Hoofdsponsor

1/350 CVL-23 USS Princeton 1/350 [wip]

Bedankt, het wordt nu al moeilijk om op te pakken.

De voorste twee driedubbele flakplatforms moesten nog geplaatst worden.

attachment.jpg

De linkse is hier al samengesteld en de plek waar de deur komt is al vrijgemaakt in het plastic.

attachment.jpg

Zelfs de onderkant is keurig afgewerkt.

attachment.jpg

Om te checken of de PE versie echt beter geproportioneerd was en waar de platforms moesten aansluiten, heb ik beroep gedaan op the Ship's Forum. Tracy voorzag me van een wazig plan dat hij gebruikt had voor het ontwerp van dit stuk van het model, aangezien dit een latere aanpassing is en het niet op de beter beschikbare bouwplannen staat. Ik heb met kleurlijnen aangegeven hoe ik het rudimentaire plan toch heb kunnen gebruiken. Om te beginnen, meten we de breedte van het vliegdek, dat op het plan in paars aangegeven is met de letter D. Vergelijken we dit met het plastic dek C, dan geeft de roze lijn aan dat dit ongeveer 2,2 keer in het plan past. Daardoor weten we dat deze factor ook de andere gezochte afstanden oplevert. Platform B met de rode lijn past het best 2,2 keer in afmeting A in blauw. Ook de afstand wordt op die manier berekend en hieruit blijkt dat WEM het volledig bij het rechte eind heeft.

attachment.jpg

De opstaande wand zorgt dat de platforms haaks staan, als je een sleuf tot tegen het dek aan zaagt. Hier een dryfit met de romp.

attachment.jpg

Beide platforms zijn hier verlijmd.

attachment.jpg

Een uitbreiding van het dek tegenover de vorige CVL maakte het noodzakelijk om de binnenkant daarvan al grijs te schilderen, zodat je het PE niet ziet reflecteren door de perforaties.
 
De catwalks zijn nu bijna allemaal vervangen door PE. Alleen nog vooraan wat knutselen, want daar moet het PE ingekort worden door de "triple AA gun tubs". Op deze catwalks moet nu ook allerhande materiaal vastgemaakt worden, zoals vlotten. Er moet dan ook reling komen.

attachment.jpg

De afvalbak zit al goed vol.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Smullen ,echt smullen is dit Steven...Weeral ferm bezig maat!!

Grtz yves,
 
Mooie toevoeging die PE, wordt heel knap.
 
Bedankt voor jullie aanmoedigingen! De airwing is nu ook aangestoken, die is door zijn kleine omvang geschikter om in de weekends op verplaatsing aan te werken. Door het aangekochte PE kunnen alvast 6 van de 8 F6F en ook 6 Avengers een upgrade krijgen. Bij het PE zit ook spul voor SBD Dauntless maar die horen niet op de Princeton thuis. Er heeft zelfs altijd een voorraad duikbommen op de Princeton gezeten, zonder dat er de bommenwerpers op het schip voor beschikbaar waren. Het eerste dat ik ga doen, is de Hellcats van cockpitdetail voorzien, zodat er een aantal met open canopy kunnen figureren. Er is een cockpitvloer met instrumentenbord waar wijzers in ge-etched zijn, een stoeltje en een knuppel.

attachment.jpg

attachment.jpg

De plastic romp is te nauw voor deze toevoeging, dus moet die uitgefreesd worden. Daar had ik ooit tandartsenspul voor gekregen.

attachment.jpg

Ik heb het pitje er al in gekleefd maar er is nog maar 1 toestel behandeld. Ik moest namelijk nog gaan winkelen. Daarbij heb ik ook de kringloopwinkel aangedaan. Daar kan je altijd zaken vinden voor een habbekrats die verrassend bruikbaar zijn.

attachment.jpg

Dit boek gaat over de voorvader van de modelbouwkits, Bassett-Lowke, waarmee de Royal Navy aan het begin van de vorige eeuw voorzien werd van opleidingsmodellen van de vloot, en ook van die van de andere mogendheden om de herkenningspunten te leren. De schaal is meestal 1/600 of 1/1200. Iemand heeft hier een collectie van aangelegd en die wordt in dit boek getoond. Ook veel koopvaardij- en lijnschepen waren beschikbaar. Ze waren ook voor particulieren te koop.

attachment.jpg

Zelfs de Independence-klasse was erbij.

attachment.jpg

Een aantal modellen wordt van naderbij getoond en ook de verpakking en de bouwmethode komen kort aan bod.

Verder heb ik nog een reparatie uitgevoerd aan een oud model van me, de Roosevelt. Een van de Hawkeyes was losgekomen en moest terug vastgezet worden. Hij stond op een draadje dat onder het gewicht neigde door te plooien. Ik heb het draadje korter vastgekleefd maar dan verder van het schip weg.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Om dan terug op de Princeton uit te komen: de reling staat al grotendeels op het schip. Nu moet er nog een afwijkend gedeelte vooraan gedaan worden en een stuk op de blisters aan de zijkanten van de hull. Op het dek ligt het platform klaar dat tussen de schoorstenen hoort. Dat zal ik achteraf moeten vastkleven, want anders is de galerij er onder niet meer schilderbaar.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooi en strak werk Steven. Die cockpitjes is echt wel freubelen op de vierkante mm :22:

Fred
 
Ja Steven het komt weeral van uw hand en wat kunnen we daarvan zeggen ? Niks gewoon kijken hoe hier een schip geboren word
Knap kerel
Marc
 
Bedankt! Het is soms even nagelbijten als er iets weggeschoten is, maar er is tijd genoeg om te zoeken. Ik ga er letterlijk koortsig mee door, zit hier te typen met een dekentje over me. Deze update gaat over de platformen waar de paravanes op gemonteerd waren. Dit soort toestellen doen wat aan torpedo's denken maar het wordt gebruikt voor het ruimen van mijnenvelden op zee. Ik vond een paar verhelderende plaatjes op Wikipedia:

attachment.jpg

De paravanes werden met twee over de reling getakeld, aan elke zijde een, en aan kettingen of kabels voortgesleept. Door de vleugels spreidden de kettingen zich onder het water uit. De magnetische mijnen waren met een gewicht aan een ketting verzwaard. De paravanekettingen geleidden de mijnen tot bij de kabelsnijder aan de torpedokop, die de mijn lossneed zodat die naar boven dreef en onschadelijk gemaakt kon worden.

attachment.jpg

foto https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paravane_on_USS_Texas.jpg, een paravane van nabij gezien op het museumschip USS Texas. Let op de geperforeerde vleugelstijlen en de kabelsnijder.

attachment.jpg

Voor de paravanes zijn alle details om te zetten in PE als je de plastic stukken kaal scheert.

De locatie op het schip was boven de zogenaamde blisters, de uitstulpingen opzij aan de romp om het stabieler te maken. Hier zijn ook twee galerijen waar een PE vervangstuk voor is van WEM. Allemaal goed en wel maar er is een probleem mee.

attachment.jpg

Ik had eerst de bakboordzijde gedaan. Wanneer je het stuk plooit en naast een foto legt samen met het plastic kitonderdeel, zie je meteen een afwijking bij de hoge scheepsladder achter het driehoekig gedeelte. De driehoek is verkleind zodat de galerij op dezelfde hoogte komt aan de beide uiteinden van de ladders. Dit leidt meteen tot passingsproblemen, dus had ik de locatorrand van de hull gesneden. Ofwel komt de personeelsdeur links op de foto te hoog uit, ofwel zit de balustrade voor de hangarpoorten. Omdat het kitpart en het PE beiden een gladde helling vertoonden voor de grote scheepsladder, had ik in eerste instantie een langer plaatje in de plaats gekleefd zodat de galerij terug lager uitkwam.

Aan de stuurboordzijde vond ik de verklaring voor het probleem.

attachment.jpg

Voor die galerij had men het spiegelbeeld meegeleverd van het net getoonde onderdeel. Daarin zaten geen uitsparingen voor de zware stutten die hier uit de romp oprijzen en de galerij opdelen. De montage van dit stuk PE zou wel moeilijk worden als de plastic stutten van de kit later in deze uitsparingen moeten passen. Daarom heeft WEM beslist om het wat hoger te doen uitkomen, zodat het boven op de stutten ligt.

attachment.jpg

Nadat ik het correcte gedeelte van de galerij al gemonteerd had, duidde ik met een fineliner aan waar de stutten van het eiland contact maken met de galerij.

attachment.jpg

Door de foto's in het boek goed te bekijken, kon ik ook vaststellen dat de gladde helling niet bestond en dat er wel degelijk een ladder met treden op die plek moest zitten. Gelukkig zijn er nog stukken PE galerij inclusief ladder teveel door de extra gun tubs vooraan het schip. Deze mogelijkheid heb je niet als je de set voor een vroege versie van het naamgevende schip wil gebruiken.

attachment.jpg

De uitsparingen in de loopplanken betekenen wel dat je de reling moet versnijden. Gelukkig staan de stanchions niet allemaal even ver van elkaar en kan je dus passende stukjes vinden. Hier had ik nog een extra uitsparing geslepen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Aan de andere kant heb ik uiteindelijk ook de helling weggehaald en een ladder gekleefd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De paravane aan stuurboordzijde is al gemonteerd.

attachment.jpg

De valreep aan een zijde is in de romp gegoten, dit is perfect weg te halen met een Airwaves-zaagje zonder de steel.
 
Wat een gepriegel, liever jij dan ik, maar blijf volgen met alle respect voor je werk en je geduld.
 
Knap werk!

Ofwel heb jij hele grote mesjes, ofwel moet jij je onderdeeltjes onder de microscoop leggen om ze te herkennen, dat maakt het eens zo knap wat je doet!
 
Bedankt jongens. Dat met die microscoop moet ik eens proberen, doet met denken aan de microscopische kerststal die ze de paus cadeau gedaan hebben vorig jaar, schaal 1/10000.

https://cruxnow.com/vatican/2017/12/22/pope-francis-needs-microscope-eye-lithuanian-crib/

Vandaag twee trapjes geplooid en de tweede paravane gemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het tweede trapje heb ik per ongeluk andersom geplooid. Daardoor zitten de treden verder naar achteren. Ik ga ze niet meer terugplooien, dan breken ze vast.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Gisteravond kwam er onverwacht bezoek om de hoek. Die was ik hier nog niet tegengekomen, vermoedelijk een Segestria.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het was een snel beestje voor zulke korte pootjes maar ik kreeg ze toch in een duidelijker doosje.

attachment.jpg

attachment.jpg

Toch maar buiten gezet, want deze kunnen naar het schijnt wel een nipje geven. Dan heb ik de verluchtingsroosters aan beide zijden van de romp uitgesneden. Dragon schijnt die niet uitgewerkt te hebben, gelukkig heeft WEM dat overgepakt.

attachment.jpg

Dit zijn de grote, al heb ik er 1 over. WEM geeft echter totaal niet aan waar welk rooster moet komen en er zijn er wel een tiental verschillende. Zelfs de grote variëren soms een halve millimeter. De roosters zitten meestal goed op de plek waar er aan de binnenkant een luchtkoker in de hangar gemonteerd moest worden. Dat wijkt echter op enkele plaatsen wat af. Ik dacht de openingen open te boren, maar dat kan niet als er geen buis achter zit. Dan maar kunstmatig wat afstand creëren:

attachment.jpg

Als ik dit zwart schilder, lijkt er achter de roosters wel een donkere buis te zitten.
 
Amaai Steven,zalig man..hoe ge da allemaal zeer fijn uitgewerkt klaar krijgt!!
Zelfs Spiderman is een fan..!! :dry:

Grtz yves,
 
Die is al blij dat hij op het web komt, Yves.

In Hoboken op de beurs was niet alleen Navalmodels aanwezig maar ook de leverancier van Aber en nog wat boekenverkopers, zodat er flink wat extra's voor de Princeton ingeslagen konden worden.

attachment.jpg

De literatuur dient om de positie van de vliegtuigen op het dek realistisch na te bootsen, er staat ook veel in over de camouflage en de signalisatie. Ik heb nu ook PE voor de vier laatste vliegtuigen in de kit. De verf van Lifecolor is blauw 5N voor de hangar.

attachment.jpg

Voor alle luchtafweerkanons heb ik Aber loopjes gekocht. Er zijn er vast die dit overbodig zouden vinden, want de plastic loopjes zijn zeer kwalitatief. Ik ben wel eens aan het bekijken geweest of de lengte van de loop klopt.

attachment.jpg

Hier zie je dat het dunste deel van de loop ongeveer een kwart uitmaakt van de totale lengte van het stuk. De foto toont de Oerlikons op de West Virginia in "Warships and Warship Modelling" (Wooley and Clarke).

attachment.jpg

Bij de Dragon 20mm's is deze verhouding 1/3. De Aber loopjes hebben hetzelfde uiteinde als de plastic stukken maar er zit nog een coil spring achter. De vraag is ook of de lengte van de Dragon loop klopt. Ik heb voorlopig geen plan kunnen vinden van een Oerlikon met een maatlat naast de loop. Ik zoek nog even verder naar een schaaltekening.
 
Oei Steven , daar moet ik nu niks van hebben akelige beesten
mooie aankopen gedaan
grt
Marc
 
Als ge voor iets gaat is het ook wel altijd..."all the way"..waarvoor mijn respect man..!!

Grtz yves,
 
Dankjewel, we gaan er weer voor.

attachment.jpg

Wat berekeningen gaan vooraf aan het vervangen van de loopjes. Ik vond een plan met imperiale maten voor de draaicirkel van het kanon. Via een omzettingsprogramma kwam ik aan de maten in centimeter voor de loop en voor de kulas. Door dat op te tellen en door 350 te delen kwam ik aan de correcte maat voor de lengte van het kanon. Dit zou 0,67 cm zijn. Dat maakte de Dragon loopjes 2/3 van een millimeter te kort, dus wilde ik ze toch vervangen.

attachment.jpg

Er werd eerst geprobeerd om zoals Aber het aangaf een gaatje van 0,30mm in het kanon zonder de loop te boren. Dat werd niks door een gebrek aan oppervlakte om in te kunnen boren. Daarom werd er in de plaats een sleuf gezaagd, in 1 richting was er meer dan een millimeter materiaal om in te zagen. Met een Airwaves mesje van 0,20 is dat gemakkelijk.

attachment.jpg

Een detailfoto van de inkeping, die 1mm diep is. Hier kan de loop gemakkelijk in vastgezet worden. Je herkent ook het pasnokje voor de munitietrommel en een haakje waar de schouderkolf aan gehecht moet worden.

attachment.jpg

De loopjes zijn alle 16 gemonteerd.

attachment.jpg

De splintershields van Dragon moesten gebruikt worden, zelfs al waren die van Aber beter. Ik had er gewoon niet genoeg met dezelfde vorm. Op dit Aber fretje zitten drie verschillende types van schild. Bij Aber zijn die voorzien van rivets.

attachment.jpg

attachment.jpg

De afgewerkte 20mm's. Elk stuk bestaat uit 7 onderdeeltjes die goed uitgelijnd moeten worden. Nu op naar de 40mm's!
 
Jawatte dat is toch echt mini he ongelooflijk en dan nog uit 7 stukjes te maken
Steven oppassen he als je moet niezen ga dan even uit je kamer of er zijner een deel weg ;)
Marc
 
Ik heb me misteld, het zijn er 8. Er zit een draaiwieltje op het voetstuk. Gelukkig had ik er extra, want er moet er 1 in de lichtbak gevallen zijn en die kan alleen open als alle rommel er af gehaald is.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan