Hoofdsponsor

1/350 CVL-23 USS Princeton 1/350 [wip]

Zoals gezegd over naar een groter kaliber, de quad 40mm Bofors. Dit zijn eigenlijk twee dubbele opstellingen op een affuit. Dit kanon was watergekoeld en het werd blijkbaar eerst op een Nederlands schip geïnstalleerd, de kruiser De Ruyter. Op de Princeton stonden er twee quad-opstellingen. Opnieuw is er op het eerste zicht op de plastic parts weinig aan te merken, buiten een heel fijne gietnaad. Van dit wapen vond ik zelfs geen afmetingen terug, terwijl er heel veel plaatjes over te vinden zijn. Om te vergelijken ben ik hetzelfde te werk gegaan als bij de Oerlikons.

attachment.jpg

Eerst heb ik 1 exemplaar vervangen. Je ziet wel een merkbaar verschil, het gedeelte van de coil spring is bij Dragon 0,75mm langer.

attachment.jpg

Ik vond wel een plaatje in een boek over de Yorktown-klasse met een zijaanzicht. Daarbij kan je meten hoe lang de onderdelen zijn en vergelijken met de totale lengte. De coils zouden dan 1/6 van die lengte moeten zijn. Daarbij komt Aber dichter in de buurt. Wat nu de juiste lengte het best benadert, heb ik niet kunnen opmeten. Het resultaat is wel dat de Boforsen iets korter geworden zijn.

attachment.jpg

Ik heb al vier dubbele installaties verwerkt, genoeg voor de quads. De messing loopjes werden bijgeslepen tot de paspin weg was, want het is veel te vermoeiend om een gat te boren in het overblijfsel van het kanon dan om ze gewoon plat ertegenaan te plakken.
 
Vandaag heb ik de hangarwand geschilderd. Hiervoor had ik een potje Lifecolor gekocht, dus wilde ik ook gebruik maken van de fles verdunner die ik daar ooit eens van gevonden had.

attachment.jpg

Dat was toch geen goed idee, de verf werd meteen vlokkerig, alsof het thinner voor een heel andere soort verf leek. Ik goot de beker dan maar uit, maar beging de vergissing om hier eerst nog even mee te spuiten. Daardoor kon ik ook de nozzle ook nog eens gaan schoonmaken.

attachment.jpg

Met water als verdunner ging alles een stuk beter. Nu stond in een mum van tijd de hangar helemaal in de verf.

attachment.jpg

Ik besloot om de ventilatieopeningen aan de buitenkant ook in deze kleur te zetten, met wat verdund roest er over gespoten.

attachment.jpg

Hierover kunnen dan de ventilatieroosters gelijmd worden. Er was ondanks de paasdrukte ook nog wat tijd om aan de airwing te werken.

attachment.jpg

Er zit wel heel wat detail in deze vliegtuigjes.

attachment.jpg

Je kan met behulp van het PE-vel van WEM de flaps naar beneden zetten. Dan moet er wel eerst wat gezaagd worden.

attachment.jpg

En uiteraard moeten dan eerst de wielen onder gezet worden. Dat is al voor 4 van de 6 Hellcats gebeurd. Er zijn landingsgestellen bij voor uitgeklapte en ingetrokken stand, telkens links en rechts, dus het is opletten geblazen.

attachment.jpg
 
Pasen of niet hier moet deftig gewerkt worden he Steven mooie dingen
 
Dag Steven, mooi werk zet je hier neer. Altijd leuk om zoveel bling te zien. Ik was iets minder gelukkig met de up close foto's van die spin :P

Doe zo voort zou ik zeggen. En met Marijn Van Gils dat af en toe in jouw thread binnenspringt op shipmodels heb je nog een topsupporter ook :)

Ne mens zou goesting krijgen om ook een carrier te bouwen :D
 
@Marc: er was niet veel paasactiviteit bij ons, de tuin was te drassig door de regen dus stond het lekkers gewoon op tafel klaar.
@Wouter: als troost een kameleonfoto van vorige week voor jou.

attachment.jpg

Marijn ken ik al een tijdje, zo'n 20 jaar geleden had hij het al over modelbouw toen we naar de opgraving reden. Ik had toen nog niet veel te vertellen over mijn bouwsels...

Ik heb nog een tiental roosters over nadat ik alle ventilatieschachten dicht had gemaakt:

attachment.jpg

attachment.jpg

Het is dus afwachten of er verder in de bouw nog locaties opduiken. Ik besloot om nu alles eens te schilderen dat me tegenhield om de hangar op te bouwen.

attachment.jpg

Het dek is Vallejo donkerblauwgrijs gespoten en de muren zijn nu in de schaduw gezet.

attachment.jpg

Tracy White had nog een tip gegeven over het uitzicht van de liftkokers. Er was in 1944 een ordonnantie gekomen dat er een strook van 6 voet zwart geschilderd moest worden vanaf het dek, waarvoor hij fotografisch bewijs had gevonden van op USS Monterey. Ik heb dit ook toegevoegd. Daarna heb ik de onderdelen van de hangar samengelijmd. Twee klemmen die ik onlangs kocht, komen hier goed van pas. Er zijn wel twee stukken PE losgekomen door de plooiing van de zijwand, dat wordt na het uitharden van de hull weer toegevoegd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het dek zit binnenin tot tegen de schoorsteenaanzet, maar er is nog een kier met de hangarwand die vooral aan bakboord ver open staat. De zijwanden neigen naar buiten, dus je moet ze onder druk tegen de voor- en achtermuur van de hangar kleven.

attachment.jpg

Het past allemaal vrij goed in elkaar, al moet er aan de uiteinden wat druk uitgeoefend worden. Aan de buitenkant is de naad tussen de romp en de hangarwand minimaal. Je moet wel goed opletten waar je de romp moet verlijmen, ik zal een deel van de dekrand moeten schuren wegens overtollige lijm.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Steven een ferme update!!
 
ja, petje af hoor. op deze schaal dit voor elkaar krijgen. Ik heb dikwijls al problemen dat 1/32 klein kan zijn.
veel bouw plezier met het vervolg.
 
Nog een late bedankt voor jullie reactie. De Princeton is op zomerreces geweest, omdat ik vond dat er niet genoeg Hellcats op het schip stonden en omdat ik zeker eerst de juiste kleuren voor de camouflage wilde hebben. Er zijn terwijl wel wat andere modellen afgewerkt geraakt maar de Princeton is niet uit mijn gedachten gegaan. Eerst was er de bijeenkomst van SIG Warships in België, waar ik het model mee naartoe genomen heb, maar helaas niet mijn fototoestel. De afgewerkte hangar wekte wel wat interesse op, al kwam de kritiek dat de wanden eerder wit gekleurd zouden moeten geweest zijn naast de liften. In feite is dit niet meer zichtbaar wanneer het schip afgesloten is, want de Princeton heeft geen hangardeuren naast de liftschachten.

Enkele recente aankopen hebben het model weer op stoom gebracht. Ik besloot het verfsetje US NAVY set 1 van Lifecolor te kopen. Daarmee had ik meteen een tweetal kleuren. De laatste benodigde kleur is apart gekocht, maar dat moest in Veldhoven omdat het een van de nieuwe was en die worden blijkbaar niet overal verdeeld door het grote aanbod. Een tweede benodigdheid waren de extra Hellcats. In het topic van Plastic en Steel (http://www.modelbouwen.be/threads/16210-Plastic-amp-Steel-Affligem) had ik al verkondigd dat ik twee sets van L'arsenal Hellcats had gekocht, maar het is achteraf gebleken dat ik in de plaats daarvan Helldivers gekregen had. Dat was dus pas op de plaats. Ik had wel de magazijnen voor de 40mm vierlingkanonnen gekocht, daarvan denk ik er twee te kunnen gebruiken, tenminste als deze de magazijnen op dezelfde plek hadden achter de borstwering.

Ik had dus eigenlijk ook zoiets nodig voor de dubbelopstellingen, want daar zaten er veel meer van op het schip. Ik besloot om een online bestelling te doen bij L'arsenal zelf. Ik kocht vijf Hellcats en een setje magazijnen en koos de optie voor 9 euro om mijn bestelling te kunnen volgen, maar ze in een afhaalpunt te gaan halen. Na een weekje wachten kwam dit dan gisteren aan. Ik toon hier even wat er binnengekomen is.

attachment.jpg

In het pakje zat er nog dit, samen met een bestelbon die ondertekend was door ene Hilaire, "bonne réception".:

attachment.jpg

Ik heb de magazijnen eens naast elkaar gelegd, er zijn er drie nodig per installatie. Volgens mij gaan er te weinig zijn van de kleine, misschien kan ik met het overschot van de grote nog wat kleinere maken door er een stukje tussenuit te snijden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het resin ga ik vermijden, want het zit nog op een plaat die, om de juiste dikte te bereiken, afgeschuurd zou moeten worden. Als ik de grote exemplaren op een van de kitonderdelen leg, komt de diameter wel overeen.

attachment.jpg

Nu over naar de Hellcats. Er zitten er vijf in een pakje, samen met een klein PE-fret en twee gietblokken van vijf wielen. Ik kon nergens het tiende wieltje vinden, dat is nu geen moeilijk object om te scratchen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik wilde de jagers meteen reviewen volgens hun proporties. Ik besloot meteen ook de Dragon exemplaren die al gebouwd waren, in de vergelijking op te nemen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Iets onheilspellends viel me toen al op: de resin exemplaren waren opvallend kleiner dan die van de kit. De gravering beperkt zich tot de cowling en de flaps.

attachment.jpg

Volgens het referentieboekje was de spanwijdte 42 voet en 10 inch. De lengte was dan 33 voet en 7 inch.

attachment.jpg

Als je de lengtes opmeet dan is Dragon (D) 37,2 mm breed en L'arsenal (A) maar 35.

37,2 x 350 = 13020 (mm op 1/1)
13020 / 25 (mm per inch) = 520,8
Dat is ongeveer 43 voet en 4,8 inch, dus net iets te groot. Doe je dezelfde berekening voor A dan kom je op 40 voet en 5/6 inch, veel te klein. Wat betreft de lengte wordt de D versie 32 voet en 1/12 inch (zonder propnaaf), die van A 29 voet, ook veel te kort.

attachment.jpg

Het PE van WEM is ook iets verder uitgewerkt, bij dat van A is er bovendien geen wieldeur bij, want dit zijn de poten.

Er zal dus nog een en ander moeten aan gebeuren om deze op elkaar te doen gelijken.
 
Opnieuw weer veel werk voor de boeg Steven.
Wat het verschil in grootte betreft: gaat dit nu écht erg opvallen? Als je de Dragons vooraan zet in de as van het vliegdek en de Arsenals een beetje schuin achteraan geparkeerd, dan moet je toch al een crack zijn om het verschil te zien toch?
 
Bedankt om te reageren. Het verschil tussen de L'Arsenal toestellen en die uit de kit zou toch te groot geweest zijn om ze op een dek te plaatsen. Het plan is nu om de L'Arsenals ergens in de hangar te zetten waar ze niet al te veel opvallen. Daar valt hun ondoorschijnende canopy ook minder op. Op de vaste vleugels moet ik dan nog iets vinden als ik ze wil gebruiken. Maar ik heb niet stilgezeten en er is al een nieuwe bestelling geplaatst, deze keer bij Sockelshop. Vandaag kwam die dus binnen.

attachment.jpg

Het uitpakken was een feestje, want ik had van deze verzending gebruik gemaakt om nog een paar kits te vervolledigen.

attachment.jpg

Bovendien was er ook net weer een gekko uitgekomen, hij was nog geen 3cm lang.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat kon dus niet meer kapot. Het betekende wel dat ik mijn onderzoek van vorige week moest verderzetten. Ik zou deze Trumpeter ("T") kitjes vergelijken met de al gebouwde Dragons ("D").

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Beide kits zijn in drie kleuren plastic gegoten, met de sprues aaneengelast tot een raam. Er zijn ook decals voorzien, het lijkt er op dat die voor de Hellcats identiek zijn aan die voor de Avengers.

attachment.jpg

De romp van de Hellcats is goed vergelijkbaar. De paneellijnen liggen soms wel op andere plaatsen, maar de T versie is in elk geval beter voorzien dan L'Arsenal. Vergelijk je de vleugels en de hoogteroeren voor de Hellcats, dan komt dit ook mooi overeen. De vleugels zijn ook in opgeplooide stand te zetten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij de Avengers is er een verschil in de lengte van de romp maar dit resulteert niet in een verschillende buitenmaat omdat ook de cowling op een andere plek afgesneden wordt. De bendixkoepel is bij T wel een afzonderlijk stukje clearpart. D heeft een open bommenluik waar een torpedo in halfreliëf in hangt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Wat betreft de vleugels is er wel een merkbaar verschil in spanwijdte, maar D heeft een meer afgeronde vleugeltip dan het op foto's lijkt te moeten hebben.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er is geen PE bij deze kits, het zwarte deel van de sprue voorziet in een prop en landingsgestel maar ik heb voldoende WEM foto-etsmateriaal gekocht om deze toestellen mee aan te passen. Nu de moed aanvatten om er mee aan de slag te gaan.
 
Ik heb al 5 van de 6 Hellcats gebouwd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zit overal een cockpit met stoeltje en stuurknuppel in. Al deze exemplaren zijn bedoeld om met gevouwde vleugels neer te zetten, maar de vleugels zijn recht en dus niet juist afgesneden, ik moet er nog wat aan prutsen. De plek waar de prop komt is iets te laag in de cowling, dus wordt de opening daarvoor dichtgemaakt en een nieuwe geboord. Er zitten ook al WEM wielbakdeurtjes op. Een lijmnaad aan de stuurboordzijde op de staart moet bij elke kist dichtgeplamuurd worden.
 
Steven toch, man man man, priegel priegel.....
 
Ja Erwin, en er gaan er nog volgen..

De cowlings van de Hellcats zijn opnieuw uitgeboord en de halvemaanvormige oliekoelerinlaat (?) is met een scalpel ingekrast. Hier nog een aanzicht in doorsnede van de cockpit van WEM.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik heb nu ook eens een TBF Avenger gemaakt van Dragon. Het begon met het uithollen van de romp. Om de cockpitvloer er in te krijgen, moet er heel wat materiaal weggehaald worden. Omdat de bodem open is vanwege het torpedoruim, kan je wel goed met een vijltje bij de binnenkant.

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de handleiding zie je dat er twee delen aan de vloer zijn. Er wordt een tussenschot voorgesteld uit plastic, maar er is geen ruimte tussen de PE-deeltjes tenzij je ook vooraan onder het windshield gaat uithollen.

attachment.jpg

Vastgelijmd en met stoeltjes en een stick past dit erg nauw in de voorziene opening. Ook de torpedo wordt al op zijn plek gezet. De wielpoten zijn erg gedetailleerd voor deze schaal en de wielen zijn zelfs afzonderlijke deeltjes. Het bommenruim heeft twee opengeplooide deuren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit allemaal bouwen heeft me haast 3 uur gekost. Gelukkig zijn er maar 3 van de 6 in geparkeerde toestand met open luik te bouwen. Voor de Trumpeter TBF's moet ik nog zien hoe het PE er in past.
 
Wel klein en knap werk al hoor.
 
Wie nog eens durft zeggen dat 1/72 klein is....
Die stuur ik dan even langs dit topic :laugh:

Knap hoor!
 
Heb die vliegtuigen eens bekeken op de ledendag, mijn ogen schemeren er nog van....
Jij moet toch heel goede ogen hebben hoor Steven.
 
Bedankt, ik heb er nog eens 4 bijgemaakt vandaag.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De linkse Avenger had ik gisteren al gebouwd. Die en de middelste hebben de bommenluiken open.
 
Daar zijn werkwoorden van staan zo in het woorden boek..... klein-kleiner-kleinst-kleinste-Allerkleinste-StevenVD
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan