Hoofdsponsor

1/24 Ford "battle" Mustang [wip]

Schaal 1/24 - 1/25

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Als experiment bouw ik nu een Ford Mustang, een experiment om te zien als een bouw die maximum 5 dagen duurt me beter af gaat. Vrijdagavond ben ik er aan begonnen en dit is de huidige situatie. Het zou dus moeten mogelijk zijn om maandag- of dinsdagavond klaar te zijn hiermee.

Het is ondergebracht bij militair rollend materieel omdat het niet zo goed past bij de auto's. Het plan was om er een mooi blinkende normale Ford Mustang van te maken maar ja...ik had beter moeten weten. Geen enkel project verloopt zoals gepland. Dus zal het een Battle Mustang worden.

De verschillende onderdelen die al geplakt zijn (alle chroom zal verdwijnen) en de motor is gewoon gebouwd zoals die in de doos zit. Ter eerste ik mis de technische kennis daarvoor, het gaat er van geen kanten in en ten tweede je ziet het ding toch niet.

attachment.jpg

De carrosserie, de voorruit zat in de weg dus afgeknipt. Het kleur is de (roest) onderlaag om later te kunnen chippen. Zoals je ziet moest het een mooie rode Mustang worden...niet dus. Daarover komt een camolaag met chipping waar je ook het rood nog kan zien. Iemand heeft dus gewoon een rode auto overspoten in camo.

attachment.jpg

In één van de wielkassen een gat gemaakt waar de roest heeft gevreten, ook zijn er enkele deuken gemaakt.

attachment.jpg

Er komt ook nog bewapening op, Duitse wapens van WW2 (de enige die ik heb in die schaal). Tips en raad mogen gegeven worden maar doordat het zo snel gaat zullen ze niet meer hier kunnen toegepast worden.
 
Het gat in de wielkast hoe heb je dat gemaakt? Langs de binnenkant weggefreest met de dremel?
 
...Het is ondergebracht bij militair rollend materieel omdat het niet zo goed past bij de auto's..

Heb deze toch onder auto's geplaatst, aangezien het in hoofdzaak een verbouwde auto wordt/is ;).
 
Dat gat heb ik gemaakt met een fijn boortje, een rij gaatjes naast elkaar geboord en dan met een zeer scherp mesje de tussenliggende delen weggesneden. Daarna de randen nog wat bijwerken met het mesje en fijn schuurpapier en klaar. Het mag wat rafelig zijn want zo is het in het echt ook.

Het was een beetje moeilijk kiezen waar te posten omdat de auto wapens en camo zal hebben maar voor mij is het gelijk.
 
Het mag wat rafelig zijn want zo is het in het echt ook.

Daarom dat ik het vroeg, vind het realistisch gedaan.
Ik heb ook een projectje voor ooit in mijn bovenkamer zitten waar dat in past, daarmee dat ik benieuwd was.
 
Hmm, een soort van "Mad Max" mustang... kijk er naar uit. Lijkt me een jaren '60 versie die je als basis gebruikt?

Heb zelf nog met het idee rondgelopen om van mijn Mustang een versie uit de Death Race film te maken, maar toch vanaf gezien. De mijne wordt een standaard versie.

Een echte Mad Max Ford staat wel op mijn planning; er hebben diverse Fordjes in die films rondgereden. Bij die wagens kun je zeker inspiratie vinden.
http://madmax.wikia.com/wiki/Category:Vehicles
 
Dat zijn zeker wagens die bij mijn fantasie passen, deze bouw zal echter zonder extra's verlopen. enkel een wapen er op en een camokleur.

Wat de camo betreft...tja...

Behalve werken aan figuren moet ik blijkbaar ook eens werken aan de airbrushtechnieken. Even bekijken als het er met verweren beter zal gaan uitzien en anders een nieuwe laag er op. Ik wilde geen standaard camo maar iets wat je doehetzelf in het veld zou doen met spuitbussen.

Nu kan ik wel zeggen "In het echt ziet het er beter uit"...(en het ziet er ook beter uit)...maar de foto liegt niet. Het ziet er niet goed uit momenteel.

attachment.jpg
 
waarom niet Alain zulke camo's kunnen toch he , mad max death race en noem ze maar op maar das op film he en iedereen vind het dan goed
lekker verder knutselen je zal je er in ieder geval beter bij voelen
 
Zo'n camo kan inderdaad heel goed maar er is nogal veel overspray. Dat was een beetje m'n probleem.

Maar na verweren heb ik besloten om het zo te houden, als je snel snel iets met spuitbussen verft zal je ook overspray hebben en die overspray zorgt voor een extra dimensie in de camo vind ik.

Tot nu toe vind ik het resultaat wel badass. Ik heb wel geprobeerd om niet te overdrijven met de verwering want soms zie ik modellen die er echt over zijn. Het lijkt me goed geslaagd, op het eerste zicht op de juiste plaatsen. Enkele plaatsen, zoals het gat bij de wielkas, zullen nog wat bewerkt worden met verf om een mooier roestuiterlijk te krijgen. Heel delicaat en bijna niet zichtbaar wil ik het doen. De licht gekleurde verf is minder verweerd omdat die op de groene verf gespoten is en daar bijgevolg minder roest zal zijn.

Het kofferdeksel sluit niet goed aan zoals je kan zien, het ligt wat los maar dat lijkt me wel te passen bij een afgeragde BattleMustang.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
knap gedaan wat ik hier zie en volg grt.
 
Dankjewel Pascal.

Er ligt een laag vernis op de carrosserie en ik heb enkele close-up foto's genomen.

Het kofferdeksel achteraan.

attachment.jpg

Het kofferdeksel vooraan.

attachment.jpg

Eén van de wielkassen.

attachment.jpg

Een andere wielkas die ik wat had bewerkt met een vijl om het aanvreten door roest weer te geven.

attachment.jpg
 
Alain waarom heb je de zout methode niet toegepast ,het had nog efficiënter geweest
Roestkleur spuiten drogen laten de delen die gedaan moeten lichtjes bevochtigen met een plantenspray of iets redelijk grof keukenzout op strooien drogen laten daarna de gewenste kleur overspuiten en als deze droog is met een zachte borstel het zout verwijderen , succes verzekerd
Marc
 
Ik ben geen fan van de zoutmethode. Daar heb ik vroeger al mee geëxperimenteerd maar het was net een auto met spikkels, één die de bolletjestrui had gekregen in de tour de France. Met de haarlakmethode heb ik meer controle over de verwering.
 
Misschien, met nieuw geleerde technieken en toegenomen zorgvuldigheid het laatste jaar, toch nog eens die zoutmethode proberen. Je kunt daar vrij nauwkeurig mee werken, wanneer je de zoutkorrels met een naald daar plaatst waar je ze hebben wilt. Dan nog krijg je een zekere mate van willekeur, iets wat trouwens eveneens geldt voor de haarlakmethode naarmate je de variabelen (dikte haarlaklaag, dikte verflaag, droogtijd) aanpast. Maar ik zou de zoutmethode zeker niet opgeven want voor sommige situaties is dat bij uitstek een geschikte techniek, mits met zorg uitgevoerd.
 
Alain , ik wil je niet beledigen of kleineren maar ik zie alleen roestkleur en geen roestpokken want aan dat spatbord daar is werkelijk het metaal weggevreten maar dat gebeurt niet op zo een manier he
Roy gaf me lang geleden eens een hint die hij zelf nooit geprobeerd had , namelijk met krijt , ik ben dat direct beginnen te gebruiken en werkelijk net echt en zo zou dat spatbord nu moeten komen ( ik weet ook dat je nog niet klaar bent )
Doe het volgende : Benodigdheden een pakje stoepkrijt , een rasp of zeer grof schuurpapier , kleine droge potjes meteen deksel zoveel als er kleurtjes stoepkrijt zijn
Rasp of schuur nu wat krijt per kleur en vang het ineen potje , doe dit met elke kleur
Nu om te beginnen neem je een potje water en een heel fijn penseeltje ,doop dit met de tip in het water niet te nat en breng 1 kleurtje aan op het penseel , gewoon de natte tip in de kleur dopen
Nu ga je voorzichtig aan de roestte rand kleine hoeveelhedenkrijt aan brengen geen rotsen hoe fijner hoe beter en ga nu met deze kleur de hele auto rond en tegen je rond bent is het krijt opgedroogd en kan je de volgende kleur aan brengen , zo ga je verder tot alles naar wens is
Let wel teveel doet enorme afbreuk aan het gewenste omdat je op 1/24 zit en snel overdrijft met het teveel
Als dat goed droog is kan je met roestkleur van Vallejo tipjes roestkleur in de pokken aanbrengen je zal niet geloven wat een effect dit zal hebben
Want zoals het er nu bij staat is het net of de lak lost van zijn rode menieverf ( zo zie ik het )
Alain beschouw dit niet als negatief of afbreuk aan uw model verre van hoor , ik wil alleen mijn schoentje bijdragen om tot een nog beter resultaat te komen , ik hoop dat je begrijpt wat ik hiermee bedoel
Marc
 
Want zoals het er nu bij staat is het net of de lak lost van zijn rode menieverf ( zo zie ik het )

:D

Precies wat ik wilde bereiken op een deel van de wagen, de camo die lost van de onderlaag. Dankjewel Coachke, zo weet ik dat het gelukt is.

Wat de roest op de wielkassen betreft, daar heb je gelijk in. Het moet nog bijgewerkt worden. Krijt heb ik niet en om daar 25km voor te rijden (en 25km terug)...dat zie ik nu niet zitten. Als ik daar nog eens boodschappen ga doen zal ik er meebrengen en nu met poeder en verf die ik heb werken voor de Mustang. Kunst zal zijn om het zo te doen dat het net echt lijkt om schaal. Het is geen probleem om roest 1/1 na te boosten maar 1/24 is wat delicater.

Dat is voor vanavond, vandaag veel buitenwerk.
 
Een methode om roest te maken, is je doet een flinke pluk staalwal (00) in een potje, een geut azijn erop gieten.
na een tijdje begint de azijn de staalwol aan te tasten, met roestpoeder als gevolg. Echter dan echte roestpoeder kan roest niet zijn.
Gebruik je grovere staalwol dan krijg je ook een grover poeder.
Het poeder kan je aanbrengen in vernis of Future of zelfs olieverf.

Groetjes,
Rudy

P.S. zet het potje ergens ver af, want azijn stinkt !!!!
 
Dat is een goede tip, dit zal echter voor grotere schalen zijn want ik heb gemerkt dat poeder op deze schaal snel teveel toont. Daarom wat met verf bezig geweest. Er is nog een teveel aan verf maar dat zal verdwijnen met het vuilmaken van de wagen. Nu eerst een paar geschikte decals zoeken.

Het gat aan het wiel heeft nog wat meer bewerking nodig zie ik nu op de foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het krijt geeft nog meer kleurschakeringen en lijkt nog echter hier heb je een eentonige roestkleur
Het is zeker niet slecht hoor , want ik vind dat ik de laatste precies niks goed kan zeggen
Luister Roy heeft me dat ook geleerd je moet roest eens van zeer dichtbij bekijken hoeveel verschillende tinten erin zitten en dat zou je ook moeten proberen na te bootsen
Alain niet negatief bedoeld hoor
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan