Hoofdsponsor

1/32 Corsair F4U-1 'Birdcage' [wip]

Dag Free, ik volg in gepaste stilte je werken, prachtig man!!

Als je in de toekomst onderdelen van Tamiya nodig hebt kun je die eenvoudig en snel via Niel van Time Tunnel models bekomen.
Dit is de UK importeur van Tamiya en levert ook buiten de UK zo heb ik ervaren.

Je stuurt een mailtje aan: office@goldstarstockists.net met het nummer van het raampje waarop het onderdeel zit wat je nodig hebt.
Vervolgens krijg je een mailtje met de prijs (schappelijk zo heb ik ervaren) en betaal informatie.
je kunt voor Tamiya dus géén individuele onderdeeltjes bestellen, dat is echter veel beter dan een aantal merken die niet eens reserve onderdelen versturen.

Groet, Ronald

Time Tunnel Models
www.GoldStarStockists.net
Unit 3, Fenton Barns Retail Village,
North Berwick EH39 5BW.
Tel 01620 850728
 
Op deze birdcage Corsair zijn ze ook aanwezig (foto nr 16 en nog een paar andere) : https://www.net-maquettes.com/pictures/f4u-1a-corsair/?afg198_page_id=2#afg-198

Die dingen heten "backfire ports" :

F4U+Lower+Forward+Fuselage.jpg

Mooie detail foto :

Untitled-1.jpg

In dit filmpje is zon' backfire te zien (eigenlijk vooral te horen), de motor is ook een 2800 Double Wasp :


PS : Ik kan nog meer opzoekwerk doen hoor, maar dan moet ik een uurloon gaan aanrekenen :P




BTW, dit had Dana overhet flare pistol te vertellen :

Hi Pascal,



It was good of Tamiya to include the flare pistol, but it should be omitted from most builds. The gun was introduced in March 1944 on F4U-1A 50040, F3A-1A 08649 (JS654), and FG-1A 14377. The hole in the bottom of the fuselage was covered with a doped fabric patch which was blown away when the pistol was fired. Unfortunately, the blast tube drew carbon monoxide into the cockpit, and in May 1944 BuAer ordered the pistol deleted and the blast tube sealed at both ends. Even though it was no longer useful, the blast tube was installed in all remaining F4U-1s and F3A-1s, and began to be deleted at the Goodyear factory beginning with FG-1D BuNo 87866. (Note that the gun, backet, and blast tube were never mounted in a Birdcage Corsair.)

In February 1945 BuAer ordered the removal of all the blast tubes and brackets as a weight saving measure.

Cheers,

Dana


Groeten

Pascal
 
Mannen,
Ongeloofelijk bedankt voor al dit opzoekwerk.
Ik was al tevreden met een naam zodat ik verder kon zoeken.
Maar dit overtreft mijn stoutste verwachtingen.

@ tourpretendent: super, nu maar hopen dat ik het adres nooit nodig heb.
Het is ook een goede ervaring geweest om dan zelf de vervanger te maken.

@ roy: op je eerste foto zie je dat er een paneel in de opening gelast is.
Dank voor al het opzoekwerk.

@ wet sellery: je zei, voor meer opzoekwerk moet ik be betalen.
Ik zou je nu al willen betalen.
Ongelofelijk welke info jij op een paar uur bijeen krijgt.
Het antwoord van Dana deed mijn hart wel eventjes stilstaan.
Zoals ik al zei in mijn Bristol tread hoeft het voor mij niet 100% acuraat.
Maar ik vind het wel leuk om zo dicht mogelijk bij de waarheid te blijven.
Dit zou willen zeggen als ik Dana zijn uitleg correct interpreteer,
Dat ik een gat in de fuselage moet dichten.
En het pistool uit de cockpit moet slopen.
Het gat ga ik nog wel eens goed over de juiste werkwijze nadenken.
Maar dat pistool kan ik onmogelijk nog uit de cockpit halen.
Misschien heeft hier iemand een ander idee over ( hoe ik het er kan uithalen)

Dus nogmaals ongeloofelijk hard bedankt voor dit enorme werk,
als ik jou ooit op enige wijze kan helpen, aarzel zeker niet.
Ongeloofelijk dat er een onrechtstreeks antwoord van de grootste corsair kenner in mijn tread staat,
Dit vindt ik een hele eer.

Ik speel momenteel op verlaatsing en het is niet altijd evident om tijdig te reageren,
Ook kan ik niet verderdoen aan de corsair. Hopelijk volgende week weer tijd.
Your humble servant
Free

@
 
Ik ga met deze detail foto wel nog wat leuke dingen kunnen toevoegen

Untitled-1.jpg
Nogmaals dank

Ik probeer deze week wel nog wat te posten.

Grt free
 
Dit zou willen zeggen als ik Dana zijn uitleg correct interpreteer,
Dat ik een gat in de fuselage moet dichten.
En het pistool uit de cockpit moet slopen.
Het gat ga ik nog wel eens goed over de juiste werkwijze nadenken.
Maar dat pistool kan ik onmogelijk nog uit de cockpit halen.
Misschien heeft hier iemand een ander idee over ( hoe ik het er kan uithalen)

Zo te zien, kun je er nog bij. Wat ik zou doen is, afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt, proberen met een micro-chisel het pistool te verwijderen. Het 'litteken' zal denk ik dusdanig uit het zicht zitten, dat je dit met het verf en penseel nog goed kunt bijwerken. Als je meer ruimte hebt, kun je een multitool gebruiken met daarop een diamantfreesje, en daarmee heel voorzichtig het litteken zo goed mogelijk wegwerken. Eventueel is zelfs opvullen en schuren nog mogelijk, als je heel veel geduld en een vaste hand hebt.

Het gat aan de rompzijde kun je eenvoudig dichtmaken met putty en/of secondenlijm met wat accelerator of zo.
 
Goedenavond heren,

Het gat in de romp is zo groot dat ik dit wel ga moeten opvullen met styreen denk ik.

Flare_gat.jpg


van de cockpit heb ik hier geen foto's dus ik moet wachten tot ik het vliegtuig weer in handen kan nemen,
om de haalbaarheid van het verwijderen van het flare-pistool in te schatten.

zo, waar waren we gebleven?

de platen voor het landingsgestel zijn in een verschillende toon (zelfde verf maar witte en zwarte primer respectievelijk) dit
om een eventuele vervanging te simuleren, alsook zijn de markeringen op een andere plaats aangebracht voor een beetje variatie.
op de linkse moet ik nog wat decalsolution weg kuisen.

IMG_3669.jpg


De buitenvleugels:

na veel proberen en herbeginnen ben ik uitgekomen op

basis alclad zwarte primer
en op de canvas parts tamiya fine grey primer gevolgd door
een (niet zo goed uitgevoerd :8 ) schaduweffect met tamiya gloss white en gloss black.
aluminium alclad

IMG_3675.jpg


IMG_3676.jpg


nu een laagje gloss white voor de insignas en de tape en dan reversemasking

IMG_3678.jpg


IMG_3679.jpg


IMG_3680.jpg


IMG_3681.jpg


dan chipping medium van AK interaktive
gevolgd door tamiya yellow chromate
en een schrobbeurtje.

IMG_3682.jpg


IMG_3683.jpg


IMG_3684.jpg


IMG_3685.jpg


IMG_3686.jpg


IMG_3687.jpg


achteraf gezien zou ik niet meer met kleine stukjes werken voor zowel aluminium als chromate, omdat als je begint de verf weg te halen kan je altijd op een stukje vallen waar je alleen primer hebt.

dan een glosscoat om te beschermen
weerom een laag chipping medium
dan gloss black (heel dun laagje)

IMG_3694.jpg


en dan eindelijk de basiskleur
dit was de eerste zijde die ik spoot en eigenlijk heb ik het hier een beetje 'dood' gespoten, de anderen zijn veel 'doorzichtiger gespoten'

IMG_3688.jpg


heel geleidelijk aan opbouwen

IMG_3695.jpg


altijd ietsje meer

IMG_3696.jpg


en dan op tijd stoppen

IMG_3724.jpg


dan weer een (beheerst) schrobbeurtje

IMG_3690.jpg


Daarna heb ik het insignia blauw geschilderd, ik heb hiervoor Golden acrylinkt moeten gebruiken omdat ik niet het juiste blauw kon bekomen met wat ik van Tamiya liggen had . Als ik me goed herinner was het ultramarijn met een aantal druppels zwart. Voor de kleur heb ik me gebaseerd op de decals van de kit

IMG_3726.jpg


IMG_3728.jpg


IMG_3730.jpg


IMG_3731.jpg


de walkway afgeplakt

IMG_3732.jpg


en dan tot de vaststelling komen dat ik niet dezelfde mengverhouding had voor de insignias, deze waren op verschillende dagen gespoten. Dom Dom Dom

IMG_3733.jpg


IMG_3743.jpg


dus opnieuw masken van de lichtste en herspuiten, spijtig genoeg ben ik nu wel het vervaag effect kwijtgeraakt.
Deze foto's zijn buiten gemaakt (spijtig van het contrasterende tafellaken)

IMG_3766.jpg


IMG_3767.jpg


mooi voorbeeld van de drie lagen verf (blauw, gele primer en aluminium)

IMG_3761.jpg


En dan ongelofelijk geknoeid met de clearcoat om dit alles te beschermen.

door een ogenblik van onoplettendheid, veel te dik gespoten

IMG_3770.jpg


dus terug schuren en de rivets weer openprikken :8

IMG_3777.jpg


de rest is al wat beter, maar soms nog iets te 'droog' gespoten en op één rolroer heb ik ook nog wat orange peel weg te schuren.

IMG_3779.jpg


IMG_3769.jpg


IMG_3778.jpg


om mijn gedachten te verzetten ben ik dn maar begonnen met decallen.
De decals van tamiya vind ik echt wel heel dik en voor de kleintjes vind ik dat ze erop liggen wat ik niet mooi vindt, misschien haal ik ze wel weer weg,
de meeste van deze stencil sleten er in het echt ook af.

IMG_3776.jpg


daphne C heb ik dan maar verzopen in setting sollution, zelfs door de clearcoat gegaan, maar het resultaat valt wel mee

IMG_3773.jpg


Nu is het 11 april 2017 en gaat hij weer in de doos, na het clearcoat debacle vond ik dat ik meer ervaring nodig had en ben ik aan de stampe, en daarna aan de bristol begonnen. De volgende maal dat ik hem uit de doos haal zijn we al 30 november, we zijn dus bijna up to date.

tot later
grt
free
 
Laatst bewerkt:
ziet er goed uit Fee
dat van de juiste mengverhoudingen komt me bekent voor, ben je aan het mengen voor de juiste kleur, die gevonden en een paar dagen later weet je niet precies meer wat het was. sindsdien schrijf ik alles op...:). Zal wel ouderdom zijn...

mooi verwering ook niet te overdreven en subtiel uitgevoerd, is de glosslaag niet verder terug te schuren......naar een acceptabele laag, maar mocht je bang zijn om meer schade toe te brengen dan zou ik het niet doen.

In mijn corsair zitten ook foutjes, (ik heb de clearparst van de navigatielichten nog niet aangebracht en nu zie ik dat de randjes van die clearparts ook gespoten moeten worden in de kleur van de vleugels, niet echt handig om ze nu nog te spuiten)
zonder fouten maken kun je niets leren en niet beter worden, hoewel de meeste van ons natuurlijk een 99,9% goed model willen afleveren.

grtz Ed
 
Ziet er mooi uit, leuke topic om te volgen.
 
Heren,

we zijn nu 30 november,

de naad onderaan is eindelijk verdwenen,

IMG_4955.jpg


IMG_4956.jpg


eerste maal onderste kleur, zwaar verdund en random gespoten.

IMG_4957.jpg


IMG_4958.jpg


IMG_4959.jpg


IMG_4960.jpg


IMG_4961.jpg


dan na een tweede laag,

IMG_4965.jpg


IMG_4966.jpg


IMG_4967.jpg


IMG_4968.jpg


en dan na een derde en finale laag,

IMG_4978.jpg


IMG_4980.jpg


de middenste panelen zijn een beetje "dood" gespoten maar ik wil nog met olieverf aan de slag, dus dat komt wel goed.

IMG_4981.jpg


IMG_4982.jpg


IMG_4985.jpg


en met een beetje minder licht,

IMG_4986.jpg


IMG_4987.jpg


Dan op naar de bovenkant, deze heb ik iets uitgebreider aangepakt,

lichte witte coat voor de ensignias en ook voor de brandstofklep (dan krijgt het rood een kans, op zwart wordt dat moeilijk)

IMG_4991.jpg


IMG_4992.jpg


IMG_4994.jpg


reverse masking en dan alclad aluminium

IMG_4996.jpg


IMG_4997.jpg


IMG_4998.jpg


IMG_4999.jpg


Dan na een laag AK interactive heavy chipping
Yellow chromate van Tamiya

IMG_5001.jpg


IMG_5002.jpg


IMG_5005.jpg


licht dekkend is al meer dan genoeg

IMG_5006.jpg


en dan na een rigoureus schrobbeurtje

IMG_5011.jpg


IMG_5010.jpg


IMG_5009.jpg


IMG_5014.jpg


Dan clearcoat, ak interactive light chipping en een basis laag zwart,
nu heb ik ook de definitieve lijn voor de camouflage gemaakt, uit de losse hand zonder masker.

IMG_5017.jpg


IMG_5019.jpg


IMG_5016.jpg


en dan was het tijd voor de finale basiskleur, maar dat is voor een volgende post.

grt
free
 
Speciale aanpak die ik graag volg en mij nieuwsgierig maakt naar het vervolg grt.
 
@ edwin : die glosscoat is al een heel eind teruggeschuurd als ik problemen zou hebben met de pinwash, zal ik de rivets en panellines nog wat verder uitdiepen.
en inderdaad, perfectie bestaat niet maar we mogen altijd proberen ;)

@ pascal : bedankt, u vraagt wij draaien:

De basiskleur, weerom heel licht en willekeurig beginnen

IMG_5022.jpg


IMG_5023.jpg


IMG_5025.jpg


IMG_5026.jpg


Na een tweede passage,

IMG_5027.jpg


IMG_5028.jpg


IMG_5030.jpg


subtiele overgang tussen onder en bovenkleur

IMG_5031.jpg


maar blijkbaar toch nog iets te weinig kleursaturatie in vergelijking met de (gelakte) vleugels

IMG_5034.jpg


dus na een derde laag om alles toch iets dichter bij elkaar te brengen

IMG_5035.jpg


IMG_5036.jpg


IMG_5037.jpg


IMG_5038.jpg


IMG_5039.jpg


IMG_5040.jpg


IMG_5041.jpg


IMG_5042.jpg


IMG_5043.jpg


hier zie je nog wat veel overspray van het blauw, dit wordt nog hersteld

IMG_5044.jpg


dan chipping, dit ging veel vlotter dan verwacht en toch makkelijk om subtiel te blijven door de small chipping van AKinteractive.
Ik heb gewoon een platte borstel met stijve haren gebruikt en wat warm water

IMG_5063.jpg


IMG_5064.jpg


IMG_5065.jpg


IMG_5067.jpg


IMG_5068.jpg


toch blijkbaar een keer het model vastgenomen zonder handschoenen, dit is nu nog snel te herstellen :dry:

IMG_5066.jpg


En dan kon ik me niet meer houden en heb ik even een losse droogpassing gedaan, wat een enorm beest.

IMG_5048.jpg


IMG_5049.jpg


IMG_5050.jpg


IMG_5052.jpg


hier zit het kleurverschil in het feit dat de fuselage nog niet gelakt is

IMG_5054_(Edited).jpg


even met flash om de details op te lichten

IMG_5056.jpg


IMG_5058.jpg


IMG_5059.jpg


IMG_5061.jpg


IMG_5062.jpg


voila dat was de basis, plus chipping.
de onderkant heb ik rustig gedaan van 30 november tot 7 december daarna
de bovenkant van 9 tot 13 december.
volgende post insignias en walkway's

grtz
free
 
Echt een heel indrukwekkend topic nogmaals alles gelezen van A tot Z super genieten hier,ook wat bij geleerd over vliegtuigen😉en technieken die je gebruikt....
 
Beste Free ook is het bij mij echt genieten , wat ik nu stilaan begin te beseffen is dat gij ne krak bent met een A.B. ge hebt da nogal gedaan
Gewoon fantastisch
Marc
 
Blijft hier een fantastisch topic om te volgen! Knap hoe je het allemaal doet.
 
Wat zijn die zwarte strepen op de olietank? Hopelijk toch geen schaduwen... (wash)?

Op alle preshading en andere voorbehandelingen na (maar dat blijft een kwestie van smaak), vind ik de verflaag -vooral op de vleugels- goed geslaagd. Chipping op de vleugels ziet er goed uit.
 
Hoi Free

ik zie dat je de exacte volgorde van Doogs hebt aangehouden :) mooi geworden zo, komt er nog een olieverf of wash of iets dergelijks op???

Ik vraag me alleen af waarom je de vleugels en staartdelen apart spuit en pas later monteert (beschadiging??).
De kans op kleurverschil tussen de delen is dan aanwezig, en als je de delen al samengevoegd hebt en dan in een keer bv de onderzijde spuit heb je geen kleurverschil.

Grtz Ed
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan