Hoofdsponsor

1/8 Citroen Six 15 [DONE]

Adrien

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 nov 2017
Berichten
142
Deze kit is een Citroen Six 15 de Traction Avant op schaal 1/8.
Je spreekt hier in superlatieven: 1054 onderdelen (weliswaar enkele in dubbel om verschillende versies te bouwen, maar toch), verdeeld over 38 sprues en 2 bladen polistyreen. De instructies tellen 28 pagina's en het heeft eerder weg van een onderdelenlijst dan van kit-instructies. Ik heb de indruk dat iedereen de kit wel kent, maar (bijna) niemand schijnt hem te hebben gebouwd. De bruikbare bouwverslagen op het internet kan je op de vingers tellen, en ze schijnen allemaal tegen dezelfde probleempjes te zijn aangelopen:
1. de scharnieren van motorkap en deuren moeten worden versterkt, beter nog vervangen door metalen scharnieren,
2. de veerpoten zaken na een tijd door. Zelfs in de bouwinstructies door Heller wordt achteraan heel terloops vermeld dat wanneer je je kit wil beschermen tegen "de tijd", dat je hem op blokken van 30x30x37 moet zetten.
Blijkbaar lijdt de gebouwde kit onder zijn eigen gewicht. Nu we zien wel, ik moet nog beginnen, en goed kijken wat er mis loopt. Ik laat jullie alles weten.
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel bouwplezier met deze grote klassieker
 
Dank u wel ga mijn best doen.
 
Onderdelen genoeg :laugh:
Laat je maar gaan met deze klassieker ;)
 
Ga mijn benen moeten in smeren haha
 
Dat ziet er een immens groot project uit, zou ik niet aandurven. Succes er mee en ik heb de slechte gewoonte om mensen te wijzen op fouten dus als je iets ziet verschijnen van me zal het wel zijn omdat ik iets zie dat voor verbetering vatbaar is.

Doe het rustig aan, denk goed na voor je een stap zet en vooral: pas eerst (dryfit) voor je lijmt.
 
Leuke uitdaging, veel bouwplezier.
 
Ik volg met heeeeeel veeeeel interesse
Marc
 
Meer dan 1000 onderdelen, nou moe. Veel plezier. Ik ga alvast virtueel meebouwen... ;)
 
Adrien, ik herken een fait accompli wanneer ik er een zie. Je gaat dus toch aan deze kit beginnen, ondanks mijn zeldzaam heftige advies dit nog niet te doen.

Je mag wat mij betreft kiezen hoe je mijn commentaar wenst, want dit is jouw topic en ik wil dat je daar plezier van hebt en niet dat je tegen je zin mijn bedenkingen en scrupules gaat lezen:


  1. Je geeft me carte blanche om (binnen de perken van redelijkheid) alle onvolkomenheden, klein en groot, te melden zoals ik ze zie en ook tips te geven.
  2. Ik zal alleen de dingen melden waar ik van op m'n kop ga staan. Zoals motorkappen die boven de radiateurbehuizing uitkomen, om maar wat te noemen :laugh:
  3. Ik geef in het geheel geen commentaar.
  4. Ik noem alleen de positieve dingen.

Laat maar even weten, dan weet ik hoe je wilt dat ik me opstel. 1 is het irritantst en meest confronterend, maar zal ook het beste model opleveren. 4 is het fijnst, maar je hebt er niets aan behalve motivatie. Ik besteed vaak veel tijd aan het schrijven van reacties en het geven van advies, tips en trucs, zodat je je misschien kunt voorstellen dat ik die tijd en energie liefst goed besteed. Stel je hebt die tips liever niet, of je gaat er niets mee doen, dan besteed ik die tijd en energie liever in een ander topic.

Enfin om te beginnen, raad ik je aan om de extreem waardevolle CD met daarop tips voor deze bouw aan te schaffen. Voor zo goed als elke bouwdoos op schaal 1/8 bestaat zo'n CD, die van deze Heller kun je bijvoorbeeld hier aanschaffen. Het ding staat boordevol tips waar zelfs de ervaren modelbouwers (waar dit model in eerste instantie toe geëigend is) niet of nauwelijks zonder kunnen. Het vergroot je kansen op succes in elk geval in aanzienlijke mate.
 
Lekkere bult plastiek Adrien ! heb het vermoeden dat je je niet laat weerhouden door het advies van Roy...

Als je inderdaad ten strijde trekt : veel plezier :D
 
heb het vermoeden dat je je niet laat weerhouden door het advies van Roy...

Waarzegger-Waarzegster-2.jpg


Zou je denken? :)

Nu ja, ik ben benieuwd of Adrien de DVD-handleiding aanschaft. Ook waarschijnlijk niet, maar dan heb ik het toch geprobeerd.
 
Ik duim voor een mooie bouw en ik hoop dat het geen beginners-overmoed is maar dat er een mooi model uitkomt. Als je de cd niet aankoopt dan zou ik wel voorstellen om de goedbedoelde raad van de mensen hier op het forum te volgen, je bent lid geworden dus kan je evengoed gebruik maken van de leden hun kennis.
 
Succes met deze bouw Adrien. Je heb in ieder geval een kit gekozen die voor heel wat reacties zorgt.
En zoals Alain zegt, maak zeker gebruik van het forum. Als je vastzit of een probleem tegenkomt, aarzel zeker niet het te vragen.Je krijgt hier zeker goed advies en raad.

Dirk
 
Succes met deze kit, maar ik zou naar Roy luisteren.
Dit is een prachtige kit om te bouwen, maar niet voor een beginner in modelbouw.
Deze kit zit vol verrassingen, slechte pasvorm en echt moeilijk om te bouwen.
Lees er eerst nog eens andere bouwverslagen op na en bezin eer je begint.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan