Hoofdsponsor

1/8 Citroen Six 15 [DONE]

Ik ga hier nu niet met de vinger iemand nawijzen maar hebben we deze fase al niet meerder keren meegemaakt ? Ik ga geen namen noemen er is zelfs al een jong forum lid afgehaakt en 1 bijna maar die is er gelukkig nog altijd bij
Langs 1 kant versta ik hem wel , ik was in mijn jonge jaren ook wel zo deed alleen mijn ding nu soms nog he om ergens zichzelf te bewijzen dat je het ook kan
Maar langs de andere kant zijn die gouden raden toch maar mooi meegenomen en vragen vanaf het begin echt niet meer werk en hebben toch zoveel meerwaarde
Als men vanaf het begin van een kit zich ermee bezig houd dan heeft men daarna veel minderwerk he zoals het opkuisen van de lijm en het wegschuren van de bramen en andere oneffenheden
Wat doen we eraan blijven proberen he ? Ik wil hier nu niemand mee kwetsen of verwijten
Grt
Marc
 
Jammer, een kortsluitreactie of opgekropte frustratie ?
persoonlijk vind ik het een weinig volwassen reactie, alles is volgens mij bespreekbaar ook de on/of knop van Roy
 
Het is toch altijd maar informatie die je via hier krijgt ,in dit geval van iemand met inzicht van how to ,en hoe je dit dan zelf verwerkt is aan u dacht ik toch maar en bouwen doe jij hoe jezelf wil.. maar goed ik vind het sneu om zoiets van reactie te lezen modelbouw zou een Hobby moeten zijn...
 
Beste Adrien,
in dit topic is het een beetje uit de hand gelopen.
Bedenk dat iedereen het beste met je voor heeft.
Iedereen probeert hier zijn kennis te delen.
Je doet daar mee natuurlijk wat je wil.
Jij bent baas van je model.
Je kan zelf aangeven welke richting je uitwil met dit model.
Volledig gedetailleerd, beetje gedetailleerd, of box stock.
Het is in eerste plaats een hobby.
 
attachment.jpg
Cd van de citroen six 15 is gisteren toe gekomen van Engeland, tips trucks genoeg, met handen en voeten uit gelegd. Is zeker zijn geld waard Zelf een kind van 12 jaar ga dat verstaan. 375 foto's hoe het allemaal moet gebeuren. Hoe het moet en niet mag. Niet 2 dagen aan het zelfde bezig zijn. Rust dagen inlassen enz. Te veel om te schrijven. Heb gisteren 5 uur naar de cd gesnuisterd en gelezen. Ongelooflijk wat daar allemaal in sta. Vandaag ben ik weer gestart. Met mijn laptop bij mij. Alles lukt naar wens. Ik zie het wel zitten.
 
Goed om dat te lezen Adrien. En zeer waardevol dat er ook walkaround-foto's op die CD blijken te staan. Ik ben blij dat je de CD hebt aangeschaft en dat je daar veel aan blijkt te hebben.

Ik wens je welgemeend veel succes met deze bouw en zal hem met interesse blijven volgen, maar dan iets meer vanaf de zijlijn want dat lijkt me voor elk van ons beiden beter.

Zet 'm op! Ik zie uit naar de eerste stappen van de bouw met behulp van de CD en het forum.
 
Ik ben blij dat de bouw alsnog online te volgen is, als het even teveel word of iets niet lukt idd best stapje terug nemen paar dagen.
Ik kan nog niet modelbouwen maar dat heb ik al geleerd[emoji6].

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
 
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=102750
Cd van de citroen six 15 is gisteren toe gekomen van Engeland, tips trucks genoeg, met handen en voeten uit gelegd. Is zeker zijn geld waard Zelf een kind van 12 jaar ga dat verstaan. 375 foto's hoe het allemaal moet gebeuren. Hoe het moet en niet mag. Niet 2 dagen aan het zelfde bezig zijn. Rust dagen inlassen enz. Te veel om te schrijven. Heb gisteren 5 uur naar de cd gesnuisterd en gelezen. Ongelooflijk wat daar allemaal in sta. Vandaag ben ik weer gestart. Met mijn laptop bij mij. Alles lukt naar wens. Ik zie het wel zitten.

Blij weer van u te horen, heel veel informatie op de CD zo te zien. Heel veel succes
 
EEN BEGIN MAKEN.
De build beschrijvingen en foto's worden genomen uit een logboek echte bouwen vanaf begin tot voltooiing.
De tekst is daarom soms geschreven in de 'first person' uit te leggen precies hoe de build vorderde in elk stadium. Problemen worden vermeld wanneer zij is opgetreden, en hoe ze worden opgelost wordt beschreven.
Gebruik de kit instructies te vinden van de onderdelen die nodig zijn en volg deze instructies waar het is eenvoudig en logisch.
De instructies in deze handleiding zijn niet een 'stuk-voor-stuk' uitleg over het monteren van het model, hoewel een groot vele delen uitvoerig worden toegelicht.
Ze zijn echter bedoeld om te begeleiden de bouwer langs de weg, helpen bij het overwinnen van de tekortkomingen van de instructies, en suggesties voor het bouwen van een mooie pronkstuk auto.
Als u deze handleiding samen met de kit-instructies gebruikt, moet u geen problemen met uw build.
Wees voorbereid op een lange project.
Dit is een groot model kit!

En zo heb ik alles af gedrukt en vertaald in Nederlands. Maar liefst 83 bladzijden, al werk genoeg om alles te lezen. Voor ik verder doe met de motor. Ga ik nu eerst de ophanging maken. Zo dat ze schrijven begin met wat gemakkelijk met deze. Geen nijpers wel met papier plaklint zo als de foto . zo zijn er 5 foto's van juist dat onderwerp.
attachment.jpg
 
attachment.jpg
Ik begin er goed aan te werken zie hier mijn resultaten tot nu toe. Ik amuseer mij goed.
Maar zonder die cd ging het wel beetje ingewikkeld zijn. Ik kijk goed eer ik aan wat beging.
Moet wel nog zoeken op internet waar ik aan Interieurvlokken kan geraken en kleefpapier om de zetels te bekleden.
Misschien krijg ik van iemand een goede tip. Waar ik dat kan krijgen.
 
Mooie wagen en volg in stilte daar ik er geen ervaring mee heb grt.
 
Ik ben niet echt een wagen bouwer, maar die interieurvlokken kunnen vervangen worden door bloem (uit de keuken).
Lang geleden op een ledendag heeft een lid eens een demo gegeven, die kan je hier terug vinden.

Wat de zetelbekleding betreft, daar heeft Coachke een mooie oplossing gevonden, en het is nog een goed excuus om even te snoepen (alles voor de hobby hé :laugh: ;) )
Het gaat om de chocotof methode ;)
 
Ik denk volgens de grote van de schaal zal dit niet zo evident zijn en de chocotof papiertjes zijn daar te klein voor ik heb een tijdje een mail gestuurd naar cote dor om te vragen waar ik dat papier kan kopen maar geen reactie van gekregen
Ben zelf al een tijdje op zoek naar dat papier
Wat raad ik nu hierbij zou geven is een zeer fijn T-shirt gebruiken en deze met houtlijm of gator lijm te kleven maar zorg ervoor dat de stof niet doordrenkt word door de lijm anders krijg je blinkende vlekken die niet verdwijnen ook niet door ze te overschilderen zelfs de hemel heb ik met de kever heb gedaan
Marc
 
Voor de vloer kan je best embossing powder gebruiken is verkrijgbaar in vele kleuren en is ook zeer mooi te verwerken verkrijgbaar bij AVA en Lucas
Of ook het T-shirt kan best dienen
Marc
 
Het ligt eraan wat voor uiterlijk je de stoelen en bank wilt geven. Het chocotof papiertje is sowieso geen optie aangezien er bij de TA (de afkorting voor Traction Avant) geen leer werd gebruikt maar alleen stof. Alle uitvoeringen die je, heden ten dage ziet, met leer zijn overtrokken stukken.

Een mooi resultaat kun je met minimale middelen bereiken, ik geef je er twee


  • Papieren zakdoekjes die je in kleur spuit (veel gebruikte kleur was licht grijs)
  • Dunne stof (katoen of zo), in praktisch elk huishouden wel aanwezig (blouse van jezelf of vrouw of zo:D) of verkrijgbaar in de betere stoffen zaak als je een leuk motief zoekt.

Beiden zijn te verlijmen met water verdunde houtlijm, de zetel dun insmeren en de zakdoekjes of stof aanbrengen en met een vochtige kwast aanstrijken. Enige rimpeling of plooiing is niet erg, dat vergroot alleen maar het realiteitsbeeld (de stoffen zaten in die tijd nooit superstrak)

Op deze website die geheel en alleen is gewijd aan de TA vind je een schat aan info per uitvoering, en een schat aan foto's.

Volgens de website is onderstaand het origineel.
Type: 15D


  • De voorstoelen hebben Pullman (vierkant en dik) kussens bekleed met velours. Aan de achterkant zitten opbergzakken.
Velours is goed te verkrijgen en zou je goed kunnen gebruiken. Als je dit gaat gebruiken dan niet aanstrijken met een vochtige kwast! En verlijmen met stoflijm.



Het plastic van de stoelen (zitting en achterzijde van de rug) is echt een verschrikkelijke crime om te lijmen. Gewone modelbouw lijm als die van revell werkt gewoonweg niet. Ik weet zelfs niet eens meer wat ik heb gebruikt (volgens mij kwam ik uit op 2 componenten maar ik weet het niet zeker) het kan dus wel even trail & error worden voordat je de juiste lijm hebt gevonden.
 
Bedank voor de uitleg, ik heb nog de tijd zat, want tegen ik daar ben zal het wel nog paar maanden verder zijn. Maar ik kijk er nu al naar uit . Op de cd sta er Interieurvlokken , heb dat op gezocht maar ben daar echt niet voor. Nu bedank voor weer een tip.
 
Zoals reeds gezegd ben ik niet zo vertrouwd met het auto bouwen, maar je hebt nu toch een aantal keuzes van onze kenners :D
 
Bedank Beyond om wat te schrijven , zo iemand hebben we nodig in zo een groep. Proficiat ik begin mij hier te amuseren.
 
Ik gebruik nylon kousen om zetels te bekleden :

101011B.jpg

main.php


Groeten

Pascal
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan