Hoofdsponsor

1/48 Bristol F2 b Fighter "the Crocodile" (Eduard) [WIP]

Spliffsecond

Well-known member
Registered
Lid geworden
18 dec 2017
Berichten
56
Goedenavond heren,

zie hier mijn eerste WIP,
Ik ben hieraan begonnen eind mei als tussendoortje om nog wat 'techniek' op te doen voor ik mijn corsair afwerk.

De doos:

IMG_5117.jpg


en hier begint de controverse al, blijkbaar is de krokodil nooit rood wit geschilderd,
dit is moeilijk te achterhalen want er bestaan maar een handvol monochrome foto's van.

Er is ook een ooggetuigen verslag die zegt dat hij zwart wit geblokt was.

Ik ben voor een nieuwe 3de versie gegaan cleardoped linnen en PC10, de achterliggende gedachte was om tijdens oorlogstijd geen materiaal te verspillen. Dit is dus mijn eigen (waarschijnlijk) volledig fictieve versie van de krokodil. Met de foto's erbij zullen jullie ook wel zien dat het waarschijnlijk nooit zo was of anders weten we waar Louis Vitton zijn inspiratie gehaald heeft (dit wordt echt wel duidelijk ;) )

Ik ben begonnen met control colum aan te passen naar een andere versie (die van de kit is ook juist, maar ik vond dit mooier)

IMG_3962.jpg


gewoon een cirkeltje van gedraaid koperdraad

De romphelften afgeplakt om het houtwerk te schilderen

IMG_3965_Edited.jpg


nog wat ander klein grut dat geschilderd wordt

IMG_3966_Edited.jpg


basiskleur op het frame en ook een zakje gemaakt en een kaart voor het anders wel heel lege achtershot

IMG_3969_1.jpg


bij het droogpassen blijkt er niet te veel te zien van de cockpit, jammer.

IMG_3977.jpg


IMG_3978.jpg


Nog wat ander klein grut en hier zie je dat ik de support voor de pilotenzetel gebroken heb bij het verwijderen van het gietraam,
typische beginnersfout zeker?

IMG_3981.jpg


nog wat verder met de kleine deeltjes, het machinegeweer was echt wel een hel om goed te krijgen, deze heeft ondertussen ook zijn bungees gekregen maar daar heb ik blijkbaar geen foto van genomen.

IMG_4011.jpg


een paar testjes met de propellers

IMG_4014.jpg


het interieur dat straks bijna volledig verdwijnt, ik heb de rolroeren van kabels voorzien alsook het richtingsroer

IMG_4015zoom.jpg


als je goed kijkt zie je zelfs de spandraden achter de benzinetank

IMG_4049.jpg


heb zelf de horentjes voor de rolroeren gemaakt, de eduard dingen trokken er niet echt op en ik was er ook eentje verloren :wub:

IMG_4054zoom.jpg


ondanks dat ik het een knap passende kit vindt, toch redelijk wat putty moeten gebruiken op de onderkant.

IMG_4057.jpg


volgende deel de schilderwerken

grt
free
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke bouw en heel precies ook weer. Ik weet helemaal niets van vliegtuigen uit de eerste decennia van de luchtvaart, behalve dat ze vaak in de meest aantrekkelijke kleurencombinaties zijn geschilderd en zo prachtige stukken zijn ter tentoonstelling.

Als je hierna de Corsair gaat maken op 1/32, weet ik nog wel een interessant bouwverslag op dit forum te staan ter inspiratie...!

Ik ben benieuwd naar je post met weergave van de schilderwerken.
 
Leuk project. Het geschilderd hout van de propellors en in de romp ziet er heel mooi uit. Kan je even uitleggen hoe je tewerk bent gegaan ?

Groeten

Pascal
 
Altijd leuk zo`n dubbeldekker van de zijlijn te volgen :)
 
@wet sellery :
Heel simpel eigenlijk, basiskleur acryl van tamiya,
mag vanalles zijn deck tan, sand, zelfs xf-4 chromate primer werkt.
Als het maar wat houterig en licht van kleur is.
Dan insluiten met blanke acryl lack, niet te dik x-22 20% en 80 % mr color leveling thinner.
We moeten gewoon de basiskleur beschermen.
Daarna olieverf burnt umber en burnt sienna ( hier mag je ook mee spelen, als het maar houterig is en donker)
Je plaats wat random stipjes (minder is meer) en begint
deze uit te strijken met een platte borstel.
Beginnen met een grote maat en in 3 stappen ( altijd kleinere borstel ) in de richting van de houtnerf uitstrijken.
Dit moet niet superstrak, maar de meeste houtnerven zijn wel vrij recht en altijd paralel.
Door de steeds kleiner wordende borstel worden de houtnerven ook fijner om fijner.
Ik gebruik hiervoor geen thinner (anders wordt het flou) maar maak de borstels wel heel regelmatig schoon op keukenpapier.
Dit procedé vindt je op internet uitvoerig besproken en gefilmd door echte pro’s,
Maar probeer het gewoon, met echte olieverf is het poepsimpel.
Daarna een weekje laten drogen in een voor stof afgesloten container,
want dit is een echte stofmagneet.
Daarna kan je er nog eens overgaan met acryllak of lak in combinatie
met clear yellow of clear orange om nog meer de indruk van gelakt hout te wekken.
Hoop dat het duidelijk is.
@ ray: de corsair is al een heel eind opgeschoten, maar ben altijd wel geinteresserd in die WIP.
 
@ roy : dat is het verslag waarvoor ik mij oorspronkelijk aangemeld heb, ik kon anders geen foto's zien.

schilderen dus,

De struds in hun houtkleurtje

IMG_4063.jpg


preshading van de top vleugel

IMG_4137.jpg


dit is een oefening in schilderen dus geen decals

het richtingsroer

IMG_4138.jpg


de piloot lijkt alvast onder de indruk van de muil, hier moet nog een geel bandje rond de mond, maar misschien dat ik dat toch met decal ga doen

IMG_4139.jpg


de masks zijn met de hand gesneden en dat is er ook wel aan te zien.

Hoogteroer PC 10 van MRP over een zwarte preshade en fijne grijze primer van tamiya recht uit de spuitbus (niet aan te raden beter decanteren en door de airbrush, maar ik heb wel wat handeling met spuitbussen)

IMG_4140.jpg


onderkant CDL van MRP

IMG_4141.jpg


propeller ver klaar

IMG_4142.jpg


mooie maskeer oefening voor het boordje PC10,
ik had dit met de nieuwe witte tamiya tape gedaan maar deze houd zijn vorm niet echt,
volgende keer beter een masker snijden.

IMG_4150.jpg


onderkant van de motorkap

IMG_4151.jpg


shading voor de ondervleugel en de top in Louis Vuitton mode,
na dat ik de maskingtape verwijderde was het enthousiasme voor deze bouw even op een dieptepunt.
Maar nu ik de foto's na een tijdje terug zie begint de goesting te komen om er toch het beste van te maken.

IMG_4157.jpg


shading van de onderkant

IMG_4158.jpg


langdradig maskeren

IMG_4159.jpg


nog meer maskeer plezier

IMG_4161.jpg


ondertussen is de gunner/observer ook aangekomen

IMG_4162.jpg


en de piloot staat glimmend te wachten op een oliekuurtje

IMG_4163.jpg


voor en na preshading / CDL

IMG_4166.jpg


preshading van de fuselage

IMG_4167.jpg


IMG_4168.jpg


IMG_4169.jpg


IMG_4170.jpg


En na de kleur heb ik hem zo in de doos gestoken en daar blijft hij nog even tot de corsair af is.

IMG_4172.jpg


IMG_4174.jpg


IMG_4175.jpg


IMG_4176.jpg


IMG_4177.jpg


IMG_4179.jpg


IMG_4180.jpg


IMG_5117.jpg


de eerste foto (control colum) is genomen op 18/05 en de laatste op 14/07 dit om een idee van het tijdsverloop te geven,
als je alles in een keer post is het precies een week-end build.

grt
free
 
Amai, indrukwekkende bouw en zeker de schilderwerken zijn niet te versmaden!
Het is duidelijk dat je niet aan je proefstuk toe bent en al heel wat ondervinding hebt met maskeren en schilderen van dergelijke toestellen.
Niet mijn schaal (1/72) maar ik blijf zeker volgen want die fragiele WO1 toestellen hebben toch iets speciaals.
 
Fee indrukwekkende bouw en zeker het afplakwerk laat bij mij een zeer diepe indruk na , ook uw uitleg vind ik enorm zeker met het houtmotiefje
Jaren geleden heeft François Verlinden mij dat ook eens uitgelegd om met olieverf een hout structuur te maken maar aangezien ik bijna niks met hout bouw was het totaal uit mijn hoofd gegaan dat is al zeker 30 of meer jaren geleden
Knap werk mooi werk
Marc
 
heel mooie en leerrijke bouw. Heel strak afplak- en spuitwerk...
 
Mooi werk en goed uitgelegd wat je doet, knap spuitwerk, ben benieuwd naar hoe hij afgewerkt eruit gaat zien.
 
chapeau mete je bouw en de schilderwerken.Juist 1 ding dat ik persoonlijk niet mooi vind en dat is de haaienbek past voor mij totaal niet in het plaatje.puur persoonlijk he no offence
 
Heren,

Dank voor de fijne commentaren, in mijn naaste omgeving is er niemand geinteresseerd in modelbouw,
dus het is wel fijn van eens feedback te krijgen van medebouwers.

@ Vanja: Tja, die haaienbek is eigenlijk een krokedillenbek en het toestel is zo in 1918 gefotografeerd, niet dat ik per sé historish correct wil bouwen, maar ja....

@ erik : ik ben ook benieuwd, maar hij zal toch nog even op de afwerking moeten wachten, so many things to do and so little time...

@ erwin : eigelijk is dit wel mijn proefstuk, ik heb buiten de Stampe in geen 15 jaar een model gebouwd en de modellen ervoor zijn gebouwd pre-internet en macro fotografie, ik zou ze nu niet graag terugzien.
Dit wil niet zeggen dat ik geen ervaring heb met minutieus werk en verven in het algemeen. Hier een paar voorbeelden van wat ik anders zoal doe met mijn vrije tijd.

IMG_3054.jpg


en zo is die toegekomen

Diner%2520Scarr%2520normal%2520213.jpg

houtreparatie, herschilderen met behulp van zelfgemaakte maskers (heel de tekening heb ik zelf nagetekend in illustrator),
zelfgemaakte decals en 2K lak voor de afwerking.

Deze heeft wel zes jaar in mijn atelier gelegen, ik heb ondertussen ook een tiental andere pinball machines volledig tot nieuwstaat gerestaureerd.

nog een andere "hobby", gold leaf lettering

pickles.jpg


the_saloon.jpg


maar genoeg over niet-modelbouw,
binnekort doe ik hieraan voort en You guy's will be the first to know.

Nogmaals bedankt voor de leuke commentaren.

Grt
free
 
Restaureren van Pinball machines?
Jij mag meegaan met mijn schoonzoon, die heeft een schuur vol café/lunapark games.

Die goudletters bewijzen je minutieus te werk gaat wat zich dus uit in je schilderwerk.
 
Ja dat is inderdaad zeer knap grt
 
Heb eerst mijn oog laten vallen op je bouw van de Corsair,nu ik dit bouwverslag bekijk is dit alleen maar een bevestiging van je kunnen.
Man hoe prachtig zijn die schilderwerken...het model spreekt mij ook enorm aan,heb deze ook nog in de stash van "Revell"op 1/48 dus is dit verslag een mooie leidraad,enkel het resultaat zal niet van dit niveau zijn...

Grtz yves,
 
Pinball machines. Prachtig. Ik heb hier een Bally Flintstones staan, een geweldig goede kast.Onderhoud en reparaties doe ik zelf. Restauratie van jou niveau daarentegen is andere koek.
 
Dank allemaal voor de leuke commentaren.

@ Yves: neem gewoon je tijd en herbegin als je het niet goed vindt. Zo geraak je al heel ver. Een tip die ik ergens anders las is,
maak elk onderdeel alsof het een model op zich is, dan behoud je overzicht en op het einde breng je al die mooie kleine onderdelen samen tot 1 super model.

@ leysen: De enige pinball die ik zelf heb is een Flintstones, vind het ook een heel leuke flipper. Ik restaureer vooral voor andere mensen. Flintstones is wel van Williams en niet van Bally, al waren beide merknamen toen al onderdeel van Williams.

grt free
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan