Hoofdsponsor

1/350 CVL-23 USS Princeton 1/350 [wip]

Bedankt voor de mooie reacties. Bij mijn laatste bezoek aan Artobi heb ik een productje gekocht dat ik wil gaan gebruiken om het schuim op de golven mee te schilderen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit zal ook een experiment worden, geen idee of iemand dit spul hier al gebruikt heeft? Je vindt online het volgende filmpje, waar het kort gedemonstreerd wordt. Ik zier dat er eerst lichtere watertonen ge-airbrushed zijn, dus dat ga ik nog doen. Ik vind het wel nogal een onpraktische hoeveelheid, want hier kan je vast een kleine muur mee schilderen.


Ik ben wel begonnen met het verweren van de romp, een klusje waar jullie vast naar uitgekeken hebben. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een lichtgrijs emailverfje.

attachment.jpg

De streepjes zijn met een washpenseel gezet en de verf gaf in eerste instantie de indruk niet meer te willen wijken. Dat zou ook weer een kink in de kabel geweest zijn, maar ik besloot het eens te proberen met een ruwe borstel. Daarmee kon de wash wel zo goed als volledig weggeveegd worden, al bleven er nog fijne sporen over. Dit hinderde niet, maar ik onthoud het voor de volgende keer dat ik Lifecolor als basisverf gebruik, het neemt dus wat lakverf op zelfs met wat P+ erover. Dat moet er dus dikker op gelegd worden.

Na het lichtgrijs viel de verwering vooral op over de blauwe kleuren, dus werd er ook wat gespeeld met het bruingrijze residu in mijn verfpot, die al de wash van enkele modellen bevat. Dat gaf meteen het juiste timbre. Hier een overzicht van wat ik al gedaan heb, het is nog niet helemaal af.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het bleek dat de drie achterste vliegtuigen gelost waren (deze keer zonder schade) en dat het dek in de lift toch weer opgekruld was, de tractor staat er nog. Het dek zal met contactlijm teruggekleefd worden.
 
Laatst bewerkt:
Zal de warmte zijn zeker heb ook problemen gehad
Knappe werkzaamheden , ben zeer benieuwd naar het witte schuim altijd knap om te zien
Geweldig Steven
Marc
 
Bedankt, mannen. De verwering is nog steeds in gang, met nu ook wat roestontwikkeling.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De roest ziet er erg goed uit !
De andere verwering vind ik qua kleur wel goed, maar ziet er in mijn ogen nogal streperig uit.

Ben benieuwd naar de water afwerking.
Zelf heb ik voor afwerking van 'wild water' spul van Woodland Scenics gebruikt.
Is helder van zichzelf, maar kun je naar believen met acrylverf vermengen en zo zelf de mate van doorzichtigheid bepalen.
attachment.jpg


Waterig groetje ;)
 
Dat ziet er al fantastisch uit. Ik weet niet of ik het zou durven.
Maar ik kijk al uit naar het gebruik van dat schuim.
 
Bedankt voor de reacties. Zoals gezegd was het de bedoeling dat er meer van de wash weggewassen zou zijn, maar niet alles wilde wijken. Nu vind ik dat niet zo hinderlijk want ik ben al blij dat er veel weg kon met een stijve borstel; het had erger kunnen zijn, waardoor ik terug de verf van de romp had moeten overspuiten.

Eerst wat plaatjes van de lichte verf die op de golven naast het schip gespoten is. Dit is een mengsel van blauw en wit, ik heb een stukje van de binnenkant ingekleurd voor degenen die dit zouden willen nadoen. Vooral waar de scheepsschroeven zitten, en je dus wat cavitatie verwacht, heb ik dikker gespoten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Vandaag heb ik een moeilijke klus geklaard, het schip vastmaken op het diorama. Ik had me voorgenomen dit met lijm te doen en dan de opstaande uiteinden van het schip met behulp van een klem vast te lijmen. Gelukkig ben ik meteen voor de aanvang van het experiment afgestapt van dit idee, want het was me nooit gelukt dit naadloos te verlijmen. Achteraf gezien stonden er grote spanningen op de scheepsromp waardoor voor- en achterkant niet op een normale manier te hechten waren zonder het risico dat dit later terug zou losschieten bij een beweging van de basis.

Mijn ultieme idee was om de bodem via een aantal Parkerschroeven aan de onderkant van het dek te schroeven. Ik had het voordeel dat er niet door het hangardek geboord moest worden, want aan de onderkant van de bovenwaterromp zit ook een bodem. Als ik die met de schroeven kon aanspannen aan de uiteinden, dan zou het midden vanzelf muurvast zitten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Omdat er iets scheen te hinderen tussen de twee helften van de romp, heb ik vooraan een lang gedeelte van de pasvorm weggezaagd. Dit scheen er namelijk voor te zorgen dat de romp een millimeter of twee naar achter uitstak.

attachment.jpg

Bij het aandrukken van de romp ging het wel even mis, waarbij de linker barbette voor ingedrukt werd. Er gingen wat stukjes af en die werden enigszins vervormd, wat een binnensmondse vloek opleverde. Gelukkig kan alles waarschijnlijk perfect gerepareerd worden.

attachment.jpg

Als ik deze twee schroeven gebruikte, kreeg ik het resultaat dat achteraan de passing perfect was maar dat er vooraan over een redelijk lange afstand een naad van een halve millimeter was.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik vond dat het beter moest, want deze lijn zou toch te sterk opvallen vooraan. Daarom heb ik gezorgd dat de romp eerst vooraan aangespannen was en de pasvorm tot in de helft van het schip weggezaagd was. Dan heb ik achteraan aangespannen, wat een nagenoeg perfecte naad opleverde tot zo'n twee centimeter van de achterkant, waar het dan wel een millimeter open stond. Dit kon ik wel oplossen door nog een derde schroef toe te voegen helemaal achteraan de romp.

attachment.jpg

Daardoor is de passing nu over het hele schip optimaal en ik ben blij dat ik niet meteen tevreden was met het tussenresultaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu kan er begonnen worden met extra golven tegen het schip aan en dan kan het schuim er op. Maar eerst wat reparaties.
 
pffff dat zijn toch spannende momenten hoor waneer puntje bij paaltje komt, maar je hebt
het uiteindelijk netjes voor mekaar gekregen !

Leuk om te zien hoe alleen die lichte kleur op het water al een fraai effect geeft !

Eén opmerking nog... zijn de ankers niet een beetje te vers verroest ? mag denk ik wel een stukje donkerder.

Succes met de herstellingen en veel plezier met de golvenmakerij :)
 
Dat komt hier super goed Steven.
 
Bedankt, jongens! De schade is zo goed als hersteld en de floater net baskets hangen nu ook aan de zijkanten. Er kan nog wel wat detailwerk aan de verwering gebeuren, zoals verdonkeremanen van de ankers. Vandaag kon er een stuk doorgewerkt worden, zodat nu de golftoppen geschilderd zijn. Eerst is daarom met silicone gespoten, zodat het schuim opgeworpen werd door de wind.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan is er met het Water Foam van AK geschilderd en gedrybrushed. Het spul ruikt wat naar azijn maar het werkt wel. Het is wat groffer dan verf, zodat het meer in model blijft staan. Ik heb vergeleken met foto's van de Independence om een carrier op snelheid uit te beelden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De floater net baskets zie je op de volgende foto's hangen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik kan ook aankondigen dat er een vitrine van 65 op 20 centimeter in productie is en dat die waarschijnlijk in de loop van de week geleverd wordt. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Wauw man dat ziet er zeer geslaagd uit ! prachtige dieptewerking en overtuigend schuimend water, knap werk Steven trxqSS.gif.

Goed dat je haar (schip is toch vrouwelijk?) een eigen coconnetje geeft, moet je niet willen afstoffen dat filigraan detail...

Misschien dat je de verwering iets kun verzachten met een paar laagjes sterk verdunde grijs.
Echt heel licht aanbrengen tot het gewenste effect er is.

licht schuimend groetje
N2GQot.gif
 
Het water is goed gelukt en bedenk me net dat dit de eerste keer is dat je dit doet.
1 woord knap.
 
Mooi werk inderdaad, en zoveel leuker om een model schip in water te zien dan op het droge. Waar laat jij jouw vitrine maken?
 
In stilte gevolgd,

Bij deze dio's heb je volgens mijn persoonlijk gevoel maar 2 keuzes, het is mooi of het trek er niet op.
Maar dit is wel héél knap gedaan:wow:

Petje af hoor:P

Grtz.

Luc8)
 
Bedankt voor de complimentjes, hé, mannen. Daar doen we het voor!

@Peter: het kan best wel streperig, kijk maar eens naar Belleau Wood:

attachment.jpg
 
Ik heb al goed nieuws, het aquarium is afgeleverd en opgehaald bij de reptielenwinkel in Lier. Die bestelt deze aquaria in Nederland. Hier zie je de foto's. Ik was extra opgetogen, want er zat ook nog eens een bestelling in de bus, een klein pakje dat veel weegt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het aquarium heeft de juiste buitenmaten zoals opgegeven, er zit binnenin nog wel wat lijm over de naden maar het is dan ook ontworpen als een waterdicht aquarium. Het glas is 4 mm dik. Ik moet nog wel een ruimte opvullen tussen het plaaster en het glas. Dat is dus een kader van 642 tot 606mm en van 192 tot 160mm.
 
Steven is dat echt glas? Dan kan je misschien de lijm( silicoonresten ) gewoon wegsnijden
Als je deze moet naar een beurs meenemen zal je uiterst voorzichtig zijn he
Het ziet er wel knap uit , dit heb je er weer knap gedaan , prachtig
Marc
 
prachtig !!!
dat is bijna 2m lang:ohmy:, toch maar met 2 binnen dragen op de beurs

je kan het teveel aan silicone inderdaad wegsnijden met een scherp mesje.

Kan je bij de leverancier niet opgeven dat het moet dienen als vitrine en het dus niet dubbel afgekit dient te worden?
 
Dit is toch maar 65cm lang, hoor. Het kan nog 70 worden met een kadertje er onder. Qua gewicht zal deze toch maar de helft van de Bismarck worden, en minder ingewikkeld om te verplaatsen omdat het model er vast in zit.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan