Hoofdsponsor

1/32 Corsair F4U-1 'Birdcage' [wip]

Heren dank voor de fijne reacties.

@ roy, ik zag eerst niet wat je bedoelde, de olietank en heel het
compartiment zijn nog heel hard WIP. Hier moeten nog een hoop
kabels in getrokken worden en dan nog heel wat herschilderd.
Ook onbreekt er nog een deel, waardoor de olietank veel minder zichtbaar wordt.
Eigenlijk heb ik dit snel snel geschilderd om alles in elkaar te kunnen lijmen.
Dit had ik inderdaad nog niet vermeld, er wordt dus nog aan gewerkt.
Ik denk ook dat er in het echt wel eens rubberen strips onder de metalen spanbanden kunnen zitten.
Maar dit zoek ik wel op als het zover is.

@ erwin, inderdaad de volgorde van Doog, ik zag geen reden om hier iets aan te veranderen.
Ik ben nog aan het experimenteren met pinwash en oliefilter,
maar dat is allemaal nieuw voor mij. Dus ik heb geen idee wat het wordt.
De reden om het model nog niet ineen te lijmen is omdat het kan.
Hierdoor is het model handelbaarder en kan ik makkelijker dingen proberen.
Het is ook onmogelijk om de camouflage goed te spuiten met de hoogteroeren al aan de romp.
Doch een van mijn volgende stappen is alles in elkaar lijmen.
Maar eerst moet ik het gat in de fuselage nog dichten.
Kleurverschillen heb ik niet echt schrik van ik heb altijd hetzelfde procede gevolgd.

Zo, morgen probeer ik het laatste deel te posten,
dan zijn we up to date.
En hopelijk nog wat tijd om verder te bouwen.
Tot dan
Grt free
 
Laatst bewerkt:
Roy ik heb hierboven mijn antwoord aangepast.
Sorry voor het misverstand.

Grt free
 
Dag heren,

eindelijk tijd gevonden om te posten,

hier een experiment met olieverf om de canvas delen harder te faden dan de metaaldelen,
het moet nog wat verfijnd worden en zal nog subtieler worden, maar het heeft wel al iets, denk ik

IMG_5071.jpg


in detail

IMG_5072.jpg


Dan maar de ensignes gespoten, na het herstellen van de verfschade.
Door de herstelling heb ik iets dekkender gespoten dan ik wou, maar hoop dit dan op te lossen met een beetje post shading.

IMG_5074(1).jpg


IMG_5075(1).jpg


Dan begonnen met het afplakken van de walkways, eerst had ik me vergist en zat er een verschil op van 5mm.
gelukkig op tijd gezien, dit zou anders moeilijk te repareren zijn.

IMG_5079(1).jpg


bij het verwijderen van de masking ook wat verf meegetrokken, valt wel mee als je weet dat hier toch snel 8 verschillende lagen verf opliggen.

IMG_5082(1).jpg


andere kant geen enkel probleem

IMG_5083_(Edited).jpg


Maar dan tot de vaststelling gekomen dat ik de kleine steps vergeten was,
dus nogmaals de maskingtape bovenhalen. Nu heb ik wel consequent de tape eerst op mijn hand geplakt om het lijmvermogen wat te verzwakken.
bij grotere werken doe je dit op een kledingstuk, maar ik heb gemerkt dat er dan toch nog dikwijls microvezeltjes aan de tape plakken en op deze schaal zie je dat natuurlijk. Het vet van de huid heeft dan wel weer andere nadelen, dus eerst even droogwrijven met een propere vod.

IMG_5084(1).jpg


IMG_5085(1).jpg


onmiddelijk na het spuiten heb ik dan alles teruggeschuurd toen de verf nog niet echt droog was
en heb ik ook de reparaties gedaan.

IMG_5086(1).jpg


door alle verschillende glanzen ziet het er niet uit, maar van dichtbij krijg je al een idee.

IMG_5088(1).jpg


IMG_5089(1).jpg


IMG_5089zoom.jpg


IMG_5087(1).jpg


en dan de volgende ochtend met een frisse kop, alles geclearcoat voor de volgende fase,
geen dikke laag, gewoon genoeg om te beschermen. het ziet er ook satijn uit in plaats van high gloss.

IMG_5091(1).jpg


IMG_5092(1).jpg


IMG_5093(1).jpg


IMG_5094(1).jpg


IMG_5095(1).jpg


IMG_5096_zoom.jpg


IMG_5097(1).jpg


IMG_5098(1).jpg


IMG_5099(1).jpg


IMG_5101(1).jpg


IMG_5104.jpg


IMG_5105.jpg


sorry voor de witbalans maar ik slaag er niet in van een goede foto te maken van de overgang op de vleugels

IMG_5106.jpg


Voor ik vertrok heb ik dan nog een experimentje met panelline wash gedaan,
uiteindelijk heb ik gekozen voor een blauwige wash, ben de naam even kwijt.

Bij het aanbrengen altijd weer even het gevoel, komt dit wel goed

IMG_5111.jpg


maar uiteindelijk toch voldoende controle bij het verwijderen.

IMG_5112.jpg


in detail,

IMG_5113.jpg


IMG_5114.jpg


IMG_5115.jpg


zo, nu zijn we up to date.

Vanaf nu zullen het dus real time updates worden,
maar ik ben nog niet aan het modelbouwen toegekomen. Hopelijk volgende week.

Ik heb wel even de tijd genomen om de haalbaarheid van het verwijderen van het flarepistool te bekijken.
Ik denk dat het onbegonnen werk is. De cockpit moet duidelijk ook dringend ontstoft worden.

IMG_5172.jpg


tot dan
grt free
 
Dankjewel Ed.

Het is moeilijk om weer op gang te komen, maar ik heb wel wat dingen kunnen doen.
Hopelijk blijft het momentum duren.

Het gat voor het flarepistool dat er niet hoort te zijn.

IMG_5207.jpg


geplugd met een stukje streched sprue dat in liquid cement is gedipt.

IMG_5208.jpg


en dan na hard aandrukken en een beetje wachten afgeknip en de snijkant een beetje afgevlakt.

IMG_5209.jpg


IMG_5210.jpg


Dit ga ik nu een nachtje laten drogen en dan met wat voorzichtig schuren en een beetje verf, zou dit onzichtbaar moeten zijn.

Ondertussen dan maar begonnen aan iets dat ik veel te laat gezien heb, eigenlijk heb ik ze pas gezien toen ik aan de pinwash begon.
ejector pin marks :tongue:

IMG_5211.jpg


IMG_5215.jpg


en na een beetje schuren met een op maat geknipt schuurstokje,

IMG_5216.jpg


IMG_5217.jpg


ik zal deze nu schilderen als ik de reparatie op de romp schilder.
hopelijk zien we ze dan niet meer.

Tot dan,
grt free
 
Free ge zijt er hier iets machtig van aan het maken
Geweldig vliegmachien ( vliegtuig ) is een Antwerpse uitspraak
Toffe bouw leerrijk en zeker goed gebracht
Marc
 
Ondertussen dan maar begonnen aan iets dat ik veel te laat gezien heb, eigenlijk heb ik ze pas gezien toen ik aan de pinwash begon.
ejector pin marks :tongue:
grt free
Je moet wel heel goed kijken om ze te kunnen zien tussen de flaps :)
goede oplossing voor het gat in de romp. (in mijn kit zat het gat er niet meer in maar het pistool wel :) )

grtz ed
 
Blijf in verwondering van je verweertechnieken en je proper werk.
 
Ben toch sterk onder de indruk van uw werk grt.
 
Heren,

Dank allemaal voor de leuke commentaren.

Je moet wel heel goed kijken om ze te kunnen zien tussen de flaps

inderdaad maar eenmaal ik wist dat ze er waren kon ik ze echt niet laten staan en het is een goede oefening in spotrepair.

Om zonder veel schade te kunnen schuren heb ik geprobeerd om zelf een custom schuurstokje te maken.
Een klein cirkeltje uit 400 grid schuurpapier gepunched en dan met super glue aan een bamboe cocktail prikker gelijmd.

IMG_5222.jpg


en het doet wat het moet doen

IMG_5223.jpg


nu kan ik dit herhalen met 600, 800 en 1000 en dan verven.

Tot dan
grt
free
 
Dag heren,

het blijft moeilijk om tijd te vinden om verder te werken.
Maar ondertussen toch klaar met schuren en afgeplakt om te verven.

IMG_5238.jpg


primer

IMG_5239.jpg


en dan met verf erop

IMG_5240.jpg


Ik heb de fout gemaakt om geen panelline te volgen bij het masken, hier zie je iets beter wat ik bedoel.

IMG_5241.jpg


Je ziet ook nog een schaduw van de reparatie en wanneer ik probeerde om de overgang te faden door een beetje te schuren heb ik ook nog een krab gemaakt in de verf (geen foto). Dit moet dus nog eens opnieuw, ik denk dat ik het veel breder (groter oppervlak) moet herspuiten dan bestaat de kans dat ik het beter kan blenden. Het is ook moeilijk om dezelfde transparantie te bekomen bij herstellingen.

Dan maar verder gegaan met het faden van de canvas delen, alle delen zijn nu gedaan. Ik heb wel maar twee foto's gemaakt, stomweg vergeten.

IMG_5246.jpg


Ik ben ook nog zwaar aan het zoeken, experimenteren hoe ik nu best met olieverf werk.
Dit is weer zo een tussenfase waarin dat je denkt, dit komt niet goed.

IMG_5248.jpg


Ik zal straks nog een paar foto's proberen te maken.

tot dan
Grt free
 
Dat van de olieverf herken ik goed, ik had gelukkig een paar donor kistjes staan die ik mishandelt heb. Ik heb de olie er met een cocktailprikker opgebracht, echt kleine puntjes, en voor mijn doen eigenlijk te weinig (maar bleek juist goed) teveel bij elkaar wordt niet mooi. Hierna heb ik de dotjes eerst met een ronde kwast uitgesmeerd, wel iets white spirit aan de kwast doen, daarna ben ik pas met een platte kwast en white spirit gaan werken. Netzo vaak met de platte kwast erover heen tot het voor mij goed was.
Dit beviel beter dan meteen na de dotjes met een plattekwast aan de slag te gaan.

Grtz Ed
 
Ja Free daar heb ik ook niks ervaring mee , ik heb wel eens een goede raad gekregen van Guy voor de 2pk en eerlijk dat lukte geweldig het was eenvoudig maar efficiënt
Marc
 
Wat een bouw, heb dit topic met open mond in 1 keer gelezen.
Word een prachtstuk.

Verstuurd vanaf mijn SM-T713 met Tapatalk
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan