Hoofdsponsor

1/24 VW Kever [done]

Schaal 1/24 - 1/25

Modestforest

Well-known member
Registered
Lid geworden
27 nov 2014
Berichten
1.065
Goedenavond collega 's modelbrouwer, ik kijk al een tijdje mee op dit forum en dacht om ook eens een projectje hier te doen. Ik ben sedert een paar jaar terug in de hobby gerold , en hield me tot nu eigenlijk bezig met Duitse tanks uit WO II . Misschien kennen sommigen onder jullie mij van het forum bij de buren. Een paar weken geleden was ik een paar dagen thuis en had ik zin in een simpel projectje , in de speelgoedwinkel heb ik toen de VW kever van Revell gekocht en gebouwd om eens te experimenteren , het werd een Ratt Beetle. Ook te zien bij de buren. Ik heb toen ook gemerkt dat de interesse in auto's groter was dan ik dacht. Daarom ben ik de week er op naar de zwarte berg gereden om de Kever van Tamiya te kopen. Deze dus :

attachment.jpg

Daar dit eigenlijk de eerste keer zal zijn dat ik een factory fresh model zal bouwen die er netjes en shiny zal moeten uitzien hoop ik dat ik op jullie hulp zal kunnen rekenen. Auto's zijn tenslotte geen tanks , ik bedoel daarmee dat je met het weatheren veel kunt camoufleren en als iets mislukt in de verfklus je vrij eenvoudig opnieuw kunt beginnen. Bovendien heb ik weinig verstand van de technische kanten van auto's , vb hoe een motor er moet uitzien, met alle kabels en toevoegingen die niet in de doos zitten. Niet dat de kever een exacte copy moet zijn maar ik zou het leuk vinden als de motorkap open gaat er toch een presentabele motor te zien zal zijn.
De verfklus zal ook voor mij nieuw zijn, waar het bij een tank niet zo nauw steekt , zou ik hier toch een mooi gladde en glimmende auto willen neerzetten.

De inhoud van de doos dan :


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ondertussen ben ik al aan het beestje begonnen en heb al een halve motor , maar nog geen foto's van genomen, als het goed is kan ik jullie dit weekend al een update meegeven over de vorderingen. Als ik er in slaag een nette kever neer te zetten dan heb ik al inspiratie voor een volgend project , de meest sexy auto ooit gebouwd, maar eerst eens deze proberen, hopelijk met jullie hulp...

Grrrrreeeetzzzzz.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier ga je Coachke, Beyond en Erik71 erg blij mee maken!

En dan nu de vraag... wat is de meest sexy auto ooit gebouwd? :)

Ik zie uit naar de volgende update over deze waarschijnlijk zeer prettige kit.
 
Succes met de bouw. Kevertjes zijn precies wel populair. Nog niet zo heel lang lid op dit forum en heb er al verschillende topics over zien passeren/opstarten.
 
Bedankt dat je deze hier op het forum gaat bouwen :))
Naar mijn smaak de mooiste en leukste auto ooit, dus ik zet een stoeltje bij :)
 
succes en volg in stilte grt.
 
Hallo uwen persoonlijke technieker en mekanieker is paraat om u te helpen :laugh: :laugh: :laugh:
Moet je iets weten je weet waar je moet zijn
grt
Marc
 
Veel plezier met het bouwen van de kever, ik ga het met veel plezier volgen.

Roy vd M. zei:
En dan nu de vraag... wat is de meest sexy auto ooit gebouwd? :)

En dan zeggen ze dat er geen domme vragen zijn, al ooit eens naar de prachtige sensuele welvingen van een Kever gekeken? :D :D :D
 
veel bouwplezier :) ik heb deze ook ooit gebouwd (en zelfs afgewerkt :D )
 
Heren bouwers, laat ik beginnen met jullie allemaal te bedanken voor jullie interesse, jullie reacties hebben mij aangenaam verrast. Het doet mij plezier dat jullie een beginnende autobouwer willen helpen, ben ook blij met de persoonlijke mechanieker.
Ik heb voor jullie een update van de vorderingen aan de Kever. Ben begonnen met het gladschuren van de body

attachment.jpg

Ook op het dak zaten twee dikke lijnen, valt me eigenlijk wat tegen van Tamiya, ben dit niet gewoon van ze !

attachment.jpg

Ook flink wat ejection marks op de meest vreemde plaatsen , hier aan de binnenkant van het kofferdeksel , ook de motorkap heeft hetzelfde probleem ,dus flink wat putty en schuren.

attachment.jpg

Dan begonnen aan de bouw van de motor, dat is ook nieuw voor mij, meestal hebben tanks er geen ( in de modelbouw dan hè ). Wat ook nieuw is voor mij is dat je moet bouwen en schilderen terzelfdertijd, bij een tank bouw je het hele doosje af en begin je dan pas aan de verfklus. Annyway hier het resultaat

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tenslotte ook nog de carrosserie in de primer gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het gaat goed en ik vind het plezant , het is eens iets anders hee. Ik volg voor de motor de verfopties die Tamiya opgeeft, als het niet klopt is het dus niet mijn schuld hè 😄

En toen deed ik een testje voor de carrosseriekleur , en mijn grootste schrik werd waarheid.

attachment.jpg

Juist precies een sinaasappelhuid , ik heb Tamiya verf uit de X reeks gebruikt in de AB , weten jullie raad ? Of komt dit goed als je er clear overspuit ?

Dan nog speciaal voor Roy ivm de meest sexy auto ooit gebouwd volgens mij.
Hoewel ik van kindsbeen aan een grote fan ben van BMW en er ondertussen al bijna vijftien jaar mee rijd ( ben ondertussen aan mijn 5e toe ) komt de meest sexy wagen toch uit Stuttgart uit de jaren 50. Nl deze

attachment.jpg

En ook deze zit in het gamma van Tamiya , maar eerst de kever tot een goed einde brengen, en hopelijk met jullie hulp en raad !

That's it for now !

Grrreeeeettzzz Modest.
 
Die lijntjes zijn eigenlijk niet te voorkomen en kunnen met een mesje makkelijk worden weggeschraafd (daarna vlak geschuurd), je kunt het zien als de markeringen waar de twee mallen bij elkaar komen.

Je gaat heel consciëntieus te werk, mooi om te zien. Goed dat je een test doet. Goed dat je dat op een plastic lepeltje doet.

Sinaasappelhuid: Paar laagjes spuiten, dan een beetje héél licht schuren. Niet teveel en zorg ervoor dat je er niet doorheen gaat. De vernis (blanke lak) zorgt ervoor dat het uiteindelijk niet meer te zien is, mits de grofheid niet te fel is.

@300SL: ik vond dit tot een paar jaar geleden ook de mooiste auto die ik ken. Inmiddels heb ik die mening enigszins bijgesteld, maar hij staat nog steeds in de hoogste regionen van mijn persoonlijke top 10.

Als je de (nieuwe!) kit van Tamiya gaat bouwen, ben ik ook weer van de partij. Lijkt me een geweldige bouwervaring.
 
Dag Roy, bedankt voor je raad. Maar er moet toch een manier zijn om die verf te spuiten zonder de sinaasappelhuid ? Ik doe duidelijk iets verkeerd , maar wat. Ik heb de instructies van Tamiya gevolgd. Een deel Bleu en een deel Royal bleu. Dan heb ik er nog de voorgeschreven verdunner bijgedaan. Ga in de loop van de week nog een testje doen, ga de verf nog wat meer verdunnen en een dikkere naald in de AB gebruiken. Mss nog wat experimenteren met de druk. Vind ook de kleur wat te donker voor de Kever, mss wat wit erbij ? Of mss wordt het plan B en gebruik ik Vallejo met een clear lak erover ( hopelijk zonder sinaasappel ) Dus deze week wat proberen als er tijd is want er moet nog gewerkt worden ook hè. 😄

Wat is dan volgens jouw de mooiste auto ?

Grrrreeeetzzzz Modest.
 
Wat betreft de verflaag, dat kan aan verschillende dingen liggen. Wel is het nagenoeg onmogelijk om zonder nabewerken een perfect gladde laag te krijgen, hoe goed je ook bent. Je hebt dan betere verf nodig, een betere airbrush en een perfecte techniek. Je bent echt goed op weg hoor, met een paar lagen blanke lak eroverheen komt het goed.

Wat je misschien beter zou kunnen doen (ik probeer zo voorzichtig mogelijk te zijn met mijn advies, eigenlijk is je resultaat al behoorlijk goed maar... je wilt het nog beter doen, dus... in de hoop dat het advies gepast is en dat je het me niet... kwalijk... neemt... :wub:), is de laag wat natter aanbrengen. Vaak zijn beginnend gebruikers van airbrush of spuitbus bang voor druipers en spuiten ze de verf niet te dik. Nu is het ook zeker niet aan te raden om de verf te dik aan te brengen, maar de waarheid ligt in het midden. Je verflaag is goed wanneer die én geen druipers geeft én nat is. Als hij te snel droog is, heeft dat als oorzaak dat je ofwel te weinig verf hebt gegeven, ofwel een te lage druk hebt gebruikt ofwel de airbrush te ver van het onderdeel hebt gehouden tijdens het spuiten. In elk van die drie gevallen, drogen de verfdeeltjes nog voordat ze op het model terecht komen en dat is niet ideaal.

De meest gebruikte vernis onder automodelbouwers is denk ik 2K-lak zoals bijvoorbeeld te koop bij Airbrush Services Almere, maar bijvoorbeeld die van Alclad kan ook. Die van Tamiya, Humbrol of Revell kan óók. Hou echt rekening met serieuze droogtijden van die blanke vernis van bijvoorbeeld een paar dagen minimaal per laag.

Mooiste auto volgens mij... ik kan daar eigenlijk nauwelijks een goed antwoord op geven, ik vind zoveel auto's oneindig mooi. Sinds begin dit jaar ben ik zeer onder de indruk geraakt van de modellen van Delahaye met Figoni-opbouw. Je komt er pas achter hoe bedreigend mooi zo'n auto is, als je er naast staat... en na een halve minuut tot de ontdekking komt dat je al die tijd je adem aan het inhouden bent. Buitengewoon intimiderende schoonheid... bijvoorbeeld:

13114052695_04ec6d37fc_b.jpg

Zeker een van de in mijn ogen mooiste auto's is te vinden in de binnenkort bekend te maken (ahem) top 3 van de lijst van autokits verkrijgbaar in schaal 1 op 8, zie hier. Beetje spannend houden he ;)
 
Roy, je hoeft je voor mij niet in te houden hoor, ik apprecieer goede raad ! En ik ga ook geen modellen op de grond gooien, en mocht ik vinden dat iemand over de schreef gaat ga ik daar ook gepast op reageren. Ga toch nog wat experimenteren op plastic lepels. Ik hou jullie op de hoogte.

Grrrreeettzzzz Modest.
 
Goedenavond medebouwers,

Het is kerstvakantie en ook ik ben enkele dagen thuis, dus is er wat tijd om verder te werken aan de Kever.
Vandaag ben ik op de wielen gesprongen. De bouwbeschrijving zegt dat ze in de carrosseriekleur moeten, maar na wat opzoekwerk beslist om ze wat specialer te maken.

Eerst in de primer gezet

attachment.jpg


Dan de wielekes in wit met een paar druppels ivoor.

attachment.jpg

Vervolgens de randen afgeplakt on de centers zwart gespoten.

attachment.jpg

Vervolgens 3 laagjes clear van Tamiya erover en dan de chroom wieldeksels en de banden er op gezet.

attachment.jpg

Best wel goed gelukt vind ik 😄


Ook de motor heb ik ondertussen afgewerkt. Ik heb geprobeerd om bougiekabels te maken met wat koperdraad die ik zwart geverfd heb.

attachment.jpg

Heb hier maar een foto van ,ga proberen voor het vervolg wat meer gedetailleerde foto's te posten.

attachment.jpg

Ook het interieur krijgt vorm, voor en achterzetels zijn hetzelfde kleur maar op de foto zien ze er anders uit door de belichting.

attachment.jpg

De voorpartij die onder de klep komt met benzinetank en vaatjes voor ruitensproeiers denk ik

attachment.jpg

En nogmaals met het reservewiel.

Dan de body gespoten met Vallejo Scarlet red

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hij heeft een laag primer en twee lagen kleur gekregen denk dat dit genoeg is maar jullie mogen altijd tips geven.

Dan een test gedaan voor de glanslaag. Heb Tamiya x22 clear gebruikt in twee gelijke delen met de thinner van hetzelfde merk, en met tussenpozen drie lagen clear gespoten.
Dit is het resultaat

attachment.jpg

attachment.jpg

Redelijk geslaagd maar niet het resultaat dat ik wil. Ik wil namelijk een spiegelglad oppervlak. En daar heb ik jullie raad voor nodig. Wat is nu de volgende stap, of moet ik een andere clear gebruiken ? Kortom ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

O ja voor ik het vergeet , weten jullie soms hoe ik de banden whitewalls kan geven ?
Grreeeeettzzzz Modest.
 
Laatst bewerkt:
Whitewalls zijn normaal gezien geverfd maar vermits je al witte velgen hebt vrees ik dat dit niet mooi gaat overkomen.

Wat het spuiten en vernissen van de autolak betreft ga ik de uitleg overlaten aan de experten op dat vlak maar ik kan je wel aanraden om de verf daarna eventueel te behandelen met bijv. Tamiya Compound dat in feite neerkomt op het simoniseren van je wagen.
 
Zero paint is de vernis die echt blinkt maar je kan dat niet overal vinden in Belgie , Domino onder andere heeft die wel
Ik heb nog een Pb gestuurd
Marc
 
Wagentje ziet er al goed uit :07:
Mocht je nog de ruitensproeier bakjes willen aansluiten, dan volstaat een darmpje naar je reservewiel.
De luchtdruk van de band word namelijk gebruikt voor dit doel ;)
 
ben geen auto bouwer maar is evengoed leerzaam om volgen grt.
 
@ Coachke : heb PB gestuurd
@ beyond : als ze de druk uit de band gebruikten , dan had je toch niets meer aan dat reservewiel, wegens plat ? Of moest je die oppompen iedere keer je ging tanken ?😄
@ Erwin : heb daar al over gelezen en filmpjes gezien op yt maar ben een beetje bang om te geweldig te zijn en schade toe te brengen.

Grts Modest.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan