Hoofdsponsor

1/350 CVL-23 USS Princeton 1/350 [wip]

Is volg dit in stilte maar wat een mooie details zeg.

Fred
 
je bent wel heel indrukwekkend werk aan het verrichten, ik dacht na het spuiten nog wat decals er op , maar nee , je bent tot in het kleinst mogelijke detail elk vliegertje tot in de puntjes aan het afwerken.
met respect een diepe buiging voor je.
 
Bedankt voor jullie aanmoedigingen, de Princeton blijft nog in het vizier. Ik ben aan de slag geweest met de hangar. Ik had de kritiek gekregen dat de binnenkant vanaf een afstandje van de liftschacht in de witte verf zou moeten gestaan hebben, terwijl ik alles in hetzelfde blauwgrijs had gezet. Bewijs hiervoor op de foto's van de Princeton is er niet, maar er is een verordening over te vinden. Alleen, ik had de vier muren dus al in de romp gekleefd. De vloer zou dus afgeplakt moeten worden. DE afwerking van de wanden met verluchtingskokers en compartimentering maakte het wat ingewikkelder.

attachment.jpg

Het spuiten met Tamiya wit ging prima, door vanuit drie richtingen te spuiten had ik de kokers ook mee.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het plafond moest ook mee wit. Door de grootte en de verdeling in vakjes is het moeilijk te zien hoe verzadigd de verf is. Het zal toch haast onmogelijk te zien zijn maar het zal wel invallend licht bevorderen.

attachment.jpg

De resultaten na het ontmaskeren waren prima.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu nog de liften installeren.
 
Ferme constructie en ben benieuwd naar deze als hij af is.
 
Bedankt, Pascal, ik ook!

Ik heb gisteren ook de eerste vijf Hellcats afgewerkt met de plooivleugels. Het was even trial and error om de juiste positie te vinden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het bleek ook dat ik een van de L'Arsenal propellers kwijtgespeeld ben, waarschijnlijk ergens tussen het schilderen en detailleren in. Daarom zie je op de volgende foto een van de toestellen zonder. Lijkt me geen probleem in de hangar. Het stomme aan deze propelles is dat het centergat moet herboord worden om de prop over de naaf te krijgen. Daarbij verplooide er soms een blad.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
blijf me toch afvragen hoe je al die vliegtuigjes op en in het schip krijgt.
Je werk dat is gewoon prachtig over het ganse bouwverslag.
 
Dank je wel, Marc. Momenteel kan ik niet zo'n boeiende bouwplaatjes tonen, want ik ben vandaag wat bezig geweest met een paar naden te dichten vooraleer ik het dek ga monteren op de romp. Ik kan wel een aankondiging doen wat een nieuwe investering betreft.

attachment.jpg

Ik werd wat beïnvloed door leden van "Warships in scale 1/350" die de figuren van de kit én van L'Arsenal niet voldoende gedetailleerd vonden. Zij maken liever gebruik van digitaal geprinte figuren van North Star Models. Vandaar dat ik toch maar de hierboven getoonde set besteld heb. Niet dat ik van plan ben deze als een boksmatch op te stellen, maar deze set bevat de beste variatie aan figuurtjes, o.a. een aantal zittende die in de drie gewone U.S. Navy sets niet lijken voor te komen. Met transport erbij heeft dit 33 euro gekost; er staat wel bij genoteerd dat de boksring zelf niet inclusief is.

Het enige dat ik op de site niet zo interessant vond, is dat ze bij elke betaalstap ergens op bleef hangen en dat ik met een refresh (F5) verder moest, waarna er geen bevestigingspagina kwam. Voordat ik door had dat je moest refreshen, stonden er drie sets in het winkelkarretje. Met eentje moet het wel lukken.
 
Nu terug naar de Princeton. Ik had nog steeds een PE-set niet gebruikt, die voor de vierdubbele Bofors magazijnen. Er zijn goede foto's van de Independence waar je deze op kan zien.

attachment.jpg

De barbette heeft aan de buitenzijde enig detail dat Dragon wel probeert te voorzien, maar het is niet helemaal correct. Ik heb hier met stukjes zilverdraad de steunpootjes nagemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier nog een dryfit van de barbette op de boeg, waarbij de PE-ringen al aangebracht zijn. Omdat er twee poortjes in zitten, kunnen de ringen aangepast worden aan de veranderende diameter. Voor de positie van de twee panamakluizen moet je wat gokken, ik zag geen locator hole.

attachment.jpg

Ik was al even naar mijn collectie kettingen aan het zoeken, toen ik me herinnerde dat WEM deze als twee PE-strengen had meegeleverd. Ze leverden zelfs genoeg om de ankers een paar diepgangen neer te laten. Bij mij blijven ze geborgen. Let op de erg onnatuurlijke representatie van de Dragon kettingen links in het fret.

attachment.jpg

Hier zitten de kettingen op hun plek, nadat ze Gun Metal gespoten waren en een zwarte wash hadden gekregen. De twee waterdichte deuren zijn van Dragon, ze zitten op zo'n onbereikbare plek achteraf dat ik hier geen PE van WEM aan wil verspillen. Zones waar ik later niet meer bij geraak zijn hier al grijs gekwast.

attachment.jpg

Hier zit de bovenbouw er al wel op, je ziet de kettingen dus alleen nog onder die galerij. De kleine barbette aan bakboord moest wel met een PE-stripje afgesloten worden.

attachment.jpg

Aan de achtersteven is het PE nu ook gemonteerd. Hier liepen de magazijnhouders nog verder over het rechte stuk pantserplaat naar voor, dit is ook voorzien door L'Arsenal. Vreemd genoeg is de diameter van het plastic stuk iets kleiner dan die voorop, waardoor ik heb moeten bijbuigen. Ook hier moest de kleine barbette aan stuurboord dichtgemaakt worden, een van de twee stukken hangarmuur zal waarschijnlijk een millimetertje slecht uitgelijnd zitten maar ze zitten wel in hun locator holes. Dit moet je dus op voorhand bijvijlen.
 
Nu de boeg volgebouwd is, kan de reling op zijn plek gezet worden.

attachment.jpg

Spijtig genoeg heeft WEM besloten om de panamakluizen te dupliceren in het PE. De redenen hiervoor zijn me niet duidelijk, aangezien ze in voldoende aantal aanwezig zijn in de kit. In het PE verliezen ze hun diepte en er is een klein grootteverschil in de kluizen waardoor de plastic stuks het metaal niet helemaal zouden bedekken als je de kluizen er voor zou kleven. Er zat niets anders op dan ze weg te snijden. Het voorste exemplaar komt zelfs niet voor op mijn foto.

attachment.jpg

Het kleven gaat nog makkelijk maar de gaten zullen gerepareerd moeten worden.

attachment.jpg

De twee uitsparingen in de romp kregen ook een stukje reling.

attachment.jpg

Voor het localiseren van de reling op de linker blister ben je op jezelf aangewezen, ik kon het alleen vinden door deze mooie foto in mijn boek. Ook hier moesten 4 kluizen weggesneden worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een dryfit van het dek toont al een interessant plaatje.
 
Weet niet meer wat zeggen Steven behalve dat je weerom goed bezig bent.
 
en ik maar denken dat mijn 1/35 schepen soms klein te maken pruts onderdelen hebben.
petje af voor jou, prachtig werk dat je laat zien
 
Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb nog wat reling geplakt aan de achterkant en daarna heb ik eens een opstelling gedaan van de vliegtuigjes, gewoon om te zien hoeveel plaats er nog is op het dek. Ik moet ook bekijken hoe de liften gemonteerd gaan worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb de opstelling nu gedaan met de voorste lift aan dek en de achterste in de hangar. De 2 L'Arsenal Hellcats die vooraan in de hangar komen, zouden het beste te zien zijn als ze tegen de deuren aan staan.

attachment.jpg

Maar ik vermoed dat door de hoogte van de liftvloer deze plek niet beschikbaar was om vliegtuigen te plaatsen. Dan zouden ze dus verder naar achter moeten en nog nauwelijks te zien zijn.

attachment.jpg

De achterste lift zit in een breder gedeelte van de hangar, en hier kunnen drie toestellen naast elkaar geplaatst worden. Dit ziet er krap uit, maar foto's tonen dat alle plaats ook benut werd in zo'n hangar.

attachment.jpg

foto:http://www.armouredcarriers.com/deb...king-slade-and-worths-armoured-carrier-essays

attachment.jpg

Het dek heb ik hier verdeeld in een zone waar een paar toestellen op de katapult geplaatst worden, een middengedeelte waar de Hellcats staan en achteraan de Avengers. Hier heb ik geen voorbeeldfoto's voor.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Een probleem met de Decals van Dragon is dat er een paar opschriften die ontworpen waren voor hun model van de Independence niet overgenomen werden op het decalsheet van de Princeton. Deze opschriften waren voorzien in de liftschacht en waarschuwden voor brandgevaar.

371b8ffaafb04ecd3f5a676f7ce19ed0.jpg

http://www.modelwarships.com/reviews/ships/cv/cvl-22/350-dr/cvl22-Decal-01b.jpg

Het nr.19 werd bij de handleiding van de Independence gebruikt voor deze decals, maar nu is het voor de roundels. Toch is de bouwstap rechtstreeks gekopieerd waardoor ik nu iets anders moest vinden om dit opvallende opschrift aan te brengen. Ik dacht er eerst over om zelf een decal te knutselen. Gelukkig bekeek ik eerst nog eens het dry-decalvel van de Pontos houten-dekset. Hier bleek de decal in witte letters opgenomen, net zoals op een foto die ik eerder van Tracy kreeg, ondanks dat de binnenkant van de liftschachten niet tot het dek en dus de doelstelling van de set behoort.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=106927

Ik had nog niet met dry-decals op modellen gewerkt, al kende ik het principe wel uit mijn jeugd. Het bleek wel dat een oneffen ondergrond het in 1 stuk opbrengen van de stencil sterk bemoeilijkt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna is er nog een laag p+ over gegaan. Ik zag uiteindelijk nog iets dat afweek van de foto's.

attachment.jpg

Let goed op de lift van de Princeton en dan vooral de grote draagbalk die zichtbaar is in de liftschacht. Die balk loopt zowat met de onderzijde gelijk aan de galerij naast het dek.

attachment.jpg

Er was geen onderdeel in de kit om deze balk af te werken, terwijl er aan de zijkanten van beide schachten toch twee plankjes bevestigd worden, waarvan die van de voorste helaas op de handleiding niet omgewisseld zijn zoals het hoort. Ik heb de balk aan de binnenkant van de hangar daarom gereproduceerd in Evergreen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het ziet er nu beter uit, maar de reparatie heeft tot gevolg dat de propellers van de Hellcats in de hangar de balk net raken. Zijn de poten van de L'Arsenal Hellcats te hoog? Of stond het bovenste blad neerwaarts bij transport? Ik ga het niet meer aanpassen. Er is wel op The Ship's forum een discussie ontstaan over het plaatsen van de vliegtuigen, volgens Tracy werden ze zelden over het hele breedte van de hangar geparkeerd.
 
Iemand had opgemerkt dat de props waarschijnlijk met 1 tip naar beneden moeten wijzen. Ik heb ze nog kunnen draaien, dus kunnen ze zo in de hangar. Ik moest wel eerst de achterste lift helemaal afwerken. Daarom moest het PE van Pontos nu op het liftplatform en op het dek gekleefd worden. Dit levert weer een paar leuke plaatjes op.

attachment.jpg

attachment.jpg

De rand op het platform dient om de verhoging van het houten dek op te vangen, de details zijn identiek aan het plastic dat ook extreem fijne rivets vertoonde. De rand op het dek heeft meer detail dan het plastic, hier zit de liftrailing op aangegeven, die omhoog komt als de lift naar beneden gaat.

attachment.jpg

Een ding is wel jammer aan het vervangen van het plastic dek, het lijkt er op dat daardoor de verdeling op het plastic dek verloren gaat. Ik weet niet of zulke rails ergens apart te verkrijgen zijn, als het al mogelijk zou zijn om ze even strak te krijgen als op het plastic.
 
En nu de vorderingen bij de liften.

attachment.jpg

attachment.jpg

De dekrand heb ik geel geschilderd tot waar het overgeplakt gaat worden met het houten gedeelte. Ik was even aan het overdenken geweest met welke lijm dit moest, maar het blijkt volledig zelfklevend gemaakt te zijn, wat de zaken natuurlijk veel makkelijker maakt. Ik heb het dekgedeelte op de achterste lift al gekleefd en het past er mooi in.

attachment.jpg

Een van de twee clarktors heb ik al afgewerkt. Er zat ook een versie bij het WEM PE maar die van Dragon is gewoon niet te overklassen.

attachment.jpg

Hier zie je de afmetingen. Er zit een motortje in, de wielen hebben een bandenprofiel en vijf boutjes per velg en een mooi zeteltje maakt het af. De trekstang voor vliegtuigen is ook beter dan zijn PE tegenpool, met een sterktestructuur er in verwerkt. Die heb ik geaccentueerd met een wash, nadat ik de tractor grijs gespoten heb.

attachment.jpg

Met wat gewicht er op heb ik hem vastgezet.

attachment.jpg

Het resultaat als je door de liftschacht kijkt. Hier komt ook nog wat personeel bij te staan.

Ik heb deze week ook wat tijd gespendeerd aan een mooie website die ik ontdekt heb, http://www.armouredcarriers.com/. Je bet gewaarschuwd, eens je hier begint te lezen, ben je voor uren vertrokken. Hier worden de voordelen van gepantserde vliegdekken besproken terwijl verschillende acties van bekende carriers opgevolgd worden, met foto's erbij in een blogstijl.
 
Mooi en geduldig werk wederom.
 
Prachtig project ! En wederom mooie vorderingen.
Ga je deze op een sokkel plaatsen, of in een water dio ?

Dirk
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan