Hoofdsponsor

1/350 CVL-23 USS Princeton 1/350 [wip]

Niet te geloven wat jij hier weeral op ons scherm tovert , ademloos als je bekijkt hoe fijn en klein het allemaal is en jij krijgt het toch weer voor mekaar
Suc6 verder
Marc
 
Bedankt, je verslijt je pincetje er wel rapper mee, denk ik. Hier het vervolg:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De schoenen en de caps zijn nu geschilderd en ik heb op dat geel maar een bruine wash gezet om het te temperen, net zoals ik over het lichtblauwe een blauwe wash gezet had voor de schaduwen. Voor de serie van L'Arsenal heb ik haast alleen blauwe shirts gebruikt, die hebben allemaal een witte cap en kunnen dus niet als piloot of officier dienen.
 
Mooi man ! hoeveel moet je er in totaal ? 3000 ?? :nowink:

Gaat dit kunstwerk misschien te zien zijn tijdens ESM in Houten ?
 
Ik ga geen voorspellingen doen, maar dat zou mooi meegenomen zijn. Daar zijn namelijk ook mijn collega's van de SIG 1/350 aanwezig.
 
bijna wonderlijk wat je telkens weer opnieuw laat zien.
Volg steeds in stilte elke update maar vond het nog eens tijd om je te steunen en aan te moedigen dit knappe werkje verder te zetten.
Want tips of aanmerkingen geven aan dit werk gaat mijn petje te boven.
Dus, hou vol het is bijna klaar, nog een laatste eindsprint , rustig en beheerst natuurlijk:)
 
Bedankt voor de aanmoediging, Marc, dat wordt gewaardeerd. De werken aan de Princeton hebben terwijl niet stilgelegen, maar nu was het tijd voor een klus die ettelijke uren in beslag heeft genomen. Het glaswerk voor de vliegtuigjes moest uitgehold worden. Eerst heb ik alle paneellijnen met een bruine wash behandeld.

attachment.jpg

Op het witte deel is dit wel veel duidelijker dan op het Midnight Blue.

attachment.jpg

Met de Dremel Micro lukt het uithollen goed. Ik heb een boortje gebruikt om een rechte uitholling te krijgen bij de lange clearparts van de Avengers.

attachment.jpg

Al dit glaswerk is al een eerste keer met de Dremel behandeld. Dit kan tot op een bepaalde dikte van het plastic.

attachment.jpg

Als het glaasje losgemaakt is, kan het verder fijn gemaakt worden.

attachment.jpg

Met een diamantvijltje kan het tot zo'n 1/3 millimeter dun geslepen worden. Met Tamiya Extra Thin krijg je het terug doorschijnend.

attachment.jpg

De Hellcats van Trumpeter hadden maar 1 clearpart, dus het windshield moet daar nog eens van de canopy gesneden worden en op de fuselage geplakt. Daarna moet er aan de twee kanten een stuk uit de romp gedremeld worden om de canopy er over te kunnen schuiven in open stand, met zo weinig mogelijk uitschieters.

attachment.jpg

Ook de Avengers moeten de windshields apart krijgen, maar ik gebruik de canopies van Dragon omdat die mooiere paneellijnen hebben en er keuze is tussen openstaande of gesloten cockpits. Het PE tussenschot moet lager afgeschuurd worden, en wordt dan met Vallejo Interior Green terug groen aangestipt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er is een Avenger waar al een figuurtje in zit, maar daarvan moeten dan wel de benen afgesneden worden. Nog even doorbijten en de vleugels kunnen er aan. er moet ook nog matte lak op de vliegtuigjes, dus de canopy wordt nog terug afgeplakt.
 
Mooi geduldwerkje !

Eerst heb ik alle paneellijnen met een bruine wash behandeld.Op het witte deel is dit wel veel duidelijker dan op het Midnight Blue.
Misschien op het Midnight Blue juist een iets lichtere kleur gebruiken ? Zie je ook vaak bij donker gekleurde AFV's.
 
Steven kerel wat moed en energie steek jij toch allemaal in die kleine zaken , vele bewonderaars zullen het nog niet ineens zien , maar wel prachtig hoe gij te werk gaat , een goed verstaanbare uitleg
Dit gaat een zeer goede kant uit om toch weer medailles in de wacht te slepen
Marc
 
Respect met wat je hier laat zien.
 
wauw, zat weer met open mond te staren naar je foto's. Ik zou al blij zijn mocht ik die toch wel zeer kleine onderdelen op zijn plaats krijgen.
Jij gaat ze dan nog eerst even bewerken. Echt dikke waardering en bewondering voor je werk.
 
Bedankt voor jullie reacties!

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De vliegtuigjes zijn nu voorzien van de vleugels en staan bijna klaar om een matte laag vernis te krijgen. Ik moet nog wel wat klein spul toevoegen, zoals antennes en MG's. Terwijl ben ik ook al begonnen met de voorbereiding van de volgende carrier. Die heb ik zaterdag in Veldhoven gekocht, het is de Zuikaku van Fujimi.

attachment.jpg

Die gaat nog niet meteen van start, want ik beschik nog niet over al het spul dat ik er in wil verwerken. Zo wil ik nog minstens een houten dek en een crew kopen. Wat ik deze week wel al gedaan heb, is het vertalen van de handleiding.

attachment.jpg

attachment.jpg

De handleiding van dit schip, dat overigens heeft bijgedragen tot het tot zinken brengen van de Princeton, is grotendeels in Japanse karakters geschreven, met een zeldzaam woord Engels daartussen. Je vraagt je af hoe ze deze dure modellen verkocht willen krijgen als de instructies niet buiten Japan gelezen kunnen worden. Ik ging als volgt tewerk:

- inscannen van de pagina's op mijn all-in-one printer, het is al niet zo simpel door het A3-formaat van de handleiding
- verwijderen in Paint van de plaatjes die de tekst zouden kunnen vertroebelen
- converteren van de aldus bekomen afbeelding op https://www.onlineocr.net/; daardoor wordt de afgebeelde tekst in een .doc formaat omgezet.
- dit kopiëren naar Google Translate (dat ging wel trager omdat je maar een vijftal lijnen tegelijk kan kopiëren.
- uitprinten en corrigeren van de vertaling
- uitknippen van de tekst en op de handleiding plakken. Dit laatste kan je natuurlijk vlotter doen door te plakken in de eerder gemaakte scan, maar die had ik dus niet bewaard omdat de tekeningen weggegomd waren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het bleek achteraf dat de meeste instructies evident waren, maar ik heb het maar afgewerkt zodat ik de tekst ook voor anderen beschikbaar kan maken wanneer ik hier een bouwverslag van begin.
 
Steven ik bewonder steeds u detail verliefdheid en acribie bij een model, is mij jammer genoeg niet gegeven dus ik zou mij moeten beperken tot aah en oohs als ik iets zou schrijven. Wat mij dan ook weer niet gegeven is. Ge moet mij dus maar beschouwen als een stille genieter van je werk, die telkens verwondert is hoe klein men dingen kan maken. Ik heb het reeds ergens anders geschreven, ik sta waarschijnlijk op een beurs naar je model te staren en moet dan thuis vaststellen dat ik de helft niet heb waargenomen als ik dan de geposte foto's zie.
Prachtig werk in ieder geval.

Grtx Jan
 
Nou Steven, jij weet zelfs van de instructies op zich nog een project te maken ;)
Zonder gekheid, mooi opgelost !
 
Jawadde:wow:

Ik volg hier al een hele tijd in stilte en mijn mond blijft openvallensdfkkjskng
Hoedje af voor wat je hier laat zien Steven.
Prachtig detail op deze schaal, ik zou er het geduld niet voor hebben en hou het daarom bij de grote vliegers:laugh:

Grtz.

Luc8)
 
Steven,

Ik volg dit project al een tijdje op afstand. Imposante bouw, zeker in aanmerking genomen dat dit op schaal 1/350 is. De uitleg die je geeft is zeer gedetailleerd en wordt ondersteund door heldere foto’s. Deze bouw is dus zeer goed te volgen, ook door hen die niet in de materie thuis zijn. Dit is werk van “Top” niveau. Respect voor het geduld, de kennis en de uitvoering.

Mvg
airbus56
 
Bedankt voor jullie interesse, ondertussen zijn de propellers allemaal geplaatst en het glaswerk geschilderd.

attachment.jpg

Ik had besloten om de propellers er zo degelijk als kon aan te bevestigen. Bij de toestelletjes van Dragon was er een kleine opening voor een pin aanwezig, die verwerkt was in de uitstekende as van de motor. Bij Trumpeter zat die as er niet en was er een grotere opening verder naar achter. Ik heb daarvoor een plastic rod van 2mm een paar keer conisch geschuurd en in de cowling gekleefd. Ik had die beter eerst doorboord, want nu kon er een draad bij Dragon ingestoken worden en niet bij Trumpeter. Daar heb ik een draadje moeten opkleven, wat minder stevig is. De PE propellers pasten met de centeropening over die draad, maar de naaf zou dikker moeten worden dan die draad. Ik haalde er de dunste buis van Mastertools bij, die paste maar net rond de draad. Door de buis te snijden, was ze zelfs wat krap. Hierdoor duurde dit een aantal uren voor alle vliegtuigjes. Ook het schilderen van de canopystijlen nam veel tijd in beslag, maar dat is nu uitgevoerd. Nog maar eens een overzicht, er komt nu niet veel meer bij. Ik dacht nog aan 127mm-raketten, die bijgeleverd zijn door Dragon, of aan afwerptanks.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Echt respect!!!!! Heb je ze al een wash gegeven, voor de paneellijnen wat aan te zetten? Is niet zo goed te zien op de foto's - die vliegtuigjes zijn dan ook zo klein!!!! Hoe klein is dat? Twee centimeter of zo?
 
Er zit een bruine wash over de vliegtuigjes, maar die is alleen goed te zien op de onderkant. Er zijn er een heel aantal bij met drie kleuren, zodat het moeilijk wordt om te differentiëren in de kleur van de wash. De Hellcats zijn zo'n 2 cm, de Avengers 3.

Gisteren heb ik nog wat aan het dek gewerkt. ik wilde de transverse girders in een andere kleur hebben dan de Pontos-set. Maar ik kon dit niet meer spuiten en het zou waarschijnlijk ook niet goedkomen als ik dit met een penseel begon te doen. Daarom deed ik eerst een test op het restgedeelte met een paar kleurtjes. Ik vond een viltstift van Conté die een goede scherpe punt had en ook een kleur blauw die deed denken aan deck blue. Om de streepjes te zetten, kon ik geen lineaal gebruiken, want er zaten wat obstakels in de weg op en naast het dek. Daarom heb ik het stuk plastic van Pontos maar gebruikt als lineaal, dat geeft wat mee.

attachment.jpg

Ik ben blij dat ik dit nu toch gedaan heb, want het maakt het dek ook wat interessanter om te bekijken. Waar de viltstift over de witte dry-decals ging, kon ik de inkt er gewoon vanaf wrijven. Nu moeten de streepjes alleen nog wat verweerd worden met een potlood. Je hebt nu een duidelijke afbakening tussen de metalen strips en de houten planken daartussen, zoals op foto's ook opvalt. Nu komen er nog wat foto's van een dry-fit van de vliegtuigen op het dek, zoals ik ze zou willen opstellen. Als het jullie wat lijkt, laat het dan weten!

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu ga ik eens met de rigging aan de slag moeten.
 
Knap!! De opstelling ziet er goed uit, klaar voor de actie!
 
Dat is echt wel knap op die schaal.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan