Hoofdsponsor

1/35 Krupp/Ardelt Waffentrager 105mm leFH-18 [DONE]

Heb dit topic ingelezen en al van genoten G, wat ik enorm vind, is het gamma aan kleurvarianten dat je toepast, het mengen, de verschillende lagen...,dat van de (paper) uitvoeringen wist ik ook niet.
Blijf dit zeker volgen in het laatste hoekje van de zaal en kijk uit naar de verdere afwerking "op wijze van G".

Grtz yves,
 
Yves, eigenlijk is het omdat ik zo voorzichtig ben, dat ik zoveel laagjes leg, dan kan ik het niet ineens verkwanselen (want dat is ooit gebeurd).
Pascal, ja de hond, als daarmee alles weer oké is, wordt de rest bijzaak.
Filip, dank je man !
gonsken, een gewone sjablonenplaatje waarmee kinderen op school moeten werken. Super effectief.
Haddewade, altijd welkom, wat je kan meepikken is mooi meegenomen.

Wat ik nu toon, is iets waar ik steeds graag over lees, want des te meer techniekjes je kent en kan toepassen, zoveel beter zal het resultaat zijn. Ik ben ervan overtuigd dat het 'm in de laagjes zit, ook bij het aanbrengen van droge zand- en moddereffecten.
Daarom schrijf ik dit graag uit, omdat er iemand misschien iets aan heeft.

Eerst bevochtigde ik de flanken met water, niet kletsnat, gewoon vochtig.

*Mengsel dat ik geprepareerd had : acrylic resin (wordt keihard, pigmenten worden verzegeld) + zandkleurige pigmenten + beetje pleisterpoeder voor een minimum aan textuur. Viscositeit : een beetje blubberig. Een dessertlepel voor de ganse lower hull is meer dan genoeg. De pigmenten zijn verschillende kleurtonen die niet tot een uniforme kleur kapot gemengd worden.

Het mengsel werd dan dmv. een zachte borstel aangebracht in de nog vochtige drager (flank + fender, één zijde per keer voor goede controle).

Er werden met verschillende penselen, borstels verticale aflopers in de nog natte laag getrokken, waardoor het rood weer begon door te schemeren en er transparante en dichtere laagjes verschenen. In deze laag moet je niet te lang zitten klooien want dan doe je meer kapot dan je wil.

Na droging bracht ik nog een beetje van de mix aan in de hoeken waar de fenders aansluiten op de lower hull. Daarin tamponneerde ik droge zandpigmenten om opgehoopt zand te simuleren.

De verenstellen zijn echte vuilvangers dus daarop legde ik ook wat extra drek, al zie je er niks meer van als de wielen erop staan.

Raar dat de drek er op de foto bruinrood uitziet, terwijl het vaal zandkleurig is. Het licht was niet optimaal (daarom alleen zou ik al verhuizen naar andere oorden !).

attachment.jpg

Als morgen alles goed uitgehard is, kan ik dit deel van de werken afronden.

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er hier weerom het betere werk uit Guy en met een mooi resultaat.
Die acrylic resin is dat van een (modelbouw)merk of zoiets uit een speciaalzaak?
 
Ik geloof dat vallejo dit ook in zijn gamma heeft...
Wederom schitterend werk G...
 
En Talens en verschillende diktes en wat goedkoper :)
 
Merci mannen, de wielen werden vandaag al 'ns aangepakt met pigmenten.

attachment.jpg
 
Hey,

Weeral een lust voor het oog om te zien.... :)
Guy, dat denk ik nu juist ook, het zit hem in de fijne laagjes die je aanbrengt. Ikzelf heb dit ook al ondervonden op mijn kleine modelletjes, en daar des te meer moet je heel fijn gaan, dat deze bewerkingen het zijn die het model maken of kraken...
Uiteraard weer goed werk van je hand... ;)
 
It's all in the layers my friend Swaken.

Eindelijk begint alles stilaan wat in mekaar te blenden want dat jaren 70 behangpapierpatroon zag er toch tamelijk psychedelisch uit zo zonder "verzachtende" omstandigheden. Opnieuw washes aangebracht, pigmenten toegevoegd en gefixeerd, Dullcote erover voor extra grip en droge pigmenten voor de afwerking. Verder werden de lasnaden zichtbaar gemaakt à la World of Tanks, eerst met Humbrol metaalverf en na het polijsten ervan nog met een vinger metaalpigment erover. De lichtste metaaltonen zitten bovenaan, de donkerder meer onderaan.
Om de boel niet te vervuilen met dit uiterst verraderlijke spul plakte ik telkens de naden af met maskeertape.
Ondertussen werden de granaten in hun rekken geplaatst en de shells voorbereid op hun afwerking. Ik zoek momenteel een heel goede messingkleur om ze af te werken want de Humbrols zijn serieus ondermaats voor deze job.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Echte messing punten? Ik kan ze voor je draaien ;)

Ik zou zo geen verf leverancier weten die een realistisch messing heeft. Alclad heeft polished brass maar dat zoek je denk ik niet.
Voor de rest geen flauw idee, ben me net aan het inlezen in wheatering en gebruikssporen aanbrengen op een oldtimer.
pfffffff de hoeveelheid aan producten maakt het ook niet makkelijker.
 
Word knapper en knapper zo met die camo grt.
 
Haddewade, ik heb een setje metalen granaten liggen maar de plastic voldoen in dit geval. De alclad polished brass zou weleens bruikbaar kunnen zijn voor de obussen. Er is inderdaad serieus wat op de markt als het op producten aankomt.
Bedankt voor het aanbod man !

Pascal, jij ook weer bedankt voor het bezoek.
 
Kleine vorderingen gemaakt. De achterzijde werd gecompleteerd met een soort koffer waarin een lading obussen is ondergebracht. Deze worden gesimuleerd door pe rondjes mét slaghoed, een beetje bling dus in een verder tamelijk matte bedoening. De linkerzijde van de hull werd toonbaar gemaakt door het loopwerk eraan te lijmen. De tracks kregen in eerste instantie een basic behandeling en worden nu verder uitgewerkt. Er zitten een paar laagjes pigment over wielen en tracks maar ik wil hier en daar nog net iets drogere plekken creëren. Thans is het opdrogend zand en slijk. Deze effecten worden bekomen door wat Damp earth (van Mig in dit geval) aan te brengen in de droge pigmenten, welk ik wat verdun om een mooie uitstervende flow te krijgen.
Ik heb een rack met reservetracks gemaakt om de turret wat mee op te fleuren. Morgen ga ik dit deel afwerken.

attachment.jpg
 
Eerlijk ? Ken er niks van maar vind het gewoon geweldig knap zeker die lasnaden ongelooflijk echt gedaan
Marc
 
Hey Marc, die lasnaden waren simpel hoor, gewoon langs beide zijden afgeplakt, met Humbrol metaalkleur erover en nadien met metaalpigment.
Normaal zal ik ze niet zo prononceren maar dit project gun ik mezelf om lekker uit de bol te gaan.
 
Vandaag goed kunnen doorbaggeren aan het kanon, de vloer van het geschut, licht stof op het loopwerk hier en daar...

Volgende keer schilder ik de richtapparatuur en de laadopening, nog zoveel te doen voor dit beestje af is.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Volg deze schoonheid al een tijdje in stilte en zoals ik het begrijp oriënteer je je aan world of tanks voor de kleur en camouflage.
Technisch (bouwen, spuiten, verweren, enz) vind ik het een hoogstaand project, maar de uitvinder van dit patroon had volgens mij toch ergens aan gesnoven.
Zou niet weten welk voordeel deze kleur of patroon heeft in de realiteit, tenzij men als rijdende schietschijf wilt fungeren.
En persoonlijk vind ik de lasnaden een beetje te veel van het goede in vergelijk met de rest.

Maar het kan natuurlijk ook aan mij liggen dat ik het weer niet echt begrijp.
 
Je begrijpt het helemaal Jan, en de camouflage is inderdaad compleet van de pot gerukt. Als ik me niet vergis was het niet deze combinatie maar groen en geel die voor dit patroon werden toegepast. Dat maakt het er niet minder gek om. Tenzij je in een woud van reusachtige octopussen moet opereren. In verband met dit gegeven wil ik iets leuks gaan doen qua habitat voor dit rijdend geschut. De lasnaden heb ik bewust wat over de top gedaan, da's een kwestie van smaak tijdens de uitvoering van dit project. Bedankt voor je inbreng Jan.
 
Het interieur wordt morgen verder afgewerkt, hier en daar wat highlights op het gereedschap, de radio die nog wat kleur mag hebben, en enkele rekwisieten zoals granaten en obussen.

attachment.jpg

Gvdme :wacko::O:angry:kl naad vergeten weg te werken ! Da's iets voor morgen, tss tss tss:nowink:
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan