Hoofdsponsor

1/350 CVL-23 USS Princeton 1/350 [wip]

Met enige schroom is het weer tijd voor de volgende update.

Op een aantal Avengers in vliegende toestand na zijn nu al mijn vliegtuigen gebouwd. Die andere zouden teveel ruimte innemen op het dek. Ook de L'Arsenal Hellcats zijn nu af, ze zijn met een mes ontdaan van hun vleugels.

attachment.jpg

Hier een vergelijking tussen de doorschijnende Dragon Avengers en die van Trumpeter. Vooral het landingsgestel wijkt wat af, maar daar heb ik niets aan veranderd omdat het zo slecht te verlijmen is. Ook al gebruik je modelbouwlijm, dan kan je de wielpoten nog steeds los krijgen met wat beweging. Al het PE is wel ook overgenomen op de Trumpeters.

attachment.jpg

Hier wordt de cockpit uitgefreesd. Dit is minder lastig dan bij de vliegtuigen uit massief clearpart.

attachment.jpg

De wheelbays zijn om een of andere reden afgesloten op de vleugels. Ik heb ze opengeboord met de hulp van een gebroken boortje met een oneffen punt. Daardoor krijg je een gat dat aan de kanten dieper is dan in het midden. Met lijm kan je de bodem weer glad maken.

attachment.jpg

De gieting van deze propeller was niet goed afgesteld, de plasticspuit is te snel gestopt. Gelukkig wordt dit grotendeels vervangen door PE.

attachment.jpg

De vleugels hebben nu dezelfde wheelbays als bij Dragon.

attachment.jpg

De resin Hellcats worden gekortwiekt, want die moeten in de hangar staan door hun gebrek aan details.

attachment.jpg

Het landingsgestel is zodanig aangepast dat ze even hoog op de poten staan als de Dragon toestellen. Door een kleine plooikant te maken, zullen de poten ook steviger vastzitten dan door ze met een uiteinde in een putje te steken.

De hele airwing wordt nu tentoongesteld zoals ik die graag op de ESM zou willen tonen. Een paar stukjes PE ontbreken, zo hebben de opstijgende Hellcats geen cockpit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Door de datum die ik wil afbeelden in oktober '44 zullen ze in overall Sea Blue gespoten moeten worden. Het glaswerk moet nog eens bekeken worden, het is nu wat te dik om te plaatsen met al die interieurstukjes.
 
Nu ben ik al aan het volgende onderdeel aan het werken, de magazijnhouders voor de quad 40's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zaten aan de binnenkant van de Bofors barbettes meerdere rijen magazijnen, die eigenlijk nog steeds wat overscale voorgesteld worden door L'Arsenal. Ze zijn niet altijd te zien omdat er een zeil over kan hangen zoals bij de laatste foto. Ik bleek er uiteindelijk 9 keer 3 nodig te hebben. Je krijgt er maar 6 keer 3, maar dat zijn wel volledige rondjes. Als die afgesneden worden tot waar de barbettes reiken, geraak je met de reservestukken aan voldoende om 9 stuks te produceren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Je moet de lipjes wel zo strak mogelijk omplooien zodat de diameter beperkt blijft tot de cirkel zelf. Het is makkelijk om het stuk te vervormen, dus wordt het met de Bug geklemd. Die heeft 1 plek waar je de drie lipjes in volgorde om kan plooien, als je het stuk in deze richting er op legt en met de klok mee draait.

attachment.jpg

Ik besloot om de halve stukjes voor de onderste laag te gebruiken en de hele voor bovenaan waar de diameter groter is.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het toevoegen van de stukjes en het aanhouden van gelijke tussenafstanden tussen de drie ringen is niet voor de teergevoeligen. Vaak breekt de onderste ring gedeeltelijk terug af of moet die tien keer terug opgetild worden als hij tegen de bodem gaat kleven. De barbettes van Dragon zijn ook wat afgeschuind, zodat het induwen van een ring tot spanningen leidt, terwijl de vorm een klein beetje ovaal is. Er zitten er nu nog maar 2 volledig op.
 
pffff hoedje af hoor voor dit project,het word een mooie boot als alles af zal zijn.
 
En ik dacht dat je vliegtuigjes wel het moeilijkste zouden zijn. Je gaat steeds kleiner en fijner. hoedje af voor je geduld en precisie werk.
 
Volgens mij is jouw geduld onuitputtelijk. Zo'n mooi fijn werk dat je hier toont.
 
Bedankt voor de complimenten, hier volgen de plaatjes van de overige dubbele 40mm-barbettes.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu komt er ook nog PE op de grotere barbettes voor de quad Bofors opstellingen. Op foto's van de Independence zijn ze duidelijk van de houders voorzien, niet alleen de ronde stukken maar ook de rechte die er op aansluiten.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Voor de volgende update was het een hele inspanning, ik had immers besloten dat het voor de vooruitgang van de bouw van het schip noodzakelijk was dat de airwing nu eerst afgewerkt werd. Dan kon de afgewerkte hangar met een aantal vliegtuigen er in al dichtgekleefd worden. Het zou geen simpele operatie worden om alle vliegtuigjes tegelijk klaar te krijgen voor de verfspuit. Ik ging eerst eens kijken wat ik nodig had qua verf.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het eerste schema toont de vroege configuratie waarbij alle kisten in drie kleuren geschilderd waren. De buik was wit, daarvoor gebruik ik Tamiya. Een strook daarboven, maar niet ter hoogte van de vleugels, wordt in Intermediate blue geschilderd. Verf van Gunze met dit nummer wordt niet meer verkocht, dus moeten we hier uitwijken naar de gewone acrylverf. Vallejo air werkt makkelijk en er zou al een laag wit onder zitten. Voor de bovenzijde van de romp, de vleugels en de staartvlakken is Gunze Midnight Blue aangewezen. Verder is er nog gebruik gemaakt van Vallejo Interior Green voor de cockpits.

Het tweede schema toont de verandering die in de laatste maand van de Princeton doorgevoerd werd. De Hellcats werden volledig in Sea Blue gezet, maar de laatste foto's die van het schip genomen werden, tonen duidelijk een mengelmoes van de twee stijlen. Ik laat Tracy White hier aan het woord:

Generally speaking, F6F-3s and TBF-1s are in tri-color and F6F-5s are in Glossy Sea Blue. Even when the Navy issued directives changing camouflage paint on aircraft, the ships would not repaint the overall camouflage and the aircraft would retain the camouflage they were "issued" in.

One fighter is listed as lost during a CAP earlier in the day, but it's not mentioned if it's a -3 or -5. Six of her TBFs had been reported as being moved to the Hangar bay and the sequence of photos of her loss has three Avengers parked at the very front. One has a dot on the rudder similar to CV-12 Hornet's airgroup and may have been transferred, but I don't know if this was the only one or not. For sure, the plane with the dot is # 9.

attachment.jpg

Note the outboard Hellcat is tricolor but the one inboard of it is Glossy Sea Blue (dark underwings visible when folded). This plane's tail is hidden in all of the photos I have and the number is unknown. It is known that #1 was a F6F-5 in GSB at least and than numbers 3, 12, and 17 were tricolor.

http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=59&t=166458&start=60 (het kan nodig zijn om de foto aan te klikken, want de donkere vleugel waar hij het over heeft, wordt op dit forum er af gehakt...)

De decals bij de kit maken het mogelijk om de nummers op de vliegtuigen aan te brengen. Voor die tweede groep vliegtuigen wordt Tamiya Sea Blue gebruikt. Omdat de resin toestellen op zich al een veel fragieler onderstel hebben, worden die al volledig in deze groep opgenomen. Ook de meeste Trumpeter Hellcats komen hierbij.

Deze groep wordt eerst gespoten, met de onderkant naar boven. Om de vleugels te schilderen, worden ze op de bodem van een potje Chinees gekleefd met gom. Zo wordt er weinig verf verspild.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het Sea Blue doet de gele kleur van het resin snel wijken. De toestellen worden dan omgekeerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

De andere groep wordt nu eerst onderaan wit gespoten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het grote afplakwerk begint nu. Ik heb alleen gebruik gemaakt van kneedgom omdat er weinig platte vlakken waren om af te tapen en je hiermee altijd het risico hebt verf weg te trekken of het landingsgestel mee te sleuren. Desalniettemin heb ik nog verschillende keren een pootje of dekseltje moeten teruglijmen. Dit kwam vooral door de eigenschap van de Trumpeter landingsgestellen om onverlijmbaar te zijn, dus op de duur gebruikte ik hier maar secondelijm voor. Uiteindelijk was ik aan het Midnight Blue aangekomen, maar er moest nog verschillende keren afgeplakt en gecorrigeerd worden voordat alle vliegtuigjes er eender uitzagen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan was het nog niet gedaan met spuiten, want ik had de cockpits nog open gelaten. Met de sticks er in was dichtstoppen ook niet aan de orde, dus werd er een malletje rond de pit geboetseerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik laat jullie nu het voorlopige resultaat zien vanuit een paar hoeken. Er zijn drie vliegtuigen afgevallen, twee Avengers omdat het maximale aantal op het schip 9 was volgens Tracy, en een Hellcat omdat er anders teveel vliegtuigen met opengeklapte vleugels staan en ik de cockpit vergeten uit te werken was.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb de landingsgestellen al wit geschilderd en ga nu verdere details aanbrengen. Dan komt er een laag p+ en kan ik de decals al gaan uitproberen.
 
Laatst bewerkt:
Jij hebt engelengeduld en een goed oog voor detail. Doordat je die gave ook bij mijn projecten toepast in wat je er post zet je me meer aan het denken. Je vliegtuigen zien er goed uit.
 
wauw het is een hele vloot geworden , gaat prachtig worden als ze afgewerkt zijn en allemaal op het dek staan gerangschikt.
 
Bedankt, jongens. Door een andere visie in iemand zijn topic te posten, kan je die persoon helpen om mogelijkheden te verkennen die hij misschien niet gezien had, zelfs al is het iets waar je zelf niet in thuis bent. Door je aan een systeem te houden, kan je vroeg of laat wel geraken waar je wilde.

Het werk aan de vliegertjes was nog lang niet gedaan. Ik toon in deze post eerst even een foto van een Hellcat in een museum die geschilderd is volgens het uiterlijk dat de toestellen op de Princeton hadden tot begin 1944.

attachment.jpg

http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_f6f_en.php

Hier is de geschilderde bek goed te zien. Let ook op de propellers met een gele waarschuwingskleur op de tips en de witte kleur op de vleugeldoorsnede. Een aantal van deze details konden nu met een penseel geschilderd worden, zoals de zwarte wielen en de motoren die US Grey geschilderd werden in de cowlings.

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de witte vleugelonderzijde moest er een overspray terug weggespoten. Dit is redelijk goed gelukt en ik moest toch nog twee paar Avenger-vleugels elimineren. Het Chineespotje bleek dus niet zo'n goed idee door het niveauverschil van het middenste bassin, waartegen de aerosol "afkaatst".

attachment.jpg

attachment.jpg

De propellers waren zoals vele bouwstappen in dit topic een klus waarbij ervaring door iets herhaaldelijk te moeten doen, tot een betere methode leidt.

attachment.jpg

De aanhechtingspuntjes werden met een slijpsteentje op de Dremel verwijderd, maar bij de eerste exemplaren werd vaak een propellerblad uit zijn hoek van 120° geslagen door de tegengestelde draairichting. Door op te letten hoe je het blad op de slijpsteen moet leggen, is dit te vermijden, waarbij de prop drie keer omgedraaid moet worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hierboven zie je de Hellcats van WEM en L'Arsenal en daaronder de kleinere, scherpere Avengers van WEM.

attachment.jpg

Wanneer alles gepolijst was, moest de pitch bij elk blad er in gezet worden, door naar een foto te kijken.

attachment.jpg

Om de gele propellertips het makkelijkst te kunnen schilderen, werden ze eerst wit gespoten en daarna geel. Nu kunnen de bladen zwart gespoten worden, maar voorlopig zijn de props op een draadje geregen als madeliefjes.

attachment.jpg

De resin vliegtuigjes kregen een canopy in lichtblauw. Nu brak er wel een van de leukste werkjes aan. De decals lagen te wachten op drie vellen en de vliegtuigjes waren ook in de p+ gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zijn 17 Hellcats en 9 Avengers. De Trumpeter stickervellen waren in dit opzicht inferieur aan Dragon omdat de roundels er los geplaatst waren van de "vleugeltjes". Ook waren ze te klein voor een correcte representatie van deze airwing. Ik kon gelukkig de hele collectie afwerken met alleen het decalvel van Dragon, maar dan moesten er ook een aantal toestellen voorzien worden van de roundels met rode omranding. Dit was in de beginjaren van de oorlog overeen gekomen omdat het nu eenmaal de kleuren van de vlag vertegenwoordigde, maar men kreeg snel door dat er verwarring optrad met de Hinomaru-roundels van de Japanse luchtmacht. AA-crews van Amerikaanse schepen vuurden even lustig op alles dat de kleur rood in zijn vlag voerde, dus verdwenen rode bollen en omrandingen uit de mode.

Ik besloot de decals met rood alleen toe te passen op de resin vliegtuigjes die toch in de hangar weggestopt zouden worden. Bij de laatste van deze decals ben ik zelfs met de schaar aan de slag gegaan om zoveel mogelijk van die omranding weg te knippen. De twee Dragon Hellcats met uitgestrekte vleugels hebben ook op de onderzijde de rode decals, die zal je toch niet goed kunnen zien, zo dicht tegen het dek aan. Voor de resin toestellen had ik geen gezichten, maar die hebben toch ook een ongeschikte cowling-opening zonder oliekoeler.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De decals voor de kattengrijns en die op de vleugels gingen er heel goed op. De roundels op de romp zorgen voor problemen, zelfs als er sol op aangebracht wordt. Dit is ook op de foto's te zien, heel wat decals zijn onderaan losgesprongen. Die van de Dragon Avengers moeten bovendien op een dubbel gebogen vlak gelijmd worden, er is een soort verdikking bij de staart. Er zal dus een extra lijmronde nodig zijn, waarbij ik ga proberen de decals tegen de romp aan te drukken tijdens het drogen. Er zijn ook nog de decals voor de vliegtuignummers maar daarvoor moet ik Tracy's aanwijzingen er nog eens goed naast leggen. Hij kende voor een aantal nummers de gebruikte kleuren.
 
Laatst bewerkt:
Ja man, van prutswerk gesproken maar heel mooi resultaat!
 
word imposant als dit af is.
 
Schittterend, maar wat een werk
 
Bedankt, Erwin, Pascal en Aris. Het volgende stapje op de lopende band: elk vliegtuig heeft een nummer gekregen. Ik heb de sterdecals op de staart helemaal rond gekregen door er een worstje kneedgom rond te kleven tijdens het vastlijmen. Ook zijn er op de resin exemplaren paneellijnen geschilderd volgens het schema dat de Trumpeters hebben. Op de Avengers zijn de nummers ook nog eens met een fijn penseel op de cowling overgenomen. De propellers zijn zwart gekwast, wat ik beter met de airbrush had kunnen doen, achteraf gezien. Maar ik dacht dat de gele tips moeilijk te maskeren waren. Er zijn ook met rood de Hamilton Standard keurmerken op gezet, niet meer dan een stipje op elk blad.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu kan ik de andere toestellen inlijnen.
 
Slik !!! Wat een prutswerkje is dit maar het loont zich tot 1 machtig werk tof om te kijken
Suc6 verder en ik blijf genieten ( zoals altijd )
Marc
 
Heb weer wat bijgelezen in dit topic, dit gaat wederom een masterpiece worden Steven!!
Wat een detailwerk, weer goe bezig..!!

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan