Hoofdsponsor

1/35 king tiger [wip]

Aangezien ik de Takom-versie heb, volg ik met interesse.
Hopelijk is de mijne net zo gedetailleerd.

Peter
 
stukjes ongelukkig aan de spreu hangen

Voor dat dingen is een resinzaagje zeer geschikt, ik heb zelf zo`n zaagje van JLC zo dun als een ouderwets scheermesje en zeer scherp zelfs na koperenbuis zagen ;)
 
Deze ga ik volgen. Veel succes met de bouw! Zo'n tiger tank is altijd indrukwekkend.
 
hier op pc veel info op geslagen en met vergrootglas duidelijk te zien dat er verschil is (begint al goed).
Een echte verklaring vind ik niet maar deze bouwer maakt de henchel turret de welke ik ook wil maken en heeft de info gevraagd en zal dit ook opvolgen.

Henschel Turret Well, if you want some info, best ask an expert, so I got in touch with “Superking” author David Parker, and his advice was to go with the hubs with the centre grease nipple (parts B13 & 14), so that's exactly what I did.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=102592

Heb in dit boek wat meer info gezocht : Germany’s Tiger Tanks: VK45.02 to TIGER II Design, Production & Modifications
Thomas L. Jentz and Hilary L. Doyle (beide heren zijn experts op het gebied van WO II tanks) :

0764302248.jpg

Op de foto's van de allereerste prototype / pre-produktie Tiger II's zijn de hubs met de smeernippel goed zichtbaar.

In het boek heb ik geen foto gevonden waar de hubs zonder nippel zichtbaar zijn. Staat er iets in de instructies van de kit over een bepaalde uitvoering waarbij de hubs zonder nippel werden gebruikt ?

Groeten

Pascal
 
Pascal : Ben al dagen aan het zoeken op internet en vind niets over het verschil van de wielen en de reden.
In het plan krijg je alleen de keuze tussen de 2 mogelijkheden zonder verder uitleg ( ook niet in de intro ).
gewoon wouter : had dit ook gelezen maar ben niet echt op de hoogte en dat is de reden dat ik karig ben met een dergelijk uitleg . Eigenlijk is het de Bengaalse tijger in de oorsprong maar de geallieerden gaven hem de nickname king tiger
Bart : bedankt voor informatie en heb alles wat jullie hebben gepost gelezen.
Ron : zal volgende aankoop zijn
Mijn ervaring tot nu toe : Ook ik heb tal van filmpjes en foto's alsook werken van andere bouwers gezien en daar het voor mij de 1ste is dat ik een tank met interieur in elkaar steek kan ik vrij oordelen.
Het binnen en buitenwerk is meng AFV modeller en tot nu toe ervaar ik de problemen die ik lees niet en past alles zoals het hoort waardoor ik erg onder de indruk ben maar nogmaals heb nog geen andere gebouwd.
Bijna allen spreekt men dat de wielen schuin staan en dat is hier weer niet het geval maar kom pas nu tot de conclusie dat er nog een meng tiger tank is die alles in 1 doos heeft zitten en daar kan het verschil zitten denk ik of deze is een andere fabrikant ?


attachment.php


attachment.php


Heeft er iemand info over hoe deze zakken eruit zien want vind hier na uren en dagen 1 foto maar is niet echt duidelijk voor mij .
zw/w foto rechts.
de vraag is hoe dit stof bevestigd is op het ijzer ?

attachment.php


attachment.php


Bedankt allen voor het volgen en ja Erwin ik amuseer me rot met dit ding grt.
 
Amai Ron dat is rap en geweldig bedankt man:You_Rock_Emoticon:
 
gewoon wouter : had dit ook gelezen maar ben niet echt op de hoogte en dat is de reden dat ik karig ben met een dergelijk uitleg . Eigenlijk is het de Bengaalse tijger in de oorsprong maar de geallieerden gaven hem de nickname king tiger
Inderdaad, foutieve exacte vertaling van het Duitse 'Königstiger' - wat een nickname van de bemanningen voor de Tiger II was. Maar waar ik mij aan stoor is dat fabrikanten van kits nog steeds 'King Tiger' op de dozen zetten. Shermans worden toch ook niet als 'Tommycookers' op de doos verkocht :/

Anywhoo, goede vooruitgang, dat interieur ziet er al knap uit!
 
En dan nu de vraag die waarschijnlijk velen zich stellen maar niet durven vragen:

"Waar dienen die zakken voor?"

Lijken mij te diep om handig te zijn. Misschien om optisch vizier in op te bergen of zo?
 
En dan nu de vraag die waarschijnlijk velen zich stellen maar niet durven vragen:

"Waar dienen die zakken voor?"

Lijken mij te diep om handig te zijn. Misschien om optisch vizier in op te bergen of zo?

Als ik mij niet vergis werd daar de munitie voor de MG34 in bewaard en werd dit (zonder deksel) onderaan de MG bevestigd
 
Inderdaad, foutieve exacte vertaling van het Duitse 'Königstiger' - wat een nickname van de bemanningen voor de Tiger II was. Maar waar ik mij aan stoor is dat fabrikanten van kits nog steeds 'King Tiger' op de dozen zetten. Shermans worden toch ook niet als 'Tommycookers' op de doos verkocht :/

Anywhoo, goede vooruitgang, dat interieur ziet er al knap uit!

De namen King Tiger en Royal Tiger waren/zijn veel gebruikte namen, en zijn semi-officiele benamingen geworden.
De naam Tommycooker was/is een heel weinig gebruikte naam, en is zelfs geen officieuze benaming geworden, enkel een bijnaam.

Vandaar dat deze 3 namen wel of niet op kits worden vermeld.

De hele uitleg over de bijnamen van de Tiger Ausf B, zal wel ergens in een boek staan.

Vergelijk het met de A-10. Thunderbolt II is de officiele naam, die zie je ook op de dozen staan. Warthog is de bijnaam, die zie je zelden of nooit.
 
De duitse naam van zo'n zak is Gurtsack. Er zaten 150 patronen in. De Gurtsack werd aan de linkerkant van een MG 34 of 42 gehangen, het deksel van de Gurtsack werd open geklapt en dan kon de munitie (op band) geladen worden.
 
De duitse naam van zo'n zak is Gurtsack. Er zaten 150 patronen in. De Gurtsack werd aan de linkerkant van een MG 34 of 42 gehangen, het deksel van de Gurtsack werd open geklapt en dan kon de munitie (op band) geladen worden.

Ahh, bedankt voor de uitleg, wist dit niet en dus hebben we weeral iets bijgeleerd!

Ben dus eens Gurtsack gaan googelen en blijkbaar diende deze Gurtsack dus als bevoorrading van de coaxiale mitrailleur, dus de mitrailleur die juist naast het kanon geplaatst is.
Verder heb ik gelezen dat er steeds 2 zakken aanwezig waren, 1 volle met de patronen op band en 1 lege die diende om de lege patronengordel op te vangen.
De volle zak hing rechts van de mitrailleur en de ammo werd van boven gevoed. De lege zak hing links.

Altijd nuttig om zo iets te weten, had er mij eerder nooit vragen bij gesteld.
 
Dat gaat hier snel vooruit, mooie kit
 
Ahh, bedankt voor de uitleg, wist dit niet en dus hebben we weeral iets bijgeleerd!

Ben dus eens Gurtsack gaan googelen en blijkbaar diende deze Gurtsack dus als bevoorrading van de coaxiale mitrailleur, dus de mitrailleur die juist naast het kanon geplaatst is.
Verder heb ik gelezen dat er steeds 2 zakken aanwezig waren, 1 volle met de patronen op band en 1 lege die diende om de lege patronengordel op te vangen.
De volle zak hing rechts van de mitrailleur en de ammo werd van boven gevoed. De lege zak hing links.

Altijd nuttig om zo iets te weten, had er mij eerder nooit vragen bij gesteld.

Euhh, nee. De Gurtsack kon gebruik worden zowel met de MG 34 als de MG 42. In het geval van uw Tiger II tank, dus zowel voor de boeg MG (waar de radioman zit), als voor de coaxiale MG, maar ook voor de luchtafweer MG (hoewel die laatste zeer zelden op de koepel van de tankcommandant een Tiger II tank gemonteerd werd.)

Bij de coaxiale MG en bij de boeg MG, kon er inderdaad een lege zak aan de rechterzijde gehangen worden, deze diende om de hulzen en de schakels op te vangen.

In dit filmpje is te zien hoe het laden en vuren van een MG 34 en MG 42 werkt :


Iets opzoeken op het internet kan leuk zijn, maar helaas is de info niet altijd betrouwbaar. Bij zowat 90% van alle zwaardere mitrailleurs (MAG, M-60, MG 34/42, enz.) wordt de munitie altijd langs de linkerzijde ingevoerd. De reden hiervoor is simpelweg omdat de meeste schutters rechtshandig zijn.

Groeten

Pascal
 
.................................................. antwoord was al gevallen :)
 
Inderdaad, foutieve exacte vertaling van het Duitse 'Königstiger' - wat een nickname van de bemanningen voor de Tiger II was. Maar waar ik mij aan stoor is dat fabrikanten van kits nog steeds 'King Tiger' op de dozen zetten. Shermans worden toch ook niet als 'Tommycookers' op de doos verkocht :/

Anywhoo, goede vooruitgang, dat interieur ziet er al knap uit!

Of Ronsons, naar de aanstekers lol !
 
En zo leren we gelijk weer wat bij thank's.

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Dat doe je vrij vlot Pascal, en het ziet er ook nog eens prima uit. Ik had wel die laag wit een extra laagje gegeven, maar mogelijke (lichte) verwering kan het uiterlijk zeker nog wat verbeteren.

Ga zo door :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan