Hoofdsponsor

1/32 Abandoned Volkwagen Touareg (Revell)

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Omdat hoe ik me voel belangrijker is dan iets afwerken en hoe anderen daarover denken heb ik enkele dagen geleden een nieuwe doos geopend en staan er de komende dagen nog enkele nieuwe dozen op het programma. Als compromis naar de mensen die daar problemen mee hebben zal ik enkel afgewerkte projecten posten (geen bouwverslagen meer) en ook in de titel vermelden dat het om een nieuwe doos gaat.

Het is een hobby, mijn hobby en ik bepaal tenslotte hoe ik die wil invullen. Heb ik elke dag een nieuwe doos nodig om er bovenop te raken en te blijven dan is dat maar zo. Met tegenzin iets afwerken zal geen mooi project opleveren en ook geen goed gevoel. Dus...wie kan daar over oordelen? Enkel ikzelf!!!

Het gaat hier om een Volkswagen Touareg Racer (easykit) van Revell die ik ooit eens kocht op een beurs. Geen lijm of verf nodig om te bouwen maar ik heb er wel een ander kleur aan gegeven. Het is geen meesterwerk geworden en er is nog heel veel plaats voor verbetering maar misschien zijn er mensen die dingen zien die goed gedaan zijn? Ik blijf fouten zien in alles dat ik doe.

Het voertuig staat los op de ondergrond zodat die nog kan gebruikt worden om andere auto's op te zetten. Toont wat beter op de foto en zo hoef ik niet elke keer een nieuwe te maken tijdens het Back to Basics project.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het ondergrondje vind ik persoonlijk heel goed gedaan.

In verband met het model: elk zijn idee hierover, maar persoonlijk vind ik het jammer om een verroest kunststof casco te zien... ik weet dat het fantasie enz moet voorstellen, en mss ben ik te serieus hiervoor. Anders zou ik zeggen dat je evt rekening kan houden met het gebruik van verschillende materialen, zodat je geen eentonige bruine klomp krijgt...

Er zijn zoveel mogelijkheden met dit model, maar dit vind ik gewoon jammer... Half afgebleekte verf, vergane decals, zongebleekt, ...

Het is niet om je te ontmoedigen, maar gewoon eens iets opzoeken kan zoveel wonderen doen...

Draped over the frame, is a carbon and kevlar bodyshell.

dat is 1 van de eerste zaken die je kan vinden als je gewoon "volkswagen touareg paris dakar" als zoekterm ingeeft...

Persoonlijk heb ik geen probleem met fantasy, ben zelf bezig met een paar zo'n projecten, maar de beste fantasy modellen zijn die waar je naar kijkt en bij kan voorstellen dat het zo zou kunnen werken... en dat vraagt tijd en moeite...
 
Alain uw ondergrond ziet er voortreffelijk uit ,1 ding vanwaar komen de bladeren er zou een kale boom of zo moeten bij staan of een dorre tak he
De Touareg is niet slecht maar de ruiten en al staan mee in kleur of wat zien we daar
Ik merk nu wel dat je terug op gang begint te komen stilletjes aan kom je er terug in
Marc
 
De ruiten heb ik een groene laag gegeven, heb ik al eens gezien bij een verlaten auto. Door algen krijg je zo'n kleur. Over de boom heb ik nagedacht maar er was niet genoeg plaats om er één te zetten. Wel kan een boom net buiten het vignet staan, ik weet uit ervaring dat bladeren een redelijk grote afstand kunnen afleggen in verhouding met een boom. Zie ik hier op het terrein veel.

Wat de body betreft, daar heb ik inderdaad geen onderzoek naar gedaan maar ik wilde eens experimenteren met roest en dit was de enige auto in de stash. De volledige modelbouw zit in de experimentele fase om er voor eens en altijd de vele fouten uit te krijgen. Wat hier vooral naar voren komt is dat het er over is. Het moet veel delicater aangebracht worden.

Misschien volgen er nog serieuze projecten, dat hangt af van de experimentele fase. Als ik al die fouten er kan uitkrijgen.
 
Mooie ondergrond, de auto vind ik een beetje zonde van wat het geweest zou kunnen zijn, maar het is jouw model en dus jouw keuze.

Goed dat je doet wat je graag doet en JIJ je er goed bij voelt.
 
het ondergrondje is idd mooi gedaan :)

bij de Touareg weet ik niet goed wat zeggen :)
Je wou roest bereiken, maar ik zie hier eigenlijk geen roest.. Ik zie groen & bruin, maar niet echt roest :)

Ik ga er niet over uitwijden. Het is jouw model, jouw bezigheid...
 
Goed te zien dat je bezig blijft Alain.
En goed te lezen dat je beslist heb om jouw gedacht te doen.
Succes,
Dirk
 
Ik wilde zo'n effect bereiken zoals op de foto maar het is niet goed gelukt. Hij zal bij de rest in de kast verdwijnen als voorbeeld van hoe het niet moet.

attachment.jpg
 
't Moet er toch niet allemaal realistisch uitzien in modelbouw (hoop ik)?

Aan de ene kant heb ik een zeer technisch/wetenschappelijke achtergrond en ga ik zeer exact en realistisch met bepaalde dingen om.
Aan de andere kant werk ik ook al jaren professioneel met kunstenaars samen en ben ik abstracte en niet-realistische zaken ook enorm gaan (h)erkennen en appreciëren.

Aan de ene kant ben ik leergierig en wil zoveel mogelijk van de wereld leren kennen zoals hij werkelijk was, is en zal zijn.
Aan de andere kant ben ik een enorme fantasy en sci-fi liefhebber en ben ik te vinden voor de meest waanzinnige ideeën en concepten.

Ik zie hier een vorm van installatiekunst met modelbouwmaterialen. Ik vind dit zeer leuk en aangenaam om naar te kijken. Experimenteer vooral verder, Alain.

Voor mijn Mars-baantje ben ik zeer uitgebreid technisch en wetenschappelijk onderzoek aan het doen om het er zo realistisch mogelijk te laten uitzien (zoals ik denk dat het zou kunnen worden).
Maar maak je geen zorgen... ook van mij zul je ooit nog wel eens een modelwereld met paarse bomen, huisjes die rondwandelen op benen, vliegende katten en voertuigen met blauwe roest te zien krijgen.
 
Ik vind het toch een lovenswaardige poging. De foto enje auto tonen wel wat gelijkenissen.
Maar ik denk dat jouw wagen in vergelijking met de foto niet voldoende weathering heeft.
Als basis is het goed maar je kan daar later nog extra washes,chipping, meerdere groene streaks (algen, mos) e.a. Aan toevoegen.
Vergeet niet dat de natuur er ook meerdere jaren, zomers, winters, regen- en vriesbuien aan te pas komen. Dus ook meerdere weathering lagen zijn nodig.
Dirk
 
Alain komaan man werk aan de winkel je komt er hoor
 
Voor je hem in de kast zet, misschien inderdaad zoals Leysend zegt, eens met een groene wash de verticale groene strepen proberen nabootsen.

Zet er eventueel in dryfit eens wielen onder. Wil dat verschil wel eens zien.
 
De auto staat weer op de werktafel om de verwering beter te maken. Op die manier krijg ik dat ook onder de knie voor een volgende auto. Ik hoop ooit eens een auto te bouwen die er op de vergrotende foto's net echt uitziet. Nog veel oefenen voor de boeg dus.
 
Hallo Alain,

Wat me ook opvalt aan je model is dat de kieren (naden v bvb de deuren) niet realistisch zijn.
Dit komt omdat deze in het model zijn gegoten, maar de fabrikant heeft deze veel te dik gelaten en dus niet realistisch.
Je kan dit oplossen door over de kieren aan te brengen met bvb een naald, of een X-acto mes.

Let wel op, een kier breng je aan in verschillende beurten.
De eerste keer ga je langs de naad met geen of weinig druk.
In feite brengt dit gewoon een lijntje aan in de verflaag, meer niet.
Vervolgens ga je over deze lijn nog een keer of 5 on de kier langzaam maar zeker wat dieper te maken.
Eenmaal de kier klaar, laat je er een beetje verdunde zwarte verf (of olieverf inlopen).

Als je dat lukt zal je zien dat dit een enorme verbetering zal zijn voor je model.

In de toekomst kan je dan kijken om deze naden (kieren) aan te brengen voordat je aan het schilderwerk begint.
Dan loop je minder risico om je schilderwerk te beschadigen nadien.

Ik heb er een aantal aangeduid op je foto. Misschien best eerst een test doen met een klein stukje om het resultaat te analyseren.
attachment.jpg

Groeten,
Dirk
 
Daar had ik niet bij stilgestaan wegens teveel gefixeerd op de verwering. Bedankt voor de tip.

Vooraleer de verwering af te werken zal ik die kieren aanpakken. Het is inderdaad totaal niet realistisch zo.
 
Bij het inkrassen van de deuren blijkt dat de verf in schilfers loskomt. Die zal dus in de ovenreiniger gezet worden één dezer dagen om dan helemaal opnieuw te beginnen. Blijkbaar heb ik de ondergrond toch niet goed genoeg geschuurd waardoor de hechting niet voldoende is.

Niet zo erg aangezien er heel veel ruimte voor verbetering is.
 
@Leysend

Je kan dit oplossen door over de kieren aan te brengen met bvb een naald, of een X-acto mes.

Ik probeer dergelijke tips ook zoveel mogelijk mee te nemen. Maar in de bovenstaande zin mis ik precies een woordje. Wat breng je aan over de kieren?

Vul je deze eerst op met een vulmiddel om dan op dezelfde plaatsen de nieuwe kieren opnieuw aan te brengen?

Of ga je de nieuwe kieren krassen in de originele brede kieren? Dat lijkt me precies niet de manier.
 
Ooops, dat is inderdaad geen mooi nederlands.

Hier is wat ik bedoel:
Men moet de kieren 'traceren' met een naald of x-acto mes (misschien best de achterkant van het xacto mes want met de scherpe kant snijdt men teveel).

Hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=SL6OwSTZLZM
Deze persoon maakt wel gebruik van een speciale tool, maar het kan dus evengoed met een naald of xacto mes.

Vul je deze eerst op met een vulmiddel om dan op dezelfde plaatsen de nieuwe kieren opnieuw aan te brengen?
Of ga je de nieuwe kieren krassen in de originele brede kieren? Dat lijkt me precies niet de manier.

Dit hangt een beetje van je eigen keuze af en het soort van kieren die in het model aanwezig zijn (of niet).
Als je echt heel realistisch te werk wil gaan zou ik inderdaad opteren voor opvullen en nieuwe aanbrengen.

Al bij al dient men een vaste hand te hebben.

Dirk
 
Dat apperaatje in het filmpje is een panelscriber en het rolletje wat erbij lig is dat dikke tape waarmee je vroeger labels mee maakte tegenwoordig heb je daar ook al een iemienie printertje voor :) Maar dit was hoogs waarschijnlijk al bekend bij MrArtex.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan