Hoofdsponsor

1/72 Back to Basics: vliegtuigen.

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Omdat ik blijf problemen ondervinden met modelbouw ga ik terug naar de basis. Gewoon modellen bouwen recht uit de doos maar dan wel zo dat ze perfect in elkaar zitten zonder kieren en zonder gietnaden. Dingen waar ik nog teveel over kijk. Gewoon bouwen zonder te schilderen/spuiten. Schildertechnieken lukken beter dan de bouwtechnieken dus zal ik daar niet op focussen nu. De 'naakte' modellen kunnen dan in een later stadium gebruikt worden om nieuwe schildertechnieken op uit te testen. Misschien zelfs om een diorama te maken.

Waarom de vliegtuigen in de titel? Omdat ik er verschillende liggen heb in de stash. Meteen een goede gelegenheid om die stash eens te minderen want het is één chaos in die hoek. Een minpuntje van HSP is dat je niet goed tegen rommel kan, dat brengt een nerveuze reactie teweeg.

Als de stash op is zal ik de toestand evalueren en eventueel nog wat kits kopen tot het heel goed in m'n vingers zit dat bouwen.

Wat ik nu vraag aan de bazen van het forum is als dit topic hier goed staat? De bedoeling is om verschillende vliegtuigen hier te posten maar zonder bouwverslag, wel zou ik er een review van m'n bevindingen bij maken.
 
De eerste doos die ik open is er één van Revell. De Junkers JU-87 B2/R2 schaal 1/72.

attachment.jpg
 
Die revell kitjes zijn meestal niet de makkelijkste om mooi strak te krijgen trouwens. Desondanks wens ik u veel plezier. Niks mis met back to basics gaan.
 
Dat meen ik echt, er zijn teveel kleine foutjes waardoor het geheel niet goed genoeg uitkomt. Foutjes door onzorgvuldig en te snel bouwen en dat wil ik er zo uitkrijgen want zelfdiscipline is ook ver te zoeken. In m'n jeugd heb ik veel vliegtuigen gebouwd en eigenlijk vond ik dat toen wel leuk om te doen. Toen bouwde ik ze zonder één druppel verf, bouwen, de decals er op en dan op de boekenplank zetten of aan het plafond ophangen. Toen moest ik me geen zorgen maken over de juiste kleuren of de juiste verwering want eerlijk gezegd vind ik modelbouw zeer moeilijk en ingewikkeld geworden. Veel teveel dingen om rekening mee te houden. Het is wel allemaal mooi maar ik heb al een tijdje het gevoel dat modelbouwers constant elkaar de loef willen afsteken.

De kit van de Junkers valt heel goed mee, er is wat vijlwerk aan na het plakken maar ik heb er al slechtere in m'n handen gehad.
 
Niet gek zes topics in twee maanden wat word de volgende?
 
Ik vond uw diorama's tof !

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
 
Niet gek zes topics in twee maanden wat word de volgende?

Niet iedereen is even goed als jij hé, sommigen mensen zoeken nog hun weg maar als je liever hebt dat ik geen topics meer post....ik heb er geen probleem mee om geen lid meer te zijn van het forum. Een ban is niet het einde van de wereld voor mij. Integendeel, de druk zal dan weg zijn om perfect te proberen te doen. Dat jij je weg al weet is super voor jou maar blijkbaar vind je dat een ander er niet mag over spreken als het niet goed gaat. Niet iedereen kan superman zijn zoals jij, misschien moet je je daar eens bij neerleggen.

Proficiat Ron, je zet mensen aan om modelbouw helemaal vaarwel te zeggen in plaats van nog te zoeken en te proberen.
 
Sorry dat ik zeg wat andere denken maar van mij hoef je niet weg hoor maar als je zo hoognodig weg wil, tenslotte zoek je altijd wel een excuus.
 
In ieder geval kijk ik er naar uit Alain ,hoe je dit gaat bouwen ,zelf kan ik deze schaal niet bouwen omdat de onderdeeltjes te klein zijn..De stuka blijft me vooral bij uit de Oorlogs Films !!! Gierende motoren die op je af komen...
 
Ik was wel fan van je dio's, begreep soms niet wat je er zelf slecht aan vond, maar eerlijkheidshalve heb ik ook geen dio-ervaring.
Ook de batlle-truck en de ......... (kan er niet opkomen, maar met die helikopter als hoofd) vond ik leuke projecten.
 
Na enkele zeer slechte dagen zal ik eens uitleggen waarom ik zoveel nieuwe projecten begin. Misschien zullen jullie het begrijpen, misschien niet, het maakt me niets meer uit.

Al heel lang kamp ik met depressies en modelbouw was een ideale therapie om daar tegen te vechten. Echter, de winter is traditioneel een moeilijke periode en telkens als ik me slecht begin te voelen (ik voel dat aankomen) helpt het om een nieuwe doos te openen. Verder werken aan een bestaand project heeft maar een zeer klein effect dus open ik liever iets nieuws om zo weer verder te kunnen. Wil dat zeggen dat de oude projecten afgeschreven zijn? Nee, tegen het einde van het voorjaar voel ik me stukken beter en zullen die wel weer opgepakt worden. De projecten van in Brugge zijn bijna allemaal omgekomen in de chaotische verhuis dus die zijn wel afgeschreven.

Helaas zijn er mensen die vinden dat dit niet kan. Misschien omdat ze de zwakkeren er uit willen, misschien omdat ze het gewoon niet begrijpen? Hoe dan ook, hopelijk is het nu duidelijker en zal er eens nagedacht worden over de zwakkeren in de maatschappij. Ik weet wel: de wet van de jungle, het recht van de sterkste en zo maar als mensen dacht ik dat we hoger stonden.

Ron, weet dat je veel hebt kapot gemaakt en dat de kans zeer klein is dat ik nog modelbouw begin. Ik kan jouw niveau nooit halen en dat vind ik heel jammer. Soms lig ik er zelfs van wakker wat de vicieuze cirkel compleet maakt. Ik doe wat ik kan om iedereen tevreden te houden en toch niet weg te zakken maar helaas is dat dus niet mogelijk. Bijna elke dag heb ik hoofdpijn en nu zal ik dus op zoek moeten naar een andere vorm van therapie om er te kunnen mee omgaan.
 
Hallo Alain,

Ik vind het sterk dat je de moed hebt om dit hier neer te pennen. Ik heb persoonlijk nooit een depressie meegemaakt (nog niet) maar kan er wel over meepraten. Mijn oudste dochter is door een hel gegaan, ik bespaar je de details maar in een periode van meer dan 10 jaar hebben we meermaals naar adem moeten happen en ik kan enkel blij zijn dat ze er nog is.

Ik heb dus wel een klare kijk op wat iemand doorgaat met deze aandoening. En ik kan me ook perfect inleven dat modelbouw een mooie uitlaatklep is om je gedachten te verzetten. Want een activiteit waarin je je kan verplaatsen en je ook nuttig of productief voelen is van cruciaal belang.

Maar....

Je moet volgende valse gedachten uit je hoofd zetten:

- Denk je echt dat er mensen zijn die de zwakkeren er uit willen ? Ik ben van mening dat dit echt een 100% 'fake' idee is. Het is een hobby en nergens, maar dan ook nergens staan er mensen met getrokken messen tegenover elkaar, of houdt men zich bezig met een mes in andermans rug te steken. Ja, in iedere vereniging, sport of hobby is er profileringsdrang dat klopt maar stellen dat het gaat om 'survival of the fittest' is onjuist. Je mag dat zeker niet zo extreem zien.

- Stop met je lat steeds te hoog te leggen. Je moet aan niemand iets bewijzen, er hangt geen leven af van je resultaat in deze hobby. Als je steeds opnieuw begint met een beeld voor je van een 'master' modelbouwer, dan zal je nooit maar dan ook NOOIT tevreden zijn. Als resultaat van deze 'mindset' stop je met ieder project omdat je de lat veel te hoog legt.

- Denk niet dat je anderen tevreden moet houden. Mensen zitten niet te wachten tot jij hen tevreden stelt (enkel misschien als je als ober zou werken of zo). Als je volgens die lijnen denkt dan creëer je 24/24u stress. De enige die hier een vorm van tevredenheid uit moet halen ben je zelf en niemand anders. Draai die knop om want het werkt verstikkend.

Ik vermoed dat Ron zijn opmerking cynisch bedoeld is. Bekijk het even van een andere kant; mensen nemen de tijd om jouw topics te lezen, er op te reageren, om je raad te geven, tips, schouderklopjes en commentaren. Het zou veel erger zijn moest er op je topics helemaal geen commentaar komen want dat zou pas betekenen dat er geen respect was voor je werk.

En ja, als we dan lezen dat je keer op keer projecten start die potentieel hebben, die mooi starten en groeien, en waar je dan de handdoek in de ring gooit dan kan dat wel eens dit soort van reactie losweken. Ik denk niet dat de reactie van Ron slecht bedoeld was, maar eerder een vaststelling van feiten, en zeker niet om jouw (emotionele) schade te berokkenen.

Sterkte Alain. Don't give up !
 
Laatst bewerkt:
Als iemand die met dit schuitje gevaren heeft kan ik me in deze alleen maar aansluiten bij Leysend.
Je hobby doe je voor jezelf. Niet om indruk te maken op anderen. Leg de focus op je eigen creativiteit, niet op een mening van een ander.
Dat maakt dat er een pak druk van de ketel gaat. Je kunt onmogelijk iemand anders zijn, maar destemeer jezelf, en dat maakt je project nu net anders dan anders. ;) En nu lekker plakken!
 
Zoals Frank het zegt : En nu lekker plakken !
 
Het kan niet mooier verwoord worden dan dat Leysend het gedaan heeft!
En wellicht was het nodig dat Ron dit geschreven heeft, zodat je eens wakker schiet ;)

Bouw voor jezelf, niet voor anderen.
Het forum is er om je een helpende hand aan te bieden, niet om je iets op te leggen...

Geniet van het bouwen en schilderen (op je eigen manier), en je zal versteld staan van jezelf...
 
Helaas ken ik 'het zwarte beest', zoals ik het noem, wel uit eigen ervaring, ik heb hiervoor dan ook intensief therapie gehad, en voel ik ook wanneer het weer achter de hoek zit, klaar om me weer van de wereld te 'meppen'.
Het 100% onder controle houden lukt me ook niet, maar door de therapie heb ik wel geleerd om anders naar mezelf en de wereld te kijken en me niet meer te verliezen in wat anderen van mij denken, ze doen maar... het is toch maar verloren energie, ik word er niet gelukkiger van.
Vroeger was het ondenkbaar voor mij om mij hier 'bloot' te geven, maar ik heb er vrede mee dat er mensen zijn die depressies niet (willen) begrijpen.
Als het voor jou helpt om een nieuwe doos open te trekken moet je dat zeker doen! Er is geen betere medicatie, dan iets te doen dat je zinnen verzet.
Mensen reageren soms vanuit hun buik op je, maar je moet het gedacht van je af leren zetten, dat het is om je te kwetsen, zelfs als het hun bedoeling is je te kwetsen, iets wat ik me niet kan voorstellen hier op het forum, dan nog moet je het van je af laten glijden.
Ik weet ook wel dat ik dat gemakkelijk te schrijven heb, maar dat het in je hoofd er anders aan toe gaat, ik heb geleerd om de knop om te zetten door iets te gaan doen zodat ik de gedachte vergeet (zoals jij met modelbouw), zelfs 's nachts ga ik soms even wandelen, om dan 'fris' terug in mijn bed te kruipen.

Verder sluit ik me aan bij wat Leysend zegt.

Sterkte!
 
Dat depressie door veel mensen niet serieus genomen word is een feit, als je er zelf of een familielid ziet onder gebukt gaan denk je wel eens anders.
Ik heb mijn vader na 45 jaar keihard werken het zwarte gat zien vinden, mij moet je nergens van overtuigen.
Toch heb ik het gevoel dat er een kentering is ten aanzien van depressie's en burnout., het word bespreekbaar en maar goed ook.
Nu heb ik wel het gevoel dat je voor jezelf de lat erg hoog legt, tja er zijn er altijd mensen die iets beter kunnen. Maar zelfs van die mensen sluipt er ook wel een foutje in of is er iets dat toch beter kon, niks is perfect.
Heel het leven staan we op een ladder met mensen boven en onder ons.

Als modelbouw een goed effect geeft op je welzijn, dan gooi je dat toch niet weg omwille van 1 opmerking? Je doet het voor jezelf toch?
Als je et niet voor jezelf doet dan ben je sowieso verkeerd bezig.
Er is hier niemand die je ten gronde wil richten, dat er sommige mensen hun gedacht hebben van je werkwijze kan wel.
Als je je op een forum begeeft stel je je wel automatisch open voor commentaar, je reageert direct dat je met de hobby zal stoppen en dergelijke.
Misschien had je beter gewoon direct uitleg gegeven hoe de vork in de steel zat.
Ik vind trouwens dat er hier heel correct omgegaan word met elkaar voor zover ik nu een maandje of 2 meelees. Ik volgde vroeger gitaarfora en daar was het dikwijls wel anders.

Dus, mijn advies. Stop zeker niet met bouwen, trek je alles zo erg niet aan.
Is het niet helemaal correct je bouw, tja volgende keer beter. ik heb mijn camaro volledig om zeep geholpen dit weekend, andere doos open en opnieuw proberen. Niks gebeurt als het niet goed lukt.
Het is trouwens beter vind ik om niet al je energie in 1 hobby te steken, zeker in de winter. Doe ook iets buiten, maak elke dag een wandeling in de natuur, ga zwemmen ofzo. Dat doet je deugd in deze donkere periode.
 
Beste mensen, bedankt voor jullie steun en reacties maar het gaat niet meer. Niet met de oude projecten en niet met een nieuw project. Telkens als ik aan de werktafel ga zitten begin ik misselijk te worden. Gisteravond zelfs moeten overgeven en ook de slapeloosheid is terug. Dat probleem was efkes weg (dankzij die nieuwe projecten) maar helaas is het er weer.

Beyond: hij heeft me niet doen wakker schieten maar misschien is het een goed idee om eens met het bestuur samen te zitten en een nieuwe regel in te voeren:

"Als je niets positiefs weet te zeggen, zwijg dan gewoon".

Ooit eens op een fotografieforum de regels gelezen en één er van was dat je altijd met iets positiefs moest beginnen in je reactie en dan pas op de fouten mocht wijzen.
 
Beste Alain. ..

Ik heb meerdere keren dit topic rustig doorgenomen en vind nog steeds dat Ron niets fout heeft geschreven,je doet/beslist nog steeds zelf hoe je omgaat met wat er in je eigen topic word neer gepent...
Maar Ik heb hier wel het gevoel dat je Ron zijn opmerking enkel gebruikt om het modelbouwen vaarwel te kunnen zeggen,het zou zonde zijn om zo'n fijne en interessante hobby stop te zetten....
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan