkelijk waarneembaar zijn met het blote oog.
Prachtwerk Steven!
 
Bedankt, Erwin. Ik ben er nu wel tevreden over. Hierbij nog een post met bedenkingen over het houten dek. Ik twijfelde daarstraks nog steeds of ik het plastic dek van Dragon wel wilde vervangen door het houten dek van Pontos. Als je beide op het eerste zicht vergelijkt, dan zou je tegenover de mooie textuur van Pontos de fijne gravure en de opvallende "transverse girders" van Dragon kunnen stellen. Die wilde ik er zeker in en ze zijn minder opvallend aanwezig bij Pontos.

attachment.jpg

Maar wanneer je zorgvuldiger gaat vergelijken met de foto's die bijvoorbeeld in het boek over de Independence te vinden zijn, dan zie je hoeveel nauwkeuriger de lay-out van Pontos is tegenover Dragon. Om te beginnen is de tussenafstand tussen de girders bij Pontos veel korter.

attachment.jpg

Een voorbeeld hiervan zie je bij de liftopening links op deze foto. Bij Dragon passen er ongeveer 5 stroken in de lengte van de liftopening. Pontos haalt er zeven, wat meer overeenkomt met de foto's van het dek. Ook zitten er een paar kleine details in het dek verborgen, zoals munitieliften. Wanneer je de lift voor de achterste vliegtuiglift lokaliseert op de foto, dan zie je dat deze op dezelfde hoogte zit als de deur naar het "foamite station" in de galerij. Pontos plaatst dit correct, maar Dragon zit een strook te ver naar achter, ter hoogte van de luchtafweeropstelling. Een lift vooraan het schip hoort dan weer groter te zijn, wat bij Pontos het geval is en Dragon niet.

attachment.jpg

Ik heb nog overwogen om de kleinste maat van Evergreen stripjes te kopen (ze bestaan op 0,5x0,25mm) en die in de plaats te kleven van de Pontos girders, maar ik denk dat ik dan niet de continuïteit van het dek bij Pontos haal, en dan moet ik er nog een gatenpatroon op kunnen zetten. Het zou wel makkelijker zijn om te schilderen, want de strips hebben op foto's een donkerder kleur dan het hout.
 
Amai Steven
Niet simpel wat je hier brengt maar toch wel knap bezig.
 
Bedankt voor de reactie, Pascal. Dit afplakwerkje was nog niet even ingewikkeld als wat ik daarna heb moeten doen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De volledige omtrek van de galerijen heb ik deze keer afgeplakt. Niet in een keer, want ik heb dit gedaan met tape die ik gerecycleerd heb van de vorige sessie. Daardoor kleefde die niet even hard meer en had ik minder kans dat ik er stukjes reling mee los trok. Elke drie centimeter werd apart gespoten, terug vrijgemaakt, van de andere spuitkant afgeplakt en opnieuw gespoten. ik schat dat ik daar zo'n zes a zeven uur aan gezeten heb. Toen ik er bijna mee klaar was, gebeurde er een keer iets dat bijna het schip gesloopt heeft. De bureaulamp haakte uit de tafelschroef en viel net op het dek. Het schip ging al achterover van de draaitafel maar ik had het nog net vast. Er zijn ook maar drie stukjes van de dekrand afgebroken. Dat is ondertussen allemaal al gerepareerd.

Op de volgende foto's kan je de vloer van de catwalk zien, die nu helemaal in Lifecolor Deck Blue staat. Alles dat van bovenaf bekeken wordt, is dus blauw, en alle opstaande wanden en relingen zijn in de camo. Dat is wel alleen gelukt met de dekrand, de brug, de boeg en het achterschip. Het zal niet lukken met de blisters aan de zijkant en de twee galerijen onder de overkraging, maar die vallen ook niet zo op.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb nu ook de stukken geschut in Tamiya Gunmetal gekwast. Dit met een penseel dat goed in de isopropyl gedrenkt was, zodat de loopjes strak blijven. Ik heb nu pas ontdekt dat ik nog zes stukken Oerlikon 20mm moet bijmaken, gelukkig heb ik nog genoeg gedraaide loopjes over.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hey,

Steven, schoon he zo'n afplakwerkje.... je hebt het er goed vanaf gebracht, mooi aangebrachte kleuren.
Persoonlijk vind ik de plekjes op het dek heel mooi... :)) ;) :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan