Hoofdsponsor

1/24 Kever cabrio cal look [wip]

Schaal 1/24 - 1/25

Erik71

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 sep 2017
Berichten
666
Daar ik op volk zat te wachten en niet verder kon aan mijn 2pk Charleston, deze doos maar open getrokken, ze lag al een tijdje naar mij te lachen...

attachment.jpg

Ik wil hier uiterlijk een cal look van maken, de cal look ontstond in de jaren '60 in de States en heeft wel wat verschillende ondertypes.
Wat ze vooral gemeen hebben is weinig of geen chroom, nen dikke motor erin, flashy kleurtje, geen bumpers (soms T-bars) en Porsche (Fuchs) velgen.

De bouwomschrijving

attachment.jpg

En de sprues

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze kit heb ik van iemand overgekocht en dit was geen 'jonge' doos meer, ook was er al een beetje aan begonnen (gaten van de bumpersteunen dicht geplamuurd) en er zaten lelijke gietnaden op de carrosserie, hier ben ik al wat aan het afkrabben en schuren geweest.

attachment.jpg

Hier heb ik er aan de passagierskant al wat aan gewerkt

attachment.jpg

Omdat een cal look zo weinig mogelijk chroom heeft en sierlijsten op de zijkant er ook afgehaald zijn, moest dit ook bij mijn kitje gebeuren.
Hier is de passagiersdeur al klaar.

attachment.jpg

Hier heel de passagierskant.

attachment.jpg

En toen was het bezoek er, af en toe zal hier wel iets gepost worden, maar ik ga 2pk voorrang geven.
 
Besef dat Revell niet voor niets nieuwe mallen heeft uitgebracht van dit autotype...

Veel sterkte en bouwplezier gewenst :)
 
Hola, nu kom je op Coachke zijn terrein spelen .... :)
Veel succes met de bouw.
 
Ja zeker en vast ik ga al een tip geven , naast de koplampen aan de kant van het kofferdeksel zijn twee naden die in het echt er niet zijn , die mogen dicht als je wil he ( misschien wist je het al wel )
Marc
 
@Roy, ja dat is eraan te zien, deze doos heeft me maar een paar euro gekost, dus goed om te leren.
@Erwin, inderdaad in Coachke zijne speeltuin, daar ga ik nog wel meer komen :D
@Coachke, dat wist ik, als je goed kijkt op de 2de foto van de neus, is er aan de passagierskant al wat aan gewerkt, ik denk toch dat je die naad bedoelt, hij loopt ook door op het kofferdeksel.
 
Deze heb ik in een ver verleden ook een aantal keren gemaakt.
Wat ik mij nog herinner is dat de naden overal duidelijk aanwezig waren, veel opkuis werk dus...
Maar je bent al goed op gang, ik kom nu en dan wel eens piepen ;)
 
Inderdaad een goed kitje om te leren en om wat moois van te maken, de start is alvast goed :)
 
Bedankt voor de fijne reacties!
Vandaag nog wat verder gekrabt en geschuurd en om alle foutjes extra in het licht te zetten hem in de grondverf gezet, en er is nog wel wat werk aan....
Ook op het kofferdeksel zat er nog een chroomlijst en het VW teken dat bijna 1mm hoog is deze zaken moesten er ook af.

attachment.jpg

De volgende foto is niet voor gevoelige VW-fans, het VW-teken is verdwenen, je bent gewaarschuwd....:D :D

attachment.jpg

Zoals gezegd er is nog wel wat werk aan om hem mooi strak te krijgen...
De krasjes in het kofferdeksel zijn mijn fout, uitgeschoven bij het verwijderen van de chroomlijst die erop zat, dat was karma omdat ik het embleem verwijderd had :@ :@

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Rond de koplampen heb je inderdaad nog wat werk voor de boeg maar het komt goed.
 
Er is inderdaad wat werk voor de boeg.Ben nieuwsgierig hoe hij word,veel plezier ermee.
Marc S
 
Kan nog wel een tube putty gebruiken zie ik :) Kleine tip voor als je nogeens zo'n state of art kit heb vijl en schuur zoveel mogelijk weg aan gietnaden/fouten zoals bij je koplampen dat scheelt een hoop plamuurwerk en word strakker.
 
Bedankt voor de reacties.

@Ron, bedankt voor de tip. Voorlopig heb ik enkel nog maar geschuurd en gekrabt, dan in de grondverf voor de foutjes op te halen, de 'plamuur' die er al op hangt is van de vorige eigenaar.
Met de grondverf erop zag ik dat de chroomlijst op het kofferdeksel, aan de kant waar het handvat moet komen, nog verder weg moet, was me zo niet opgevallen, en nog veel meer dat al dan niet op de foto's te zien is.
 
Erik om krassen en fouten op te sporen ben je best dat je de plaatsen schildert " dry brush " zwarte verf op een borstel doen en deze droogwrijven en daar gewoon met schilderen op de gewenste plaatsen , als je dan schuurt zie je de dieper gelegen plaatsen die zwart blijven alsook de krassen
In de carrosserieën doen ze dat met lampzwart nu nog steeds ( alleen de betere bedrijven ) als er b.v. een bluts uitgehaald is zonder iets te vervangen
Marc
 
Bedankt voor de tip Marc.

In de carrosserieën doen ze dat met lampzwart nu nog steeds ( alleen de betere bedrijven ) als er b.v. een bluts uitgehaald is zonder iets te vervangen Marc

In de restauraties die ik gevolgd heb via een VWclassics-forum toen ik nog droomde van ze zelf een restauratie te doen, deden meerdere het met grondverf/spuitplamuur, vandaar dat ik het nu ook zo gedaan heb, komt eigenlijk op hetzelfde neer hé.
 
Het kan allebei. Persoonlijk vind ik het primen wat omslachtig om fouten op te sporen, wél gebruik ik de primerlaag om nog eens goed alles te kunnen controleren als final check; komen daar fouten uit naar voren, dan liggen die voor herstel klaar.

Ikzelf gebruik altijd een zilverstift om snel fouten op te kunnen sporen. Zie mijn Dornier 17-topic waarin ik dat een paar keer toon.
 
Marc als je drybrush raak je de diepere plekken zoals krassen en eventuele verzinkingen in je plamuurwerk niet. Heb het hier al een paar laten zien op een model waar veel aan geplamuurd was gewoon zwart spuiten en dan schuren en je ziet de rottigheid vanzelf tevoorschijn komen.
 
Beste Ron ik doe dat altijd en altijd met het gewenste effect , je moet het er goed inwrijven normaal doen ze dat met lampzwart maar dat heb ik niet
Marc
 
Het kan allebei. Persoonlijk vind ik het primen wat omslachtig om fouten op te sporen, wél gebruik ik de primerlaag om nog eens goed alles te kunnen controleren als final check; komen daar fouten uit naar voren, dan liggen die voor herstel klaar.

Ikzelf gebruik altijd een zilverstift om snel fouten op te kunnen sporen. Zie mijn Dornier 17-topic waarin ik dat een paar keer toon.

Bedankt voor de tip, ik had het al gelezen, maar goed dat je hier mijn aandacht op vestigde, ik heb momenteel (nog) geen zilverstift in mijn bezit.

Wat het omslachtige betreft, de AB was toch in gebruik met grondverf voor de 2pk, dus kon ik in 1 moeite doorgaan om de kever te spuiten, dus viel dat wel mee eigenlijk.
 
Al een tijdje stil hier, maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurd is, maar letterlijk elk onderdeel vraagt extra aandacht, velen ook plamuur werk.
Fotootjes zeggen meer als woorden...

Voor hoe het is en hoe het zou moeten zijn
attachment.jpg

Na (nog niet helemaal klaar)
attachment.jpg

Bovenste zoals uit de doos, onderste al opgekuist en geplamuurd, nog te schuren.
attachment.jpg

Vers uit de sprue, nog wat werk aan.
attachment.jpg

De aandrijfriem was ook veel te dik, aan 1 kant al want verdunt.
attachment.jpg

De motor gemonteerd, de rechtse kant bovenaan is nog bij te werken, leek ok voor het schilderen, niet dus :angry:
attachment.jpg

De carrosserie in de 2de laag grondverf, nog altijd is de neus niet volledig naar mijn zin.
attachment.jpg

attachment.jpg

Bij het volgende onderdeel heb ik jullie hulp nodig, dit is de binnenbekleding van de deur. De stof van de binnenbekleding is hierin gesimuleerd, maar in de 'stof' zitten ejectionmarks, ik kan deze wel dicht plamuren, maar hoe krijg ik dan 'structuur' van de stof in de 'plamuur'. Ik vrees ook de 'stof' te beschadigen bij het schuren van de plamuur.
attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan