Hoofdsponsor

1/8 Citroen Six 15 [DONE]

Inderdaad de primer - filler is het beste wat ik in huis heb en schuren daarna wij noemen het slissen met een fijn of zelfs een versleten slispapiertje dat maakt nog minder krasjes , het beste is nat schuren - slissen dat is juist maar om de baard ( het grove van de primer eraf te doen ) maar daarna goed afspoelen en laten drogen let op niet te veel droog wrijven dan word de plastic te statisch en trekt dan weer op zijn beurt veel stof aan
En wederom de eerste laag flinterdun leggen je mag ze in princiepe bijna niet zien en daarna mooi laag voor laag opbouwen
Marc
 
Ik heb onlangs iemand een Heller bouwdoos cadeau gedaan, omdat ze al 25 jaar deels gebouwd en 3 verhuizen lang in de weg lag.
Heller maakt aparte kits, maar er is sowieso veel werk aan.
Veel succes, volgen doe ik het zeker.

Grtx Jan
 
Bedank voor al de wijze raad. Ik zal er letten.

Ik heb mooi het bouwplan gevolgd, tot waar ik ben geraakt. Dat wil zeggen dat wordt begonnen met de samenlijmen van het motorblok. Maar mijn eerste probleem kwam al te voorschijn motorblok zo scheef lijk je al zie op foto, maar heb het kunnen op lossen. Met een stuk piepschuim er tussen gestoken, zo kon ik hem recht krijgen
attachment.jpg attachment.jpg
 
Je kunt dat er beter weer uithalen, het onderdeel voorzichtig buigen terwijl je het onder de lucht van een op halve kracht draaiende föhn houdt en dan als het precies goed staat, wachten tot je cd binnen is en de daarin aanvullend staande tips bekijken en toepassen.

Daarnaast zie ik nu al lelijke kieren ontstaan die je eigenlijk zou moeten opvullen. Dit is een groot model waarin alles straks extra goed te zien is. Vooral foutjes.

Nu beginnen is later spijt krijgen. Wacht nog een weekje...
 
Heb ik gedaan ja het is gelukt, Ja Roy daar ga er werk aan zijn. Er zijn daar boutjes van 1 mm en nog kleiner ook die er aan moeten. Zonder een staand vergrootglas verlicht en een heel klein penseeltje kunt je dat onmogelijk klaar maken. Nog best dat ik alles heb van mijn figuurzagen. En ja ik ga maar wachten, dat was ik ook van plan. Maar die motorblok kon ik niet veel missen. Dus heb die wel eens geprobeerd. Ja alles is scheef en krom. Tot wat later.
 
https://knupfer.info/shop/

Wil je echt mooi werk leveren op die schaal Adrien, haal dan alle opgegoten moeren en bouten van de motor of andere onderdelen af,
en vervang ze door echte boutjes en moeren (verkrijgbaar op bovenstaande link) het is een wereld van verschil.
Waar je het boutje of moertje wegsnijd of vijlt boor je een gaatje overeenkomstig met de maat van het boutje en lijm het er met
een superglue in.

Groetjes,
Rudy
 
https://knupfer.info/shop/

Wil je echt mooi werk leveren op die schaal Adrien, haal dan alle opgegoten moeren en bouten van de motor of andere onderdelen af,
en vervang ze door echte boutjes en moeren (verkrijgbaar op bovenstaande link) het is een wereld van verschil.
Waar je het boutje of moertje wegsnijd of vijlt boor je een gaatje overeenkomstig met de maat van het boutje en lijm het er met
een superglue in.

Groetjes,
Rudy

Second that.

Echte bouten en moeren hebben zeer scherpe hoeken, terwijl plastic exemplaren botte hoeken hebben. Daarnaast heeft een meegegoten stuk plastic altijd een afronding. Dus dit idee:

38845651512_fef144c274_b.jpg

Het ziet er dan hyperrealistisch uit. Adrien kun je je een Citroën 15 voorstellen waarvan je op de foto's niet kunt zien of die schaal 1/8 of 1/1 is... dan ontkom je er niet aan om de boutjes apart te kopen en te vervangen (of om ze zelf te maken). Als je ze zelf wilt maken, kun je dat natuurlijk doen met de freesmachine en een verdeeltafel.

Dat kun je al gaan doen voordat je de CD binnen hebt... een lading boutjes maken :)

a78f3ad144b9c06b0d3d90fcfca799ca.jpg
 
Ja dat is wel een goede tip, maar denk dat het nog niet voor nu is. Heb dat ook al allemaal gezien op internet. Ga er zeker ook geen 3 jaar aan zitten. Pas op het is wel mooi, foto gezien op internet.
attachment.jpg
 
Dit wordt zeker een leuk en leerzaam topic om te volgen!!
 
Ik heb geen verstand van plastic modelbouw en ook niet van wagens :ph34r:
Wat ik tot nu toe lees ga je een GROTE uitdaging aan, succes!
( Ik volg in stilte :sleep: )

Fred
 
Mooie uitdaging, ik denk dat mijn bouwverslagen pleite zijn onderaan de link naar foto's.

Alle slangen, snoeren en ander flex gerei is van rubber en zit volgens mij allemaal op een rek.
Bougie kabels waren of zwart en in latere jaren rood.

Kleur van de Trax, je kan elke kleur kiezen die je wilt, Citroen leverde de auto op verzoek ook in alleen de primer zodat de garagist of klant zlef de kleur kon uitzoeken.

Heb je geluk dan is chassis en carrosserie redelijk recht en past het allemaal redelijk, maar eerder denk ik dat je veel moet dry fitten om zeker te zijn dat e.e.a. goed gaat werken.

t.a.v. het doorzakken, daarvoor zijn 2 of 3 oplossingen, 1 blokjes eronder (niet mijn voorkeur) 2, de schokdempers volgieten met resin of 2k lijm 3, zelf schokdempers maken (messing of aluminium) die het gewicht wel kunnen dragen.

t.a.v. het verfen, alles maar dan ook alles goed afwassen met afwasmiddel in een lauwwarm water en goed laten drogen.
De soort plastic is K..... als het aankomt op hechting.

Wat ik nadien deed was voordat ik definitief ging spuiten even isopropanol door de AB op het te spuiten onderdeel jagen om te zorgen dat het goed vetvrij was.

https://www.flickr.com/photos/haddewade/albums/72157688266310071

En! denk steeds 5 stappen verder, het geen gemakkelijke kit.
Succes in ieder geval, ik kom af en toe hier wel buurten.

album-72157688266310071
URL], on Flickr
 
Laatst bewerkt:
@ Mark (Haddewade ) toch is hij na al dat werk een mooi model gewordenhe
grt
Marc
 
Ja dat is weer goede raad. Je heb ook een mooie citroen af gewerk mooie foto's jammer dat de uitleg weg is. Ja en volgens ik zie ook met echte koper boutjes. Ja ik heb ook al zo een raad gekregen van andere leden om boutjes te maken. Maar daar ben ik nog in beraad . 100 boutjes draaien en plaatsen ja het is wel mooier. Ga zien wat ik ga doen. Nu ik wacht toch achter de cd om tips en raad te weten. Hij zal maar op einde van de maand toe komen denk ik. Maar ik wacht er wel om te beginnen. Boutjes ga ij nog dit weekend op na denken. We zien wel, krijg wel goede raad van iedereen, daarvoor DIKKE MERCI. Ik ga er mijn tijd voor nemen en goed nadenken. Hij moet mooi zijn met jullie raad erbij.
 
Ja dat verslag had ik ook al gevonden mooi he
.
 
Adrien ik krijg het idee dat je wel langzamerhand door begint te krijgen waar je aan begonnen bent. Het is niet zomaar wat. Maar als je dat bouwverslag dat Haddewade toont eens rustig gaat doornemen... hoe ik het zou doen, is:

1) Eerst: kopietjes maken van de Heller handleiding;
2) Dan: aantekeningen maken op die kopieën van de handleiding van dingen die je in het door Mark gerefereerde bouwverslag leest; steeds als je een nuttige tip tegenkomt, kun je die erbij schrijven;
3) Als dan binnenkort die CD binnenkomt, kun je de inhoud van die CD en het bouwplan aan elkaar koppelen, door over en weer verwijzingen te maken (op je bouwinstructies bijvoorbeeld: "zie paragraaf 34 van de CD"). Of, als je de bouwvolgorde van de CD aanhoudt, die hoogstwaarschijnlijk anders is dan die van de instructies, kun je misschien opmerkingen plaatsen in het PDF-bestand van de CD.
4) Als je dan ook nog referentiefoto's hebt verzameld en die in verschillende mapjes hebt verdeeld en geordend op je harde schijf, kun je eventueel ook nog verwijzingen plaatsen naar die verschillende mapjes.

Zo kom je pas echt goed beslagen ten ijs. Ik deed dat bijvoorbeeld extreem uitgebreid voor de bouw van mijn Heinkel 111 bommenwerper (niet op dit forum). Ik was voor die bouw naar Londen gevlogen om referentiefoto's en video's te maken van de echte bommenwerper, had scans van alle beschikbare originele handleidingen van het vliegtuig en bewapeningen op PDF aangeschaft en had al deze informatie stuk voor stuk gekoppeld. Alle foto's in alle handleidingen werden gescand en in diverse mapjes geplaatst ("vleugels", "landingsgestel", "bommenruimte", "cockpit", "radioruimte", "romp" etc. etc.) en dan zelfs nog in makkelijke scrollvolgorde qua naam gewijzigd. Als ik bijvoorbeeld 100 foto's had gevonden van de bommenruimte, had ik die nummers 1 tot en met 100 gegeven, zodat ik in mijn foto-programma als ik op pijltje rechts zou drukken, en dan 100 keer, een panoramisch overzicht zou krijgen van die bommenruimte. Daar kwamen dan ook mijn eigen foto's tussen te staan die ik in de bommenruimte had gemaakt, en tekeningen et cetera. Zo werd het langzamerhand mogelijk om een extreem gedetailleerd beeld te krijgen van een vliegtuig dat niet meer 100% origineel bestaat.

Zo uitgebreid als ik het deed, hoef nu ook weer niet (dat kostte me misschien wel 60 uur voorbereidingswerk) maar het rudimentaire zoals ik hierboven beschreef zou je zonder teveel moeite kunnen hanteren.

Als je dan ook maar in de buurt komt van hoe de bouwer in de door Mark gelinkte report het er vanaf heeft gebracht, wordt dat echt genieten... zie hier voor de eindfoto's. Prachtig!

attachment.jpg
 
Je heb ook een mooie citroen af gewerk mooie foto's jammer dat de uitleg weg is. Ja en volgens ik zie ook met echte koper boutjes.

Dank je, die koperen boutjes zou ik zelf niet gaan maken maar bij knupfer bestellen. Ze hebben echt mooie en goede kwaliteit en zeer consistent.
Je krijgt meer dan genoeg uitdaging en 100 tot 200 boutjes draaien is wel een uitdaging maar of dat nou zo bevredigend is betwijfel ik.
Bovendien zie je meer dan de helt van de opleukerij niet of nauwelijks meer terug, het idee en gevoel is er wel maar ik zou ik mijn energie liever in andere zaken steken.

Hier nog een handig hulpje om de voortrein goed recht in elkaar te kunnen zetten.


Zit me net te bedenken dat ik er nog een tweede doos in mijn voorraad heb liggen :8:ohmy::laugh::D


URL], on Flickr
 
Roy dat zal ook een mooie bouw zijn van die Heinkel 111 bommenwerper . Ja met ook zeer veel werk eraan. Nu ga ik wat verklappen door Doninique zijn citroen six 15, heb ik op gedacht gekomen om zo een auto te maken. Ja maar als ik dan wist 3 jaar aan gebouwd , had ik wel een na denkertje. Ik had al besloten toen over 4 weken dat ik die bouten niet ging vervangen. Daar kruip er oneindig veel werk aan. En dat is zeskant van 2 mm en 1 mm. Weet je wat dat is, dat is zeer voorzichtig met een doorsnij beitel af snijden. En dat zijn er meer dan 100 boutjes. Maar Dominique laat ze ook niet in koper staan , hij heeft ze mee geschilderd met de motor. Ja je zie wel zo dat het echte boutjes zijn. Maar denk dan is dat wel nodig, een echte bouwer ga dat zien. En iemand die binnen komt , ga je het moeten tonen. Want op een halve meter afstand zijn die moeilijk te zien. Nu ik zeg en denk nu nog, zeg nu niet meer ga het niet doen. Ik wacht nog een weekje af om te beslissen. Want jij Roy , heb mijn doen echt na denken. Maar ja het is een formidabel auto . Als ik dat zag de eerste maal was ik verkocht. JA hij heeft ook veel goede tips, en bijn nacht denk hij na.Als vele dat zien staan op internet, ( geen bouwers ) gaan ze denken dat het een echte is. Ja ben aan wat begonnen waar ik zeker geen spijt van heb. Moest ik geen fijn figuurzagen hebben gedaan, dan ging ik er zeker niet aan begonnen zijn. Die plannen kwamen van Amerika . En waren soms ook nadenken hoe het moest, juist lijk nu. Maar ik krijg wel zeer goede tips van jullie. Daarvoor mijn dank.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan