Hoofdsponsor

1/72 OSA AMK W-models [wip]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.452
Wattegedatte?

Deze is ook wel beter gekend als de Sa-8 Gecko (Navo naam) of onder de GRAU designatie 9K33, een icoon van de koude oorlog.

osa.jpg

Dit is een mobiele Surface to Air Missile (SAM of grond-luchtraket) van russische makelij (1971), en was de eerste in zijn soort die zowel de raketten als de doelzoekradar in 1 voertuig combineerde. Deze kunnen dus op zelfstandige basis of in combinatie met lange afstandsradars vijandige vliegtuigen detecteren, traceren en desgewenst aanvallen. Het voertuig is ook volledig amfibisch en heeft een bereik van 500km.

Het gebruikte radarsysteem is een 1S51M3-2 radar, die gebaseerd is op een maritieme radar, maar vereenvoudigd om dat er geen stabilisatie enz. nodig was. Het systeem heeft een elliptische doelzoekradar bovenaan met een bereik van +/-30km, en een gepulsteerde aanvalsradar onderaan met een bereik van 20km. Aan beide zijden bevinden zich nog 2 kleinere radars om d raketten te volgen en geleiden. Hierdoor kunnen tot 2 raketten simultaan geleid worden naar 1 doel. Verder is er ook nog een electro-optische doelzoeker aanwezig in het geval de radar gestoord wordt door ECM.

1 Batterij bestaat uit 4 voertuigen, twee laders met reservecontainers om te herladen (5min/container) en eventueel een commandovoertuig die de 4 voertuigen aan elkaar linkt.

De osa AMK is de laatste variant van dit voertuig en heeft ook de mogelijk naar radargeleide raketten ook draadgeleide raketten af te vuren. Ook is het bereik opgetrokken van 9km tot 15km.

Dit systeem is hoofdzakelijk door Rusland en de Warshaupact ingezet, maar ook door Griekenland (ex-DDR), Cuba, Syrië, Ecuador, Irak, Angola ...

Pas in 1987 werd een volledige batterij intact veroverd en kon deze door westerse mogendheden onderzocht worden. In de syrische oorlog is het systeem veroverd door de jihadisten en ook gebruikt met succes (tot ze heroverd of vernietigd waren. Volgens bronnen zouden de Jihadisten deze toestellen werkend gekregen hebben door middel van online tutorials..

genoeg geschiedenis, op naar de kit.

de onderdelen, hierbij heb ik wel de herwerkte kit met een interieur, waar je nagenoeg niks meer van kan zien...:
08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

en een beetje PE voor de ruitenwissers en radars.

Momenteel heb ik de romp in grote delen samengelijmd, klaar voor de uitlijning van de wielen en zijn de grote delen samengebouwd en klaar voor extra details:

onderromp:
c9ef4aa0df5f8a95feea0763cc13caed.jpg

0ad7d75ab9593fa88434313394242db5.jpg

41d8ea49ecef5985b008d4a70ae4730e.jpg

Bovenromp + basis koepel:
056d0537eae8432bbf194b616d9d28fd.jpg

14e1fde98648d8e56022e0a2f48ce38a.jpg

lanceercontainers:
f991d1906afd4c25ff2867c138ee57a2.jpg

781d885568701314b6f887f6c0e45fb0.jpg

Radars:
f518237d59e1bf8a39c149f57c92d9ee.jpg

1d88b18034d1fb7252b1c668285afeda.jpg

Dus nu eerst schuren, kijken hoe ik de wielen passend ga krijgen, want ik heb een opening van 4.8mm waar ik een as van 6.8mm moet kunnen inbouwen, en daarna het aanbrengen van hendels, kabels, enz...

Qua kleuren zit ik te denken aan:
403738-11032-99.jpg

403741-11032-68.jpg
mate.php



403744-11032-42.jpg

403743-11032-57.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt mij eerder een opgevoerde DUKW.

Je bent al voorspoedig begonnen... en je weet je niche-onderwerpen altijd weer uit te kiezen he :)
 
Mooi intro hier en een interessant onderwerp altijd leuk dat er een beetje PE mag gekleefd worden,veel succes ik zet me alvast naast onze collega Roy. ..😉
 
Apart gebakkie hou er wel van.
 
thx, is ook wel eens leuk om zaken te bouwen die je niet veel ziet...
 
Is dat een resin kit? Ziet er wel redelijk grof uit, daar zal je wel nog wat werk aan hebben.
Maar voor rariteiten schuif ik graag ook nog een stoeltje bij.
Veel succes.
 
Ziet er een leuk bakkie uit, veel bouwplezier!
 
Een vreemde eend..
Maar ik hou wel van deze schaal, dus ik zet mij in het rijtje :)
 
ik kijk ook mee rare dingen hou ik ook wel van tipje de laatste foto vind de beste met de aflopen , die eerste zijn net puzzels
Marc
 
specialke dat ik ga volgen grt.
 
Hey,

Indd, speciallekes volgen we altijd...:)
Zoals Erwin het zegt, iets of wat dik van structuur van plastiek of resin...., maar met de PE zal dit wel weggewerkt kunnen worden.
PS, ben ik de enige die de eerste foto's niet kan zien????
 
Nog eens nagekeken, en qua dikte en detaillering vind ik het eigenlijk goed meevallen, ook van de bubbels in de resin.. Enkel de houders voor de lanceerrails zijn inderdaad veel dikker dan nodig, ik bekijk daar nog even wat eventueel mogelijk is, maar ik weet nog niet of ik deze profielen ga verdunnen
 
Inderdaad een apart ding... indrukwekkende luchtafweer... vliegtuig sluipmoordenaar..

veel bouwgenoegen :)
 
en dan uiteindelijk deze nog eens uit de kelders opdiepen...

Niet zoveel progressie, maar dan toch:

Wielen opgeschoond en in dry-fit geplaatst
522093-11032-87.jpg

522094-11032-76.jpg

de supports voor de raketlanceerders een beetje verdund, misschien ga ik nog iets dunner, maar...
522095-11032-29.jpg

en dan uiteindelijk het grootste probleem... de voorzijde is ongeveer 1.5mm te smal voor de romp, en hierbij weet ik momenteel echt niet hoe ik ermee ga moeten omgaan
522096-11032-44.jpg

522097-11032-83.jpg

Lokaal een stukje onderaan uitzagen, opwarmen en proberen te rekken, in drie stukken zagen en zo verdikken en dan proberen het detail te herstellen...
 
Is dit verschil ook zo aan de achterzijde?
Indien ja, dan kan je nog altijd de onderzijde van de romp doormidden zagen in de lengte, stukje wegschuren en refitten tot de gewenste breedte vooraan en achteraan bereikt is.
Veel werk maar misschien minder erg dan dat je de frontplaat moet aanpassen.
 
da's het rare, het dak zelf klemt nu reeds van voor tot achter. Misschien aan de neus vooraan 2 zaagsnedes maken, en deze lokaal samendrukken...
 
Slijptol in de middenstijl zetten en daarna de ramen aanpassen, oftewel de middenstijl doorzagen opvullen met een stripje plastic zodat alles op juiste breedte komt en dan de ramen aanpassen zodat je weer de op de juiste breedte van de middenstijl uitkomt. De makkelijkste oplossing voor dit probleempje.

Oops zit nog wat extra resin aan het raampje vast zag ik nu :O maar blijf een optie om te doen.
 
de pil dan maar doorgebeten..

ik moet 1 zijde bovenaan nog herdoen, wegens net niet gelet op het detail dat ik langs 1 zijde meegeschoven heb:

522369-11032-97.jpg

Nu nog al het detail herstellen...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan