Hoofdsponsor

1/32 Corsair F4U-1 'Birdcage' [wip]

Ik ben echt blij dat we toch wel een talent hebben binnengehaald op het forum!

Dat is het minste wat je kan zeggen;)

Om duimen en vingers af te likken:wow:
Ik heb als vliegtuigbouwer nog een lange weg te gaan maar dat maakt niet uit want van een bouw als deze kan ik echt genieten.

We blijven volgen... en kwijlen:D

Grtz.

Luc8)
 
Een groot talent amai en waar schouwspel waar ik zeer graag naar kijk top grt.
 
Heren,
Ik begin zowaar te blozen.
Hartelijk dank voor de leuke complimentjes, de druk om hem met dezelfde kwaliteit af te werken neem toe.

@ Luckse : Misschien nog een lange weg te gaan, maar ik ben er ook nog lang niet.
eigenlijk neem ik gewoon de tijd om het goed te doen en vindt het niet erg om af en toe iets opnieuw te doen.

@ solenos: De flare gun kan natuurlijk gebruikt worden in nood, maar gezien hij gemonteerd is om door een gat in de fuselage te schieten,
denk ik dat de basistaak vooral grondmarkering is bij ondersteuning van een landaanval. Dit is een deductie geen feit dus als ik het mis heb dan hoor ik het graag.

@ coachke : ik zal antwoorden met een cliché, domme vragen bestaan niet, voor het echte antwoord zie hierboven.

Ik probeer vandaag nog wat vorderingen te posten, maar postimage doet moeilijk voor het moment.

grt
free
 
Wat een mooie bouw, echt om van te smullen! De motor ziet er echt prachtig uit, de rest ook maar de motor valt mij extra op.
 
@ erik: Dank, de rest is dan ook nog iet echt klaar hé ;)

@ ed: Dank voor het aanbod, maar ik heb zelf mijn maskers gemaakt en laten snijden.

Verdere vorderingen:

De binnenkant van de .... (ik kan op de naam niet komen sdfkkjskng) ,
dit was de eerste maal met chipping fluid en wash, dus ze zijn een beetje overdreven.
Gezien er uiteindelijk niet veel van te zien zal zijn. Hou ik het nog in beraad of ik ze opnieuw schilder.

IMG_2999.jpg


het landingsgestel is al iets minder overdreven

IMG_3021.jpg


en het staartwiel, sorry van de overbelichte foto

IMG_3025.jpg


de wielen verder afgewerkt
ik was een van die rode streepjes decal verloren en heb hem dan geschilderd,
nu heb ik zoiets van had ik ze allemaal maar geschilderd

IMG_3044.jpg


De radiator en olie koeler, knappe details van Tamiya en
zoals je kan zien een beetje filler om de naad van de vleugels mooi te krijgen.

IMG_3041.jpg


ik heb eigenlijk alleen filler moeten gebruiken waar ik spruegates heb moeten schuren.
Dus waarschijnlijk heb ik dit zelf veroorzaakt.

De fuselage is ook ineengeplakt en de eerste opvulwerken zijn gebeurd.

IMG_3036.jpg


Op de buik heb ik een heel lelijke naad en die gaat nog een paar keer terugkomen :@

IMG_3038.jpg


zo dat was het voor nu. Ik hoop straks nog wat te posten want dit is nog maar het topje van de ijsberg.
@ ed : voor het tijdsverloop, de eerste foto van de motor is in mei 2016 genomen ik heb geen idee hoe lang ik ervoor al bezig was. de laatste foto van dit deel hier werd genomen op 28/08/2016 daarna is de volgende periode dat ik eraan gewerkt heb maart april 2017.

grt
free
 
ooh de fotos waren al iets eerder genomen ... dacht zo net van .. ola weer eentje dat zooooo snel kon werken.... en ik doe .. heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel traaag. heb nog dozen van jeep willys en een kupfelwagen liggen, gietmallen voor straatstenen, ..... ... alles ligt beetje te verstoffen
 
Waww mijn complimenten schitterend mooi werk,al zijn vliegtuigen niet echt mijn ding maar hier ben ik toch heel aangenaam verast ...👍👍👍
 
Dank u allemaal,

Ik heb nog de laatste foto's van augustus 2016

De basiskleuren zijn eindelijk gemengd en eens uitgeprobeerd.

IMG_3028.jpg


Het is Tamiya acryl in de verhoudingen van de handleiding en verdunt met MrColor leveling thinner.
Als ik een ding geleerd heb is het, je kan niet genoeg verdunnen, dit is een van de grootste fouten bij beginnende airbrushers.
Ik verdun nu zo hard dat ik makkelijk aan een verhouding 80 % thinner en 20 % verf zit.
Dit is uiteraard voor de Tamiya acrylverf omdat die zwaar pigment geladen is.
Ik spuit afhankelijk van de kleur tussen de 1,0 bar en 1,5 bar. Wit moet ik bijvoorbeeld meer druk geven om even mooi te vernevelen,
terwijl zwart heel goed verneveld zelfs bij minder dan 1,0 bar. Dit heeft waarschijnlijk met de grote vzn het pigment te maken.

wit niet genoeg druk of harder verdunnen

wit_slecht_verdunt.jpg


wit goed verdunt en goede druk

wit_goed_verdunt.jpg


allez genoeg gedram, on with the build

beetje bij beetje de blackbasing onder de knie proberen te krijgen,
links is uiteraard nog niet af

IMG_3032.jpg


hier zit nog wat vuil onder de vervlaag, dit moet ik nog verwijderen en dan een spot repair.

IMG_3027.jpg


Daarna is deze build voor zes maand in de doos gegaan, teveel ander werk.

Nu zijn we dus maart 2017

Hier ben ik begonnen met de 2 resin zijkanten te plakken, ik had eerst de vleugel al aan de romp gelijmd.
De ene kant past perfect, de andere kant heb ik toch redelijk wat moeten verbreden.

IMG_3500.jpg


IMG_3499.jpg


afgeplakt, klaar om primer te ontvangen.

IMG_3501.jpg


primer, dit is nog surface primer van mig maar uiteindelijk ben ik verder gegaan met black primer van alclad.
de beste plastic primer vind ik fine surface primer Gray van Tamiya, maar ik ben die nog niet in het zwart gevonden.

IMG_3504.jpg


IMG_3507.jpg


IMG_3508.jpg


IMG_3509.jpg


en terwijl er dan toch primer in de airbrush zit, de rest ook maar geprimed

IMG_3505.jpg


IMG_3506.jpg


Na een dagje drogen bleek de fuselage toch nog niet ok,
dus met ontsmettings alcool van 92% er weer de primer afgehaald en verder opvullen.

IMG_3512.jpg


bovenaan ook nog niet ok

IMG_3513.jpg


en waarom tamiya hiervoor geen plugs voorzien heeft gaat mijn petje te boven

IMG_3514.jpg


IMG_3515.jpg


helemaal gestript voor een nieuwe laag primer

IMG_3516.jpg


putty ging te traag, dan maar superglue

IMG_3517.jpg


IMG_3518.jpg


close but no cigar, dit gaat nog eens geschuurd worden want nog blijkt het niet glad te staan
bij de zijkanten daarentegen zijn eindelijk de lijmnaad goed weg,
bij anderen, ook professionele bouwers zit hier dikwijls nog een lijn alsof het een panel line is, dit is niet zo op het origineel.

IMG_3521.jpg


IMG_3522.jpg


IMG_3523.jpg


hier moet ik nog een beetje verfijnen, heb net de panel line gerescribed nadat die bij het verlijmen toegelopen was.

IMG_3524.jpg


bovenkant lijkt ok te zijn,

IMG_3525.jpg


IMG_3526.jpg


en alle andere onderdelen met een kleurtje,

IMG_3527.jpg


IMG_3529.jpg


IMG_3530.jpg


IMG_3533.jpg


IMG_3532.jpg


voila,
nu ga ik een plasje maken en een cigaret roken,
hopelijk heb ik straks nog tijd om de saga van de gebroken canopy te posten sdfkkjskng

grt
free
 
Laatst bewerkt:
Re bonjour,

Al vrij vlug in de bouw heb ik de originele canopy naar de vaantjes geholpen,
dit was echt een hartverscheurend moment een birdcage zonder birdcage kan echt niet.
Ik had echt geen idee hoe dit op te lossen en
blijkbaar is het in Europa heel moeilijk om wisselstukken van Tamiya te bekomen.
Na lang nadenken, rondkijken etc... de stoute schoenen aangetrokken en er gewoon aan begonnen.

IMG_2958.jpg


IMG_2959.jpg


IMG_2960.jpg


Is dit het dan, nee natuurlijk niet.
Dit is de eerste versie en ze is te dik,
ook de bult voor de achteruitkijkspiegel ontbreekt.

Hoe begin ik hier aan?
Tape plakken op het origineel (dat nu alleen nog maar superglue plekken heeft, later ga ik ze nog breken ook :wub: )
alle struktuurlijnen overtrekken met potlood en dan de tape er voorzichtig afhalen, dan heb je de werkelijke maten. min of meer

IMG_2989.jpg


een canopy komt nooit alleen :laugh:

IMG_3023.jpg


een stapje verder, een crash moulding van het bultje (tis bij dit procédé dat ik de originele ook nog eens gebroken heb)

IMG_3538.jpg


ik heb eigenlijk gewoon wat verpakkings materiaal opgewarmd boven een kaars en dan over het origineel getrokken.

Ook had ik een positielicht verknoeid en dit dan ook snel even gemaakt.

IMG_3545.jpg


maar dit heb ik nooit goed kunnen bevestigen wegens flinterdun en heb dit uiteindelijk moeten vervangen door een stuk clearsprue

de rommel na een dagje knutselen aan versie 2

IMG_3549.jpg


en het resultaat

IMG_3550.jpg


IMG_3555.jpg


de glazen panelen worden hier dan opgelegd

IMG_3557.jpg


en dan zou ik dit afwerken met strips plasticard

IMG_3558.jpg


maar door het veranderen van mijn denkproces bleek deze canopy een spiegelbeeld van de originele te zijn.
Dus, weer voor de vuilbak :@

Ik heb ondertussen al een hele begraafplaats canopy's

IMG_3664.jpg


Dit is hoe ik dan uiteindelijk versie drie gemaakt heb

Eerst de tekening krassen in een stukje litho plaat

IMG_3605.jpg


Dan uitboren, snijden en breken

IMG_3606.jpg


na een beetje opkuis vijlwerk

IMG_3608.jpg


op het schuurmatje dat een beetje sponzig is word er dan voorzichtig de vorm ingerold.
Dit hele proces herhalen we dan nog eens voor de binnenkant.
Hierop heb ik dan ook het openingssysteem gemaakt voor de canopy (daar was het misgelopen met superglue op het origineel)
Nog wat verpakkingsmateriaal ertussen en klaar voor wat verfjes.

Na een weekje hier veel te veel tijd ingestoken te hebben krijg je dan dit

Canopy23.jpg


Canopy1.jpg


Canopy2.jpg


Canopy3.jpg


Canopy4.jpg


Canopy5.jpg


Canopy7.jpg


Canopy10.jpg


Canopy19.jpg


Als je nu denkt ok, maar 1/32 is echt wel groot, think again

Canopy17.jpg


Op de fuselage, hier staat ze nog een fractie te hoog,
maar dat is omdat ik geen zin had om het spiegeltje te vernielen.
Het heeft me drie uur gekost om dit ene PE spiegeltje te lijmen.

Canopy15.jpg


Canopy14.jpg


Canopy13.jpg


Canopy11.jpg


hier nog eens samen met zijn nu wel heel zielige origineel

IMG_3641.jpg


En dit is mijn 'professionele' foto opstelling :laugh:

IMG_3661.jpg


Dit was het voor de canopy saga,
volgende keer, schilderen van de buitenste vleugeldelen.

Tot dan
grt
free
 
Man oh Man, wat een verhaal, heel deftig om zo bij te lezen.
Ik begrijp, de foto's zijn maart 2017, dus er volgen nog wel een paar updates.

Bij de Canopy was ik even de draad kwijt, reden, mijn ega kijft heel veel bak/kook TV. Bij Canopy, was mijn eerste gedacht een rolletje hard deeg, met zachte vulling, een typische Italiaanse lekkernij:D:D:D:laugh::laugh:
 
Las ik hier 10 en 15 bar werkdrukken om te airburshen ??
Bedoel je mss 1.0 en 1.5 bar ????
 
Ja, dat zal wel kloppen, ik heb het aangepast
ik kijk gewoon waar de naald van de drukmeter staat.
En lees de cijfers niet echt meer.
Nogmaals allemaal bedankt voor de fijne commentaren.

Canneloni : )

Grt free
 
Laatst bewerkt:
@Spliff:
Aangaande je figuur; voor een eerste poging met olieverf is dit toch een zeer geslaag resultaat.
Indrukwekkend project hoor !!
 
Een zeer bewonderenswaardige bouw,fijn uitgewerkt en leerzaam om volgen..!!

Grtz yves,
 
...
@ solenos: De flare gun kan natuurlijk gebruikt worden in nood, maar gezien hij gemonteerd is om door een gat in de fuselage te schieten,
denk ik dat de basistaak vooral grondmarkering is bij ondersteuning van een landaanval. Dit is een deductie geen feit dus als ik het mis heb dan hoor ik het graag.
...

De flare gun kon gebruikt worden om signal flares af te vuren. Signal flares dienden om het toestel als "vriend" te identificeren (zo werd bijvoorbeeld bij de RAF diverse kleuren gebruikt (colors of the day) om te voorkomen dat een vliegtuig door "eigen" luchtafweergeschut onder vuur werd genomen. De flare gun kon ook uit de houder genomen werden om signal flares als noodsignaal af te vuren, het kon zelfs als wapen gebruikt worden.

Om een doel op de grond te markeren is een flare gun - afgevuurd vanuit een vliegtuig - niet geschikt. Door het lichte gewicht van de flare én door de verticaal naar beneden geplaatste buis, is het onmogelijk om met zo'n ding deftig te richten. Om een doel op de grond vanuit een vliegtuig te markeren werden smoke rockets gebruikt. Die dingen konden - ongeleid - horizontaal vanonder een vliegtuig worden afgevuurd (net zoals een AP of HE rocket).

Als je exact wilt weten wat de rol van die flare gun in een F4U-1 Corsair was, kan ik het aan Dana Bell vragen.


PS : mooie vorderingen en schilderwerken.

Groeten

Pascal
 
@ leysend: Dank, maar ik vindt hem nog een beetje te ruw, er zit een beetje structuur in de verf en had het liever glad gezien.
ik ben even naar je fotoalbum gaan kijken en blijkbaar heb jij het figuurschilderen al goed onder de knie, knap.

@ wet sellery: hartelijk dank voor de duidelijke uitleg, nu hebben tenminste een juist beeld hiervan. Dana Bell moeten we hiervoor niet lastig vallen denk ik.

waar ik wel van wil weten wat het is, wat het doet en hoe het eruit ziet op een actieve corsair is dit

Wat_is_dit.jpg


Ik denk in de richting van een compressor inlaat of iets voor een turbo, maar ik weet niet eens of dit op de P&W kon.

Alvast bedankt om mee te denken.

grt
free
 
Laatst bewerkt:
Ik zie hier niets zitten (foto 33).

In dit filmpje op 14 seconden staat het klepje open. Zie ook 0:36, 0:57, 1:45 en 2:55.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan