Hoofdsponsor

1/350 CVL-23 USS Princeton 1/350 [wip]

PRACHTIG werk dat je ons steeds weer opnieuw voor schotelt.

persoonlijk vind ik 2 vliegtuigjes een beetje onhandig geparkeerd.
die met opengevouwen vleugels aan het luik lijkt hier niet op zijn plaats
en die met gevouwen vleugels naast de toren lijkt de opstijgende wel te hinderen.

beide vliegtuigjes met elkaar ruilen en de andere een beetje naar achter schuiven geeft wat meer ruimte aan de katapult.
maar wie ben ik :) , iemand die met zijn bouwkunsten in het niets verzinkt vergeleken met wat jij hier laat zien.
 
Prachtig resultaat !!

opmerking over de viltstift : kijk er niet vreemd van op wanneer de blauwe inkt onder invloed van daglicht
vrij snel verdwijnt (een jaar misschien) of op z'n minst verbleekt.
Inkt trekt in papier en blijft lang zichtbaar, maar op een niet poreus vlak zal de inkt het verliezen van het ultra violette licht.

Misschien bevat de stift uv-bestendige inkt, dan heb je geluk.
 
Bedankt voor de mooie reacties en de tips, ik zal het meenemen in de uiteindelijke opstelling van de vliegtuigen. Het mag nog wat vervagen, zolang er maar een verschil te zien is met de rest van het dek, en blauw blijft van alle kleuren het langst hangen. Ik heb nu het dek nog wat verweerd, want het zag er nog te monotoon uit. Op de foto's zie je vaak vervuiling en sporen op het dek. Ik heb dit nagemaakt door met een bruine acrylwash vlekken te maken en door strepen te trekken met donkerbruin en daarna een lichte zandkleur. Zo krijg je diepte in de sporen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan wilde ik vlaggetjes aan de mast Ik ging kijken naar het vel dat dragon meegegeven had. Dit is niet slecht, want het blijkt niet gewoon een papiertje te zijn maar een stickervel, dat je wel zelf moet uitsnijden. Zo kan je de vlaggen dichtplooien over de lijn. Toch vond ik dit niet realistisch genoeg, omdat de vlag dan nog te plat en te dik is.

attachment.jpg

De enige goeie manier vind ik om de vlag over te zetten op een stukje aluminiumfolie. Zo kan je de beweging van de stof in de wind ook nabootsen. Ik heb al een aantal mooie modellen gezien, die ik toch lelijk vond omdat er papieren of vilten vlaggen op zaten.

attachment.jpg

Ik wilde deze foto nabouwen, met vier seinvlaggen en een "stars and bars" er op. Ik kon van drie vlaggen ontcijferen welke het waren en de bovenste gokte ik op een rode ruitjesvlag. Rechts bovenaan zie je een folie van een pot kwark, handig omdat dit al meteen wit geschilderd is. Zo moest ik alleen nog de andere kant wit schilderen. In het midden zie je de vlaggetjes die ik geschilderd en geplooid had, en daarna nog mat zou spuiten.

attachment.jpg

Het aanbrengen is vrij makkelijk. Het enige dat nu nog moet gebeuren, is zorgen dat de vlaggetjes ook de zelfde richting uit wijzen. Daarvoor zal er een extra draadje bevestigd moeten worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Wauw, werkelijk prachtig werk! Een vraagje: hoe heb je de vlaggetjes gelijmd?
 
Inderdaad, vlaggetjes zijn dikwijls erg onrealistisch, maar hier niet, jij hebt het knap opgelost!
 
Bedankt, jongens. De vlaggen zijn gewoon met secondelijm aan de Uschi draad gehangen.

attachment.jpg

Ik vond in een boek een foto van de torpedo Mk.13 die ik gekocht had, op het karretje. Er is te zien dat deze torpedo's door een hele crew over het dek verplaatst worden. In het schaaltje heb ik wat onderdelen van de set van Master Models gelegd.

attachment.jpg

Ik heb de torpedo's met secondelijm op de karretjes gelijmd. Ook de propellers zijn hier geïnstalleerd. Je ziet dat er nog wat reserve-exemplaren overblijven, zelfs al zou ik nummer 10 ook nog gebruiken.

attachment.jpg

attachment.jpg

De torpedo's zijn in de buurt van de achterste lift geplaatst, naast de vliegtuigen die nu definitief bevestigd zijn.

attachment.jpg

De figuurtjes zijn losgemaakt van de prikkers. Dit nam ook een paar uur in beslag, want vaak kwamen er nog benen los of schoten ze wat weg van het schaaltje.

attachment.jpg

Ik heb nu ook vier droptanks en een stapel raketten geschilderd. Na deze foto heb ik drie van de vier tanks ontdaan van de bevestigingspin omdat die voor losse tanks overscale zou zijn. de vierde heb ik al onder de vertrekkende Hellcat gelijmd, war dus ook van die raketten onder komen. Het PE op de foto is wat er nog gebruikt kon worden van het WEM vliegtuigmateriaal, ik zou nog dubbel zoveel bommenkarretjes kunnen maken, want ik heb er nog een tweede setje van gebruikt om alle Hellcats te kunnen versieren.

Tenslotte zijn er de foto's van wat ik al aan figuren geplaatst heb gisteravond. De rest volgt dit (verlengde) weekend... Alle figuren zijn met secondelijm gezet, maar voor de karretjes en de vliegtuigen heb ik contactlijm gebruikt. Dat zorgt voor een betere hechting bij wisselende belasting, want de karretjes maken soms maar weinig contact met het hout.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
tjonge wat een werk allemaal, maar een super resultaat waar je nu al trots opmag zijn.

grtz Ed
 
Ja man. Dit heb ik nog nooit zo gezien. Prachtig werk!
 
Dit is meespelen met de grote jongen in die branche en knappe foto's weer.
 
Ik weet op den duur niet meer wat ik moet zeggen op dit prachtig werk.
Wees er toch zeker van dat ik deze eens "te goei" ga bekijken als ik hem live zie !
 
Bedankt voor de mooie commentaren aan iedereen. Het moment is gekomen voor de laatste update. Ik heb nog wat foto's van de laatste attributen die nog geschilderd moesten worden. Ik heb twee Hellcats voorzien van de 127mm raketten, gemakkelijker te plaatsen onder de vleugels als ik ze al met 3 op een plaatje kleef. Ik heb besloten om ook nog een aantal bommen op de handkarretjes te plaatsen. Deze moest ik dan wel zelf nog scratchen uit stukken Evergreen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De vorige dagen zijn er al heel wat bemanningsleden toegevoegd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb terwijl nog het internet afgestruind op zoek naar taferelen die verplaatst konden worden naar het dek van Princeton. Ik heb nog een viertal antennes toegevoegd op de schoorstenen, maar die zijn zó dun dat ze nauwelijks gerecht konden worden. Ik heb gezorgd dat een rij seinvlaggetjes naar buiten toe waait. Ik heb alle vliegtuigen aan dek een antennedraad gegeven en toen alle figuurtjes uiteindelijk geplaatst zijn, heb ik het naambordje ook nog op het kader gelijmd met ijzerdraad en 2-componentenlijm. Een paar lijmvlekken zijn nog met mat vernis behandeld en dan is het al tijd voor de eindfoto's. Ik heb nog een achtergrondje voorzien met de belangrijkste referentiebronnen waar ik de laatste dag naar gekeken heb, en ook iets om me al op de volgende bouw voor te bereiden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu hij onder glas staat, valt me op hoe moeilijk het geheel op te tillen is door de schuine rand aan het kader. Ik moet het eerst naar een tafelrand duwen om er onder te geraken...
 
Wow Steven een top productie , ziet er echt fantastisch uit , wel zal het een hele job zijn om dit te vervoeren he
Knap gedaan joeng
Marc
 
Steven,

Ik weet het, het is uiteraard al meerdere keren gezegd maar dit project is werkelijk van topniveau.
Proficiat met het resultaat. Ik kijk reeds uit naar je volgende bouw.

Mvg
airtbus56
 
Superknap resultaat. Met al die details, zeer indrukwekkend. Hoedje af!
 
Machtig mooi Steven.

Met de figuren erbij komt het echt tot "leven"...
 
Dit is gewoonweg schitterend ! Zo veel details. Echt een model om trots op te zijn. Proficiat.
 
SCHITTEREND model geworden Steven !!! grote complimenten voor dit met zorg en geduld te hebben afgewerkt ApplausApplausApplaus

Voor het oppak probleem zou je nog enkele van die meubel vilt plakkers kunnen plaatsen ?

Gaat het schip mee naar de ESM in Houten ?
 
Ik ga kort zijn:)

Dit is gewoon een meesterwerk:wow:

En dikke chapeau voor jouw engelengeduld :You_Rock_Emoticon:

Grtz.

Luc8)
 
Ja man. Woorden schieten te kort! Waar heb je die glazen stolp vandaan?
 
Ik heb al goed nieuws, het aquarium is afgeleverd en opgehaald bij de reptielenwinkel in Lier. Die bestelt deze aquaria in Nederland. Hier zie je de foto's. Het aquarium heeft de juiste buitenmaten zoals opgegeven, er zit binnenin nog wel wat lijm over de naden maar het is dan ook ontworpen als een waterdicht aquarium. Het glas is 4 mm dik. Ik moet nog wel een ruimte opvullen tussen het plaaster en het glas. Dat is dus een kader van 642 tot 606mm en van 192 tot 160mm.
(P15)

Je vind ook verschillende scènes terug uit de volgende referentiefoto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

https://www.navy.mil/navydata/nav_legacy.asp?id=43

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

(ik kon op mijn foto niet goed zien of er 3 of 4 vinnen op de bommen zaten, het zijn er helaas drie geworden)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

https://www.worldwarphotos.info/gallery/usa/aircrafts-2-3/

attachment.jpg

https://www.ww2online.org/image/bofors-40mm-antiaircraft-guns-firing-during-ships-shakedown

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan